Toiveena vauva (2018-2019)
Ajattelin perustaa ihan uuden ketjun meille jotka vielä vauvasta haaveilevat. Eli mukaan rohkeesti kaikki vauvaa yrittävät jotka kaipaavat vertaistukea/juttuseuraa! Ei väliä onko yritystä takana pidempään vaiko vasta aloitettu :)
Itse olen 24v (mies 28) ja meillä on yksi lapsi 02/16 ja nyt olisi toiveissa toinen pieni. Ehkäisy (hormonikierrukka) otettu pois 7.12 ja yhdet menkat olleet sen jälkeen. Nyt peukut pystyssä tämän kierron kanssa, tänään kp8.
Kommentit (1881)
Onnea plussista! <3
Vielä_yksi kirjoitti:
Hei!
Pitkästä aikaa tulin kertomaan kuulumisia. Nyt on jotain kerrottavaakin.
Luin todella mielenkiintoisen artikkelin endrometrioosin hoidosta. Siellä oli todettu myo-inositolia nimisen aineen edistävän normaalia hormoonitoimintaa.Ostin kauppanimeltään Donaferty valmistetta missä on myös tota sekä foolihappoa. Olen käyttänyt nyt 1,5 kiertoa ja se on auttanut 😊
Kuulostaa mielenkiintoiselta! Olen lukenut, että myo-inositolista voisi olla apua myös meille PCO-naisille.
Täällä alkoi yk11. Miehen pitäisi nyt lähiaikoina käydä antamassa spermanäyte yksityisellä. Sen jälkeen seuraavassa kierrossa olen menossa gynekologille, joka lupasi kirjoittaa lähetteen julkiselle lapsettomuushoitoihin. Oon ihan hyvillä mielin, kun asiat etenee.
Hei taas kaikille.
Täällä tosiaan tärppäsi kierrosta 4. Pupuiltiin kp 9-17 jok toinen päivä. Suurimmaksi osaksi sain oman stressin pois ja sain vihdoin ajatuksen itselleni että tulee kun on tullakseen. Kun jätin miettimisen pois niin tärppäsi.
Kp20-24/28 tein negatiivisia raskaustestejä kasan. Lopetin testailun kokonaan ja päätin odottaa josko kuukautiset alkaisi kp28/28 olo oli niin outo, että päätin testata. Silloin plussa tuli.
Tänään ollaan 5+6, ja pahoinvointi on kovasti läsnä.
Paljon onnea kaikille plussanneille ja plussatuulia yrittäjille, tarrasukkia tärpänneille.
Hei taas!
Täällä menossa kp 13, yk 2. Ollaan toki neljättä kiertoa nyt ilman ehkäisyä ja myös ovulaation tienoilla harrastettu seksiä jo tuolta huhtikuulta asti. Varsinaisesti yritys aloitettiin kuitenkin vasta viime kierrosta.
Tänään alkoi kosteammat tunnelmat, heti aamusta huomasin valkuaismaisen vuodon. Flo ennustaa ovulaatiota kp 18.
Aikaisemmin oon ollut huomaavinani ihan selkeät ovislimat jo kp 14, viime kierrossa en kuitenkaan ovistestiin saanut plussaa ja lopetin tikuttelun kesken. Nyt oon tikutellut varmuuden vuoksi jo toissapäivästä asti :D negatiivista näyttää.
Viime kierrossa lämmöt nousi kp 18 eli ovulaatio todennäköisesti ollutkin vasta kp 17.
Nyt yritän ahkerasti tikutella että saisin ovulaation kiinni. Seksin harrastaminenkin on tässä kierrossa onnistunut paremmin, ollaan yritetty joka toinen päivä nyt hommailla menkkojen loppumisesta asti.
Toivotaan parasta :)
Tänään kp 15 ja ovistesti näytti positiivista! Nyt hommiin👍🏻😄
Onko muita joilla h-hetket käsillä? :)
En usko että tässä ensimmäisessä pillerittömässä kierrossa vielä ovuloin. Kp 1-7 ja 11-14 oli kuukautiset, vai sanotaanko viimeisintä sitten välivuodoksi, en tiedä. Nyt kp 21 ja eilen alkanut pieni mahan nippailu, seuraavaa välivuotoa siis odotellessa... Ovulaatiotestejä en ole päässyt tekemään. Pitää nyt vaan kärsivällisesti odotella kierron tasaantumista.
Laskin ovulaatiolaskuril erilaisii ovisvaihtoehtoja, kun en vielä tarkkaan tiedä omaa kiertoa. Tässä kohta kaks viikkoa heiluteltua peittoa joka toinen päivä, et jos jossain välis tärppäis😅 ehkä pitäis muutama kierto jaksaa kattoo mihin kohtaan asettuu, mut malttamaton kun olen, niin parempi vaan joka välis koittaa!😀
Eilen tosiaan tuli plussa ovistestiin, ensin päivällä ja sitten illalla vielä tosi vahva plussa. Yöllä ja aamulla talleteltiin.
Nyt tänään puolenpäivän aikoihin tuli noin vartin kestävä menkkamainen kramppaava kipu ja painontunne alavatsalle, olisko oviskipuja? Jos oli niin ainakin pitäisi olla ajoitus kohdillaan👍🏻 Toki vielä jatketaan pari-kolme päivää tallettelua.😊
Hei taas!
Täällä menossa dpo 10 ja olen varma, ettei tärppi ole käynyt, vaan menkat alkavat ajallaan. Mitään raskausoireita ei ole ollut ja aamulämpökäyränikin näyttää aivan samalta kuin tärppäämättömissä kierroissa. Viikonloppuna siis pitäisi alkaa menkat ja maanantaina sitten varaamaan aika akupunktioon. Plääh. Toivottavasti teillä muilla käy parempi tuuri.
Täällä menossa yk3 ja kp20/26-32. Tällä viikolla oli ovis ja se hyödynnettiin, mutta en jaksa uskoa että tästä kierrosta nappais. Jotenkin meni niin väkistämiseksi noi petipuuhat ovulaation korvilla, että kuvittelen sen vaikuttaneen sperman laatuun (ei tästä taida mitään tieteellistä näyttöä olla, mutta tämä on silti fiilis). Tässä kierrossa olen lopettanut kahvin juonnin kokonaan ja aloittanut omega-3:n popsimisen, vaikka omega-3:n vaikuttavuutta on tässä lähiaikoinakin kovasti kyseenalaistettu mediassa. Katsotaan jos näillä olis jotain vaikutusta. Olen myös luvannut itselleni etten kyttää kropan tuntemuksia nyt ovulaation jälkeen, koska sitä kautta sitä kuvittelee itselleen kaikki maailman alkuraskauden oireet, vaikka raskaana ei olisikaan. Katsotaan miten tuo menee.
Mahtuisko mukaan vielä yksi kuumeilija? Olen siis jo vähän vanhempi, eli 32 v. Viime kuussa yritettiin ekaa kertaa raskautua ja aika vahva olo että tärppäsi, mutta ei pysynyt matkassa. Jälkeenpäin tajusin, että varmaan johtui lääkkeistä joita otin migreenikohtaukseen, nyt koetan selvitä pelkällä Panadolilla jos kohtaus iskee ja keskiviikkona menossa muuttamaan vähän lääkityksiä muutenkin. Miten ihmeessä tässä saa päänsä pysymään kasassa, kun tuntuu jo nyt elämä pyörivän sen ympärillä, että tärppääkö? =O
Hei taas!
Tervetuloa joukkoomme Axia, etkä ole yhtään vanha. Nyt pitää ihmisten unohtaa se myyttinen "35-vuotiaana hedelmällisyys laskee dramaattisesti"- höpinä. Em. tutkimus on tehty käyttämällä pari sataa vuotta vanhoja kirkon kirjoihin kirjattuja tietoja naimisiinmenoista ja lapsista. Tässä on uudempaa tietoa: https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2013/07/how-long-can-you-w…
Ja vaikka jollakin se voisi laskeakin (olemmehan yksilöitä), se ei välttämättä päde juuri meihin. Tällainen yleistävä ja paikkansa pitämätön tieto aiheuttaa yli kolmekymppisille vain stressiä ja epävarmuutta, joka varmasti vaikeuttaa hedelmöittymistä. Hormoneja säädellään aivoissa, ja on siksi tärkeää olla iloinen ja luottavainen. Keho on viisas, eikä tekisi vauvaa stressaavaan ympäristöön.
Doris: Lukemissani kirjoissa suositellaan kalanmaksaöljyä, jos haluaa vauvan. Tosin akupunktiolääkäri käski minua välttämään Omega-3 rasvahappoja, joten enpä tiedä mitä uskoa.
Nyt on jännät paikat. Aamulämpöni ovatkin yhä koholla. Normaaleissa tärppäämättömissä kierroissani lämmöt laskevat asteittain dpo 10-11 lähtien ja nyt dpo 12 ja 13 ne ovat vain nousseet. Pisin luteaalivaiheeni on ollut 14 pvää. Voisiko akupunktio vaikuttaa luteaalivaiheeseeni pidentävästi, vai olisiko nyt tärppi käynyt? Fertility Friend:in mukaan ylihuomenna saan ruveta testaamaan. Olisipa uskomatonta jos se kävisi näin helposti. Edellisen keskenmenon jälkeen kiertoni olivat aivan sekaisin puoli vuotta ja varauduin, että tälläkin kertaa tärppiä saa odotella.
Kiitos paljon Ikäneito linkistä. Olen ollut todella ahdistunut sen jälkeen kun pari kuukautta sitten tajusin haluavani lapsen nyt 35-vuotiaana. Media toitottaa, että on jo myöhäistä. Ahdistus ei varmasti lisää hedelmällisyyttä, päin vastoin stressi saattaa jopa heikentää sitä. Koen syyllisyyttä siitä, että olen jo tämän ikäinen, mutta minkä minä iälleni mahdan. Koskaan aiemmin mielessäni ei ole käynyt, että haluaisin lapsia. En siis ole tarkoituksella siirtänyt sitä enkä koskaan ole ajatellut "sitten joskus." En ole ajatellut lapsiperhe-elämää ollenkaan. Olen seurustellut ja ollut avoliitoissa, mutta niissä suhteissa ei lapsista puhuttu. Kumpikaan ei ole lapsia halunnut.
En minä nytkään varsinaisesti halua vauvaa, vaan haluan perheen, perhe-elämän. Vauva-aika on lyhyt ja varmasti raskaskin vaihe. Kumppanin kanssa keskustelu asiasta on vielä kesken, mutta pidän todennäköisenä, että hän ei lapsia halua, jolloin näen ainoana vaihtoehtona eroamisen ja luovuttajan siittiöiden käyttämisen. Munasoluillani (mikäli niitä enää on) ei ole aikaa etsiä uutta kumppania ja muutenkin tuntuisi väärältä etsiä isäkandidaattia eikä elämän rakkautta. Olen onnellinen teidän puolesta, jotka olette suhteessa, jossa molemmat haluavat lapsen.
Mä niin samaistun tohon ikäahdistukseen. Olen aina tiennyt haluavani lapsia. Optimi ikä aloittaa yrittäminen olisi musta ollut 25 vuotta, mutta löysin lapsia haluavan puolison vasta 31-vuotiaana. Noh, nyt melkein vuoden yrittämisen jälkeen 33-vuotiaana en ole vieläkään raskaana. Yritän silti ajatella, että kyllä se lapsi tavalla tai toisella (esim. tarvittaessa lahjasoluilla) tulee, kun mun kohdussa ei ole ultrissa näkynyt mitään vikaa. :o
Minäkin siirryn lukijasta jakajaksi! :) Ja tuon samalla vertaistukea teille yli 3kymppisille. Minä olen (kohta) 35-vuotias ja mies viisi vuotta vanhempi. Tavattiin alle kaksi vuotta sitten, joten senkin takia tämä vauvan hankinta on tullut meille vasta nyt myöhemmällä iällä ajankohtaiseksi. Ennen nykyisen mieheni tapaamista kyllä mietin myös lahjoitussolujen käyttöä, mutta en päässyt ajatusta pidemmälle. Olen siinä mielessä kliseinen tapaus, että olen halunnut kouluttautua ja tavata myös koulutetun (ja tietenkin muutenkin hyvän) miehen ja siten itse aiheuttanut tilanteen, jossa raskaaksi tuleminen korkean iän vuoksi ei ole välttämättä helppoa... Tietenkin nyt miettii, olisiko pitänyt tehdä jotakin toisin, mutta eipä sitä aikaa enää takaisinkaan saa. Eli tunnistan Aloy tuon mainitsemasi median rummutuksen siitä, että nyt on liian myöhäistä!
Vuoden alusta lähtien ehkäisynä on ollut ”keskeytetty yhdyntä” eli otettiin ikäänkuin tietoinen riski. Nyt menossa varsinaisesti toinen yrityskierto. Gynellä kävin maaliskuussa ihan perustarkastuksessa ja juttelin vauvahankkeesta myös papa-seulonnan yhteydessä perheneuvolan telkkarin kanssa. Molemmat olivat hyvin rohkaisevia; raskaaksi tulemisen puolesta puhuvat melko säännöllinen kierto (26-30pvä), normaalipaino ja tupakoimattomuus. Mennään jo heti vuodenvaihteen jälkeen tutkimuksiin, jos yritys ei tuota tulosta, sillä lapsenteon voi katsoa alkaneeksi siitä, kun ehkäisy on jätetty pois, vaikka ei tärppipäiviä tms. vielä laskisikaan... Tai näin minulle gyne sanoi!
Oma pää näkee sitten niitä peikkoja joka paikassa. Olenko muka ollut aina ehkäisyn kanssa niin huolellinen, että en olisi tullut jo joskus vahingossa raskaaksi?! Mieskään ei ole koskaan saattanut ketään raskaaksi, ei tarkoituksella, eikä vahingossa. Ja joo, typerää tämmöisiä miettiä, mutta minkäs teet.
Mutta oikein paljon tsemppiä ja tekemisen iloa kaikille! On ollut hurjan opettavaista lukea pohdintojanne ja osan ohjeista otan varmasti hyötykäyttöön tulevilla yrityskierroilla! :)
Hei taas! Onnea plussista <3 Ei kuulosta kivalta tuommoinen ikään viittaava arvostelu :/ Muutenkin stereotypisointi on typerää..
Nyt tuntuu niin yksinäiseltä tämän asian kanssa, että ajattelin tulla tänne some-kanssasisarien luokse. Tietääkö joku miten tuon kuvan tulos pitäisi lukea?:/ Ohjeissa ei lukenut mitä tarkoittaa, oli selitys vain selvälle plussalle/negalle. Miten te tulkitsisitte tuon?
Hei taas!
Plussasin tänä aamuna! Laskettu aika 10.4.2019. Jes!
Hei kaikki! Täällä uusi piinailija. Ovulaatiotuntemuksia bongattu eilen ja hyödynnetty. Nyt kp 12/28.
Lapintyvär: todella hankala sanoa, melkein neuvoisin ostamaan uuden testin ja testaamaan sillä vielä kertaalleen.
Ikäneito: onneksi olkoon, toivottavasti pysyy matkassa! Oliko korkeat lämmöt ainoa asia joka paljasti raskauden ennen testin tekemistä?
Tuunpa pitkästä aikaa tänne päivittämään taas. Oon lueskellu kyllä tässä kesän mittaa ja onnittelut kaikille plussanneille ja harmi kun on niitä surullisiakin uutisia välillä tullut..
Itellä puhkes kesän alussa jonkin sortin burnout ja otinkin lomaa muutaman viikon. Siinä samassa vauvahaaveet tuntu toissijasilta ja tuli elettyä aika epäterveellisesti. Lepo kuitenkin kai helpotti oloa, koska vaikka olin satavarma että tänään siirrytään 5. yrityskiertoon niin olihan se testi pakko tehdä eilen varmuuden vuoksi. Ja en nyt vieläkään ymmärrä tätä mutta 2 selvää viivaa ilmesty pc:hen ja tänä aamuna toisenmerkkiseen testiin myös. Aamusessa testissä viiva oli kyllä aika haalee mutta selvä viiva silti. Rinnat on kipeenä ja alavatsa tuntuu välillä vähän kipeeltä. Mies on vielä aika hämmentynyt, kuten itsekin. Jotenkin yrittää olla innostumatta kun ei noi menkat vielä niin myöhässä ole.. nyt siis kp35/33-36.
Paljon onnea plussasta Alisaa! Toivotaan että pieni pysyy matkassa mukana <3 kiva kun tärppi tuli tuolla tavalla juhannuksen huumassa :D
Täällä kp28/26-31 Ovis oli vasta kp21-22 paikkeilla niin vielä piinaillaan. En usko tärppiin, mutta sitten enää yksi kierto jäljellä ja saan ottaa yhteyttä gyneen ja kysyä mitä seuraavaksi. Mutta toivoa on niin kauan kuin ei menkkoja näy.