Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"voi sinua raukkaa kun vietät joulun yksin."

Vierailija
23.12.2017 |

Ja vastaavaa sontaa. Noita fraaseja saan kuulla joka joulukuun vuodesta toiseen. Olen 34-v lapseton sinkkunainen ja sekä työkaverit että ystävät pitävät minua yksinäisenä ressukkana koska olen aina avoimesti kertonut viettäväni joulut yksin. Esitetään auliita ja oltaisiin valmiit kutsumaan minut joulupöytään ellei olisi suuuren suuri suku tulossa etelästä idästä ja lännestä asti.

Mutta kun minä viihdyn yksin. Joulupyhät ovat ainoa aika vuodessa kun minua ei kaivata mihikään; ei ole velvollisuuksia tai töitä, keskeneräisiä projekteja saati sitten välttämättömiä asioita hoidettavana. Saan vain olla öllötellä omalla sohvalla kissani kanssa, juoda terästettyä glögiä ja katsella suosikkileffojani. Tilaan ruokaa suosikkiraflastani ja saunon kunnolla. Katselen vanhoja valokuvia lapsuudestani ja tanssin joululauluparodioiden tahtiin ennen kuin nukahdan viltin alle.

Minun jouluni ei ole stressaava, kallis eikä turha, vaikka vietänkin sen aivan yksin. Säälikööt muut kun eivät paremmasta tiedä.

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen samanlainen yksin elävä nainen, tuo kuulostaa niin tutulta! Myös minä nautin yksinäisestä joulustani. Syön hyvää ruokaa, kuuntelen joululauluja, katselen suosikkileffojani, käyn hautausmaalla ja vain olen ja nautin neljästä vapaapäivästä.

Hyvää Joulua ap:lle!

Vierailija
2/69 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut tuota samaa jo vuosikausia. Sama juttu matkojen suhteen, sitäkin aina säälitellään että eikö sulla ole ketään kaveria kenen kanssa matkustaa. Miten vaikea on tajuta, että jotkut oikeasti haluaa tehdä asioita yksin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin! Itsellä samanlainen joulu, paitsi käväisen aattona vanhan äitini luona syömässä. Vain syömässä, koska äitikin haluaa olla joulun muuten yksin! Veljen perhe jo sai tänään tästäkin ongelman aikaiseksi. Heidän piti viettää aatto omissa oloissaan ja tänään keksivätkin, että haluavat tavata minut ja äitimme aattoaamuna. Äiti onneksi viisaana naisena vastasi, että meitä voi tulla tervehtimään iltapäivällä pikaisesti, muuhun aikaan ei tarvitse tulla.

Ihana joulu tulossa, kokonaan ilman kiireitä ja tappeluita! Aattoilta ja pyhät kotona kissan kanssa sohvalla.

Vierailija
4/69 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko vaivautunut selittämään työkavereille saman, minkä tänne kirjoitit?

Ymmärrän sinua. Nyt olen perheellinen, mutta monet joulut olen viettänyt yksin vähän alle kolmikymppisenä ja sitten taas n. 33 - 36. Omat työkaverini eivät koskaan ihmetelleet tai surkutelleet kohtaloani, ainakaan minulle, ja se on pääasia, ihan sama, mitä selkäni takana puhuvat. Nautin yksinäisistä jouluista kovasti: ei mitään ylimääräistä hässäkkää eikä rahantuhlausta. Ei mm. ollut tätä lahjojen ostamisen ahdistusta, kun omien aikuisten kavereiden kesken pystyi sopimaan, ettei anneta toisillemme lahjoja. Nyt lasten kanssa..... voi järkytys, miten rasittavaa on hankkia lisää tavaraa tähän täyteen omakotitaloon!

Mutta ap, mahtavaa joulua sinulle!

Vierailija
5/69 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah Ap, sielunsisko! Allekirjoitan joka sanan ja sanavälin!

Hyvää joulua kaikille kaltaisillemme!

Vierailija
6/69 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi minäkin aikoinaan niin nautin noista yksin vietetyistä jouluista ja jonain päivänä ne ovat taas tervetulleita kun teini-ikäinen poika muuttaa kotoa ja hankkii oman perheen, nurkkiin en aio mennä vaan vietän joulun itsekseni omalla tavalla, niin kuin ennenkin.

Vierailija
7/69 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ottaa koville yksinäisen naisen joulu. halipusu.

Vierailija
8/69 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla eka joulu yksin. Uudessa ihanassa kämpässäni, vaikeiden vuosien jälkeen minulla on näin ihana koti! Tajusin just että tänään on tasan 10 vuotta kun erosin. Juhlistan asiaa maistelemalla punaviiniä mitä en ole tehnyt 20 vuoteen. Kuuntelen taannoisia erobiisejäni ja olen kiitollinen että pääsin juoposta exästä eroon. Tosin olen myös surullinen kun olen menettänyt muutaman parhaan ystävän miestensä vuoksi viime vuosina. Heidän kanssaan tuli vietettyä ihania jouluja ja juhlia. Mietiskelen viimeisiä 10 vuotta. Paljon on tapahtunut, ikävääkin. Nyt on välitilinpäätös. Pitää suunnata katse tulevaisuuteen ja mennä eteenpäin.

Huomenna käyn uuden kotikaupunkini hienolla isolla hautausmaalla ihailemassa kynttilöitä ja muutenkin jouluvalaistusta kaupungilla. Sitten lämmitän ikioman saunan ja saunon vihdan kanssa!

Viimeiset vuodet olen viettänyt joulut kalkkeutuneiden sukulaisten kanssa tylsästi maalla, tai eivät he ole edes jaksaneet viettää joulua. Eivät he minua tarvitse jouluna. Tämä oli hyvä ratkaisu. Tosin pyhinä kutsuttiin kai säälistä sukulaisille kylään, pitänee käydä.

Vierailija
9/69 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi minäkin aikoinaan niin nautin noista yksin vietetyistä jouluista ja jonain päivänä ne ovat taas tervetulleita kun teini-ikäinen poika muuttaa kotoa ja hankkii oman perheen, nurkkiin en aio mennä vaan vietän joulun itsekseni omalla tavalla, niin kuin ennenkin.

Mistä päättelit, että poika tulee saamaan oman perheen? 

Vierailija
10/69 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa täällä! Olen varannut hyvää ruokaa ja juomaa ja nautin joka hetkestä, tänäkin vuonna, raukkana yksinäisenä sohvalla koiran kanssa maaten.

Vierailija
11/69 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä päättelit, että poika tulee saamaan oman perheen? 

No toki sitä äitinä näin toivoo.

Vierailija
12/69 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän elämäni ensimmäistä joulua yksin ja olen yli 40. Olen eronnut ja lapset on isällään. Mukava kuulla että tästä löytää iloakin. Toisaalta ihan leppoisaakin nyt kun ei tarvitse laittaa eikä stressata.

Vierailija
13/69 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut tuota samaa jo vuosikausia. Sama juttu matkojen suhteen, sitäkin aina säälitellään että eikö sulla ole ketään kaveria kenen kanssa matkustaa. Miten vaikea on tajuta, että jotkut oikeasti haluaa tehdä asioita yksin?

Olisin voinut kirjoittaa tämän! Täsmälleen samat ajatukset, itsekin tykkään reissata yksin. 

Minulla liittyy jouluun vielä sellainenkin pointti, että kun olin lapsi, ylisuorittajaäitini stressasi koko perheen aina ihan hengiltä joulua kohti ja aattona oli niin kännissä, että sitä sai pelätä. Päätin jo lapsena, että kun olen aikuinen ja saan itse päättää, vietän jouluni tasan tarkkaan YKSIN omassa rauhassani ja syön jouluruokien sijaan jotain pizzaa tms tilattua ruokaa. Näin olenkin tehnyt ja nyt joulu on vuoteni suoranainen kohokohta. 

Jokainen juhlii tavallaan, ei kaiken aina niin perinteikästä tarvitse olla. Sitä paitsi samalla voi synnyttää uudenlaisia jouluperinteitä vanhojen sijaan.

Vierailija
14/69 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin kerran jutun jostain naisesta, joka kyllästyi siihen, että suku yritti väkisin saada jouluksi. Hän oli pistänyt pimennysverhot ikkunoihin, sanonut että lähtee matkoille ystävän kanssa ja ollut joulun neljän seinän sisällä. Joidenkin on vaikea ymmärtää, että kun on paljon tahtomattaaan yksinäisiä, että jotkut ovat omasta halustaan.

Vierailija
15/69 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaistuin.

Vierailija
16/69 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että odotan ensi joulua kun lapset ovat isällään. Saan olla rauhassa. En aio käydä äitini luona kireässä ilmapiirissä. Kukaan ei tule arvostelemaan laittamaan joulua. Saan vain olla ja syödä mitä haluan ja tehdä mitä haluan. Rentoutua.

Vierailija
17/69 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama! Seurustelen, mutta emme asu yhdessä. Mies viettää joulun vanhempiensa kanssa ja oli tänään paniikissa valitsemassa joululahjoja, suklaita ym. sululaisilleen.

Miehen vanhemmat ovat järkyttyneitä siitä etten liity heidän seuraansa.

Miksi liittyisin, kun emme tule arkenakaan erityisemmin juttuun.

En myöskään öidä jouluruoasra ja sekin tekee minusta kummajaisen.

Nautin koti-illasta, maistelen juustoja ja katselen leffoja.

Mies palaa minun kotiini illemmalla kertoen että saivat taas perheriidan aikaiseksi.

Onneksi ei tarvitse liittyä siihen kamalaan kulutushysteriaan.

Miehen äiti sai pari joulua sitten itkun silmään kun joulupuuro ei ollut tasan kello yhdeksän aamulla valmista.

En halua viettää lomaani ahdistavassa ilmapiirissä.

Vierailija
18/69 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin iloinen yksinäinen. :) Lapsi isällä, itse teen töitä koko joulun, vaoaa-aikana käyn kävelyllä, avannossa, luen kirjoja ja syön kasvistortilloja. Aattoillaksi punaviiniä ja juustoja. Ei stressiä.

Vierailija
19/69 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole viettänyt joulua yksin mutta ei olisi ongelma viettää yksin. Tykkään olla yksin vaikka oon seurallinen. Aina löytyy tekemistä kotona.

Vierailija
20/69 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä ketjusta. Nautin yksinolosta ja vietän mielellään aikaa yksin. Juuri eilen aiheesta keskusteltiin täällä sukulaisjoulunvietossa, kun tvstä tuli uutisjuttu eronneista naisista, jotka kokoontuvat yhteen viettäämään joulua lasten ollessa isällä jotteivat joudu yksin olemaan. Eivät siis olleet toisilleen ennestään tuttuja, vaan somen kautta tavanneita. Minä ääneen sitä ihmettelin, että tuo on kyllä täysin persoonasta kiinni, etten itse noin toimisi. Viettäisin omissa oloissa nauttien joulun. Minun väitettäni vastaan oikein hyökättiin miltei vihaisia, että älä hulluja puhu. Kyllä kaikki haluavat viettää joulun ihmisten seurassa. Enpä vaan usko! Oma seura paras seura, joulunakin..tai jopa varsinkin jouluna!

Ihanaa ja antoisaa joulua teille, jotka yksin sen vietätte. Se on ihan tavallinen tapa viettää joulu ja erittäin nautinnollinen.