Miksi Prismat ovat auki yötä päivää vaikka on Joulurauha?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä ap on ravintoloista? Onko se palvelu joka on pakko olla olemassa juhlapyhinä? Itse olen kokki ja tänään menen illaksi töihin. Olen myös ollut töissä aina kaikki äitienpävät, koska ihmiset haluaa käydä äitienpäivälounailla. TE toimistossa on sellaisiakin joille työt maistuu, myös pyhäpäivinä.
Vaadin että verotoimistot ja pankit ovat auki läpi vuoden jokaisena päivänä!
Montako kertaa olet käynyt kuluvan vuoden aikana pankissa ja verotoimistossa? Entä kaupassa?
Niin mutta kun sairaanhoitajat ja palomiehetkään... Ja itse asiassa en ole koskaan käynyt joulupäivänä kaupassa.
No onpa ihme, koska joulupäiväkauppareissuun on ensimmäisen kerran mahdollisuus huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän pyhäaukioloa rajoiteta, kun sen järjettömyys tajutaan.
No mikä se järjettömyys on?
Ihmiset pääsevät kauppaan kun heillä on tarve, kauppiaat saavat palvella asiakkaitaan ja myyjät saavat halutessaan tehdä hieman rahakkaampia vuoroja.
Perussosialistiseen ajatteluun ei sovi mikään näistä. Ihmiset näkevät vielä maailman väreissä 70-luvun ankeuden sijaan.
Eurooppalaiseen kulttuuriin kuuluu pitää joistain perinteistä kiinni. Saksassa ja Ranskassa pankit menevät kiinni joskus varhain iltapäivällä. Espanjassa ja Italiassakin kaupata ja ravintolat ovat kiinni keskellä päivää siestan takia monta tuntia.
Vain kulttuurittomat ja tapoja ymmärtämättömät öykkärikansat polkevat kulttuuria jalkoihinsa. Etenkään omaansa. Sellaisia on Suomessa ja Amerikassa. Ei juuri muualla.
Suomessa pankeissa ei ole konttorit välttämättä enää auki edes kaikkina arkipäivinä, ei ainakaan ilman ajanvarausta.
Kävin tänään iltapäivällä prismassa ja siellä oli monta muutakin ostoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että näistä pyhäaukioloista marisee eniten ne, jotka eivät ole koskaan vuorotöitä tehneetkään tai ovat juuri siirtyneet vuorotöihin jostain pakottavista syistä. Vuorotöissä pitempään olevat ovat tottuneet siihen, että elämä etenee jossain 3vkon sykleissä, uusi lista tulee n. 1vkoa ennen (tai jossain paikoissa lainvastaisesti paria päivää ennen) edellisen listan loppua. Jouluvapaita tai työvuoroja saa joskus odottaa jonnekin 17.12. asti, jos lista menee sopivasta kohtaa poikki jne. Ei tämä ole ollut itselle koskaan sen suurempi juttu vuorotöissä, elämä nyt vaan oli sellaista. Ja kun siitä alkoi tulla minulle suurempi juttu, opiskelin ja vaihdoin päivätöihin. Ihan perheellisenä ja täyttä työaikaa tehden, eli sekin on aivan mahdollista jos motivaatiota on oikeasti.
Tietysti. Ne narisee jotka eivät ole tottuneet tekemään viikonloputöitä. Meistä jotka tekee vuorotyötä se on ihan luonnolista että joku on töissä kun osa on vapaalla. Tavallaan ymmärrän kaupan työntekijöitä, sillä heillähän tuo viikonloppuvapaa on ollut joskus lailla suojattu vapaapäivä, toisin kuin millään muulla alalla. Muutosvastarintaa on aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä palstakin auki. Jotkin asiat vain ovat välttämättömiä joulurauhankin aikaa.
Mistä kumpuaa ajatus että pitäis olla tarjolla vain se mikä on välttämätöntä? Minä arvostan palveluita, myös pyhäisin.
Tämän voi kirjoittaa paremmalla suomella käyttäen sanaa pyhinä.
.
Itse teen mielelläni nämä kolme pyhäpäivää. 12h/päivä tuplapalkalla + iltalisäx3= nettona n. 950€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kaupan väen pitää saada viettää joulua, muttei lääkäreiden, sairaanhoitajien eikä palomiesten....
Kyllä! Ihminen voi kuolla, jollei se pääse kauppaan! Ihan samalla tavalla muslimaan kauppa on kiinni heidän pyhiensä aikaan.
Yritätkö kertoa että Prisma on kristittyjen kauppa?
t. Ateisti
Vierailija kirjoitti:
Itse teen mielelläni nämä kolme pyhäpäivää. 12h/päivä tuplapalkalla + iltalisäx3= nettona n. 950€.
Kateushan se on mikä tässäkin puristaa. Kun kauppojen aukiolo oli vapautumassa, niin kauppa lupasi että ketään ei pakoteta juhlapyhinä töihin, jos ei halua olla töissä. Mutta sehän se vasta närästäkin niitä jotka eivät halunneet mennä töihin, sillä kateus oli vielä pahempaa, koska ne saavat korotettua palkkaa jotka haluaa olla pyhinä töissä. Itse ei haluta, eikä haluta että muillakaan on siihen mahdollisuus.
Uutisissa näytettiin Prisman kassa klo 4 aamuyöllä. Hän sanoi, ettei ole vaikea saada työntekijöitä yövuoroon. Prisman sulkivat iltapäivällä, eivätkä ole auki ens yönä. Nyt on joulurauha Prismassa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä palstakin auki. Jotkin asiat vain ovat välttämättömiä joulurauhankin aikaa.
Tämä palsta ei ole välttämättömyys kyllä ikinä. Kuten ei ole prisman (tai minkään muunkaan kaupan) aukiolokaan 24/7/365.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä kumpuaa ajatus että pitäis olla tarjolla vain se mikä on välttämätöntä? Minä arvostan palveluita, myös pyhäisin.
. <- nussi tuota
Pilkkuahan sitä kuuluu nussia eikä pistettä, mutta ehkä siellä teillä päin on muutenkin asiat eri tavalla.
Sitä paitsi se oikea sanamuoto on pyhisin. Se on monikkopohjainen kuten päivisin ja öisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kaupan väen pitää saada viettää joulua, muttei lääkäreiden, sairaanhoitajien eikä palomiesten....
No pakotetaan s*****a pankit ja virastotkin auki, niin kaikilla on yhtä paskaa. Ja kyllä jouluna ovat suljettuina kaikki ne terveyskeskukset, laboratoriot yms, jotka vain voivat, potilaat ja hoidokit sekä päivystys täytyy tietenkin hoitaa. Arvostan kauppiaita, jotka rauhoittavat vähintäänkin joulupäivän!
Laki vähittäiskauppojen ja parturiliikkeiden aukioloajoista ei voimassa ollessaankaan koskenut pankkeja tai virastoja, ne olisivat saaneet ennenkin olla auki pyhäisin, jos olisivat nähneet sen tarpeelliseskisi.
Itse en tykkää pakottamisesta, vaan vapaaehoisesta järjenkäyttämisestä. Kaupat ovat auki palvellakseen paremmin, TE-toimistolla sellaiseen ei ole tarvetta ja pankissa ei käy muutenkaan enää kukaan.
Vaadin TE-toimistot ja sossut auki jouluksi! Ymmärtävätpähän sitten paremmin asiakkaitaan.
Miten tämä liittyy mihinkään?
Pitääkö lääkärin olla syöpäsairas, että voi auttaa vastaavalla tavalla sairastunutta? Psykiatrin mielenterveyskuntoutuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että näistä pyhäaukioloista marisee eniten ne, jotka eivät ole koskaan vuorotöitä tehneetkään tai ovat juuri siirtyneet vuorotöihin jostain pakottavista syistä. Vuorotöissä pitempään olevat ovat tottuneet siihen, että elämä etenee jossain 3vkon sykleissä, uusi lista tulee n. 1vkoa ennen (tai jossain paikoissa lainvastaisesti paria päivää ennen) edellisen listan loppua. Jouluvapaita tai työvuoroja saa joskus odottaa jonnekin 17.12. asti, jos lista menee sopivasta kohtaa poikki jne. Ei tämä ole ollut itselle koskaan sen suurempi juttu vuorotöissä, elämä nyt vaan oli sellaista. Ja kun siitä alkoi tulla minulle suurempi juttu, opiskelin ja vaihdoin päivätöihin. Ihan perheellisenä ja täyttä työaikaa tehden, eli sekin on aivan mahdollista jos motivaatiota on oikeasti.
Tietysti. Ne narisee jotka eivät ole tottuneet tekemään viikonloputöitä. Meistä jotka tekee vuorotyötä se on ihan luonnolista että joku on töissä kun osa on vapaalla. Tavallaan ymmärrän kaupan työntekijöitä, sillä heillähän tuo viikonloppuvapaa on ollut joskus lailla suojattu vapaapäivä, toisin kuin millään muulla alalla. Muutosvastarintaa on aina.
Kyllä, mutta kaupan alalla on hiukkasen erilaiset lisätkin kuin esim. ravintola-alalla. Ravintola-alalla iltalisä kuuden jälkeen n. 1€, kaupan alalla taitaa olla nelisen euroa (hetki kun olen viimeksi tarkistanut). Lauantai on ravintola-alalla arkipäivä, kaupan ala vetää korkeaa lisää klo 13 jälkeen. Olikos vielä marras-joulukuussa joku superhyperilisä kaupoissa? Jouluaatto ja juhannusaatto ovat ravintoladuunareille myös arkipäiviä klo 15 asti. Katson näillä perusteilla, että kaupan ala saa kyllä huikean korvauksen noista la-su ja pyhäpäivätöistään :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. <- nussi tuota
Miksi pistettä? Etkö tunne sanontaa?
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä on selitettävissä?
Eivät ole enää ens yönä. Kokeilu loppui tänään aattona iltapäivällä.
Joten älä sure.
Olisi kiva, kun kaupat ja kapakat menisivät joulurauhanjulistuksen jälkeen kiinni.
Alkot voisi mennä jo aatonaattona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän pyhäaukioloa rajoiteta, kun sen järjettömyys tajutaan.
No mikä se järjettömyys on?
Ihmiset pääsevät kauppaan kun heillä on tarve, kauppiaat saavat palvella asiakkaitaan ja myyjät saavat halutessaan tehdä hieman rahakkaampia vuoroja.
Perussosialistiseen ajatteluun ei sovi mikään näistä. Ihmiset näkevät vielä maailman väreissä 70-luvun ankeuden sijaan.
Järkevämpää olisi, että työstä saadulla palkalla eläisi Suomessa ilman pyhälisäkikkailuja. Pyhäaukiolot eivät ole kannattavia kaupoille, ainoat hyötyjät ovat nämä "kävin eilen kaupassa, mutta en ajatellut että huomennakin tarvitaan maitoa" -idiootit.
No miksi kaupat pitää kauppoja auki jos se oi ole kannattavaa? En minä ainakaan kauppaani pitäisi auki, jos se ei olisi kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pakotetaan s*****a pankit ja virastotkin auki, niin kaikilla on yhtä paskaa. Ja kyllä jouluna ovat suljettuina kaikki ne terveyskeskukset, laboratoriot yms, jotka vain voivat, potilaat ja hoidokit sekä päivystys täytyy tietenkin hoitaa. Arvostan kauppiaita, jotka rauhoittavat vähintäänkin joulupäivän!
Ei niitä kauppoja mikään pakota olemaan auki.
Vierailija kirjoitti:
Jeesustelijat voivat viettää juhlaansa ihan itsekseen. Uskonnon ei tule vaikuttaa kaupankäyntiin.
Tosin se uskonto kelpaa ateistillekin verukkeeksi sunnuntain tuplapalkkaan.
Elätkö tunnyrissä? Jos et tiennyt niin tänä vuonna on vasta luovuttu kauppojen aukiolon säätelystä. Vuosi sitten kaupan oli oltava kirkollisena pyhäpäivänä kiinni, nyt se saa halutessaan olla myös auki.