Aktiivimalli ~ kumman valitset: etsitkö töitä, jotta sinulta ei vähennettäisi 30€ kuussa vai oletko mieluusti työtön ja 30€ köyhempi?
Vaikuttaako 30€ vähennys työmarkkinatuesta talouteesi?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikatyöstä voi menettää koko työttömyyskorvauksen.
Millä perusteella?
Ainoastaan siinä tapauksessa, että osa-aika duunin tunnit on yli 80% alan työtunneista niin ei saa edes soviteltua rahaa, ei sitä muuten menetä.
Onneksi olen jo osa-aika duunissa ja saan ansiosidonnaista soviteltua pv rahaa, tunteja 40-70h/kk eli aktiivipaskamalli ei toistaiseksi koske minua...
Ei mene kauaa, kun uusi soviteltu päivärahasi lasketaan näiden osa-aikatöiden palkan mukaan. Taas tuet pienenevät.
Jos olisin työtön, etsisin ja hakisin toki koko ajan sopivia työpaikkoja, mutta mitä tahansa paikkaa en tietenkään hakisi vain siksi, koska Sipilä ja kokkaremulkut niin vaativat. Keksisin kyllä keinon ottaa tuon menetetyn 30€ takaisin tavalla tai toisella. Luultavasti jollakin sellaisella tavalla, joka ei olisi ns. yleishyödyllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen aktiivimallia etsin aktiivisesti töitä, nyt päätin, että työnhaku loppuu kohdallani tähän. Haen tt-tukea. Haistakoon sipilä paskansa. T. Työtön 55v. nainen.
Ymmärrän todella hyvin tuon asenteen. Itse aion kai jossakin vaiheessa jatkaa taas työn hakemista entiseen malliin, vaikka aktiivimalli kuvottaa niin, ei tässä kauheasti jaksa innostua töistä ja veronmaksusta enää.
Galupiin en äänestänyt. Töitä haen sitten kun taas viitsin, mutta te-toimiston tarjoamille kyrsseille saati ilmaistöihin en missään tapauksessa aio lähteä. Reilu kuusikymppiä lähtee ansiosidonnaisesta, mutta pihistely voi olla hauskaakin. Tänään sain lapsellista iloa, kun ostin espanjalaisia tomaatteja kotimaisten sijaan. :D
Samoin minä saan sairasta mielihyvää pihistelystä. Jatkossa laitan kaiken kulutuksen minimiin, kun olen jäämässä työttömäksi. Ennen ostin itselle ja lapsille kaikkea kivaa ja tein heräteostoksia. Tilasin lehtiä, käytiin hoplopeissa yms. Nyt loppuu minun osaltani kuluttaminen kuin seinään. Käyn jatkossa ostamassa vain punalaputettuja ruokia ja pakolliset vaatteet alennusmyynneistä.
Kaveri palkkaa minut paperilla. Ei huolta hölmöt.
Kumpikaan noista ei ole sopiva vastausvaihtoehto. Minä etsin aktiivisesti töitä, mutta ei silti työttömyysetuutta leikataan, jos työpaikkaa ei löydy. Minä tarvitsen rahaa perheeni elättämiseen ja asumiskulujen maksamiseen (koska en saa asumistukea), enkä ole mielelläni työttömäni.
Ei hölmö kirjoitti:
Kaveri palkkaa minut paperilla. Ei huolta hölmöt.
Eikös kaveri joudu sitten maksamaan sinulle myös oikeaa palkkaa ja siitä pidätetään verot ja muut sotu-maksut.
Tämä aloitus ja kysely on pöyristyttävä. Kuinka vieläkin osa ihmisistä uskoo että tukea ei pienennetä mikäli työtön etsii töitä.
Tukea pienennetään mikäli työtön ei pääse töihin (tai ns ilmaistöihin) yrityksistä huolimatta tai ei pääse/jostain syystä (yleensä erittäin hyvästä) osallistu pilipalitoimintoihin.
Koko hankkeen tarkoitus on vain ja ainoastaan kurjistaa työttömien elämää ja leimata heidät entistä passiivisimmiksi oleskelijoiksi.
Teen osa-aikatyötä joten ei vaikuta minuun, mutta jos työtä ei olisi, koettaisin varmaan johonkin työkkärin kurssille. Sellaiselle lyhyelle cv:n kirjoituskurssille tai vastaavalle, josta saisi tunnit täyteen. Tietenkin voisin myös tehdä jonkun pätkätyön, mutta en usko sellaisia olevan. Kuka oikeasti kuvittelee, että kun tähän asti niitä paikkoja ei ole ollut, niin yhtäkkiä ilmaantuu 100 000 pk-firmaa, jotka tarvitsevat kolmen päivän työpanosta aina silloin tällöin. Toivottavasti työkkäri sitten tosiaan järjestää niitä minikoulutuksia kaikille halukkaille koska työmarkkinat eivät siihen pysty.
Minä en ymmärrä miksi vapaaehtoistyö ei kelpaa tuohon malliin. Kertoohan sekin jo -jos vain haluaa nähdä eikä uskoa sumutukseen- mistä todellisuudessa on kyse.
Irtisanoudun työkkäristä ja loisin toimeentulotuella.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä voi, jos ei jotenkin muuten aktiivisesti mokaa omia asioitaan. Tietenkin mikäli osa-aikatyön tuntimäärä onkin kokoaikatyötä vastaava tai palkka nousee niin suureksi, ettei soviteltavaa jää enää maksettavaksi, niin sitten siltä kuukaudelta ei saa palkan lisäksi työttömyyskorvausta, mutta se on ihan eri asia. Eivät kokoaikatyössä olevat yleensäkään saa työttömyyskorvausta.
Olen tehnyt osa-aikatyötä YTK:ssa ja nyt ammattiliiton kassassa ollessani ja aina on mennyt hommat asiallisesti. Tähän liittyy valitettavia väärinkäsityksiä. Toivottavasti kukaan ei ole lannistunut sen takia menemästä osa-aikatyöhön, jos sellainen mahdollisuus on ollut olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella?
Ainoastaan siinä tapauksessa, että osa-aika duunin tunnit on yli 80% alan työtunneista niin ei saa edes soviteltua rahaa, ei sitä muuten menetä.
Onneksi olen jo osa-aika duunissa ja saan ansiosidonnaista soviteltua pv rahaa, tunteja 40-70h/kk eli aktiivipaskamalli ei toistaiseksi koske minua...
Ei mene kauaa, kun uusi soviteltu päivärahasi lasketaan näiden osa-aikatöiden palkan mukaan. Taas tuet pienenevät.
No eipä ole 3 vuoteen tippuneet..
Ja vaikka tippuiskin niin ei se työttömyyskorvaus silti mihinkään katoa...
Eli mhin perustuu että osa-aika työtä tekemällä voi menettää työttömyyskorvauksen?
Ellei tietty tunnit mene yli. Näinhän on jo nyt, ei tää paskamalli (vielä) sitä mihinkään muuta....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako 30€ vähennys työmarkkinatuesta talouteesi?
Etsin töitä, en niitä löydä ja olen 30€ köyhempi.
Aloittajalta unohtui tämä kolmas vaihtoehto, joka taitaa useimmille työttömille olla se realistisin vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vuodenvaihteen lippukorotuksen jälkeen seutulippuun menee enemmän rahaa kuin jää käteen, jos lähtee noille hyppyytyskursseille eli ei kannata ainakaan turhanpäiväisille kursseille lähteä. Töitä haen aktiivisesti, mutta niitä ei vain tahdo löytyä.
Kursseilla ja muussa hömpässä saa ylläpitokorvausta, joka ainakin ennen oli 9 euroa päivässä eli 180 euroa kuukaudessa ja sillä sai matkalipun hommattua oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella?
Totta. Itse olen siinä onnellisessa tilanteessa, että osa-aikatyöni palkka on huomattavasti korkeampi kuin sen työn, josta jäin työttömäksi. Niinpä ansiosidonnaiseni on vain noussut työttömänä ollessani. Suurimmalla osalla ei tietenkään näin ole, vaan heillä putoaa päiväraha ensin siihen 80 prosenttiin alkuperäisestä ja sitten myöhemmin mahdollisesti vielä alemmas. Tietenkin siinä menee aikaa koska työssäoloehdon täyttyessä alle vuodessa edellisestä laskennasta ei päivärahaa lasketa uudestaan. Eli mahdollisesti sellainen tilanne on edessä vasta neljän vuoden kuluttua, jos ei ennen sitä ole kokopäivätyötä sattunut löytämään. Tässä tilanteessa olevien kannattaa yrittää saada kesätyösopimus, että saisi edes muutaman kuukauden ajan vuodessa paukuttaa täyden työajan mukaisilla tunneilla ja palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aktiivimallissa unohdettiin työnantajat? Heillehän olisi pitänyt laittaa velvollisuus työllistää jokainen työtä kysyvä 18 tunnin ajaksi. Työnantajien pitäisi myös ilmoittaa julkisesti, millaisia paikkoja heillä on tarjolla. Samoin te-toimiston pitää lisätä tuntuvasti kurssitarjontaansa, nyt parhaille kursseille on hakijoita moninkertaisesti hyväksyttyihin verrattuna. Kumma, kun hallitus ei osaa tehdä mitään kunnolla vaan kaikki jää aina puolitiehen.
Kehitähän vielä lapsellisempi idea, Miten joku parin hengen antikvariaatti työllistää vaikkapa 100 töiden kyselijää?
Kysy kuule sipilältä, sehän se tämän keksi että työttömyys on tähän asti johtunut ainoastaan työttömien passiivisuudesta ja työpaikkoja on oikeasti pilvin pimein. Johonkin näiden kaikkien aktivoitujen työttömien pitää nyt töihin päästä, muutenhan tämä hieno aktiivimalli kosahtaa heti kättelyssä.
Työttömät hoitaa oman osansa, nyt on työnantajien vuoro.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuodenvaihteen lippukorotuksen jälkeen seutulippuun menee enemmän rahaa kuin jää käteen, jos lähtee noille hyppyytyskursseille eli ei kannata ainakaan turhanpäiväisille kursseille lähteä. Töitä haen aktiivisesti, mutta niitä ei vain tahdo löytyä.
Kursseilla ja muussa hömpässä saa ylläpitokorvausta, joka ainakin ennen oli 9 euroa päivässä eli 180 euroa kuukaudessa ja sillä sai matkalipun hommattua oikein hyvin.
Tässä on kyse 5pv aktiivi toimista 5x9= 45euroa,ei sitä kulukorvausta makseta kuin niiltä aktivointi päiviltä! Ja ainakin meillä bussiin menisi 33e ja siihen ruokailu x5 päälle.
Sulla kuluu sama raha matkakuluihin ja joudut syömään enemmän kun teet pätkätöitä ilmaiseksi, harjoittelen mieluummin koodaamista josta voi oikeasti työllistyä joskus
20.12. on tehty uusi kansalaisaloite työttömän aktiivimallin kumoamiseksi. Löytyy sieltä erikoisen otsikon takaa. Alle viikossa yli 7000 on jo allekirjoittanut, menkää ihmeessä te muutkin jotta saadaan laki kumotuksi!