Mitä mä en nyt ymmärrä? Missä tapauksessa aktiivimallissa voi paukahtaa karenssi?
Selittäkää!
Mä oon kokoajan luullut, ettei mitään karenssia voi tulla vaan että pahimmassa tapauksessa se työttömyysraha pienenee sen 30€.
Oonko mä sit ollu koko ajan väärässä?
Kommentit (11)
Kyllä karenssit pyörii entiseen tapaansa. Lisäksi vain tulee tuo n. 5% leikkaus tukeen, jos ei 3kk:n aikana tee mitään.
Jos et hae sitä työtä mitä TE-toimisto sulle tyrkyttää pakkohaettavaksi?
Tai jos irtisanoudut, voit kai saada karenssia kuten ennen. Rangaistusten jakaminen on virkailijoille mielekkäämpää kuin ihmisten mielenterveyden eli työkyvyn tukeminen.
Ei voi tulla karenssia tuon aktiivisuuden puuttumisen takia, ainoastaan se tuki pienenee vähän. Karenssit tulee sitten samalla tavalla kun ennenkin.
No erilaisia piirileikkikursseja cv-pajoja tarjotaan varmaan entistä enemmän, niistä kieltäytyminen voi toda karenssin, mutta niissä katotaan varmaan tapauskohtaisesti toisin kuin tuötarjouksen hakematta jättämisessä.
Koskeeko muuten tuo aktiivimalli myös ansiosidonnaisella olevia heti alusta alkaen? Siinähän pitäisi olla se 3 kk:n ammattisuoja, mikä tarkoitti ainakin ennen sitä että 3 kuukauteen ei tarvitse kelpuuttaa muita kuin oman alan töitä. Joku ydinfyysikko ei varmaankaan saa kovin helposti oman alan pätkätöitä heti työttömäksi jäätyään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä karenssit pyörii entiseen tapaansa. Lisäksi vain tulee tuo n. 5% leikkaus tukeen, jos ei 3kk:n aikana tee mitään.
Vaikka tekisitkin hakemuksia pää hiessä ja ravaisit työhaastatteluiss päivittäin, niin silti tulee tuo leikkaus, kun tätä aktiivista työnhakua ei lasketa aktiivisuudeksi. Aika erikoinen aktiivimalli.
Vierailija kirjoitti:
Kerran vai jokaisesta 3kk jaksosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran vai jokaisesta 3kk jaksosta?
Jokaista 3 kk:n jaksoa tarkastellaan erikseen, mutta jo leikatusta tuesta ei leikata lisää, vaikka millään jaksolla aktiivisuusehto ei täyttyisi.
Nii