Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hermo menee poika nyt 2.5v. ja vielä täysin vaipoissa. :(

Vierailija
12.04.2006 |

Ei mitään tietoakaan että potalle jotain tekisi vaikka 1vuotiaasta asti ollaan potalla istutettu.. Pidetty on taukoja jne. Suostuu istumaan vaikka tunti tolkulla, mut mitään sinne ei tule. Mitään rytmiäkään kakassa sillä ei ole eikä muutenkaan anna merkkejä kun kakka on tulossa, joten jos meinaa tuurilla sen sinne saada niin pitäis istuttaa potalla koko päivän..

En keksi enää mitä tässä tehdä... Pönttöönkin ollaan yritetty, mut ei tule niin ei tule. 1.5vuoden harjoittelun tulos on 2pissaa pottaan.. :/ Ollaan yritetty lahjoa jopa karkilla että tekis pottaan, menee kyllä istumaan heti mutta siinä sit istuukin ja mitään ei tule. Sit saattaa kakka olla vaipassa 2min. päästä kun on noussut ja tulee sitten ilmoittamaan että kakka on tullut. Ymmärtää kyllä jo että mitä sinne pottaan pitäisi tehdä jne. Ollaan otettu vaippakin päiviksi pois, mutta tekee housuun pissat ja kakat.. Ei näytä häiritsevän sitä. huh!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajallaan oppii. Niin meilläkin oppi aika myöhään. Älkää panikoiko turhasta.

Vierailija
2/19 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelukin sujuu paremmin, kun otat rennommin.

Meilläkin kuopus oli reilusti päälle 3v ennenkuin pääsi vaipoista. Itseänikin kyllä harmitti rahanmeno vaippoihin ja luonnonvarojen tuhlaus. Mutta kun ei lapsi oppinut ja ei itse jaksettu luututa koko ajan lattioita, niin minkäs teet.

Pitäkää vähän taukoa ja yrittäkää vaikka kesällä uudestaan. Silloin ollaan enempi ulkona ja pidetään vähemmän vaatteita, niin tulee vähemmän pyykkiä. Helppo käydä puskapissillä myös - pojat taitaa tykätä sellaisesta kovin. Jospa puskapissi saisi teidänkin viikarin innostumaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmallla ei mennut näin kivuttomasti kylläkään.

Vierailija
4/19 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsivällisyyttä kehiin vaan ;) Jos lapsi ei ole kiinnostunut asiasta, niin antaa asian olla jonkun aikaa... Kyllä ne joskus oppivat kukin omalla tahdillaan ;)

Jättäkää nyt semmoiset lahjomiset ym. ja yrittäkää vaikka herätellä mielenkiintoa muilla konsteilla, vaikkapa kuivaksi oppineen kaverin avulla tms. Älä tee vessa-asioinnista omaa showta vaan anna lapsen kävästä rauhassa siellä potalla tai pöntöllä ja jos ei mitään tule, niin se siitä. Ei kannata istuttaa siellä vessassa montaa tuntia, vaan jos ei tule niin sitten saa mennä jatkaan leikkejään.

Kuivaksi opettelu ja oman kehon hallinta on lapsen kehityksessä erittäin herkkä kausi ja silloin tulee olla hienovarainen ja edetä lapsen tahtiin.

Vierailija
5/19 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki normaalit lapset oppivat kuivaksi ennen kouluikää.

Rauhoittukaa ja keskittykää vaikka omaan parisuhteeseen välillä ja antakaa niiden pienten olla rauhassa.

Vierailija
6/19 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikkoa sitten poika teki pottaan ja sen jälkeen aina pottaan. Tyhjentääkin potan itse eikä vahinkoja enää oikeastaan paljoa satu. Minä myös lahjoin pari ekaa kertaa karkilla ja suklaalla ja kehuin ihan mielettömästi ja se kannatti. Enne tätä oivallustaan poika istui potalla, mutta ei tehnyt siihen koskaan mitään vaan laittoi itse itselleen vaipan.

Vierailija
7/19 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmena ekana viikkona tuli kolme vahinkoa ja sitten jotain kolme yövahinkoa yhteensä ja sitten oli täysin kuiva. Miksi ihmeessä pitää kiirettä.

Vierailija
8/19 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkaamispäätös oli ihan hänen omansa. Yhtäkkiä sanoi, että tästälähin kakkaan ainoastaan pottaan ja niin hän sitten tekikin. Sitä ennen ei ollut juuri kertaakaan kakannut eikä pissannut pottaan.

Vierailija
9/19 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat erilaisia ja kehittyvät eri järjestyksessä.

Meidän 2,5v. vaippaliinimme puhuu erittäin hyvin, paljon ja asiaa - tätä taas läheskään kaikki ikätoverit eivät tee, heistä taasen osa on jo kuivia... Mutta jokaisella on ne omat " virstanpylväänsä" (tai ehkä virtsan...) eli missä vaiheessa mitäkin opitaan...

Rauhassa vaan katselette, voitte jutella asioista ja hissukseen totutella... Kyllä ne kouluikään mennessä oppii... ;)

Vierailija
10/19 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit laittaa potalle vaikka aamulla ja illalla, mutta muuten potasta ei tehdä mitään numeroa. Käytätte vaan vaippaa ja jos lapsi itse haluaa potalle, niin hän saa mennä.

Sitten kesälämpimällä valitset sellaisen viikon (pari-kolmekin), että olette kotona tai ei tapahdu muuten suuria juttuja... Voit jo aikaisemminkin kertoa lapselle, että kesällä jätetään vaipat pois. Ostatte muutamat hienot uudet alushousut ja sitten treenaamaan. Potta voi olla mukana aina siellä, missä lapsi leikkii, niin matka potalle ei ole liian pitkä.

Meillä oppi esikoinen tuolla tavalla kuivaksi parissa viikossa 2v3kk iässä.

Toinen tarvitsi pidemmän ajan ja oppi kokonaan kuivaksi vasta lähemmäs 4v.

Vierailija
11/19 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...minusta on kaikista tehokkainta ollut se, kun muksu konkreettisesti joutuu huomaamaan, miten hänen elimistonsä käyttäytyy.

Nuo vaipat on jo liian laadukkaita ja mukavia. Hidastavat kyllä monen lapsen kuivaksi oppimista. Opetin poikaani syksymmällä ja tein niin, että vaipan alle puettiin pikkarit. Sekin oli tehokasta!

Vierailija
12/19 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokoajan ei hyödytä yhtään mitääm, sitten kun poitsu on valmis siirtyy potalle tai niinkuin meillä siirtyi suoraan wc -pytylle ja vasta lähempänä neljää vuotta teki kakatkin pyttyyn...jostain syystä panttasi aina vaippaan pökäleet... Sitten kauniina päivänä keksi että aika paljon mukavampaahan tuo on pönttöön tuotokset tehdä, ja vaipat jäi heti kokonaan pois... kyllähän hän pissat teki pöttäöön aiemmin....

Kärsivällisyyttä, eikä asiasta kannata todellakaan tehdä mitään suurta numeroa....Kokeile jos hän tykkäisi enempi wc -pöntöstä...meillä potta oli oikea inhokki...

Vierailija
13/19 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt monen kuukauden taukoja, välillä potattanut säännöllisesti ja välillä yrittänyt sitä että potatan vaan aamuin ja illoin.. Kaikki siis kokeiltu.. Ja siis mitään stressiä en oli kovin ottanut, mutta hermo ja keinot alkaa olemaan vähissä kumminkin! En ole tehnyt asiasta mitään suurta numeroa edes pojalle, en pakota istumaan potalla yms.! Kaikki on tapahtunut yhteisymmärryksessä ja potta hetket on rauhallisia ja mukavia pojallekkin(tykkää laulaa aina potalla ollessa). :)

Mutta kiitos vastauksista. Pitänee taas pitää taukoa ja yrittää sit kesällä jättää vaippa kokonaan pois taas joksikin aikaa.. jospa se sillon toimis. :) ap

Vierailija
14/19 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mahdollista, ota myös housut pois kotona ollessa. Kun pissa tai kakka tulee lattialle se voi konkretisoida tilanteen hänelle ja hän yrittää tehdä joskus jotain pottaankin.

Voit myös kehua häntä jos hän menee potalle sen jälkeen kun on pissannut ensin lattialle. Silloin hän on osannut yhdistää pissaamisen ja potan (tai pöntön) ja alkaa vähitellen tajuta mennä pissalle ennen kuin (kaikki) pissa on lattialla tai housuissa.

Meillä yksi lapsista ei suostunut edes istumaan potalla, ennenkuin 2v7kk ikäinen. Sitä aikaisemmin hän itki nähdessään potan, joten en edes yrittänyt. Kun hän ensimmäisen kerran suostui potalle istahtamaan, tein kuten kuvailin alussa (vaippa pois, housut pois) ja lapsi oppi kuivaksi kolmessa päivässä.

Vierailija
15/19 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä äidin hermoilu auta. Jatka vain pottailua, mutta älä tee siitä elämää suurempaa numeroa. Lapsi oppii kyllä aikanaan.

Vierailija
16/19 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapselle nukke tai maskotti tms. jota se saa itse opettaa " käymään potalla" . Kun nukke " oppii" , kehutaan kovasti ja pidetään juhlat. Lapsi tekee itse saman perässä omia aikojaan - sittenkin tietty kehutaan ja juhlitaan.

Idea on antaa lapselle joku joka on perheen " hierarkiassa" hänen oppilaansa ja antaa lapsen opetttaa sitä.

En ole itse kokeillu kun meillä on vasta pieni vauva, mutta kuulosti jotenkin järkevältä.

Vierailija
17/19 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräänä lauantai iltana tultiin saunasta ja sanoin pojalle et tekee pissin pottaan. otin potan olohuoneeseen.

Poika teki varmaan 5 pikku pissiä heti toisen perään. Sillon aivan hulluna kehuttiin :)

Siitä illasta asti pojasta tuli kerralla päivä kuiva..

Nyt ikää 4.5v ja öisin vaippa vielä.

Vierailija
18/19 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta on nyt tullut joku valtataistelu teidän välille! Minä olen saanut tyttöni opetettua kuivaksi vasta lähempänä 3-vuotispäivää. Aloitin potattelut 2-vuotiaana ja pidimme taukoa. ei tyttökään välittänyt mistään märistä housuista tai kakoista niissä. Eikä ollut mitään säännöllisesti toimivaa suoltakaan.

Vierailija
19/19 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on todella stressaavaa!! Pottaan ei tee mitään vaikka suostuukin siinä istumaan pitkiäkin aikoja. Kaikki konstit olen kokeillut, siis aivan kaikki... Kai se joskus oppii?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän