Eipä tyttö saanutkaan netin pakettiringistä kuutta pakettia takaisin, vaikka itse lähetti kuudelle. Raivostuttaa ihmisten epärehellisyys :(
En tiedä oletteko kuulleet noista netin pakettiringeistä, joissa tuntemattomalle lähetetään paketti ja hän lähettää myös paketin itselle. Eli jos lähettää kahdelle eri ihmiselle paketit, saa itsekin kaksi pakettia. Tai näin sen pitäisi olla. Eipä mennyt niin.
Tyttöni on 14-vuotias ja moni noista pakettien saajoista oli reippasti yli parikymppisiä. Osalla oli jo omiakin lapsia. Kehtasivatkin aikuiset naiset huijata hyväuskoista teinityttöä. Ei tässä maailmassa voi näköjään luottaa yhtään mihinkään, vaikka luulisi, ettei aikuiset ihmiset viitsisi kavaltaa jotain joulupaketteja nuorelta tytöltä.
Tyttö lähetti kuusi melko isoakin pakettia, joiden sisällön valikoi tarkkaan ja jo pelkkä lähetyskin maksoi kympin luokkaa per paketti. Yksi ainut nainen lähetti tytölle paketin takaisin ja sekin oli tosi pieni: kirjekuoressa joulukortti ja kaksi kasvonaamiota. Oli viimeinen kerta, kun annan tytön osallistua moiseen pakettirinkiin. Vähän tuntuu äitinäkin pahalta, etten kieltänyt alunperin osallistumista tuohon, koska lähtökohtaisesti vieraisiin ihmisiin ei voi luottaa. En kuitenkaan uskonut aikuisten naisten olevan noin röyhkeitä ja vieläpä joulun alla.
Kommentit (151)
Ikävä sanoa, mutta noita oli jo ennen nettiä jossain lehtien kirjekaveri-ilmoituksissa yms. Yksi kaverini osallistui ja kysyi minuakin mukaan, kun voin saada itse monta pakettia. Minä en uskaltanut lähteä mukaan. Hän ei saanut ainuttakaan pakettia takaisin. Noita ketjuja oli myös rahamuodossa, eli lähetä viisi markkaa.
Jotkut varmaankin odottavat että saavat paketin itse ja sitten vetäytyvät leikistä. Minäkään en tykkää siitä, että huijataan. Mutta usein näihin ketjujuttuihin ei voi valitettavasti luottaa. Olisihan se kiva, jos kaikki osallistujat olisivat rehellisiä ihmisiä, koska silloin tuo homma toimisi. Mutta valitettavan usein juuri huijarit lähtevät mukaan hyötyäkseen toisista ilmaiseksi.
Minä olen aika pienestä suhtautunut näihin nuivasti. Useimmiten se mikä kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, ei siis totta ole. Hyvää joulua teille kuitenkin ja rohkaise tytärtäsi sillä, että ainakin hän itse oli rehellinen päätettyään osallistua. Olkoon ylpeä itsestään sillä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka näihin aiotte osallistua, tehkääpäs matemaattinen harjoitus ja laskekaa, että jos jokainen paketin saaja jakaa oman lähetysketjunsa kuuteen uuteen haaraan, niin kuinka monen portaan jälkeen kaikki maapallon ihmiset ovat ketjussa mukana ja kuljetuspalvelut ovat pullollaan karkkilähetyksiä?
Vastaus on yllättävän pieni, niitä ketjun sukupolvia ei tarvita kovin paljon. Siksi näitten ketjujen toimiminen on täysin utopiaa.
Tasolla 12 kaikki maailman ihmiset ovat liittyneet ja lähetelleet miljardeja suklaalähetyksiä. Käytännössä ketju nyykähtää alle reilusti kymmenessä levelissä koska sekin kattaisi miljoonia ihmisiä joista suurinta osaa ei kiinnostaisi liittyä.
Oli tosiaan virhe lähettää kuudelle. Tyttö vaan innostui lupautumaan tuohon vastavuoroiseen pakettien lähetykseen niin monelle. Ei se tosiaan mikään rinki ole, vaan ihan yksittäisiä ihmisiä nämä ovat facebookin yhdessä ryhmässä. Tyttö on hieman ujo eikä tietääkseni saa kaverilahjoja muuten, niin siksi varmasti innostui niin kovasti tuosta pakettien vaihdosta. Ei olisi pitänyt antaa osallistua. Tunnen huonoa omatuntoa siitä. Kuitenkin luin itsekin sitä pakettikeskustelua ja monella se kuitenkin oli ihan toiminutkin, että oli lähettänyt paketin ja saanut paketin itsekin.
Itse salaa mietin myös, että kuudelle lähetettäessä tulisi edes 3-5 takaisin päin, mutta tosiaan YKSI "paketti" tuli takaisin päin! Toki parempi sekin on kuin ei yhtään mitään. En olisi ikinä uskonut yli parikymppisten aikuisten, jopa vanhempien kavaltavan teinitytöltä joulupaketteja! Vieläpä noin moni teki niin. Kyllä tosiaan usko ihmisiin horjui pahasti niin itseltä kuin tytöltäkin. Tyttö on ihan itkenytkin tätä, kun on niin pettynyt. Tietysti perheeltään saa lahjoja, mikä toivottavasti nostattaa mielialaa.
Tämä varoitukseksi kaikille. Älkää antako nuorenne osallistua noihin pakettien vaihtoihin tuntemattomien kanssa. Pettymys voi olla karvas.
ap
Kyseessä ei ole rinki, vaan facebookryhmässä oleva keskustelu "aloitetaanko tällainen pakettien vaihto". Eli tyttöni on vaikka Minna. Minnaa pyytää vaihtamaan paketteja Anita, Bernise, Cecilia, Dahlia, Emilia, Friia. Täten Minna lähettää paketin Anitalle, Anitan kuuluisi lähettää itse valitsemansa paketti Minnalle. Minna lähettää paketin sovitusti myös Berniselle ja Bernisen kuuluisi lähettää itse valitsemansa paketti takaisin Minnalle jne.. Näin jokaisen kohdalla. Kyseessä ei ole rinki, vaan vastavuoroinen pakettien lähettäminen. Jokainen lähettää paketin vain sille henkilölle, jolta saa itse paketin. Näin sen kuuluisi olla. Meidän tapauksessa viisi näistä vaan ottivat eivätkä lähettäneet pakettia takaisin.
ap
Vierailija kirjoitti:
En tiedä oletteko kuulleet noista netin pakettiringeistä, joissa tuntemattomalle lähetetään paketti ja hän lähettää myös paketin itselle. Eli jos lähettää kahdelle eri ihmiselle paketit, saa itsekin kaksi pakettia. Tai näin sen pitäisi olla. Eipä mennyt niin.
Tyttöni on 14-vuotias ja moni noista pakettien saajoista oli reippasti yli parikymppisiä. Osalla oli jo omiakin lapsia. Kehtasivatkin aikuiset naiset huijata hyväuskoista teinityttöä. Ei tässä maailmassa voi näköjään luottaa yhtään mihinkään, vaikka luulisi, ettei aikuiset ihmiset viitsisi kavaltaa jotain joulupaketteja nuorelta tytöltä.
Tyttö lähetti kuusi melko isoakin pakettia, joiden sisällön valikoi tarkkaan ja jo pelkkä lähetyskin maksoi kympin luokkaa per paketti. Yksi ainut nainen lähetti tytölle paketin takaisin ja sekin oli tosi pieni: kirjekuoressa joulukortti ja kaksi kasvonaamiota. Oli viimeinen kerta, kun annan tytön osallistua moiseen pakettirinkiin. Vähän tuntuu äitinäkin pahalta, etten kieltänyt alunperin osallistumista tuohon, koska lähtökohtaisesti vieraisiin ihmisiin ei voi luottaa. En kuitenkaan uskonut aikuisten naisten olevan noin röyhkeitä ja vieläpä joulun alla.
Ovatpa ihmiset perseestä..
Ehkä ensi jouluna otan osaa tähän lähettäen pikku pojille ja tytöille mukavia lahjapaketteja ollen tyytyväinen jos saan edes kortin heiltä vastineeksi.
T: yksinäinen alta kolmekymppinen mies
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä näitä ”secret santa” juttuja?
Todennäköisesti joku tyhmä suomalainen versio, faceryhmä tms. Ja tämä on lopputulos..
Kannattaa vähän katsoa minkälaiseen osallistuu. Joskus voi käydä näinkin eli paketin lähettäjänä on Bill Gates..
Toivottavasti vastaanottajat saivat edes pahan mielen.
Jos tyttäresi lähettää paketin jollekin ja vastaanottaja lähettää pakettin itselle, niin silloinhan tyttäresi saa nolla ja vastaanottaja kaksi pakettia.
Mikä siinä on ongelma jos kerran asia meni niinkuin piti?
No oppiipahan tyttäresi ainakin sen, että kehenkään ei kannata luottaa.
Vierailija kirjoitti:
No nyt tässä sotketaan asioita. Ei tuo tyttö osallistunut mihinkään pyramidiketjukirjerinkiin vaan johonkin sellaiseen, missä vaihdetaan päittäin lahjoja jonkun tuntemattoman kanssa.
Ja mitähän järkeä tässä olisi? Kyllä nämä huijaukset perustuvat ihmisten ahneuteen. Siis se, miksi niihin tartutaan. Luvataan enemmän kuin 1:1 lahjasta.
Vierailija kirjoitti:
Omassa kaukaisessa lapsuudessa pelattiin korteilla. Ketjukortissa kerrottiin ohjeet kuinka piti lähettää kortteja ja alkuperäisessä oleva teksti viidelle muulle henkilölle niin kohta saa itse tukun kortteja muilta. Lopussa oli jokin uhkaus että jos katkaisee ketjun tulee sadan vuoden onnettomuus tmv. ikävää. Nimenomaan se lopun manaus vaikutti niin, että halusi pysyä mahdollisimman kaukana ko toiminnasta...
Me aina lapsena naurettiin niille manauksille. Typeriä uskomus-uhkauksia! Idiootit kuvittelivat, että joku uskoo sen typerän uhkauksen :DD
Vierailija kirjoitti:
Jos minun lapseni haluaisi osallistua näihin ketjukirjeisiin, antaisin luvan vasta, kun näen, mitä se maksaa. Ja jos se maksaisi enemmän kuin 10 euroa, kieltäisin ja kertoisin totuuden näistä huijauksista.
Jos se sitä vastoin maksaisi vain pari euroa, antaisin osallistua, jotta lapsi näkee ja oppii. Ehkä lapsi oppisi jatkossakin olemaan osallistumatta tällaisiin. (Niin minulle kävi. 80-luvulla yksi ketjukirjekokemus opetti.)
Ap, maksoiko lapsi itse kaiken? Jos olet äitinä ollut itse niin sinisilmäinen, että et ole tajunnut, mistä on kysymys, mielestäni sinun pitäisi maksaa lapselle menetetyt rahat takaisin. Tämä ei ollut lapsen vika. Lapsesi ei voinut tietää, mutta sinun olisi aikuisena pitänyt tietää, että missään nimessä noihin juttuihin ei pidä lähteä mukaan.
Olette sitten ensi kerralla enemmän hereillä kun joku tuttu tai tuntematon yrittää myydä teille jotain, joka vaan kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta.
Etkö luota lapsesi uskovan sinua? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kukaan on noin tyhmä, että osallistuu tuollaisiin huijauksiin ja vielä laittamalla postimaksuissa rahaa taivaantuuliin rahalahjan ostamisen lisäksi? Tyttö siis oli ahne ja ahneudesta sakotetaan. Halusi antamaansa yhtä pakettia kohden kuusi itselleen. Ei kannata olla ahne. Se olisi oppiläksy numero yksi, jonka minä opettaisin lapselleni jo ennen tuohon osallistumista.
Opettele aikuinen ihminen lukemaan ennen kuin kommentoit.
En usko, että kyse oli tuollaisesta paketti paketista. Silloinhan ne olisivat selvillä, jotka eivät mitään antaneet, sinne yhteydenottoa vaan. Toisekseen eihän tuollaisessa olisi mitään järkeä. Laittaa siis rahaa siihen, että saa huonoja lahjoja.
Gonamies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yyh, joskus muinoin noita tuli kirjeinä, jossa pyydettiin kopioimaan kirje kuudelle ja lähettämään suklaalevy tai alushousut tai jotain muuta. Ajatuskin kauhistutti, että pitää samaa pitkä kirje kirjoittaa käsin monta kertaa ja tuhlata rahaa vaikka alusta asti oli selvää, että ei sieltä mitään tule. Joka kerta kuulemma kaverin kaveri oli saanut kymmeniä suklaalevyjä. Minä jo luulin, että noita ei enää ole, mutta näköjään jotkut ovat tuonkin viitsineet kaivella henkiin.
Tuo "lähetä kuusi, saat 36", on pyramidi-huijaus, mutta ap:n kertoma tapaus ei ole.
Ap:n kohdalla puhutaan sen sijaan ihan tavalllisesta petoksesta, jossa vaihtosuhteen pitäisi olla 1/1, mutta vastapuoli ei suorita osuuttaan. Ei periaatteessa eroa mitenkään siitä, että ostaa netissä tavaran, mutta ei maksa sitä.
En kylläkään suosittelisi lapselleni tuollaiseen osallistumista juuri siitä syystä, että näin siinä helposti käy. Ne, jotka jättävät vastalahjan lähettämättä, luottavat siihen, että arvoltaan suht vähäisen asian kohdalla ihmiset eivät tee rikosilmoitusta petoksesta. Itse kyllä tekisin, ihan periaatteesta.
Ensinnäkin petetyksi tulleen lapsen itsetunnon vuoksi, mutta myös siksi, että kun näihin ei reagoida, netissä tehtävä kaupankäynti muuttuu lopulta mahdottomaksi kusetusten yleistyessä. Ap:lla on helppo tehdä asiasta rikosilmoitus. Henkilö- ja osoitetiedothan ovat selvillä, kun huijareille on paketti pystytty lähettämään.
Luultavasti homman ehdoissa on vastuuvapauslauseke homman vapaaehtoisuudesta. Lisäksi täytyy olla tosi tyhmä halutakseen lahjan vieraalta summalla, jonka ois voinut käyttää itseensä.
Gonamies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikosilmoitukset tässä on aikamoista liioittelua.
Minä näet veikkaan että suurinosa tollasiin rinkeihin fbssä osallistuvista ei yksinkertasesti muista osallistuneensa. Ovat sitä tyyppiä jotka klikkaa itsensä kymmeniin vastaantuleviin kisoihin ja rinkeihin mukaan osallistumisen ilosta ja unohtavat asian seuraavana päivänä.
Niitähän fb on täynnä. Ei välttämättä ees lueta kilpailujen tms sääntöjä vaan huudetaan huvikseen että "mukana"....Periaatteessa haluaisin uskoa noin, mutta kun se toisen lähettämä paketti saapuu, luulisi jotain muistuvan mieleen. 5/6 muistamatonta vaikuttaa dementikkojen lahjaringiltä.
On hieman eri asia unohtaa tai "unohtaa" tekemänsä huuto tai käydä hakemassa nettikirppikseltä varaamansa tuote, kuin se, ettää ottaa vastaan tuotteen, mutta jättää vastikkeen suorittamatta.
Voi olla, että joku oikeasti ei tajua, että maksamatta jättäminen on maksamatta jättämistä myös silloin, kun vaihdon välineenä on jotain muuta kuin raha. Jos minä Tori.fissä vaidan saunakiukaan moottorisahaan, mutta jätän kiukaan toimittamatta sahan saatuani, niin petokseksihan se menee ja tuomio tulee.
Nettipetokset ovat jo nyt ongelma, mutta jos niihin jätetään reagoimatta, homma menee siihen, että koko systeemi menee mahdottomaksi käyttää.
Naivia kuvitella asian kuuluvan petosten saralle. Takuulla täysin vapaaehtoista koko homma, eikä mitään sopimusta ole saatu aikaan missään vaiheessa.
Ketjukirjeissä ihmisten "epärehellisyys" on varmaan just sitä, kun jokainen ajattelee koko asiaa huijaukseksi ja jättää fiksuna osallistumatta (eli on aiemmin osallistuneiden mielestä "epärehellinen"). Kun ei itse saa vastauksia, todistuu ihmisten epärehellisyys, mutta jos jättää itse lähettämästä vastauksia, niin silloin on vain fiksu. Ja niin onkin.
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kuinka lapsena oli karkkipussi -rinki, eli 10 hlön osoitteet piti lähettää eteenpäin, ja itsellä olisi pitänyt lähettää 10 karkkipussia edellisille, ja jokaisen olisi pitänyt saada 10 karkkipussia. Äitini sanoi, että odotetaan, kuinka monta pussia minulle tulee, ennen kuin lähetetään itse. Ei tullut yhden yhtä. Säästettiinpä siinäkin ne rahat. Ja niissä listoissa oli aina joku kaverin kaveri, koska niitä kierrätettiin kavereiden kesken ympäri Suomea.
Mahtoivatkohan muutkin tehdä samalla tavalla kuin te: odottaa, että saa ensin itse karkkia? Tai jos joku meni lähettämään karkkipusseja ensin, jäikin teidän takia ilman.
Vierailija kirjoitti:
Oli tosiaan virhe lähettää kuudelle. Tyttö vaan innostui lupautumaan tuohon vastavuoroiseen pakettien lähetykseen niin monelle. Ei se tosiaan mikään rinki ole, vaan ihan yksittäisiä ihmisiä nämä ovat facebookin yhdessä ryhmässä. Tyttö on hieman ujo eikä tietääkseni saa kaverilahjoja muuten, niin siksi varmasti innostui niin kovasti tuosta pakettien vaihdosta. Ei olisi pitänyt antaa osallistua. Tunnen huonoa omatuntoa siitä. Kuitenkin luin itsekin sitä pakettikeskustelua ja monella se kuitenkin oli ihan toiminutkin, että oli lähettänyt paketin ja saanut paketin itsekin.
Itse salaa mietin myös, että kuudelle lähetettäessä tulisi edes 3-5 takaisin päin, mutta tosiaan YKSI "paketti" tuli takaisin päin! Toki parempi sekin on kuin ei yhtään mitään. En olisi ikinä uskonut yli parikymppisten aikuisten, jopa vanhempien kavaltavan teinitytöltä joulupaketteja! Vieläpä noin moni teki niin. Kyllä tosiaan usko ihmisiin horjui pahasti niin itseltä kuin tytöltäkin. Tyttö on ihan itkenytkin tätä, kun on niin pettynyt. Tietysti perheeltään saa lahjoja, mikä toivottavasti nostattaa mielialaa.
Tämä varoitukseksi kaikille. Älkää antako nuorenne osallistua noihin pakettien vaihtoihin tuntemattomien kanssa. Pettymys voi olla karvas.
ap
Jaa, okei, ai tällainen juttu. En vain voi ymmärtää, miten olet niin pöhkö, että olet ensinnäkään opettanut ketään luottamaan ventovieraisiin netissä. Siis miksi olettaa, että ketään kiinnostaisi jonkun nobodyn tunteet netissä? En itse ikinä oleta mitään niin tyhmää. Eri asia on yllättyä iloisesti, jos jok joskus tekee kasvottomana hyvän teon muille.
Mies 36v kirjoitti:
No oppiipahan tyttäresi ainakin sen, että kehenkään ei kannata luottaa.
Mitä varten ihmiset jankkaavat tätä? Sanoohan sen terve järkikin, ettei tuntemattomiin ihmisiin kannata luottaa, etenkään netissä. Ei se tarkoita sitä etteikö omiin läheisiin voisi ja jopa kannattaisi luottaa.
Näin on ja luulisi.että aikuiset tietävät, mistä on kyse.
50-luvulla läheteltiin postikortteja, 60-luvun lopussa läheteltiin rahaa(10 mk neljälle, niin olet pian miljonääri). 80-luvulla oli lähetettäv'ä joku viesti kuudelle, tai muuten kuolo korjaa ja nyt nämä paketit. HUOH, VIISASTUKAA JO IHMEESSÄ!!!!