Miksette ole kertonut että klassinen musiikki on näin hienoa?
En ole koskaan kuunnellut klassista musiikkia niitä satunnaisia pätkiä ja Finlandiaa enempää ja nyt ihan sattumalta eksyin spotifyssä kuuntelemaan ja mun maailma räjähti. Siis tää Sibeliuksen tuonelan joutsen (mikä onkaan oikea nimi), ihan törkeän hieno ja herkkä!
Nyt kertokaa omia klassisen musiikin suosikkejanne, haluun kuunnella lisää.
Kommentit (371)
Itse olen soittanut oboeta. Kiva, mutta aika vaativa soitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pianohullu, rauhoitu! Monilla ihmisillä on huonoja muistoja vastentahtoisesta harrastuksesta, väkisin ei synny hyvää. Toivottavasti kuitenkin ymmärrät, että jollekin muulle jossain muussa tilanteessa soittoharrastuksella voi olla ilahduttavia, jopa terapeuttisia vaikutuksia. Onhan ne koskettimet verrattain helpot, mutta taitavissa käsissä pianolla voi olla myös uskomattoman paljon ilmaisuvoimaa.
Jos tällä yritit vihjata sitä, että itseni olisi laitettu soittamaan pianoa lapsena, osuit väärin. Soitin erästä toista soitinta, josta kyllä pidin jonkin verran.
Enhän minä soittoharrastusta torpannut, vaan PIANON soiton.
Vaikka pianolla onkin ilmaisuvoimaa, esimerkiksi jousisoittimilla se on kymmenkertainen.
Sori, luulin sinun pienenä joutuneen pianotunneille, tuli sen verran tylyä settiä pimputtimesta. :D
Olen kyllä samaa mieltä jousisoitinten valtavasta ilmaisuvoimasta, erityisesti tunneilmaisun (sellainen H&F-setti) osalta - se on hyvin koskettavaa. Satun vain pitämään impressionistisesta ja hivenen varhaisemmasta pianomusiikista ja sille tyypillisesti tarjoutuvista aiheista. Kai siinä on viime kädessä myös makuasioista kyse.
Henry Purcell on oma ehdotukseni. Cold songia tuli kuunneltua talvella runsaasti.
Ohi aiheen, mutta tykkääkö kukaan täällä kontratenoreista?
Ai miksen ole kertonut. Varmaan siksi, että ihmiset ei halua kuulla. Joskus muinoin raahasin mieheni kuuntelemaan klassista konserttia, joka oli aivan mahtava. Yleisö taputti seisoen ja orkesteri tuli lavalle yhä uudestaan ja uudestaan. Mies kommentoi pettyneenä konsertin jälkeen, että ensi kerralla mennään leffaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OT, mutta se on suomeksi Tšaikovski.
Meillä ei ole luonnollisesti käytössä tuota kirjainta, joten Tsaikovski käy.
Kommentoin lähinnä niille, jotka jostakin syystä kirjoittava nimen englanniksi.
Vierailija kirjoitti:
Ohi aiheen, mutta tykkääkö kukaan täällä kontratenoreista?
Tykkään! Ja toinen mistä pidän on tummasointiset sopraanot, ts. kun äänessä kuuluu matalammat alasävelet selvästi. Tässä Jessye Norman antaa mallia: https://www.youtube.com/watch?v=9680zhMmIqM
Muuten kolahtaa barokki ja sitä vanhempi musa mahdollisimman tyylinmukaisesti esitettynä, tai sitten uudempi musiikki Debussystä eteenpäin. Kuuntelen sujuvasti atonaalistakin musiikkia :)
Tämä ei nyt ole klassista musiikkia, mutta Owen Pallett voisi kiinnostaa niitä, jotka klassisestakin pitävät. Hänen tyylilajiaan nimitetään joskus barokkipopiksi. Kuulin hänen sävellyksiään ensimmäisen kerran Tapiola Sinfonietan konsertissa, jossa Pekka Kuusisto oli vierailevana solistina. Albumi Heartland ja sillä erityisesti biisi E is for estranged vetoaa.
Täällä on ilmaisia klassisen musan nettiradioita. Vink vink :)
http://www.nettiradiomaailmalla.com/klassista-musiikkia-soittavia-netti…
Il barbiere di Siviglia (Sevillan parturi) - Figaro
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bach ja Mozart, kaikki teokset.
Jos tykkää humppati-pomppati-klassisesta, niin valitse Mozart.
Oma suositukseni on Einojuhani Rautavaaran sinfoniat Angel of light tai The Journey.Makuasia, mutta tämä nyky"musiikki" kuten vaikkapa Rautavaara ovat kammottavaa kuultavaa. Upeaa vanhaa barokkimusiikkia kehiin!
"Upeaa" hyi vit..u
Vierailija kirjoitti:
Joku Cardi B-fani on alapeukuttanut kaikki viestit. Huvittavaa :D
En ole Cardi b-fani, mutta klassinen musiikki on paskaa. Olen joutunut kuuntelemaan sitä koko lapsuuteni, koska muut perheenjäseneni kuuntelevat vain sitä ja automatkoilla kuunnellaan vain sitä. Olen joutunut myös käymään sisarukseni konserteissa (hän soittaa viulua) vastoin tahtoani. Nykyään kuuntelen kuulokkeilla kännykästäni musiikkia jota haluan, mutta tätä mahdollisuutta ei moneen vuoteen ollut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen käsite tämä klassinen musiikki erotuksena viihdemusiikista.
Kuitenkin suurin osa siitä, mitä nykypäivänä nimitämme klassiseksi, on aikansa populaarimusiikkia.
Siellä taas mistään mitään tietämätön Evelina-fani ulisee, kun oma aivokapasiteetti ei riitä arvostamaan muunlaista musiikkia kuin sitä humputusta.
Oletpas mukavan oloinen ihminen. Kertoo sinun aivokapasiteetistasi paljon. Jos ei klassisesta tykkää, ei siitä paljoa tiedä. Tiedätkö sinä mainitsemastasi Evelinasta paljon? Riittääkö sinun aivokapasiteettisi arvostamaan muuta musiikkia kuin klassista?
PS. Henkilö ei missään vaiheessa sanonut, ettei arvosta mitään muuta kuin "humputusta"
Selim Palmgren, Kevätyö - pianoteos, jossa voi kuulla vesipisaroiden putoavan.
Tässä jotain omia suosikkejani:
Allegrin Miserere. Tämän teoksen ainoaa kopiota säilytettiin Vatikaanissa ja se esitettiin vain kerran vuodessa. Mozart kirjoitti nuotit ylös kertakuulemalta, julkaisi ne, ja meinasi joutua kirkonkiroukseen.
Bachin Passacaglia ja fuuga, ehkä täydellisin urkuteos. Esitetty autenttisella soittimella, jota Bach ilmeisesti itsekin kävi soittamassa.
Vivaldin Kesä-konserton finaali, kuvaa ukkosmyrskyä, joka yllättää paimenen.
Vierailija kirjoitti:
Ap on kyllä moukka, eikä edes itse tajua sitä. Miten ei aikuinen ihminen voi tietää edes klassisen musiikin perusteita, jotka kuuluvat yleissivistykseen?
Mutta mitä voi odottaa ihmiseltä joka aloituksessa teitittelee ”monikossa”...
No ei kuulu yleissivistykseen. Minä en tykkää klassisesta musiikista enkä myöskään tiedä siitä juuri mitään.
Rachmaninovin 3. pianokonsertto, 1. osa. Meinaan pakahtua joka kerta yhdessä kohdassa, kun kuuntelet niin tiedät missä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole Cardi b-fani, mutta klassinen musiikki on paskaa. Olen joutunut kuuntelemaan sitä koko lapsuuteni, koska muut perheenjäseneni kuuntelevat vain sitä ja automatkoilla kuunnellaan vain sitä. Olen joutunut myös käymään sisarukseni konserteissa (hän soittaa viulua) vastoin tahtoani. Nykyään kuuntelen kuulokkeilla kännykästäni musiikkia jota haluan, mutta tätä mahdollisuutta ei moneen vuoteen ollut...
Kuulostaa oudolta sanoa, että klassinen musiikki on paskaa. Ihan kuin se olisi jokin todistettavissa oleva fakta, vaikka oikeasti kyse on mieltymyksistä ja mielipiteestä. Se taas on helpompi ymmärtää, että kaikki eivät _pidä_ klassisesta musiikista tai tajua sitä. En minäkään oikein pidä punkista tai teknosta, mutta en minä silti julista kaiken teknon tai punkin olevan paskaa, vaan totean vain, etten itse ole näihin genreihin perehtynyt ja että tykkään toisenlaisesta musiikista.
Oma vinkkini on Šostakovits.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa oudolta sanoa, että klassinen musiikki on paskaa. Ihan kuin se olisi jokin todistettavissa oleva fakta, vaikka oikeasti kyse on mieltymyksistä ja mielipiteestä. Se taas on helpompi ymmärtää, että kaikki eivät _pidä_ klassisesta musiikista tai tajua sitä. En minäkään oikein pidä punkista tai teknosta, mutta en minä silti julista kaiken teknon tai punkin olevan paskaa, vaan totean vain, etten itse ole näihin genreihin perehtynyt ja että tykkään toisenlaisesta musiikista.
Oma vinkkini on Šostakovits.
No sanotaan sitten että MINUN MIELESTÄNI klassinen musiikki on paskaa. Pitääkö kaikki vääntää rautalangasta, luulisi nyt että on itsestäänselvää, että tuo oli minun mielipiteeni...
Kiitos sille, joka vinkkasi Heino Kasken! Minäkin vain ihan amatöörinä kuuntelen klassista satunnaisesti, ja Kaski oli oikein oiva uusi tuttavuus.
Kevätuhri on kyllä hieno! Baletti meni heti esityskieltoon vuosikymmeniksi.