Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Prismat ovat auki yötä päivää vaikka on Joulurauha?

Vierailija
24.12.2017 |

Miten tämä on selitettävissä?

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä ap on ravintoloista? Onko se palvelu joka on pakko olla olemassa juhlapyhinä? Itse olen kokki ja tänään menen illaksi töihin. Olen myös ollut töissä aina kaikki äitienpävät, koska ihmiset haluaa käydä äitienpäivälounailla. TE toimistossa on sellaisiakin joille työt maistuu, myös pyhäpäivinä.

Vaadin että verotoimistot ja pankit ovat auki läpi vuoden jokaisena päivänä!

Jos riittävän suuri osa palvelun tarvitsijoista on kanssasi samaa mieltä, niin toiveesi toteutuu.

Vierailija
42/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kaupan väen pitää saada viettää joulua, muttei lääkäreiden, sairaanhoitajien eikä palomiesten....

No pakotetaan s*****a pankit ja virastotkin auki, niin kaikilla on yhtä paskaa. Ja kyllä jouluna ovat suljettuina kaikki ne terveyskeskukset, laboratoriot yms, jotka vain voivat, potilaat ja hoidokit sekä päivystys täytyy tietenkin hoitaa. Arvostan kauppiaita, jotka rauhoittavat vähintäänkin joulupäivän!

Laki vähittäiskauppojen ja parturiliikkeiden aukioloajoista ei voimassa ollessaankaan koskenut pankkeja tai virastoja, ne olisivat saaneet ennenkin olla auki pyhäisin, jos olisivat nähneet sen tarpeelliseskisi.

Itse en tykkää pakottamisesta, vaan vapaaehoisesta järjenkäyttämisestä. Kaupat ovat auki palvellakseen paremmin, TE-toimistolla sellaiseen ei ole tarvetta ja pankissa ei käy muutenkaan enää kukaan.

Vastasin kommentoijalle, joka perusteli kauppojen aukioloaikoja sillä, että sairaanhoitajat ja palomiehetkään eivät ole vapaalla. Ollaan sitten kaikki töissä. Ja lopetetaan pyhälisät, kun joulu ei kerran enää merkitse mitään. Samaa arkea 24/365!

Kyllä tämä maailma vääjäämättä menee siihen suuntaan. Toivottavasti pyhälisien purku tehdään hallitustu, eli siten että lisät korvataan palkankorotuksena niille, joiden palkassa pyhälisät ovat näkyneet. Istuva hallitus varmaan mielellään vaan kieltäisi lisien maksamisen ja samalla pyhätyöstä kiltäytyminen tulisi laittomaksi.

Kannattaisi porvaripuolueiden sijaan äänestää vasemmistoa, jos itse elää palkkatuloilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä ap on ravintoloista? Onko se palvelu joka on pakko olla olemassa juhlapyhinä? Itse olen kokki ja tänään menen illaksi töihin. Olen myös ollut töissä aina kaikki äitienpävät, koska ihmiset haluaa käydä äitienpäivälounailla. TE toimistossa on sellaisiakin joille työt maistuu, myös pyhäpäivinä.

Montako kertaa olet käynyt kuluvan vuoden aikana pankissa ja verotoimistossa? Entä kaupassa?

Vierailija
44/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos riittävän suuri osa palvelun tarvitsijoista on kanssasi samaa mieltä, niin toiveesi toteutuu.

Eiköhän hallitus seuraavaksi puutu näihin pyhiin, helppoa kun kansalaiset itsekin vähättelevät joulun merkitystä. KiKy KiKy!

Vierailija
45/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako kertaa olet käynyt kuluvan vuoden aikana pankissa ja verotoimistossa? Entä kaupassa?

Niin mutta kun sairaanhoitajat ja palomiehetkään... Ja itse asiassa en ole koskaan käynyt joulupäivänä kaupassa.

Vierailija
46/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän kyllä joulua, joka on ihana sekoitus perinteitä monilta aikakausilta.

Joulunaluksen stressaaminen oli joskus minulle perinne, mutta luovuin siitä. Minulla ei ole hankittuna vielä mitään ruokia joulunajaksi, jääkaappi on ihan tyhjä. Aion käydä kaupassa tänä iltana, ja huomenna uudelleen. Minulle aukioleva Prisma siis mahdollistaa paremman joulun kuin ennen.

Uskon ja toivon, että sinne on löytynyt halukasta ja pyhälisistä kiinnostunutta henkilökuntaa tämän mahdollistamaan.

Vierailija
47/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vietän kyllä joulua, joka on ihana sekoitus perinteitä monilta aikakausilta.

Joulunaluksen stressaaminen oli joskus minulle perinne, mutta luovuin siitä. Minulla ei ole hankittuna vielä mitään ruokia joulunajaksi, jääkaappi on ihan tyhjä. Aion käydä kaupassa tänä iltana, ja huomenna uudelleen. Minulle aukioleva Prisma siis mahdollistaa paremman joulun kuin ennen.

Uskon ja toivon, että sinne on löytynyt halukasta ja pyhälisistä kiinnostunutta henkilökuntaa tämän mahdollistamaan.

Sinusta on hyvä asia, että ihmisillä ei ole varaa olla vapaalla jouluna?

Vierailija
48/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän pyhäaukioloa rajoiteta, kun sen järjettömyys tajutaan.

No mikä se järjettömyys on?

Olisihan se kivaa jos kaupan väkikin saisi viettää joulua kotona.

Silloin pitää vaihtaa alaa tai kouluttautua ns. päivätyöalalle, jos nykyiseltä alata ei sellaisia töitä löydy ja arvottaa jouluvapaat tärkeämmäksi kuin nykyisessä ammatissaan toimimisen.

Olen entinen ravintola-alan työntekijä. Yhdessä paikassa oltiin auki ympäri vuoden, eikä kukaan surrut ravintola-alan ihmisten joulutyöntekemistä. Toisessa paikassa oltiin joulunpyhät (3 päivää) suljettuna, mutta muut pyhät vuoden aikana auki. Kukaan ei surrut edelleenkaan ravintola-alalaisten puolesta. Kouluttauduin työn ohella uudelleen ja jo ekana opiskeluvuotena pääsin päivätöihin toimistohommiin ja ai miten mahtavaa, kun tietää etukäteen vapaansa, voi suunnitella elämäänsä ja käytettävissä semmosia ylellisyyksiä kuin lomarahasta vaihdettuja lomapäiviä, palkallisia vapaita ja saldovapaita, joita saa viljellä lähes minne haluaa :)

Kaupan alalla kun aukiolot laajeni niin ai mikä mouruaminen ja poru alkoi.. Vaihtakaa alaa, kollektiivinen voivottelu ei tilannettanne paranna. Onni on omissa käsissä ja aina löytyy ratkaisu, jos on tahtoa ja motivaatiota. Siinä se pähkinänkuoressa. Kivempi tietty vaan marista tarttumatta toimeen ja tekosyitä löytyy ripakopallinen yleensä niillä pahimmilla valittajilla.

Samaa mieltä. Itsekin olin ennen ravintolassa töissä. Yhdet tuttavat olisivat halunneet viettää vappua meidän kanssa. Sanoin, että olen töissä. Mies kyseli ilmeisen vilpittömästi ja tosissaan, että eikös vappu ole yleinen vapaapäivä. Kysyin, että kukas sinullekin siellä ravintolassa möisi olutta, jos ravintolatyötekijöilläkin olisi "yleinen vapaapäivä".

Nyt olen töissä isännöitsijätoimistossa eikä kukaan kaipaa palveluksiamme juhlapäivinä. Tosin omat murheensa on sielläkin, työt seuraavat mielessä ja etenkin keväällä vaaditaan venymistä ja työpäivät ovat pitkiä. Silti en vaihtaisi ravintolaan, kauppaan ja huoltoasemaan, joissa olen jossain elämäni vaiheessa ollut töissä.

Vierailija
49/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset pääsevät kauppaan kun heillä on tarve, kauppiaat saavat palvella asiakkaitaan ja myyjät saavat halutessaan tehdä hieman rahakkaampia vuoroja.

Perussosialistiseen ajatteluun ei sovi mikään näistä. Ihmiset näkevät vielä maailman väreissä 70-luvun ankeuden sijaan.

Eurooppalaiseen kulttuuriin kuuluu pitää joistain perinteistä kiinni. Saksassa ja Ranskassa pankit menevät kiinni joskus varhain iltapäivällä. Espanjassa ja Italiassakin kaupata ja ravintolat ovat kiinni keskellä päivää siestan takia monta tuntia. 

Vain kulttuurittomat ja tapoja ymmärtämättömät öykkärikansat polkevat kulttuuria jalkoihinsa. Etenkään omaansa. Sellaisia on Suomessa ja Amerikassa. Ei juuri muualla.  

Vierailija
50/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sitä trumpilaista unelmaa, jossa ihmisiä orjuutetaan ja nöyryytetään jos niillä ei ole omaisuutta miljoonia. Jos et tottele, you are fired! 

Vierailija
51/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ootko nähnyt niiden mainoksia? Ei oo enää suomalaisille kohdennettuja. Ruotsia puhuivat eilen telkussa Prisman mainoksessa, ja l ähi-idän ja afrikan pojat poseeraa Sokoksen mainoksissa. Hiekkadyyneille vissiin Prismatkin siirretään, niin heidän mainoksestaan ymmärsin.

No onneksi todellisille isäm maan ystäville on kuitenkin vielä Lidl.

No enpä hurrais. Mutta se sentään älyää mainostaa puoliksi suomalaista, puoliksi ulkolaista. Prisma ihailee vain kaikkea ulkolaista. Vielä yksi esimerkki. Ovat tuoneet Amerikasta näitä "brändejä", joita kukaan ei brändeiksi tunnista. Ennen myivät sentään rehellisesti Nikeä, nyt jotain pellemerkkejä.

Vierailija
52/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että näistä pyhäaukioloista marisee eniten ne, jotka eivät ole koskaan vuorotöitä tehneetkään tai ovat juuri siirtyneet vuorotöihin jostain pakottavista syistä. Vuorotöissä pitempään olevat ovat tottuneet siihen, että elämä etenee jossain 3vkon sykleissä, uusi lista tulee n. 1vkoa ennen (tai jossain paikoissa lainvastaisesti paria päivää ennen) edellisen listan loppua. Jouluvapaita tai työvuoroja saa joskus odottaa jonnekin 17.12. asti, jos lista menee sopivasta kohtaa poikki jne. Ei tämä ole ollut itselle koskaan sen suurempi juttu vuorotöissä, elämä nyt vaan oli sellaista. Ja kun siitä alkoi tulla minulle suurempi juttu, opiskelin ja vaihdoin päivätöihin. Ihan perheellisenä ja täyttä työaikaa tehden, eli sekin on aivan mahdollista jos motivaatiota on oikeasti.

Vierailija
53/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisihan se kivaa jos kaupan väkikin saisi viettää joulua kotona.

Siskoni oli viime vuonna omasta halustaan kaikki pyhät töissä (ei tosin kaupassa). Tänä joulunakin olisi halunnut mutta joutui jakamaan vuoroja muidenkin halukkaiden kanssa. Varsinkin nuorille perheettömille pyhälisät ovat oikein tervetulleita.

Outoa että edes löytyy halukkaita.

Moukka. Katsopa myyjien palkkoja. Itsekin olisin ollut mieluusti, en päässyt.

Vierailija
54/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä palstakin auki. Jotkin asiat vain ovat välttämättömiä joulurauhankin aikaa.

Mistä kumpuaa ajatus että pitäis olla tarjolla vain se mikä on välttämätöntä? Minä arvostan palveluita, myös pyhäisin.

Tämän voi kirjoittaa paremmalla suomella käyttäen sanaa pyhinä.

Vierailija
55/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joulurauha liittyy kauppojen aukioloihin? Joulurauhaperinne aloitettiin aikana, jolloin tappelut olivat yleistä kansanhuvia. Joulurauha tarkoittaa riitelystä ja nujakoinnista pidättäytymistä.

Kauppojen aukiolojen vapauttaminen on helpottanut monen elämää huomattavasti. Minulla esimerkiksi ei ole autoa, joten joudun tekemään jouluostokset useassa erässä. Töiden vuoksi en kuitenkaan voi ajoittaa näitä kauppareissuja aattoa ja aatonaattoa aikaisemmaksi. Lisäksi stressaamiseen taipuvaisena minua rauhoittaa tieto siitä, että jos kermapurkki putoaa lattialle ja hajoaa tai piparit palavat uuniin, saan kaupasta korvaavan tuotteen helposti.

Vierailija
56/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kaupan väen pitää saada viettää joulua, muttei lääkäreiden, sairaanhoitajien eikä palomiesten....

No pakotetaan s*****a pankit ja virastotkin auki, niin kaikilla on yhtä paskaa. Ja kyllä jouluna ovat suljettuina kaikki ne terveyskeskukset, laboratoriot yms, jotka vain voivat, potilaat ja hoidokit sekä päivystys täytyy tietenkin hoitaa. Arvostan kauppiaita, jotka rauhoittavat vähintäänkin joulupäivän!

Laki vähittäiskauppojen ja parturiliikkeiden aukioloajoista ei voimassa ollessaankaan koskenut pankkeja tai virastoja, ne olisivat saaneet ennenkin olla auki pyhäisin, jos olisivat nähneet sen tarpeelliseskisi.

Itse en tykkää pakottamisesta, vaan vapaaehoisesta järjenkäyttämisestä. Kaupat ovat auki palvellakseen paremmin, TE-toimistolla sellaiseen ei ole tarvetta ja pankissa ei käy muutenkaan enää kukaan.

Vaadin TE-toimistot ja sossut auki jouluksi! Ymmärtävätpähän sitten paremmin asiakkaitaan.

Vierailija
57/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suljetaan vaan kaupat. Mua ei haittaa, asun lähellä ABC:tä.

Vierailija
58/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan kaupat kiinni (tai suurin osa) uudenvuoden päivänä, juhannuksena, vappupäivänä...

Ja odotellaan pari vuotta niin hallitus saa ne kiinni myös ramadanin ajaksi ;)

Vierailija
59/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joulurauha liittyy kauppojen aukioloihin? Joulurauhaperinne aloitettiin aikana, jolloin tappelut olivat yleistä kansanhuvia. Joulurauha tarkoittaa riitelystä ja nujakoinnista pidättäytymistä.

Kauppojen aukiolojen vapauttaminen on helpottanut monen elämää huomattavasti. Minulla esimerkiksi ei ole autoa, joten joudun tekemään jouluostokset useassa erässä. Töiden vuoksi en kuitenkaan voi ajoittaa näitä kauppareissuja aattoa ja aatonaattoa aikaisemmaksi. Lisäksi stressaamiseen taipuvaisena minua rauhoittaa tieto siitä, että jos kermapurkki putoaa lattialle ja hajoaa tai piparit palavat uuniin, saan kaupasta korvaavan tuotteen helposti.

Tästä näkee, miten avuttomaksi ihmiset muuttuvat, kun palvelut "paranevat".

Vierailija
60/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaadin TE-toimistot ja sossut auki jouluksi! Ymmärtävätpähän sitten paremmin asiakkaitaan.

Eihän sossujen ja TE-toimiston asiakkaat ole töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi