Miksette ole kertonut että klassinen musiikki on näin hienoa?
En ole koskaan kuunnellut klassista musiikkia niitä satunnaisia pätkiä ja Finlandiaa enempää ja nyt ihan sattumalta eksyin spotifyssä kuuntelemaan ja mun maailma räjähti. Siis tää Sibeliuksen tuonelan joutsen (mikä onkaan oikea nimi), ihan törkeän hieno ja herkkä!
Nyt kertokaa omia klassisen musiikin suosikkejanne, haluun kuunnella lisää.
Kommentit (371)
Inspiroiva ketju, innostuin yötä vasten, tekisi mieli mennä soittamaan ei nukkumaan.
Mun lemppari on thais meditation + komee viulisti
klassikko kitaralla, asturias , Albeniz
säveltäjistä Hans Zimmer on kyllä hyvä, mutta myös esim. james newton howard on huippu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku Cardi B-fani on alapeukuttanut kaikki viestit. Huvittavaa :D
En ole Cardi b-fani, mutta klassinen musiikki on paskaa. Olen joutunut kuuntelemaan sitä koko lapsuuteni, koska muut perheenjäseneni kuuntelevat vain sitä ja automatkoilla kuunnellaan vain sitä. Olen joutunut myös käymään sisarukseni konserteissa (hän soittaa viulua) vastoin tahtoani. Nykyään kuuntelen kuulokkeilla kännykästäni musiikkia jota haluan, mutta tätä mahdollisuutta ei moneen vuoteen ollut...
Kuulostaa oudolta sanoa, että klassinen musiikki on paskaa. Ihan kuin se olisi jokin todistettavissa oleva fakta, vaikka oikeasti kyse on mieltymyksistä ja mielipiteestä. Se taas on helpompi ymmärtää, että kaikki eivät _pidä_ klassisesta musiikista tai tajua sitä. En minäkään oikein pidä punkista tai teknosta, mutta en minä silti julista kaiken teknon tai punkin olevan paskaa, vaan totean vain, etten itse ole näihin genreihin perehtynyt ja että tykkään toisenlaisesta musiikista.
Oma vinkkini on Šostakovits.
No sanotaan sitten että MINUN MIELESTÄNI klassinen musiikki on paskaa. Pitääkö kaikki vääntää rautalangasta, luulisi nyt että on itsestäänselvää, että tuo oli minun mielipiteeni...
Ja millään lailla en suhtaudu sinuun vihamielisesti. Ymmärrän kyllä, että kaikki eivät tykkää kaikesta. Hämmensi vain aggressiivinen kommentointi ketjussa, jonka tarkoitus on antaa vinkkejä aloittelevalle klassisen musiikin kuuntelijalle ja jakaa omat, genreen kuuluvat suosikkinsa.
Vierailija kirjoitti:
Selim Palmgren, Kevätyö - pianoteos, jossa voi kuulla vesipisaroiden putoavan.
Voi kiitos! Juuri tällaisesta pidän, nyt meni soittolistalleni.
-Se, joka aikaisemmin tykkäsi pianomusiikista
Tsaikovskin slave march http://www.youtube.com/watch?v=5poSw7tFLB4
prokofievin dance of the knights http://www.youtube.com/watch?v=DUmq1cpcglQ
Griegin the hall of the mountain kings http://www.youtube.com/watch?v=oEhAvr3sWTc
prokofievin pekka ja susi http://www.youtube.com/watch?v=ctsWdUaHsHM
Vierailija kirjoitti:
Täällä on ilmaisia klassisen musan nettiradioita. Vink vink :)
http://www.nettiradiomaailmalla.com/klassista-musiikkia-soittavia-netti…
Ihan hyviä ovatkin. Kiitos siitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole Cardi b-fani, mutta klassinen musiikki on paskaa. Olen joutunut kuuntelemaan sitä koko lapsuuteni, koska muut perheenjäseneni kuuntelevat vain sitä ja automatkoilla kuunnellaan vain sitä. Olen joutunut myös käymään sisarukseni konserteissa (hän soittaa viulua) vastoin tahtoani. Nykyään kuuntelen kuulokkeilla kännykästäni musiikkia jota haluan, mutta tätä mahdollisuutta ei moneen vuoteen ollut...
Kuulostaa oudolta sanoa, että klassinen musiikki on paskaa. Ihan kuin se olisi jokin todistettavissa oleva fakta, vaikka oikeasti kyse on mieltymyksistä ja mielipiteestä. Se taas on helpompi ymmärtää, että kaikki eivät _pidä_ klassisesta musiikista tai tajua sitä. En minäkään oikein pidä punkista tai teknosta, mutta en minä silti julista kaiken teknon tai punkin olevan paskaa, vaan totean vain, etten itse ole näihin genreihin perehtynyt ja että tykkään toisenlaisesta musiikista.
No sanotaan sitten että MINUN MIELESTÄNI klassinen musiikki on paskaa. Pitääkö kaikki vääntää rautalangasta, luulisi nyt että on itsestäänselvää, että tuo oli minun mielipiteeni...
Syytä olisi, etenkin jos haluaa vaikuttaa asialliselta henkilöltä muissa yhteyksissä - lyttömistä yleistyksistä tulee helposti tapa, josta on vaikea päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Beethovenin Moonlight Sonata:
Kuutamosonaatti on ihana. Kiitän vanhempiani kannustuksesta pianonsoittoon lapsena. Tätä soitan välillä vieläkin, sillä tavalla helpoimmasta päästä isoja klassikkoja, pysyy hyppysissä vaikka soittoharrastus on jäänyt muun elämän jalkoihin.
Osaan soittaa vähän kuutamisonaattia. Siinä sun tietämys klassisesta onkin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei klassisessa musiikissa kyse voi olla tajuamisesta. Sen ymmärrän, jos ei jotain marginaalirämpytyksiä jaksa kuunnella, mutta kyllä isot klassikot ovat mukaansatempaavia ja omaksuttavissa. Tässä muutama esimerkki:
Mozart - Eine kleine Nachtmusik
Bizet - Carmen suite
Elgar - Pomp and Circumstance
Melartin - Prinsessa Ruusunen häämarssi
Brahms - Unkarilainen tanssi no. 5
Tsaikovski - Pähkinänsärkijä
Tsaikovski - Joutsenlampi
Saint-Saens - Danse macabre
Saint-Saens - Eläinten karnevaali (Joutsen ja Akvaario)
Grieg - Peer Gynt suite
Vivaldi - Neljä vuodenaikaa
Mozart - Taikahuilu
Strauss II - Wiener Waltz
Sostakovits - Gafdly (Romance)
Rossini - Wilhelm Tell overture
Verdi - La Traviata juomalaulu
Verdi - La donna e mobile
Tsaikovski - Prinsessa Ruusunen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on kyllä moukka, eikä edes itse tajua sitä. Miten ei aikuinen ihminen voi tietää edes klassisen musiikin perusteita, jotka kuuluvat yleissivistykseen?
Mutta mitä voi odottaa ihmiseltä joka aloituksessa teitittelee ”monikossa”...
No ei kuulu yleissivistykseen. Minä en tykkää klassisesta musiikista enkä myöskään tiedä siitä juuri mitään.
Klassisen musiikin suurimpien teoksien ja säveltäjien tunnistaminen kuuluu yleissivistykseen. Vähän sama kuin sanoisit että et tykkää kotimaastasi ja siksi et tiedä kaupunkeja tai presidenttejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen käsite tämä klassinen musiikki erotuksena viihdemusiikista.
Kuitenkin suurin osa siitä, mitä nykypäivänä nimitämme klassiseksi, on aikansa populaarimusiikkia.
Siellä taas mistään mitään tietämätön Evelina-fani ulisee, kun oma aivokapasiteetti ei riitä arvostamaan muunlaista musiikkia kuin sitä humputusta.
Oletpas mukavan oloinen ihminen. Kertoo sinun aivokapasiteetistasi paljon. Jos ei klassisesta tykkää, ei siitä paljoa tiedä. Tiedätkö sinä mainitsemastasi Evelinasta paljon? Riittääkö sinun aivokapasiteettisi arvostamaan muuta musiikkia kuin klassista?
PS. Henkilö ei missään vaiheessa sanonut, ettei arvosta mitään muuta kuin "humputusta"
Missään kohtaa en sanonut, että itse kuuntelisin vain klassista. Kuuntelen sen lisäksi 30-60-luvun poppia, rock’n’rollia, heviä, rockabillyä, jazzia, 70-90-luvun rokkia, 80-luvun diskoa. Ja joitakin nykypäivän artisteja.
Voi että, tästä ketjusta mieleeni pulpahti Järnefeltin "Berceuse". Tämä on ihan sairaan kaunis. Ikuisesti muitan, kun soitettiin erään sukulaiseni hautajaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tuolla myöhemmin selittelitkin että tuo idioottimainainen yleistyksesi oli vain sinun mielipiteesi, niin et kyllä voi sanoa että kaikki klassinen olisi paskaa, sillä sen kirjo on valtava.
Et ehkä ole edes tutustunut kaikkiin niihin hienoihin ja melodisiin teoksiin, vaan olette kuunnelleet marginaalisävellyksiä jostain Faunan iltapäivästä radiosta ja sisaruksesi viulunvingutusta.
Vierailija kirjoitti:
Voi että, tästä ketjusta mieleeni pulpahti Järnefeltin "Berceuse". Tämä on ihan sairaan kaunis. Ikuisesti muitan, kun soitettiin erään sukulaiseni hautajaisissa.
Kehtolaulu? Muistan soittaneeni tätä itse sellolla aikoinaan, sinänsä helppo kappale koska aika soittotaipaleeni alkuaikoina tätä soitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehtolaulu? Muistan soittaneeni tätä itse sellolla aikoinaan, sinänsä helppo kappale koska aika soittotaipaleeni alkuaikoina tätä soitin.
Kyllä, juuri tuo. Aivan ihana. Soittivat silloin hautajaisissa sellolla & pianolla. On vaan jäänyt mieleen niin hyvin, miten kaunis kappale oli.
Lauluääntä voi kuunnella kuten instrumenttia, mutta ihmisääni on todettu stressaavaksi. Klasarin rauhoittava vaikutus muuhun musiikkiin verrattuna voi johtua ihmisäänen puuttumisesta. Laulua kuunnellessa ajatellaan myös sanoja, jotain pikkunokkelaa oivallusta. Se ei oikeastaan edes liity itse musiikkiin.
Myös jazzia, jopa teknoa kuunnellessa mieli voi mennä paremmin flow-tilaan tai rentoutua, ihmisäänen puuttuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuonkin mielipiteen ettei joku tahdo klassista musiikkia, oletan johtuvan siitä, kun usein kuulee näitä samoja joihin kyllästyy.
Makuasioista ei voida kiistellä.
Pitää Tietynlaisesta klassisesta musiikista olisi osuvampi ilmaisu.
Bachelbel Canon.
Sibelius "Kuusi".
Ihania.
Jos on alakuloinen ja kaipaisi voittajafiilistä, niin kannattaa laittaa soimaan Verdiä, joka siihen kyllä siivittää. Parhaita paloja esim 'Aida' oopperasta.
Erinomainen esimerkiksi ennen työhaastattelua.
Juu, täällä toinen joka tykkää myös kovasti kontratenoreista, ja barokkimusiikista! Kyllä Philippe Jarousskyllä on ehkä maailman kaunein ääni, ja tämä on koskettava:
Toinen hieno Jarousskyltä on Vivaldin Stabat mater...