Eipä tyttö saanutkaan netin pakettiringistä kuutta pakettia takaisin, vaikka itse lähetti kuudelle. Raivostuttaa ihmisten epärehellisyys :(
En tiedä oletteko kuulleet noista netin pakettiringeistä, joissa tuntemattomalle lähetetään paketti ja hän lähettää myös paketin itselle. Eli jos lähettää kahdelle eri ihmiselle paketit, saa itsekin kaksi pakettia. Tai näin sen pitäisi olla. Eipä mennyt niin.
Tyttöni on 14-vuotias ja moni noista pakettien saajoista oli reippasti yli parikymppisiä. Osalla oli jo omiakin lapsia. Kehtasivatkin aikuiset naiset huijata hyväuskoista teinityttöä. Ei tässä maailmassa voi näköjään luottaa yhtään mihinkään, vaikka luulisi, ettei aikuiset ihmiset viitsisi kavaltaa jotain joulupaketteja nuorelta tytöltä.
Tyttö lähetti kuusi melko isoakin pakettia, joiden sisällön valikoi tarkkaan ja jo pelkkä lähetyskin maksoi kympin luokkaa per paketti. Yksi ainut nainen lähetti tytölle paketin takaisin ja sekin oli tosi pieni: kirjekuoressa joulukortti ja kaksi kasvonaamiota. Oli viimeinen kerta, kun annan tytön osallistua moiseen pakettirinkiin. Vähän tuntuu äitinäkin pahalta, etten kieltänyt alunperin osallistumista tuohon, koska lähtökohtaisesti vieraisiin ihmisiin ei voi luottaa. En kuitenkaan uskonut aikuisten naisten olevan noin röyhkeitä ja vieläpä joulun alla.
Kommentit (151)
Vieläkö noita "ketjukirjeitä" kiertää maassa? Vuoskymmeniä sitten kiersi mm samalla periaatteella lastenkirja, pyyheliina ym puhumattakaan rahakirjeistä. Pyramidisysteemilla.
Jotkut sortuivat , jotkut jopa rikastuivat ennen kuin iski totuus, että tämähän on rikollista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsuudessa oli suklaalevy-labyrinttihuijaus. Onneksi vanhemmat valistivat heti, että sellaiseen ei sitten osallistuta.
Niin oli. Minun vanhempani eivät valistaneet. En muista lähetinkö yhtään suklaalevyä, mutta ainakin tein itsestäni pellen puhumalla koulussakin siitä, että kun lähetän pari suklaalevyä, niin saan itse niin ja niin monta levyä takaisin. Ja houkuttelin joitakin koulukavereitakin lähettämään (eivät lähettäneet).
Äitini tuskin tajuaa vieläkään, että tuossa oli kyse pyramidihuijauksesta.
Ehkä hyvä huomata pikkuasiassa ettei kaikkeen kannata luottaa. Myöhemmin voi säästyä antamasta koko omaisuuttaan nigerialaiskirjeelle.
Torakat, karhukaiset ja ketjukirjeet. Niitä ei näköjään maailmasta mikään hävitä!
Muistan kun pienenä oli järkyttävä pettymys, etten saanut vastaavasta karkkiringistä yhtään karkkia, vaikka itse lähetin. Inhotti, kun omassa kodissa oli aina opetettu olemaan rehellinen. Nykyisin aikuisena mulla on tietysti realistin ote maailmaan, ja kovapalkkaisena asiantuntijana tietysti voin ostaa vaikka sata karkkipussia, jos joskus vieläkin harmittaa :-D
Yyh, joskus muinoin noita tuli kirjeinä, jossa pyydettiin kopioimaan kirje kuudelle ja lähettämään suklaalevy tai alushousut tai jotain muuta. Ajatuskin kauhistutti, että pitää samaa pitkä kirje kirjoittaa käsin monta kertaa ja tuhlata rahaa vaikka alusta asti oli selvää, että ei sieltä mitään tule. Joka kerta kuulemma kaverin kaveri oli saanut kymmeniä suklaalevyjä. Minä jo luulin, että noita ei enää ole, mutta näköjään jotkut ovat tuonkin viitsineet kaivella henkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Kuinka tyhmä voi olla. Noita pyramidihuijauksia on ollut iät ajat. Kuka kehtaakin kannustaa tytärtään osallistumaan moiseen huijaukseen.
Surkeinta tässä "yhteiskunnassa" ovat kaltaisesi häviäjät, jotka syyttävät tapahtuneiden jälkeen vielä uhria. Kuten sanoin kyseessä on rikos ja turha asettua rikollisten puolelle. Jatkossa sitten tietenkin voi miettiä, että luottaako täysin tuntemattomiin sinisilmäisesti.
Sinkkumies
Rikos :D pitäisiköhän poliisilla pokka, jos menisi tekemään rikosilmoitusta siitä, ettei saanut tuntemattomilta lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Yyh, joskus muinoin noita tuli kirjeinä, jossa pyydettiin kopioimaan kirje kuudelle ja lähettämään suklaalevy tai alushousut tai jotain muuta. Ajatuskin kauhistutti, että pitää samaa pitkä kirje kirjoittaa käsin monta kertaa ja tuhlata rahaa vaikka alusta asti oli selvää, että ei sieltä mitään tule. Joka kerta kuulemma kaverin kaveri oli saanut kymmeniä suklaalevyjä. Minä jo luulin, että noita ei enää ole, mutta näköjään jotkut ovat tuonkin viitsineet kaivella henkiin.
Pyramidihuijauksia ei ole? Niitähän on joka vuosi. Jotkut pitävät virtuaalirahojakin eräänlaisena pyramidihuijauksena. Wincapita jne jne jne..
Minua on myös pyydetty mukaan pyörittämään tämmöistä toimintaa. Tietenkin aloitusmaksu pitää maksaa! Tottakai, rikastut niin ja niin paljon. Kertoi minulle sälli parkkipaikalla.
Vilkaisin jätkän autoa, joka oli alle lahoavat ruostekasa. Ai että rikastuu tokaisin vain takaisin ja hyppäsin autoon ja häivyin.
Sinkkumies
Kauheita kommentteja tässä ketjussa. En voi ymmärtää tuollaisia huijareita enkä tosiaankaan myös uhrin ja hyväsydämisen tytön haukkujia. Maailma olisi paljon parempi paikka jos kaikki miettisivät enemmän toisiaan.
Voi helvetti. 60€ jo pelkkiin postikuluihin. Tuohan olisi hullua vaikka se toimisikin. Jos kuusi ihmistä lähettää paketit kuudelle, niin posti tienaa tuolla 360€. No pitää ajatella positiivisesti, luultavasti meni oppi perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Kuinka tyhmä voi olla. Noita pyramidihuijauksia on ollut iät ajat. Kuka kehtaakin kannustaa tytärtään osallistumaan moiseen huijaukseen.
Surkeinta tässä "yhteiskunnassa" ovat kaltaisesi häviäjät, jotka syyttävät tapahtuneiden jälkeen vielä uhria. Kuten sanoin kyseessä on rikos ja turha asettua rikollisten puolelle. Jatkossa sitten tietenkin voi miettiä, että luottaako täysin tuntemattomiin sinisilmäisesti.
Sinkkumies
Rikos :D pitäisiköhän poliisilla pokka, jos menisi tekemään rikosilmoitusta siitä, ettei saanut tuntemattomilta lahjoja.
Jouluinen rikosilmoitus :D "Mä en saanut yhtään pakettia!"
Kannattaa tutustua lähetyshintoihin. 5,90 olisi saanut varmasti jokaisen lähetettyä, elleivät ole olleet todella suuria.
Ja toinen tärkeä pointti. Vastaaviin kannattaa tosiaan osallistua vain suljetuissa blogi - tai swap-porukoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Raha on vain vaihdannan väline. On aivan sama teetkö sopimuksen jostain eri vastikkeesta takaisin. Jos sovimme, että vaihdamme Porschen ja Ferrarin päittäin ja toinen luistaakin sopimuksesta heti kun oma nimi on paperissa, niin petoshan se on.
Sinkkumies
Poliisi antoi joskus lausunnon, että älkää ihmiset osallistuko näihin, ettei heillä ole aikaa tutkia kuka oli sopinut mitä kenenkin kanssa. (tai ainakin luin lehdestä näin)
Että semmoista se.
Sinkkumies
Jos paketit on vielä jouluruuhkassa postissa ;)
Toivotaan parasta.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun pienenä oli järkyttävä pettymys, etten saanut vastaavasta karkkiringistä yhtään karkkia, vaikka itse lähetin. Inhotti, kun omassa kodissa oli aina opetettu olemaan rehellinen. Nykyisin aikuisena mulla on tietysti realistin ote maailmaan, ja kovapalkkaisena asiantuntijana tietysti voin ostaa vaikka sata karkkipussia, jos joskus vieläkin harmittaa :-D
Pahinta oli juurikin katsella siskon pettymystä kerta toisensa jälkeen, kun me ollaan sen verta jääräpäistä sakkia, ettei se senkään kalloon heti uponnut.
Ikävää, että jotkut syyttelevät vielä näitä uhreja. Jos se olisikin sattunut omille perheenjäsenille, niin voisi olla eri ääni kellossa.
Sinkkumies
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ketjukirje
Tyttäresi on tehnyt rikoksen, vaikkakin rahan sijasta oli paketti - paketilla on rahallinen arvo.
Ajatelkaa jos toi homma toimisi ja pyramidista tulisi iso. Posti olisi tukossa sadoista miljoonista paketeista, mutta saisipahan ainakin rahaa niin ei tarvtisisi mummojen ruohoa leikata samalla kun vie niille kasviskeittoa.
Aina joku helvetin idiootti lähtee mukaan Amwayhin, Wincapitaan, Emgoldexiin, Onecoiniin jne.
Kärsikää, idiootit. Kärsikää!
Ja OPPIKAA jotain.
Kaksi epärehellistä ilmoittautunut. Kaksi kahdeksasta. Suomalaiset ovat melko epärehellisiä.