Mihin köyhillä sitten menee sitä rahaa ettei ole varaa ruokaan?
Eivätkö he saa tt-tukea jos ovat työttömänä? ja jos töissä niin palkkaa. mihin ihmeeseen ne rahat sitten menevät jos ei kerta ole varaa ruokaan? itse elelin joskus tt-tuella 2 vuotta eikä ollut mitään ongelmia, päinvastoin rahaa jäi aina yli 50e kuukaudessa eikä ikinä tarvinnut edes laskea kunnolla rahoja kunhan ei liikaa törsänny. Tottakai vaatteisiin piti säästää aina pari kuukautta.
Veikkaisin että ne köyhien rahat menee niihin 10 lemmikkiin, röökiin, viinaan ja velkoja maksetaan ottamalla lisää pikavipposta
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Asumiseen. Liian kallis asunto, vaan milläs vaihdat kun asuntotarjousta kaupungilta ei tipu hakemisesta huolimatta, opiskelijoita emme ole joten opiskelija-asunnot poissuljettu, yksityisilläkin kova kilpailu ja parempituloiset menevät edelle, ja kyllä, meillä on se lemmikki (kissa) jota moni ei hyvällä katso. Lemmikistä luopuminen saattaisi auttaa asunnon löytämisessä, tätäkin ollaan oikeasti harkittu. Mutta entäs sitten ne muuttamisen kulut? Mahdollisesti ja todennäköisesti tuplavuokra, takuuvuokra, paku, muuttoapu... Kun ei meillä ole ylimääräistä kahta, kolmea tonnia!
- Opintolainan lyhennykseen.
- Ehkäisyyn. Vai pitäisikö köyhän luopua seksistäkin?
- Vakuutukseen, vuokranantaja edellyttää laajaa kotivakuutusta.
- Joudumme molemmat käyttämään silmälaseja/piilolinssejä.
Isoin juttu on siis tuo asuminen. Muuttaisimme ERITTÄIN MIELELLÄMME halvempaan ja pienempään, mutta kun EMME SAA MISTÄÄN SITÄ HALPAA ASUNTOA! Ja sitten jos joskus käy se tuuri että saammekin jostain halvemman asunnon, niin en tiedä millä helvetin rahalla ne muuttokustannukset sitten pitäisi hoitaa...
Takuuvuokra siirtyy entisestä asunnosta uuteen. Pakettiauton vuokra, jos teillä on nyt kalliimpi asunto on siinä varmasti myös isompi takuuvuokra sisässä? Tällä erotuksella jos kuittaatte tuon vuokran. Pahvilaatikoita saa ilmaiseksi tai halvalla Ikeasta.
Eihän se nyt noin mene. Joissakin on yhden kuukauden takuuvuokra, joissakin kahden. Joissakin ei ollenkaan. On helppo huudella vastauksia vailla totuuspohjaa. Itselläni elämä ja näkemykset kumpuavat todellisuudesta, eivätkä siitä että "voittaisin" väittelyn.
Sinkkumies
Juu eipä ole tosiaan ihan noin. Lähinnä mietin näitä yksityisiä takuuvuokran pyytäjiä, voi olla esim 2-1kk vuokra + saman tien se eka vuokra + vuokra nykyiseen asuntoon jos menee päällekkäin. Muuttoon tarvitaan pakuvuokran lisäksi vähintään kuski, koska ajokorttia meillä ei kummallakaan ole (mikä lie rikkaiden etuoikeus sekin).
Juu no ihan noilla sun överikuluillakin jäi paritonnia kauas, enkä muutenkaan laskisi takuuvuokria tai niiden erotuksia varsinaisiksi muuttokuluiksi. Mutta eipä tästä sen enempää.
Niin ja siihen autoon pitää vielä ostaa vakuutus yleensä erikseen. Se tarjoushinta mitä ne esittelee ei yleensä kata sitä.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
”Tuista jää vain 2800€ vuokran jälkeen”
Kuusihenkisen perheen minimitoimeentulo. Yhdelle aikuiselle jää vajaa 500 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Asumiseen. Liian kallis asunto, vaan milläs vaihdat kun asuntotarjousta kaupungilta ei tipu hakemisesta huolimatta, opiskelijoita emme ole joten opiskelija-asunnot poissuljettu, yksityisilläkin kova kilpailu ja parempituloiset menevät edelle, ja kyllä, meillä on se lemmikki (kissa) jota moni ei hyvällä katso. Lemmikistä luopuminen saattaisi auttaa asunnon löytämisessä, tätäkin ollaan oikeasti harkittu. Mutta entäs sitten ne muuttamisen kulut? Mahdollisesti ja todennäköisesti tuplavuokra, takuuvuokra, paku, muuttoapu... Kun ei meillä ole ylimääräistä kahta, kolmea tonnia!
Isoin juttu on siis tuo asuminen. Muuttaisimme ERITTÄIN MIELELLÄMME halvempaan ja pienempään, mutta kun EMME SAA MISTÄÄN SITÄ HALPAA ASUNTOA! Ja sitten jos joskus käy se tuuri että saammekin jostain halvemman asunnon, niin en tiedä millä helvetin rahalla ne muuttokustannukset sitten pitäisi hoitaa...
Sossustahan voi hakea muuttoapua/rahaa mitälie. Näin olen kuullut, itselläni ei ole tarkempaa tietoa kun olen maksanut sen paritonnia joka muutosta. Ei se koko muuton hintaa kata, mutta kun itse pakkaa ja hommaa sen pakun jostain halvalla.
Monesti myös yksi iso auto voi tulla halvemmaksi johon mahtuu kaikki romut, kuin sahata jollain pienellä edestakaisin koko päivä.
Sinkkumies
Miten saa kulumaan pari tonnia muuttoon...
Miksipä ei? Esim. maksamalla isomman takuuvuokran. esim. 800. Auton vuokra 600, Bensat 200-300. Ruoat, muuttoapu, kaljat jne..
Yhtäkkiä huomaa olevansa paritonnia köyhempi. Jos on vielä pitkä matka, niin olisi reilua maksaa kavereidenkin bensat. Jne.. jne.. kuluja kertyy kulujen päälle. (kaippa ne takaisin kotiinkin haluaa mennä jotenkin, joten joku joutuu olemaan kuskina toisella autolla)
Sinkkumies
Mitä ihmettä?! Ison pakun vuokra per päivä on luokkaa 100-150 euroa. 200 eurolla ajaa jo noin 700 - 1000 kilometrin muuttolenkin edestakaisin (uskoisin että halvempia asuntoja löytyy vähän lähempääkin). Köyhällä tuskin on flyygeleitä sun muita, joten muuton tekee kyllä helposti kahdestaankin (been there done that many times), joten mitään muuttoapua ei todellakaan ole pakko palkata.
Kalja... no enpä tiedä viitsiikö tuota edes kommentoida.
Missä todellisuudessa ja maassa sinä oikein elät?
Mitä nyt vierestä seurannut useampaakin tukien varassa eläjää, jotka valittavat köyhyydestään... Rahaa näyttää riittävän aina alkoholiin, mutta ei muuhun. Se on se asia mikä päällimmäiseksi nousee esiin. Oli lapsia tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Juu no ihan noilla sun överikuluillakin jäi paritonnia kauas, enkä muutenkaan laskisi takuuvuokria tai niiden erotuksia varsinaisiksi muuttokuluiksi. Mutta eipä tästä sen enempää.
Kaikki kulut lasketaan mitkä muutosta johtuvat. Miten ihmeessä sinä jätät kuluja laskematta? Mä sanoin, että sitä paria kymppiä palaa vasemmalle ja oikealle. Ainoastaan tyhmä ei ymmärrä, että pienistä virroista alkaa kertymään isompia..
Sinkkumies
Laskuihin, lainaan, lääkkeisiin ja sen sellaisiin. Joskus jää lääkkeetkin hakematta kun on oikein tiukkaa. Vaatteita olen viimeksi ostanut n. vuosi sitten. Ei tartte pahemmin miettiä mihin ne roposet laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela hyväksy ylikalliin vuokran, mikäli on asuntohakemus halvempaan vireillä. Takuuvuokran ja muuttokulutkin Kela maksaa sekä myös ehkäisyn ja kotivakuutuksen. Eihän toimeentulotuen saajan tarvitse mitään noista mainitsemistasi itse maksaa. Vai oletteko pienituloisia, mutta ette kuitenkaan oikeutettuja toimeentulotukeen? Joissain määrin toimeentulotuen saaja on paremmassa asemassa pienituloiseen nähden, vaikka näin ei saisi olla.
En kyllä itse mitään ehkäisyä ole toimeentulo tuesta saanut, mitä ihmettä?! Lisäksi asuntotukea ei todellakaan saa kokonaan, ainakaan minä, ole koskaan saanut edes kun sain opintotukea 200€. Tällä hetkellä saan 450€ vuokrasta 300€ tukea ja kyllä, olen Helsingin asuntojonossa.
Olen myös joutunut tekemään paljon muuttoja missä olen joutunut maksamaan "tyhjästä", koska muuttoaikataulu ei aina mene niin, että pääset uuteen asuntoon silloin kun vanhan asunnon vuokrasopimus loppuu.
Aina voi tietty kuvitella kaikenlaista, mutta tosielämässä se ei aina näin mene, kuten ei ole mennyt minullakaan. Minulle on joskus esim. seuraava asunto vapautunut 15 päivä, joten oli maksanut puoli kuuta kahta vuokraa päällekäin!
Ja kyllä. Ne ovat muuttokuluja. Kaikki kulut mitkä muutosta tulevat maksettavaksi ovat kuluja ja ne on vain maksettava halusi tai ei.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäksi lääkkeisiin. Köyhillä tuntuu usein olevan lääkitystä vaativia sairauksia, tai sitten he ovat köyhiä sairauksien takia. On tosiaan mielenkiintoista et köyhillä usein on useita lemmikkieläimiä joiden jo pelkkään ruokaan menee paljon rahaa.
Köyhä voi olla yksinäinen ja sairas, vaikka masentunut tai jotain muuta. Lemmikki, esimerkiksi koira, tuo helpotusta yksinäisyyteen ja muun muassa koirilla on todettu olevan terapeuttisia, positiivisia vaikutuksia joten en lähtisi syyllistämään heitä tuosta.
Mutta tässä se taas nähtiin: köyhillä on empatiakykyä jopa vähävaraisuudessaan huolehtia toisista elämänmuodoista kun rikas taas haluaa polkea entistä enemmän maanrakoon.
"Huolehtisi omilla rahoilla" Joo lopeta veronkierto ja luo niitä työpaikkoja ja ota niitä työttömiä töihin! 1 työtä vasten 7 työtöntä, porvari. Minä olen henkisesti suht hyvinvoiva ja fyysisesti terve työkykyinen, mutta silti 6 vuotta työttömänä eikä ikää ole edes 30. Revi siitä huumoria kun syöt Jouluna kinkkuas kun ite en syö varmaan mitään koska -40% toimeentulotuki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takuuvuokra siirtyy entisestä asunnosta uuteen. Pakettiauton vuokra, jos teillä on nyt kalliimpi asunto on siinä varmasti myös isompi takuuvuokra sisässä? Tällä erotuksella jos kuittaatte tuon vuokran. Pahvilaatikoita saa ilmaiseksi tai halvalla Ikeasta.
Eihän se nyt noin mene. Joissakin on yhden kuukauden takuuvuokra, joissakin kahden. Joissakin ei ollenkaan. On helppo huudella vastauksia vailla totuuspohjaa. Itselläni elämä ja näkemykset kumpuavat todellisuudesta, eivätkä siitä että "voittaisin" väittelyn.
Sinkkumies
Juu eipä ole tosiaan ihan noin. Lähinnä mietin näitä yksityisiä takuuvuokran pyytäjiä, voi olla esim 2-1kk vuokra + saman tien se eka vuokra + vuokra nykyiseen asuntoon jos menee päällekkäin. Muuttoon tarvitaan pakuvuokran lisäksi vähintään kuski, koska ajokorttia meillä ei kummallakaan ole (mikä lie rikkaiden etuoikeus sekin).
Oletteko etsineet sitä uutta kämppää? Paljonko nyt on takuuvuokra? Onko tuottavissa yhtään ajokortillista, jopa pakettiauton omistavaa? Vai onko aivan liian työlästä selvittää näitä asioita?
Ties vaikka takuvuokran voisi siirtää. Ties vaikka jollain tutulla on kortti. Ties vaikka ei tarvitse kahden asunnon vuokria maksaa päällekäin (En itse ole koskaan joutunut). 😨
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossustahan voi hakea muuttoapua/rahaa mitälie. Näin olen kuullut, itselläni ei ole tarkempaa tietoa kun olen maksanut sen paritonnia joka muutosta. Ei se koko muuton hintaa kata, mutta kun itse pakkaa ja hommaa sen pakun jostain halvalla.
Monesti myös yksi iso auto voi tulla halvemmaksi johon mahtuu kaikki romut, kuin sahata jollain pienellä edestakaisin koko päivä.
Sinkkumies
Miten saa kulumaan pari tonnia muuttoon...
Miksipä ei? Esim. maksamalla isomman takuuvuokran. esim. 800. Auton vuokra 600, Bensat 200-300. Ruoat, muuttoapu, kaljat jne..
Yhtäkkiä huomaa olevansa paritonnia köyhempi. Jos on vielä pitkä matka, niin olisi reilua maksaa kavereidenkin bensat. Jne.. jne.. kuluja kertyy kulujen päälle. (kaippa ne takaisin kotiinkin haluaa mennä jotenkin, joten joku joutuu olemaan kuskina toisella autolla)
Sinkkumies
Mitä ihmettä?! Ison pakun vuokra per päivä on luokkaa 100-150 euroa. 200 eurolla ajaa jo noin 700 - 1000 kilometrin muuttolenkin edestakaisin (uskoisin että halvempia asuntoja löytyy vähän lähempääkin). Köyhällä tuskin on flyygeleitä sun muita, joten muuton tekee kyllä helposti kahdestaankin (been there done that many times), joten mitään muuttoapua ei todellakaan ole pakko palkata.
Kalja... no enpä tiedä viitsiikö tuota edes kommentoida.
Missä todellisuudessa ja maassa sinä oikein elät?
Mitä sä lässytät. Ei mainokset tarkoita sitä, että saat auton JUURI SILLOIN kun sitä tarvitset. Et sinä voi muuttaa 16 päivä kun auto on vapaana, jos muutto on 31 päivä.
Viimeksi maksoin autosta 630 euroa +vakuutuksen päälle. Et sinä voi sen mukaan laskea, että sinulla on kerran käynyt tuuri ja olet saanut halvalla.
Ensi kerralla voi olla, ettet saa ilmaiseksi asioita. Me muut oikeat ihmiset katsos joudutaan joskus maksamaan aivan täyttä hintaa asioista. Sossuhan sen asunnonkin sinulle on etsinyt. Eikö?
Sinkkumies
Jos kilometrejä kertyy, niin ne laskuttaa pakusta kilometritaksan mukaan. Mutta eihän tätä tyhmä sossu tajua. Muutin kerran työn perässä Ouluun. Olin siellä 2 vuotta ja kilsoja kertyi yli 1200.
Mitä luulet, että se muuttokeikka maksoi?
Sinkkumies
Unohdin myös laskusta koiran hoitopaikan, junalipun, kaikki paikallisbussiliput, taksin jne.. Että pääsin sitten takaisin sinne kämpille, kun olin palauttanut auton Helsinkiin.
Taidetaan jo olla yli 2000 ja lähestyä 3000 tuhatta. Taisin aliarvioida kulut.. sori.
Sinkkumies
Lähestytään me toki sitä 3000 tuhattakin, mutta ei muutto ihan niin kallis ole. 3000 lähestyy.
Vierailija kirjoitti:
Unohdin myös laskusta koiran hoitopaikan, junalipun, kaikki paikallisbussiliput, taksin jne.. Että pääsin sitten takaisin sinne kämpille, kun olin palauttanut auton Helsinkiin.
Mitä sä pelle miinustat? Hävisit ja nyt itkettää ..
Huomaa kyllä miksi köyhät on köyhiä. Kaikesta maksetaan jostain syystä kalliimman mukaan; kuluja, joita keski- tai edes hyvätuloiselle ei tulisi kuulonkaan maksaa. Jos on niin avuton ettei löydä esim. sitä pakettiautoa kuin kuudella sadalla eurolla, saatika että osaisi varata sen ajoissa saadakseen normaalihintaan, niin noh... sitten kyllä suoraan sanottuna ansaitsee olla köyhä.
Tämä on niin tyypillistä, että köyhällä ei ole minkäänlaista rahan tajua, ja siksi he kuvittelevat että normaalituloisetkin muka syytävät 600 (!!!) euroa pakettiauton päivän vuokraan, tai ostelevat muuton lomassa parin kympin kahveja ja sämpylöitä. Sanattomaksi vetää vaikkei yllätyksenä pitäisikään enää tulla, kaikki köyhyyskeskustelut nimittäin johtavat aina samaan - "köyhät" ovat köyhiä, koska heillä ei ole mitään rahan tajua eikä minkäänlaista elämänhallintaa.
Tietenkin sitä pientä kulua kertyy kulujen päälle. Kelmua, pahvilaatikoita, teippiä jne..
Kahviakin menee, enkä mä muutossa ala itse keittelemään, vaan haen koko porukalle vaikka huoltsikalta kerralla. Sitä huomaa, että aina palaa parikymppiä sinne tänne. Otetaanpa vähän välipalaa meni taas pari kolme kymppiä ..
Sinkkumies