Onko täällä muita, jotka ovat lapsena leikkineet "Kuka pelkää mustaa miestä"-leikkiä?
Nykyäänhän se leikki on kai kielletty rasistisena sen mustan miehen takia. Minkälaiseksi te sitä leikkiä lapsena leikkineet kuvittelitte sen mustan miehen, ajatteliko kukaan, että sillä tarkoitetaan tummaihoista miestä? Minä en ainakaan ajatellut, vaikka 1980-luvulla syntyneenä leikin sitä leikkiä vielä 1990-luvullakin. Minä kuvittelin sen mustan miehen jonkinlaiseksi tummin vaatteisiin pukeutuneeksi mieheksi, jolla on tumma huppu kasvojen suojana mutta joka on ihonväriltään valkoinen. Kuvittelin hänellä olevan myös jotain taikavoimia ja että hän yrittää niiden avulla tehdä lapsille pahaa. Kuvittelin kyseessä olevan vähän samankaltaisen olennon kuin mitä Aku Ankka-sarjakuvissa oleva Mustakaapu on.
Kommentit (49)
Sama juttu kuin ap:llä. Mustakaapuista/huppuista miestä juoksin minäkin leikissä 70-80-luvuilla karkuun.
Meidän leikeissä se oli vain ihmishahmon muotoinen sysimusta varjo jota juostiin pakoon
Joo leikittiin pienenä. Kuvittelin sen miehen Zorron näköiseksi. Eli valkoihoinen mies, jolla oli musta naamio, mustat vaatteet ja musta viitta.
Väkivaltaisesta eekeristä oli kyse
Nykyään leikitään kuka pelkää kaapusannaa!
Koulun liikuntatunneilla sitä leikimme, eikä kenenkään mielestä siinä ollut mitään rasistista, tai ainakaan kukaan ei sanonut mitään.
Itse leikin lapsena ja omat lapset kouluissaan.
Viime viikolla kuljin läheisen koulun vierestä ja siellä lapset leikki "mustaa miestä". Pieni som ali poika siellä huuteli, että kuka pelkää mustaa miestä. Jäin ihan seuraamaan, että näinkö kuulin oikein ja kyllä vaan. Välituntivalvojatkin siinä lähellä yms.
eli ei sitä varmaan ole kieltämällä kielletty, mutta toivottu, muuttavan muotoaan: "kuka pelkää ampiaista!" tms.
Vantaalta.
Jep, muksuna sitä leikkinyt. Mulle tuli siitä mustasta miehestä lähinnä Mustakaapu (Mikki Hiiren arkkivihollinen Akkarissa) mieleen.
Joo. En mä tainnut ajatella sitä ollenkaan. Se vaan oli siinä lorussa ja sit piti juosta karkuun.
Jotakin mustapukuisen, nuohoojan tms. rosvon tyyppistä varmaan.