Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita, jotka ovat lapsena leikkineet "Kuka pelkää mustaa miestä"-leikkiä?

Vuosimallia 1981
26.12.2017 |

Nykyäänhän se leikki on kai kielletty rasistisena sen mustan miehen takia. Minkälaiseksi te sitä leikkiä lapsena leikkineet kuvittelitte sen mustan miehen, ajatteliko kukaan, että sillä tarkoitetaan tummaihoista miestä? Minä en ainakaan ajatellut, vaikka 1980-luvulla syntyneenä leikin sitä leikkiä vielä 1990-luvullakin. Minä kuvittelin sen mustan miehen jonkinlaiseksi tummin vaatteisiin pukeutuneeksi mieheksi, jolla on tumma huppu kasvojen suojana mutta joka on ihonväriltään valkoinen. Kuvittelin hänellä olevan myös jotain taikavoimia ja että hän yrittää niiden avulla tehdä lapsille pahaa. Kuvittelin kyseessä olevan vähän samankaltaisen olennon kuin mitä Aku Ankka-sarjakuvissa oleva Mustakaapu on.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa leikimme. 80-luvulla.Mulla oli aika samantapaiset mietteet mustasta miehestä.

Vierailija
2/49 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaan oli musta mies, sama kuin olis huutanu kuka pelkää ägäbägäbääätä. Synnyin -90.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me leikittiin sitä koulussa liikkatunnilla vielä ysärin lopussa ja 2000-luvun alussa. Ja mäkin kuvittelin sen sellaseks mustakaavun tyyppiseks!

Vierailija
4/49 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On leikitti vielä pari vuotta sittenkin kun lapsi oli ala-asteella

Vierailija
5/49 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo leikittiin ja kuvittelin kyllä ihan ***keriksi.

Vierailija
6/49 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsena tullut mieleenikään, että siinä olisi kyse tummaihoisesta miehestä.

Vierailija
7/49 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on Arubalta ja leikimme kyseistä leikkiä aika usein.

Vierailija
8/49 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen leikkinyt, synnyin 1995. Ajattelin aina että se musta mies on sellainen ihan kokonaan tasaisen musta hahmo, vähän kuin varjo jolla ei näy mitään kasvonpiirteitä :D

Vierailija
9/49 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen -74 syntynyt, ja ajattelin sen myös joksikin kaapuolennoksi tai valon imeväksi pimeäksi haamuksi. En ihmiseksi ollenkaan.

Vierailija
10/49 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä "mustalla miehellä" tosiaankaan mihinkään etnisyyteen viitattu vaan tietenkin mustiin pukeutuneeseen ja pahantahtoiseen henkilöön, ehkä jopa paholaiseen... Ainakin johonkin mörköön.

Itse leikin sitä 80 -luvulla.

Naurettavaa, että sitä pidettäisiin rasistisena leikkinä.

Itse asiassa leikin kieltäjäthän tässä toimivat hyvin osoittelevasti ja "rodullistavasti".

Vierailija
11/49 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikittiin ja kyllä se oli mustaihoinen mies. Nykyisin leikitään "kuka pelkää lumimiestä".

Vierailija
12/49 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli minulla musta-pekka kortitkin ja olen katsonut kymmenen pientä neekeripoikaa.

Aku Ankassa toisen maailmansodan ja sotainvalidien vuoksi Jopi Jalkapuoli muuttui Mustaksi Pekaksi. Mikähän ko hahmon nykyinen nimi on?

Karhukoplassa kutsuivat toisiaan kait tovereiksi aikoinaan. Onkohan tähän tullut muutos.

Vierailija
13/49 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään sitä voi leikkiä kaupungilla.

Vierailija
14/49 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelin sen Aku Ankkojen Mustaksi Pekaksi. Vaan onko nykyään Musta Pekkakin kielletty?

Vierailija
15/49 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikin ysikyt-luvun lopulla. Musta mies oli jonkinlainen kaapuhemmo, mustiin pukeutunut varjo, ei tummaihoinen mies.

Vierailija
16/49 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella 70- ja 80 lukujen taitteessa

Vierailija
17/49 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta ihminen oli 80-luvulla niin neutraali käsite ettei sillä olisi ollut mitään tehoa tällaisessa lorussa.

Vierailija
18/49 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikittiin 70- ja 80-luvuilla Kuka pelkää mustaa miestä. Silloin oli myös Musta Pekka pelikortit. Neekerin pusuja olen myös syönyt. Ja lukenut Agatha Christien kirjan Kymmenen pientä neekeripoikaa. Järkyttävää, että senkin kirjan nimi piti mennä muuttamaan.

Vierailija
19/49 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me aina ajateltiin, että se oli mustaan vaatteisiin ja huppuun pukeutunut mies. 

Kyllä ne, jotka ovat leikin kieltäneet ovat niitä oikeasti rasisteja jos heti ensimmäinen ajatus on, että kyseessä on joku, jolla on tumma iho.

Vierailija
20/49 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsi 70-luvulla ja koulun pihalla tätäkin leikittiin. Kuvittelin mustan miehen jonkinlaiseksi maagiseksi olennoksi, jolla ei ollut selkeitä kasvonpiirteitäkään. Jos nyt yleensäkään kovin tarkkaan kuvittelin. Se vaan oli semmoinen hieman pelottava satuhahmo jota ei sen tarkemmin edes tarvinnut ajatella. Vähän tyhmää, että tämä nyt on yhdistetty rotuasioihin mutta ei kai sille enää mitään voi. Ehkä joskus tulee se aika, kun ollaan niin aidosti tasa-arvoisia, ettei kenelläkään ole syytä loukkaantua, nolostua tai vaivaantua vanhoista lasten leikeistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän