Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käykää äänestämässä kansalaisaloite: Maksuton toisen asteen koulutus kaikille! Lukio älyttömän kallis nykyään :(

Vierailija
28.12.2017 |

Siskonpoika aloitti syksyllä lukion, tuli yllätyksenä lukion maksut, kun sisko kertoi niistä! Kirjoja ostettava vähänväliä uusia, tulee kalliiksi pienituloiselle.
Minun aikaan riitti kun osti vuosittain kirjat, ei jokatoinen kuukausi kuten nykyään. Älytöntä.

Googlettakaa vaikka: Kelvottomat lukiokirjat – kusetusta vanhempien kukkarolla

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, ehdottomasti lukio maksuttomaksi! Mitäs veroa korotetaan tässä ryöstöverotuksen maassa, että saadaan tämä toteutettua?? :) Kyllä ihmettelen näiden kommunistien järjenjuoksua...

Lukiohan on nytkin maksuton opiskelijoille. Eipä se paljon mitään maksaisi lisää että jäerjettäisiin myös opiskelumateriaali maksuttomaksi. Tietenkään koulu ei ostaisi kirjoja, vaan materiaali tulisi verkkoon maksutta käytettäväksi.

Vierailija
62/71 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. 

Taas ollaan töissä käyvien kukkarolla.

Sinkkumies

Sinähän et ole itse ollut lapsi saati nuori ja saanut vastaavia etuja aikoinasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä naapureita joiden lapset käynyt lukion ja ovat lukiossa.

Heillä köyhiä yh-äitejä niin kyllä ei voi olla niin kallista.

Jotenkin tuntuu että toisille se maksaa enemmän kun kaikki pitää olla niin hienoa.

Tutulle yh-äipälle lapen lukio ei maksa mitään. Sossu maksaa välttämättömät opiskelutarvikkeet, eli kaiken mitä lukiossa tarvii. Tai Kela kai ne nykyisin maksaa.

Vierailija
64/71 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatettu.

Tämä koskee myös ammattikoulua.

Vierailija
65/71 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne itse käyttämänsä kirjat kannattaa toki myydä eteenpäin mahdollisimman pian eikä miettiä tarvetta joskus sitten kun pikkusisarus ehkä aloittaa lukion. Rahastustahan tuo jatkuva kirjavaatimusten muuttaminen on, siitä ei pääse mihinkään.

Vierailija
66/71 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio on loistava bisnes, jossa raha liikkuu ja lompakko lihoo! Tällä myös luodaan eriarvoisuutta ja elitismiä.

E-kirjoja ei pysty ostamaan ”käytettynä”. Uuden opsin myötä viime syksyllä aloittaneet lukion ykköset joutuvat maksumiehiksi kun vanhoja kirjoja ei ole vaan pitää ostaa uuden opsin kirjat, jotka ei ennen ole ollut käytössä. Turha puhua käytettyjen kirjojen ostamisesta kun sellaisia ei ole!

Ja läppärin pakollisuudesta en edes aloita... järjetöntä touhua!

Vierailija
67/71 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne itse käyttämänsä kirjat kannattaa toki myydä eteenpäin mahdollisimman pian eikä miettiä tarvetta joskus sitten kun pikkusisarus ehkä aloittaa lukion. Rahastustahan tuo jatkuva kirjavaatimusten muuttaminen on, siitä ei pääse mihinkään.

Ei niitä kukaan pikkusisaruksille säästä, ellei ole samana vuonna syntynyt. Kirjoitukset ovat 1-3 vuoden päästä kurssien suorittamisesta ja silloin pitäisi myös olla materiaali, josta lukea. Samoin yliopistojen/amk pääsykokeisiin voi tarvita lukion kirjoja. Eli todellakaan kaikkea ei kannata heti myydä.

Vuo e-kirjat nyt sitten ovat yksi katastrofi itsessään.

Vierailija
68/71 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa huomata, että olen vähemmistössä tämän asian kannattamisen kanssa. 

Minä näen tämän ennaltaehkäisynä. Mitä matalampi kynnys on hakea toisen asteen opintoihin, sitä parempi. Nuorta ei saa rangaista vanhempiensa varattomuudesta tai haluttomuudesta tukea nuoren opiskeluja. Minun mielestäni Suomella ei ole varaa syrjäyttää ihmisiä tätä tahtia, mitä nyt tässä maassa tapahtuu! 

Vierailija
69/71 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin allekirjoittamassa. 70/68 Et ole yksin. Olet täysin oikeassa.

Minulla ei ole lapsia enkä niitä enää saa, mutta silti allekirjoitin. Tämä nostaa koko kansakunnan arvostusta maailmalla, mitä koulutetumpia ollaan. Ei olla mitään hottentotteja savimajoista eikä ent. Itäblokin maiden vajakkeja.

Vierailija
70/71 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita googleen:

maksuton toisen asteen koulutus kansalaisaloite, niin löytyy, linkkiä en saa tähän (osaa) kopioitua.

Kunhan saisi nuo kirjojen jatkuvat uusimiset edes pois, ei mitään järkeä! Samaa tekstiä uusintapainoksessa, pari sivun paikkaa vaihdettu! "Vanhat" kirjat ei kelpaa.....

Vierailija
71/71 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti ääniä kertynyt! Ei paljoa puuttuisi.