Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä verran ovat asumiskulusi ja asunnon koko?

Vierailija
21.12.2017 |

Kysymys onkin otsikossa.
Asumiskulut tässä joko vuokra, tai lainanlyhennys ja vastike.

Meillä 80 neliötä kerrostalossa, kulut 850€ (lyhennys ja vastike)

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

okt n. 1200 neliötä 1400 e / kk

Vierailija
42/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän monella on jo velat maksettuna.

Kieltämättä lainanlyhennys on vähän huono mittari asumiskuluissa, mutta kuukausikulujen vertaaminen vuokra- ja omistusasuntojen kesken on siten helpompaa.

Mitä olen seurannut vuokrahintoja pkseudulla niin tuntuvat olevan perheasunnoissa yli 1000€ kuussa.

On kyllä surkean pieniä lainanlyhennyksiä ihmisillä. Korot juoksee ei velka lyhene.

Tämä asia pitää taas suhteuttaa otettuun lainaan. Itse vastasin aikaisemmin 58neliötä/laina 95€/kk.  Mutta tämä asunto maksoi 18 000€ minulla oli lisäksi tähän vielä käsirahaa.. Joten minimi jäi aika pieneksi, eikä näin pienellä lainalla ole paljoa väliä koroilla. Eri asia toki jos on kallis asuntolaina! 

Tuollaisen pikkusummanhan saa kasaan säästämällä, miksi edes ottaa lainaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumiskulut 380e kuukaudessa, okt reilu 200m2. Asumiskulut sähkö, lämmitys, kiinteistövero, nuohous, vakuutus, jätemaksut, tiemaksu, likakaivon tyhjennys ja ylläpitokulut eli pienet remontit, maalaukset yms.

Tontti oma. Vesi omasta kaivosta. Talo remontoitu 15 vuotta sitten.

Vierailija
44/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

41m2 ja 490€/kk vuokra

Vierailija
45/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 neliön yksiö Helsingissä, vuokra 655€, vesi 14€

Vierailija
46/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

93m2 rivitalokämppä 5km Tampereen keskustasta. Lainanlyhennys korkoineen 1246e/kk. Vastike 250e, vedet 20e/hlö.

Vierailija
47/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo 260m , asumiskulut kaikkiaan 1100 e /kk. Helsinkiin n. 40km.

Vierailija
48/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilut 200 m2 ok-talo, ei tietoa kuluista, mies hoitaa ne.

Vierailija
49/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2010-luvun saunallinen asumisoikeuskolmio Tampereen kaupunkiseudulla, käyttövastike ja vesimaksut yhteensä 650 €/kk. Asumisoikeusmaksun maksoimme säästöillä, omaa emme halunneet ostaa koska tarkoitus on muuttaa täältä vuoden kuluessa muualle.

Vierailija
50/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoittaisitteko myös remonttikulut, te ok asujat. Viemäreiden tms.uudistus tms maksaa helposti puolet kiinteistön hinnasta..

Jätehuotomaksut?

Tonttivuokra?

Sähkönkulutus?

Puhutaan as.kuluista, ei vain kuukausittaisesta lainanlyhennyksestä, joka sekin on hyvin epämääräinen ilmaus sillä senkin voi sopia itse kuinka suureksi tahtoo.

Saa aika kälynen luukku olla, että "viemäreiden tms uudistus maksaa helposti puolet kiinteistön hinnasta".

Vierailija
51/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän monella on jo velat maksettuna.

Kieltämättä lainanlyhennys on vähän huono mittari asumiskuluissa, mutta kuukausikulujen vertaaminen vuokra- ja omistusasuntojen kesken on siten helpompaa.

Mitä olen seurannut vuokrahintoja pkseudulla niin tuntuvat olevan perheasunnoissa yli 1000€ kuussa.

On kyllä surkean pieniä lainanlyhennyksiä ihmisillä. Korot juoksee ei velka lyhene.

Tämä asia pitää taas suhteuttaa otettuun lainaan. Itse vastasin aikaisemmin 58neliötä/laina 95€/kk.  Mutta tämä asunto maksoi 18 000€ minulla oli lisäksi tähän vielä käsirahaa.. Joten minimi jäi aika pieneksi, eikä näin pienellä lainalla ole paljoa väliä koroilla. Eri asia toki jos on kallis asuntolaina! 

Tuollaisen pikkusummanhan saa kasaan säästämällä, miksi edes ottaa lainaa?

Ei kannata maksaa heti takaisin, jos sille samalle rahalle saa paremman tuoton muualta.

Mulla esimerkiksi on noin 28000 lainaa parina viime vuonna tehdyistä rempoista nyt ja tulossa ne 5000 vielä vuoden parin sisällä. Asunto on muuten jo aikaa sitten (+19v)  täysin maksettu.

No mulla on sijoitettuna lähes tämän saman asunnon myyntihinnan verran ja niissä parissa sijoituksessa korko ollut noin 8% parina viime vuotena. Sijoitain lisäksi joka kuukausi lisää tuloista.

Mikä ihmeen järki mun olisi mennä ja myydä sijoituksia tai olla laittamatta lisää noihin sijoituksiin ja maksaa ne asuntoa kohti olevat lainat pois kun kerran niiden korko on alle 1% pa ja saan itse sijoitetulle pääomalle muualta 8% pa. Minähän häviäisin selvää rahaa jos menisin niin typerän tempun tekemään, että sijoittaisin huonompaan kohteeseen rahaa kun voin kerran sijoittaa paremminkin tuottavaan kohteeseen.

Lainan poismaksamista ei kannata aina kiirehtiä vain siksi että olisi nimellisesti 'velaton'. Ei se sen kummempalta tunnu jos ei ole 'ei yhtään velkaa' tai on 'järkevästi velkaa jonka voi tarvittaessa halutessaan helposti hoitaa pois'. Tulot mitkä ei mene kulutukseen kannattaa sijoittaa sinne mistä parhaan tulon saa, ei aina pyrkiä kuittaamaan velkojaan pois. Sellaista tekevä ei ymmärrä omaa etuaan jos niin tekee.

Lisäksi sun kannattaisi ehkä muistaa sekin asia, että "raha on aina jonkun velkaa". Eli siis jos sulla on lompakossa rahaa ja niin ne rahat siellä on keskuspankin velkapapereita, joita vastaan voit tehdä kaupaa jonkun toisen kanssa jostain hyödykkeestä. Edellinen tarkoittaa sitä, että jos sinulla ei ole velkaa niin sinulla ei myöskään voi olla yhtään rahaa. Se jolla on rahaa, on sillä on aina (jonkun toisen) velkaa vähintäänkin.

Vierailija
52/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa putkiremontti maksaa mansikoita mutta käsittääkseni omakotitaloissa putkiremontin hinta on reilusti alle 10 000 euroa. Vastaavasti itse maksan kerrostaloasujana noin 15 euroa kuukaudessa sähköstä siinä missä omakotitalo asuja laittaa useamman sata euroa kuukaudessa talvella sähköön taikka muihin lämmityskuluihin.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoittaisitteko myös remonttikulut, te ok asujat. Viemäreiden tms.uudistus tms maksaa helposti puolet kiinteistön hinnasta..

Jätehuotomaksut?

Tonttivuokra?

Sähkönkulutus?

Puhutaan as.kuluista, ei vain kuukausittaisesta lainanlyhennyksestä, joka sekin on hyvin epämääräinen ilmaus sillä senkin voi sopia itse kuinka suureksi tahtoo.

Saa aika kälynen luukku olla, että "viemäreiden tms uudistus maksaa helposti puolet kiinteistön hinnasta".

Vierailija
53/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kerrostalossa putkiremontti maksaa mansikoita mutta käsittääkseni omakotitaloissa putkiremontin hinta on reilusti alle 10 000 euroa. Vastaavasti itse maksan kerrostaloasujana noin 15 euroa kuukaudessa sähköstä siinä missä omakotitalo asuja laittaa useamman sata euroa kuukaudessa talvella sähköön taikka muihin lämmityskuluihin."

Et taida ymmärtää mistä vastike koostuu. Vastikkeessasi maksat mm asuntosi lämmityksestä. OKT-asuja maksaa sähköstään kulutuksensa mukaan ihan samaan tapaan kuin sinäkin.

"Joskus vähemmän on enemmän."

Vierailija
54/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

220€/kk, velaton remontoitu okt 120m2. Puolet tuosta on sähkölaskua. Lieto.

Vierailija
55/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

140 neliöö. Omakotitalotalo. Laina 750€/kk vesi 30€/kk,sähkö n. 150€/kk siirtoineen

Vierailija
56/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuinpinta-ala 235m2 (okt), lainan kuoletus 1100€, korko 96€ ja asumiskulut 384€/kk. (lämmitys, sähkö, jäte, vesi, turvajärjestelmä). Kiinteistövero kerran vuodessa 788€ ja 2 takan nuohous 42€/v.

"Remonttikuluja" tänävuonna 100€, maalattiin pari seinää toisen väriseksi. Talo 11v vanha.

Vierailija
57/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehä II lähistöllä vm -16 kerrostalossa saunallinen kaksio, 48 m2 ja vuokra 868 vesimaksuineen. Autopaikka erikseen.

Vierailija
58/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 40-neliöinen saunallinen yksiö (käytännössä kai kaksio koska pieni makuuhuone erikseen) 396e/kk autopaikkoineen ja vesimaksuineen.

Vierailija
59/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

101 neliötä kerrostaloneliö, putkirempattu. Velaton. Vastike 380, remppavastike 370. Vesimaksu poistunut, omat mittarit ja laskutus puolen välein. Meillä oli viimeksi noin 350, mikä oli iloinen yllätys. (vesimaksu oli 20 euroa/nenu ja meitä on neljä).

Vierailija
60/87 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuinpinta-ala 235m2 (okt), lainan kuoletus 1100€, korko 96€ ja asumiskulut 384€/kk. (lämmitys, sähkö, jäte, vesi, turvajärjestelmä). Kiinteistövero kerran vuodessa 788€ ja 2 takan nuohous 42€/v.

"Remonttikuluja" tänävuonna 100€, maalattiin pari seinää toisen väriseksi. Talo 11v vanha.

Harmittaako miinuspeukuttajaa kun asumiskulut on vähemmän kuin kerrostalokaksiossa??