Eipä tyttö saanutkaan netin pakettiringistä kuutta pakettia takaisin, vaikka itse lähetti kuudelle. Raivostuttaa ihmisten epärehellisyys :(
En tiedä oletteko kuulleet noista netin pakettiringeistä, joissa tuntemattomalle lähetetään paketti ja hän lähettää myös paketin itselle. Eli jos lähettää kahdelle eri ihmiselle paketit, saa itsekin kaksi pakettia. Tai näin sen pitäisi olla. Eipä mennyt niin.
Tyttöni on 14-vuotias ja moni noista pakettien saajoista oli reippasti yli parikymppisiä. Osalla oli jo omiakin lapsia. Kehtasivatkin aikuiset naiset huijata hyväuskoista teinityttöä. Ei tässä maailmassa voi näköjään luottaa yhtään mihinkään, vaikka luulisi, ettei aikuiset ihmiset viitsisi kavaltaa jotain joulupaketteja nuorelta tytöltä.
Tyttö lähetti kuusi melko isoakin pakettia, joiden sisällön valikoi tarkkaan ja jo pelkkä lähetyskin maksoi kympin luokkaa per paketti. Yksi ainut nainen lähetti tytölle paketin takaisin ja sekin oli tosi pieni: kirjekuoressa joulukortti ja kaksi kasvonaamiota. Oli viimeinen kerta, kun annan tytön osallistua moiseen pakettirinkiin. Vähän tuntuu äitinäkin pahalta, etten kieltänyt alunperin osallistumista tuohon, koska lähtökohtaisesti vieraisiin ihmisiin ei voi luottaa. En kuitenkaan uskonut aikuisten naisten olevan noin röyhkeitä ja vieläpä joulun alla.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Kuinka tyhmä voi olla. Noita pyramidihuijauksia on ollut iät ajat. Kuka kehtaakin kannustaa tytärtään osallistumaan moiseen huijaukseen.
Surkeinta tässä "yhteiskunnassa" ovat kaltaisesi häviäjät, jotka syyttävät tapahtuneiden jälkeen vielä uhria. Kuten sanoin kyseessä on rikos ja turha asettua rikollisten puolelle. Jatkossa sitten tietenkin voi miettiä, että luottaako täysin tuntemattomiin sinisilmäisesti.
Sinkkumies
Rikos :D pitäisiköhän poliisilla pokka, jos menisi tekemään rikosilmoitusta siitä, ettei saanut tuntemattomilta lahjoja.
Raha on vain vaihdannan väline. On aivan sama teetkö sopimuksen jostain eri vastikkeesta takaisin. Jos sovimme, että vaihdamme Porschen ja Ferrarin päittäin ja toinen luistaakin sopimuksesta heti kun oma nimi on paperissa, niin petoshan se on.
Sinkkumies
Siis missä vaiheessa ne lahjan vastaanottajat ovat antaneet suostumuksensa johonkin?
Meillä oli eräässä fb-ryhmässä myös tuo joululahjarinki. Sovittiin kunnon pelisäännöt, että lahja saa olla maksimissaan 10 euroa + postikulut ja jokaiselle arvottiin lähettäjä eli vain yksi paketti per naama. Kaikki saivat lahjan, viimeiset tällä viikolla. Tyttäresi olisi pitänyt ostaa noin 5 euron lahjat, eikä yhtään mitään arvokkaampaa. Lisäksi kuudelle lahjat ovat liikaa, pelkkiin postikuluihin halvimmillaan menee 36 euroa. Kalliit oppirahat maksoi, mutta toivottavasti vahingosta viisastui.
Itse syyttäisin postia tässä tilanteessa.
Kuinka kukaan on noin tyhmä, että osallistuu tuollaisiin huijauksiin ja vielä laittamalla postimaksuissa rahaa taivaantuuliin rahalahjan ostamisen lisäksi? Siis eikö sulle ap ole opetettu jo aivan lapsena, että älä ikinä osallistu noihin, ne ei toimi? Aivan naurettavaa syyttää ketään tuossa huijariksi, eikö se pakettien saaminen riipu täysin siitä, jatkaako seuraava porras niiden lähettämistä? Jo paketin lähettänyt ja kirjeen tytöllesi laittanut taho ei ole vastuussa siitä, mitä tyttösi saa.
Tyttö siis oli ahne ja ahneudesta sakotetaan. Halusi antamaansa yhtä pakettia kohden kuusi itselleen. Ei kannata olla ahne. Se olisi oppiläksy numero yksi, jonka minä opettaisin lapselleni jo ennen tuohon osallistumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Kuinka tyhmä voi olla. Noita pyramidihuijauksia on ollut iät ajat. Kuka kehtaakin kannustaa tytärtään osallistumaan moiseen huijaukseen.
Surkeinta tässä "yhteiskunnassa" ovat kaltaisesi häviäjät, jotka syyttävät tapahtuneiden jälkeen vielä uhria. Kuten sanoin kyseessä on rikos ja turha asettua rikollisten puolelle. Jatkossa sitten tietenkin voi miettiä, että luottaako täysin tuntemattomiin sinisilmäisesti.
Sinkkumies
Noi ketjut on luotu kaltaisillesi typeryksille nimenomaan vedättämään sua.
Vierailija kirjoitti:
Petos on rikos. Ei kun poliisiasemalle.
Sinkkumies
Missä kohtaa petos tapahtui? Eikö noissa aina paketin saaminen liity siihen, haluaako joku lähteä tuohon mukaan, mikä taas on täysin vapaaehtoista.
Siis... nyt en ymmärrä. Lähetän paketin jollekn randomille ja hän lähettää paketin minulle?
Miksi en ostaisi itse itselleni jotain kivaa. Ei menis postimaksujakaan. Mikä tää idea on?
Kiitos ei alapeukkuja vaan kertokaa oikeasti joku jutun idea. Toihan on ihan älytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Siis... nyt en ymmärrä. Lähetän paketin jollekn randomille ja hän lähettää paketin minulle?
Miksi en ostaisi itse itselleni jotain kivaa. Ei menis postimaksujakaan. Mikä tää idea on?Kiitos ei alapeukkuja vaan kertokaa oikeasti joku jutun idea. Toihan on ihan älytöntä.
Ei siinä ole tavoitteena saada yhtä pakettia lähetettyä kohti, vaan kuusi. Homman pitäisi kasvaa jotenkin eksponentiaalisesti niin kauan, kuin siihen tulee uusia ihmisiä mukaan, jotka lähettävät paketin aiemmin mukaan tulleille.
Kiitos 53 vastauksestasi. Täytyypä pyöritellä mielessäni, kuinka tuo oikein toimisi. 😏
Typeryyskilpailun voittaja on löytynyt ja vielä kirjoittaa siitä julkisesti. Voi hyvää päivää ja näkemiin.
Te, jotka näihin aiotte osallistua, tehkääpäs matemaattinen harjoitus ja laskekaa, että jos jokainen paketin saaja jakaa oman lähetysketjunsa kuuteen uuteen haaraan, niin kuinka monen portaan jälkeen kaikki maapallon ihmiset ovat ketjussa mukana ja kuljetuspalvelut ovat pullollaan karkkilähetyksiä?
Vastaus on yllättävän pieni, niitä ketjun sukupolvia ei tarvita kovin paljon. Siksi näitten ketjujen toimiminen on täysin utopiaa.
Vierailija kirjoitti:
Kauheita kommentteja tässä ketjussa. En voi ymmärtää tuollaisia huijareita enkä tosiaankaan myös uhrin ja hyväsydämisen tytön haukkujia. Maailma olisi paljon parempi paikka jos kaikki miettisivät enemmän toisiaan.
Pyramidihuijauksessa sympatiat eivät yleensä ole uhrin puolella, koska huijaus perustuu uhrin ahneuteen, ei hyväsydämisyyteen. Ihminen antaa ahneuden sokaista ja kuvittelee, että pienellä panostuksella saa itselle enemmän. Tyhjin käsinhän siinä jää.
Hyväsydäminen lähettää lahjat vailla odotuksia vastalahjoista ja moninkertaisista takaisinmaksuista itselle. Hyvä olo antamisesta ja mahdollinen saajan ilahduttaminen riittävät.
No nyt tässä sotketaan asioita. Ei tuo tyttö osallistunut mihinkään pyramidiketjukirjerinkiin vaan johonkin sellaiseen, missä vaihdetaan päittäin lahjoja jonkun tuntemattoman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen niitä kutsuttiin ketjukirjeiksi.
Redditin secret santa on ihan toimiva systeemi. Niillä on järjestelmä, mikäli ei lähetä pakettia saa sinne bannit. Lähettäminen pitää todistaa kuitein ja pakettikortein. Lisäksi voi osallistua sellaiseen jossa on varmistetut käyttäjät joilla useampi onnistunut vaihto taustalla. Jos jostain syystä lahjaa ei tule, siellä on monta vapaaehtoista lähettämään vailla lahjaa jääneille jotain yllätystä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen niitä kutsuttiin ketjukirjeiksi.
Hahahah, vieläkö tämä älytön pelleily jatkuu :D muistan kun joskus ysärillä kaverini yritti saada minua mukaan tällaiseen, ja jo silloin (olimme 10v) tajusin ettei se toimi. Yritin säälien selittää sitä hänelle, mutta oli kuin tiiliseinälle olisi puhunut, "mieti nyt! Saat kymmenen pakettia! Sun tarttee lähettää vain yksi!"... facepalm.
Vierailija kirjoitti:
No nyt tässä sotketaan asioita. Ei tuo tyttö osallistunut mihinkään pyramidiketjukirjerinkiin vaan johonkin sellaiseen, missä vaihdetaan päittäin lahjoja jonkun tuntemattoman kanssa.
Tämä, AP:n tyttöä ahneeksi haukkuvat puhuvat mistä lie omakeksimästään "lähetä itse yksi paketti, vastaanota kuusi" -höpöhöpöstä, vaikka todellisuudessa kyse oli siitä, että tyttö lähettää Matille, Maijalle, Minnalle, Marjalle, Markulle ja Mimosalle kullekin yhden paketin (YHTEENSÄ 6), ja saa jokaiselta heistä yhden paketin (YHTEENSÄ 6).
Muistan, kuinka lapsena oli karkkipussi -rinki, eli 10 hlön osoitteet piti lähettää eteenpäin, ja itsellä olisi pitänyt lähettää 10 karkkipussia edellisille, ja jokaisen olisi pitänyt saada 10 karkkipussia. Äitini sanoi, että odotetaan, kuinka monta pussia minulle tulee, ennen kuin lähetetään itse. Ei tullut yhden yhtä. Säästettiinpä siinäkin ne rahat. Ja niissä listoissa oli aina joku kaverin kaveri, koska niitä kierrätettiin kavereiden kesken ympäri Suomea.
Jos minun lapseni haluaisi osallistua näihin ketjukirjeisiin, antaisin luvan vasta, kun näen, mitä se maksaa. Ja jos se maksaisi enemmän kuin 10 euroa, kieltäisin ja kertoisin totuuden näistä huijauksista.
Jos se sitä vastoin maksaisi vain pari euroa, antaisin osallistua, jotta lapsi näkee ja oppii. Ehkä lapsi oppisi jatkossakin olemaan osallistumatta tällaisiin. (Niin minulle kävi. 80-luvulla yksi ketjukirjekokemus opetti.)
Ap, maksoiko lapsi itse kaiken? Jos olet äitinä ollut itse niin sinisilmäinen, että et ole tajunnut, mistä on kysymys, mielestäni sinun pitäisi maksaa lapselle menetetyt rahat takaisin. Tämä ei ollut lapsen vika. Lapsesi ei voinut tietää, mutta sinun olisi aikuisena pitänyt tietää, että missään nimessä noihin juttuihin ei pidä lähteä mukaan.
Olette sitten ensi kerralla enemmän hereillä kun joku tuttu tai tuntematon yrittää myydä teille jotain, joka vaan kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta.
No itsehän osallistuin tuohon kanssa. Kaksi pekettia olisi pitänyt saada ja kaksi piti lähettää. Yhden sain, sisälsi semmoisen Nalle Puh-jääkaappimagneetin. Hinta ehkä postikuluineen noin 5-7 euroa ja musta oli just hyvä, tuli hyvä mieli ja kiitin heti. Toiselta en koskaan saanut mitään.
Itse lähetin kuoressa kahdelle samanlaiset jutskat eli joulukortit ja Aarikan heijastimet + suklaalevyt, menihän noihin yhteensä postareineen noin 40 euroa. Kumpikaan ei kiittänyt ja siksi kyselinkin että onko mennyt perille, kumpikin sanoi etteä ei ole mennyt perille :(
En sitten tiedä olivatko oikeasti menneet vai ei. En näe syytä miksi olisivat sanoneet ettei ole menneet jos ovat menneet. Voihan vika olla postissakin, noille krjeille kun ei saa edes mitään seurantaa. Ainakaan niissä ketjuissa missä itse osallistuin ei ollut mitään rahasummarajaa, musta olis ollut kiva saada vaikka vain kortit vaikka itse lähetinkin vähän kalliimmat jutut. Noissahan nimenomaan tarkoitus ilahduttaa sitä toista. Hyvätekeminen lisää omaa onnnellisuutta, sehän on ihan tutkittu juttu!