Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä verran ovat asumiskulusi ja asunnon koko?

Vierailija
21.12.2017 |

Kysymys onkin otsikossa.
Asumiskulut tässä joko vuokra, tai lainanlyhennys ja vastike.

Meillä 80 neliötä kerrostalossa, kulut 850€ (lyhennys ja vastike)

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

68 neliön kerrostalokaksio, vuokra 620 e ja vesimaksu jäätävät 28 e/henkilö.

Vierailija
22/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

65 neliöinen parvekkeellinen kattohuoneisto Etelä-Euroopassa, 1 150€/kk. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

25m2 yksiö kerrostalon ylimmästä kerroksesta, vuokra 550€ (sis. veden).

Vierailija
24/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

rivitalo. hki, 140 m2, 200e/kk.

Vierailija
25/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

82 neliömetriä kerrostalossa, vastike 260 €, ei lainaa.

Vierailija
26/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

120 m2 omakotitalo, velaton. Oma tontti, lämmitys max 200 e/kk (vaihtelee), halkoja lisäksi n 300 e/vuosi. Ei suurempia remontteja tiedossa seuraavaan viiteen vuoteen, putkiremontti tehty ennen kuin ostin, samoin keittiö- ja kylpytilat uusittu. Suht halpaa asumista.

Vierailija
27/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalo, 83v vanha talo aivan keskustassa. Oma hieman vajaa 100m2 asunto 4-kerroksessa + 18m2 lämmin autotalli autolle samassa pihassa. Vastikkeet+vesimaksu yhteensä pari euroa alle 400,-/kk, omaa velkaa ei ole ollut enää yli 19v tästä asunnosta, mutta rempoista on tähän mennessä kertynyt 280,-/neliö ja tulee ehkä vielä noin 50,-/neliö hintaa jatkossa tulevista remonteista. Minun osuus siis 28000 + 5000, 15v maksuajalla molemmat yhteensä 1.5% hihasta-vedetyllä korolla (lainalaskuri.fi) kustannukset rempoista yhteensä alle 200,-/kk. Todellisuudessa taloyhtiö sai lainaa reilusti alle prosentin korolla ja muut perityt kk-kulut ei ole niin paljon kun lainalaskuri ehdottaa. Näillä näkymin siis asumiskulut eivät tulevinakaan vuosina nouse yli 600,-/kk tästä asunnosta.

Remontoitu tähän mennessä käytttövesi jo 15v sitten se on maksettu pois aikaa sitten. Putkiremppa (viemärit) pari vuotta sitten, sähkökaapelointi, datakaapelointi ja käytäväremppa heti putkirempan jälkeen, nämä sen noin 280,-/neliö. Pieniä yhteisiä tiloja koskevia remppoja tulee siis vielä jatkossa, mutta aika edullista tämä asuminen tässä talossa on kokonaisuutena.  Talo on ihan OK kunnossa ja viihtyisä asua, puulattiat, korkeat huoneet ja erittäi paksujen seinien vuoksi erittäin hiljainen asunto. Ääntä on hieman enemmän kun kesällä pitää ikkunoita kadulle päin auki. Sisäpihan puolelelta ei juuri kuulu mitään vaikka sinne pitäisi auki.

Ai niin, asukkaita tässä asunnossa 1 henkilö. Vaatimattomana minulle riittää kyllä hyvin hieman alle sadan neliön asunto yksin, ei ole aihetta valittaa :)

Vierailija
28/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalo, 83v vanha talo aivan keskustassa. Oma hieman vajaa 100m2 asunto 4-kerroksessa + 18m2 lämmin autotalli autolle samassa pihassa. Vastikkeet+vesimaksu yhteensä pari euroa alle 400,-/kk, omaa velkaa ei ole ollut enää yli 19v tästä asunnosta, mutta rempoista on tähän mennessä kertynyt 280,-/neliö ja tulee ehkä vielä noin 50,-/neliö hintaa jatkossa tulevista remonteista. Minun osuus siis 28000 + 5000, 15v maksuajalla molemmat yhteensä 1.5% hihasta-vedetyllä korolla (lainalaskuri.fi) kustannukset rempoista yhteensä alle 200,-/kk. Todellisuudessa taloyhtiö sai lainaa reilusti alle prosentin korolla ja muut perityt kk-kulut ei ole niin paljon kun lainalaskuri ehdottaa. Näillä näkymin siis asumiskulut eivät tulevinakaan vuosina nouse yli 600,-/kk tästä asunnosta.

Remontoitu tähän mennessä käytttövesi jo 15v sitten se on maksettu pois aikaa sitten. Putkiremppa (viemärit) pari vuotta sitten, sähkökaapelointi, datakaapelointi ja käytäväremppa heti putkirempan jälkeen, nämä sen noin 280,-/neliö. Pieniä yhteisiä tiloja koskevia remppoja tulee siis vielä jatkossa, mutta aika edullista tämä asuminen tässä talossa on kokonaisuutena.  Talo on ihan OK kunnossa ja viihtyisä asua, puulattiat, korkeat huoneet ja erittäi paksujen seinien vuoksi erittäin hiljainen asunto. Ääntä on hieman enemmän kun kesällä pitää ikkunoita kadulle päin auki. Sisäpihan puolelelta ei juuri kuulu mitään vaikka sinne pitäisi auki.

Ai niin, asukkaita tässä asunnossa 1 henkilö. Vaatimattomana minulle riittää kyllä hyvin hieman alle sadan neliön asunto yksin, ei ole aihetta valittaa :)

Unohdin mainita, että asuntoa on toki sisältä remontoitu omalla rahalla, mutta ne eivät näy tietysti vastikkeissa. Kylppäri on viimeisen päälle pari vuotta sitten tehty ja oli kyllä varsin kallis remontti. Keittiötä pitäisi vielä laittaa uusiksi sen viimeisestä remontista on jo parisenkymmentä vuotta. Kuluminen näkyy siellä kalusteissa ja pinnoissa, mutta teknisesti kaikki toimii edelleen joten kiirettä ei ole ollut.

Vierailija
29/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän monella on jo velat maksettuna.

Kieltämättä lainanlyhennys on vähän huono mittari asumiskuluissa, mutta kuukausikulujen vertaaminen vuokra- ja omistusasuntojen kesken on siten helpompaa.

Mitä olen seurannut vuokrahintoja pkseudulla niin tuntuvat olevan perheasunnoissa yli 1000€ kuussa.

Vierailija
30/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

76 neliön uudehko rivari, pieni kaupunki, vastike 230 €/kk, sis lämmön ja veden, ja tietysti kaiken muun, vedestä minulle palautusta 50-60 €/vuosi. Yksin asun, käteisellä tämän ostin, aikaisemmin omakotitalo joka sekin velaton. Velaton olen ollut viimeiset 25 vuotta. Lisäksi käyttösähkö, pienet kulut, kaikki koneet uusia, enkä tykkää saunoa.

Vierailija
31/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

450 laina+korko, 200 vastike, 44 neliötä Helsingissä

Vierailija
32/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

140 neliötä, uusi kerrostalo. Vastike ja vesi yhteensä 620 euroa.

Lainaa ei ole.

Vierailija
33/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

45 neliöinen kerrostalo kaksio. Yhtiövastike rahoitusvastikkeen kanssa 216€/kk

Lainanlyhennys korkoineen 138 euroa kuukaudessa.

Vierailija
34/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

140 neliötä, uusi kerrostalo. Vastike ja vesi yhteensä 620 euroa.

Lainaa ei ole.

tuohon sisältyy autopaikkamaksu myös.

Vierailija
35/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

58 neliöö kolmio Tampereen keskustassa 740e sisältää kaikki kulut. Jaetaan miehen kanssa puoliksi.

Vierailija
36/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 97-neliöinen kerrostalokämppä. Lainanlyhennys (+ korot) 1080€/kk, vastike 525€/kk eli yhteensä 1600€/kk. Autopaikka maksaa 90€ niin se hieman nostaa tuota vastiketta. Vesimaksut on kolmelta.

Vierailija
37/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä lainanlyhennys on vähän huono mittari asumiskuluissa, mutta kuukausikulujen vertaaminen vuokra- ja omistusasuntojen kesken on siten helpompaa.

Mitä olen seurannut vuokrahintoja pkseudulla niin tuntuvat olevan perheasunnoissa yli 1000€ kuussa.

On kyllä surkean pieniä lainanlyhennyksiä ihmisillä. Korot juoksee ei velka lyhene.

Vierailija
38/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

66,5 m², vuokra 935e, vedet yht. 36e ja autohallipaikka 30e/kk.

Vierailija
39/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin viestin nro33 jossa maksetaan lainanlyhennystä korkoineen 138 euroa. Se johtuu siitä, että olen työskennellyt vuosia nollatyösoppareilla taikka pätkätöissä. Silloin kun olen käynyt töissä niin teen ylimmääräisiä lainanlyhennyksiä eli laitan kaiken ylinmääräisen rahan lyhennyksiin. Jossain vaiheessa jouduin leikkaukseen ja elämään puoli vuotta kelan työttömyyspäivärahalla. Pankin kanssa sovitun pienen lainanlyhennyksen avulla minun ei tarvinnut myydä asuntoani. 

Tällä hetkellä korot ovat niin matalat, että sijoitan rahani mieluummin eri rahastoihin. Asuntolainan korot on noin 0,5% vuodessa siinä missä rahastoihin sijoittamalla saan yli 5% vuosittaisen tuoton.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä surkean pieniä lainanlyhennyksiä ihmisillä. Korot juoksee ei velka lyhene.

Vierailija
40/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä asia pitää taas suhteuttaa otettuun lainaan. Itse vastasin aikaisemmin 58neliötä/laina 95€/kk.  Mutta tämä asunto maksoi 18 000€ minulla oli lisäksi tähän vielä käsirahaa.. Joten minimi jäi aika pieneksi, eikä näin pienellä lainalla ole paljoa väliä koroilla. Eri asia toki jos on kallis asuntolaina!