Ei hajuakaan missä teini on. Tiedättekö te missä teininne liikkuu?
Läksi tuossa 2,5h sitten ulos, kävelylle parin kaverinsa kanssa. Yritin äsken soittaa kun ei ole viestiin vastannut, kysäisin missä päin on ja tartteisko hakea autolla kotiin, ulkona pimeää ja sataa.
Saatiin miehen kanssa tästäkin riita aikaiseksi, hänen mielestään kun meidän ei tarvitse tietää missä poika on ja liikkuu.
Kommentit (40)
Tiedän. Nyt tosiaan nuorin on 17 v, joten osaa varmasti jo huolehtia itsestään. Silti ovat aina kertoneet missä ovat ja vastanneet viesteihin. Niinhän minäkin äitinä teen vaikka olen aikuinen. Emme halua tuottaa turhaa huolta. :)
Vierailija kirjoitti:
Liikkuu kylppärin ja oman huoneensa väliä. Kiire olisi kavereiden kanssa kaupungille, mutta päällä on edelleen kylpytakki. Viimeiset viisi minuuttia on manaillut leviävää eyelineriä. 16-v.
13 päivittää: 40 minuuttia myöhemmin liikkuu enää vain omassa huoneessaan. Eyeliner on kuullut kunniansa, pahimmassa primitiivireaktiossa se tuomittiin äänekkäästi "sysipaskaksi disneypahismeikiksi". Nyt on menossa ripsien liimaus ja bussikortin etsintä, kyllä tämä tästä :)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän. Nyt tosiaan nuorin on 17 v, joten osaa varmasti jo huolehtia itsestään. Silti ovat aina kertoneet missä ovat ja vastanneet viesteihin. Niinhän minäkin äitinä teen vaikka olen aikuinen. Emme halua tuottaa turhaa huolta. :)
Näinpä juuri. Onhan se kiva tietää muiden aikataulujen, menojen/ruoanlaiton tms. vuoksi milloin jokainen on kotona.
Tiedän kyllä keski-ikäisiäkin ihmisiä jotka ilmoittavat vaikkapa äidilleen että ovat päässeet turvallisesti kotiin pitkästä reissusta.
Ja minäkin olen tainnut kysellä miesystävältä mihin hän menee, vaikka menisi vain johonkin pihalle. Kerran rupesi tiuskimaan, jolloin sanoin että tiedänpä vähän mitä tekee ja tuleeko 10 min vai 2 tunnin päästä, onko järvellä/30 km päässä lähikaupassa vai paskahuussissa, jolloin tiedän ainakin etten itse suotta lähde sinne, ja tajusihan tuo kai sitten ettei voi olla niin vaikeaa huikata minne menee ja milloin tulee.
Tyttö läksi ystävänsä synttäreille ja poika salille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikkuu kylppärin ja oman huoneensa väliä. Kiire olisi kavereiden kanssa kaupungille, mutta päällä on edelleen kylpytakki. Viimeiset viisi minuuttia on manaillut leviävää eyelineriä. 16-v.
13 päivittää: 40 minuuttia myöhemmin liikkuu enää vain omassa huoneessaan. Eyeliner on kuullut kunniansa, pahimmassa primitiivireaktiossa se tuomittiin äänekkäästi "sysipaskaksi disneypahismeikiksi". Nyt on menossa ripsien liimaus ja bussikortin etsintä, kyllä tämä tästä :)
Nyt lähti. On menossa kaverinsa kanssa mm. ostamaan uuden eyelinerin :D. Meillä on kotiintuloaika klo 23, tulee siihen mennessä. -13
Suurinpiirtein tiedän, missä yleensä 16 v liikkuu. Nyt on kyllä ulkomailla kaverinsa luona, joten en tiedä sen tarkemmin.
Niin kauan, kun asuu kotona,niin ollaan sovittu, että ilmoittelee, missä liikkuu ja mihin aikaan tulee kotiin.
No jos kyse on menevästä nuoresta, ei peräkammarin tyttöjen ja poikien äitien tarvitse vastata. Te saatte pitää ne ikäneitonne ja -poikanne siellä vielä montakymmentä vuotta.
Mutta ne, joilla normaalit nuoret, niin vapautta pitää antaa, mutta rajat asettaa. Ihan back-upiksi olen laittanut meidän nuorten puhelimiin trackerit, eli näen paikannuksen kautta missä menevät jos eivät puheluihin / viesteihin vastaa. Ja ihan oman turvallisuutensa vuoksi. En käytä sitä kuin silloin kun en yhteyttä saa, Suosittelen.
Tiedän. 16v. poika istuu koneella aikuisen veljensä kanssa. Varmaan isompi lähtisi kylille, mutta tässä ei lähellä ole sellaista riittävän viihdyttävää kylää. Ehkä UV tuo isompikin lähtee kavereiden kanssa hunningolle, kun pohti pitäiskö ostaa ennakkoon kaljaa. Pienempää ei taasen kiinnosta sosialiseeraaminen, päihteet eikä tytöt (eikä pojat).
Mutta nro -13 eyeliner nauratti. :'D
Vierailija kirjoitti:
No jos kyse on menevästä nuoresta, ei peräkammarin tyttöjen ja poikien äitien tarvitse vastata. Te saatte pitää ne ikäneitonne ja -poikanne siellä vielä montakymmentä vuotta.
Mutta ne, joilla normaalit nuoret, niin vapautta pitää antaa, mutta rajat asettaa. Ihan back-upiksi olen laittanut meidän nuorten puhelimiin trackerit, eli näen paikannuksen kautta missä menevät jos eivät puheluihin / viesteihin vastaa. Ja ihan oman turvallisuutensa vuoksi. En käytä sitä kuin silloin kun en yhteyttä saa, Suosittelen.
Jaa. Meillä ihan normaalit nuoret kertovat minne menevät ja koska tulevat.
Niin minäkin teen. Outoa olisi lähteä kotoa kertomatta kellekään mihin menee ja olla sen lisäksi vastaamatta puheluihin/viesteihin.
Jos teineillä ilta venähtää, niin ilmoittivat minulle etten turhaan huolestu.
T: Ihan normaali kahden teini äiti.
Vierailija kirjoitti:
WT-mamma jakelee neuvoja. :D
Usko pois. On olemassa perheitä, joissa ei nimitellä muita ihmisiä (tulevat peräkammarin pojat?). On myös perheitä, joissa on normaalia kertoa omista menoistaan, ilman että joku kokee sen kyttäämisenä. Perheitä, joissa luotetaan toisiin ja kunnioitetaan toisia. :)
Tiedän. Meillä jokainen tiedottaa menoistaan. Kaiketi ihan normaalia perhe-elämää. :)
Taas tätäkin keskustelua lukiessa tunnen itseni idiootiksi, koska en koskaan ole kavereideni kanssa.
T: 18v tyttö
Nyt teinit (17v ja 15v) ovat yläkerrassa ja normaalistikin tiedän, missä aikaansa viettävät. Molemmat harrastavat ja nuorempi vielä valmentaakin, joten tuohon menee suurin osa vapaa-ajasta. Mitään trackeriä ei puhelimiin ole asennettu, mutta sovittu on, et snapin kartta on päällä. Siitä näen tarvittaessa riittävän tarkasti, missä menevät.
Vierailija kirjoitti:
Lähti eilen poikaystävän kanssa, menivät poikaystävän luokse yöksi. Sitä edeltävän yön olivat täällä meillä. Tänään olivat käyneet auton katsastuksessa ja olivat menossa kyläilemään tytön bestiksen luokse. Merkittävä etappi heidän suhteessaan, kun poika esitellään tytön bestikselle :-)
Tänään illalla on tyttö tulossa kotiin, tulee yhdeksään mennessä. Kaupungilla luuhailua ei ole koskaan harrastanut, on yleensä jonkun toisen luona jos ei ole kotona.
Huooh, poikaystävä tulee sittenkin taas meille yöksi. En hennonut kieltääkään kun ovat nyt lomilla. Normaalisti pääsevät näkemään vain kerran viikossa kun asuvat opiskelujen vuoksi eri paikkakunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko pois. On olemassa perheitä, joissa ei nimitellä muita ihmisiä (tulevat peräkammarin pojat?). On myös perheitä, joissa on normaalia kertoa omista menoistaan, ilman että joku kokee sen kyttäämisenä. Perheitä, joissa luotetaan toisiin ja kunnioitetaan toisia. :)
Taidat kommentoija asua syväsavossa tai pohojammaalla. En ole WT, olen ylempi toimihenkilö, tienaan hyvin, elän arvostetulla alueella pk-seudulla. Mikä itse olet? Ammattisi tai tulotasosi? Oletko Blue Collar?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat kommentoija asua syväsavossa tai pohojammaalla. En ole WT, olen ylempi toimihenkilö, tienaan hyvin, elän arvostetulla alueella pk-seudulla. Mikä itse olet? Ammattisi tai tulotasosi? Oletko Blue Collar?
Joku nyt kuitenkin WT-mammalla mättää?
Tuolla kotiteatterissa istuvat kavereiden kanssa. Syövät sipsiä ja juovat kokista. Poika on 17 v.
Suunnilleen tiedän, mutten tarkkaa sijaintia - vaihtelevat kaveriporukan kanssa paikkaa enkä velvoita joka siirtymästä ilmoittamaan. Kotiin tulee viimeistään nyt lomalla klo 22 (15v.). Kaveripiirit on isot ja moninaiset enkä edes tunne kaikkia kavereita. Joskus olen vähän stressaantunut, mutta luotan tyttöön. On tämä melkoista tasapainoilua huolehtimisen ja vapauksien antamisen välissä.
Yleensä tiedän suurin piirtein teinien sijainnin. 15v. on välillä tavoittamattomissa, vaikka on sanottu, että pitää ilmoitella olemisistaan. Ei tuo kuitenkaan iltamyöhään rieku esim. kaupungilla. Lähellä asuvan kaverin luo tai pihalle saattaa unohtua. Harrastaa paljon ja ne aikataulut ovat tiedossamme. Mulla ja miehellä on sama visio siitä, että meidän pitää suurin piirtein tietää missä lapset ovat. Luotamme heihin täysin, mutta asumme isossa kaupungissa, jossa on myös vaaransa.