Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten naiset ennen vanhaan oikein pärjäsi kuukautisten kanssa?

Vierailija
21.12.2017 |

Tuli mieleeni tuosta kierukkakeskustelusta. Kun ennen vanhaan kuukautiset oli tabu, siteet oli jotain rättejä joita piti salassa pestä ja kuivata, kertakäyttösiteetkin pidettiin pitkään paikallaan jollain sidevyöllä, trikoisia pikkareita ei ollut eli se side varmaan kivasti seilasi paikallaan jne.

Kun niin monella naisella on tosi runsaat kuukautiset, miten ihmeessä ne ennen pärjäsi ilman että oli aina punainen läikkä leningin takapuolessa? Jossain romaanissa kuvailtiin miten naisilla oli 1800-luvulla punainen flanellialushame menkkoja varten mutta sehän vasta on asiaa koko maailmalle julistanut...

Miettikää vaikka jotain 30-luvun ohuita kauniita leninkejä, usein vielä aika vaaleita... Onko naiset sitten vaan "poteneet päänsärkyä" menkkapäivinä ja pysyneet kotona? Mutta kun moni on käynyt töissäkin, miten se olisi ollut mahdollista?

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummini kertoi nauraen tunkeneensa heinää housuihin ja oksennellensa pitkin mettiä lehmiä paimentaessaan. Oli iloinen ja positiivinen ihminen loppuun asti, pystyi  repimään huumoria jopa  tuollaisesta asiasta! Meillä tuli siis puhe kuukautisista kun menin käymään menkkojen aikaisissa mahakivuissa , olisinkohan ollut 19v.

Vierailija
102/119 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää kyllä vähän sekin, että isovanhempien ikäiset ihmiset ovat kokeneet asian hankaluuden, mutta silti samaiset ihmiset ovat omia 40-50-luvulla syntyneitä lapsiaan passittaneet kuukautisista huolimatta mökille jne. Kukaan ei ole siis huomioinut, että ehkä hieman hankalaa olla jossain ankeissa olosuhteissa ja sekaporukalla jne. Naapuriinkin on voitu mennä saunomaan eikä siinä pahemmin ole taidettu kysellä, että kenelläs nyt on kuukautiset ja voidaanko mennä vai ei. Minun muistini mukaan äitini on just näistä hankaluuksista puhunut. Eikä se minullekaan ollut teininä helppoa, mutta välttelin mökkiä, jos oli kuukautiset. Eihän samaisella mökillä edelleenkään ole kuukautiset ihan mutkatonta, mutta omassa rauhassa sentään helpompaa. Ja onhan muutenkin suojat vähän eri tasoa kuin ennen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 90-luvun teini, eikä me äidin kanssa menkoista puhuttu. Siteitä sain, niitä paksuja tietenkin, eikä äiti mitenkään opastanut tai kannustanut tamponien käyttöön, kun ei itse sellaisia käyttänyt. Itse sitten opettelin. Muistan edelleen jonkun menkkavahingon yläasteelta, tuntui, että voisin vajota maan alle, kun tajusin, et side on falskannut.

Nykyään käytän tyytyväisenä kuukuppia ja toivon, että niitä olisi ollut silloinkin kun itse olin teini. Tosin epäilen, etten ois saanut sellaista sisääni survottua, kun aikuisiälläkin jouduin pitkään taiteilemaan kupin sisuksiini lattialla selälläni maaten, mikä ei tietenkään onnistunut kuin tilavassa ja siistissä vessassa eli käytännössä kotona.

Vierailija
104/119 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun miettii historiaa, niin kuukautiset on ehkä se pienin, joskin hävettävä, ongelma norminaisen elämässä. Miettikää: käytännössä pakko mennä naimisiin, ei tietoa ehkäisystä, pakko henkensä menettämisen uhalla synnyttää joka vuosi, häpeä on aina naisen, jos tulee avioliiton ulkopuolinen lapsi...

en varmaan olisi selvinnyt ellen olisi syntynyt tähän aikaan, jolloin jopa nainen on ihminen. Lähes.

Yläpeukku nykyajalle. 

Rhesus negatiivisena en olisi varmaankaan kovin monta lasta synnyttänyt, jos ne olisivat olleet Rhesus plus. Onneksi nykyään on vasta-ainetta.

Vierailija
105/119 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni kuka ei käytä pillereitä on huomannut varmasti, että kierto siirtyy eri ajankohtaan uuteen työpaikkaan mennessä.

Joo, ja johtuu aivan varmasti työpaikasta tai muista naisista eikä esimerkiksi henkilön itsensä stressistä/muutoksesta elämässä.

Ei taas yllätä, että naispalstalla uskotaan reikihoitoihin ja kuun asentoihin.

T. Mies

Ihanaa kun Sinä miehenä tiedät niin paljon naisten kuukautiskierroista ja hormoneista :). Kiitos todella paljon tästä erittäin tärkeästä kontribuutiostasi asiaan. Lupaamme kaikki nyt kuunnella vain Sinua, kaikkitietävää miestä, naisten asioita koskevissa jutuissa.

Parempi kun vaan jatkatte uskomaan kuukivien, säteilyjen ja muiden uskomusten noudattamista. Se teiltä paremmin onnistuu kun rationaalinen puhe ei mene perille ja maanläheinen ajattelumalli on niin kaukaista. Ei yllätä, että naiset eivät oikein pärjää mm. työelämässä kun _tässäkin_ asiassa mennään tunteet ja hormoonit edellä.

Ai jaa! Meidän onnettomien naisten onneksi puikoissa ovat miehet, joiden elämää ohjaa se pikku keppi jalkojen välissä. Se rationaalinen ja järkevä keppi, joka kuulemma elää ihan omaa elämäänsä. Naisella on menkat vain kerran kuussa, mutta miesten elämää ohjaa yötä päivää tuo maaginen jalkoväli!

Älä kuule sinä mongerra mitään maanläheisetä ajattelumallista, nainen on sinutkin synnyttänyt.

Vierailija
106/119 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen maailmansodan haavasiteistä nämä kuukautissiteet kehitettiin, ei toisen maailmansodan. Eli kertakäyttösiteet yleistyi pikkuhiljaa 1918 vuoden jälkeen. Toki varmaan "ekologisia ja pestäviä" käytettiin pitkälle sotien jälkeen.

Kuinka paljon naisilla oli kuukautisia ennen vanhaan ylipäätään? Monet naiset oli jatkuvasti raskaana tai imetti, kuukautisia oli murto-osa siitä kuin nykyään.

Vierailija
107/119 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä säätyläisperheetkin ennen vanhaan puski lapsia isot laumat. Esim 1800-luvun lopulla Mannerheimin kotona taisi olla 7-8 lasta, vaikka äiti kuoli jo alle 40-vuotiaana. Tunnetun Aurora Karamzinin äiti synnytti ensimmäisessä avioliitossa 11 lasta ja toisessakin vielä 5 lisää. 1800-luvun säätyläisperheissä oli usein valtavat määrät lapsia. Toki osa kuoli lapsena, mutta kuitenkin. vasta 1900-luvun puolella alkoi ensin ylempi yhteiskuntaluokka rajoittaa syntyvyyttä, myöhemmin kaikki.

Vierailija
108/119 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan että ensimmäiset siteet olivat monella ja sinella. Paksu kuin halko jalkovälis ja aina vinos johonki suuntaan. Sitte tuli vyöt johon side solmittiin päissä olevista "hännistä" . solmupahkurat näkyi housun läpi jos oli vähänki tiukemmat housut jalassa.

Vierailija
109/119 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan vielä jopa 90-luvun teiniaikoina, kun mainostettiin, että nämä siteet ovat täysin huomaamattomia! Tämä side, joka me nyt tunnetaan, kehiteltiin vasta 2. maailmansodan aikoihin sotilaslääkinnän kehityksen ohessa. Sitä ennen on alushousuihin tungettu sammalta tai muuta huokoista kuten vanhoja kangaspaloja. Että on meillä, tytöt, nykyään hyvät välineet kuukuppeineen ja siteineen!

Tuskin toiseen maailmansotaan saakka sentään sammalta käytettiin. Mielestäni 1900-luvun alkupuolella oli virkattuja "siteitä", niitä on museoissa.

90-luvulla sitten tulivat nämä nykyiset ohuet siteet, sitä ennen oli paksumpia, vanutäytteisiä, muovitettuja siteitä. Vuokkoset oli pisimpään sitä paksua mallia, Always ja Libresse ohuita. Äiti tietysti osti Vuokkosia.

90-luvun teini minäkin.

Tällä viikolla luin jutun jossa nainen kertoi kuinka oli nuorena joutunut tyttökotiin.

Erityisen inhottavana muisti sen kuinka siteet todellakin virkattiin itse, pestiin itse, ja silti nämä itsetehdyt siteet oli henkilökunnalta pyydettävä niin, että uuden sai kun vei vaihdossa likaisen. En tiedä missä vaiheessa ne siis pestiin, mutta itse piti sekin tehdä.

Varmaan tosi nöyryyttävää nuorelle tytölle.

Vierailija
110/119 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan vielä jopa 90-luvun teiniaikoina, kun mainostettiin, että nämä siteet ovat täysin huomaamattomia! Tämä side, joka me nyt tunnetaan, kehiteltiin vasta 2. maailmansodan aikoihin sotilaslääkinnän kehityksen ohessa. Sitä ennen on alushousuihin tungettu sammalta tai muuta huokoista kuten vanhoja kangaspaloja. Että on meillä, tytöt, nykyään hyvät välineet kuukuppeineen ja siteineen!

Tuskin toiseen maailmansotaan saakka sentään sammalta käytettiin. Mielestäni 1900-luvun alkupuolella oli virkattuja "siteitä", niitä on museoissa.

90-luvulla sitten tulivat nämä nykyiset ohuet siteet, sitä ennen oli paksumpia, vanutäytteisiä, muovitettuja siteitä. Vuokkoset oli pisimpään sitä paksua mallia, Always ja Libresse ohuita. Äiti tietysti osti Vuokkosia.

90-luvun teini minäkin.

Tällä viikolla luin jutun jossa nainen kertoi kuinka oli nuorena joutunut tyttökotiin.

Erityisen inhottavana muisti sen kuinka siteet todellakin virkattiin itse, pestiin itse, ja silti nämä itsetehdyt siteet oli henkilökunnalta pyydettävä niin, että uuden sai kun vei vaihdossa likaisen. En tiedä missä vaiheessa ne siis pestiin, mutta itse piti sekin tehdä.

Varmaan tosi nöyryyttävää nuorelle tytölle.

Lisään vielä,

Olis todella inhottavaa, varsinkin nuorelle, jo pelkästään se että pitää aina tarvittaessa pyytää joltain se uusi suoja, yksi kerrallaan, mutta miettikää miten inhottavaa olisi vielä kaiken lisäksi antaa jollekkin ihmiselle se verinen jotta saa uuden vaihdossa.

Vierailija
111/119 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena mietin miten jaksan loppuelämän kestää menkkoja, niitä paksuja siteitä ja pelätä ohivuotoja kunnes huomasin miten käteviä on tamponit, olo ei ole epämukava eikä tarvitse pelätä tahroja, voi melkeinpä kokonaan unohtaa sen että on menkat.

Vierailija
112/119 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On toi naisen elo kyl perseest ollu kautta aikoje, sääliks teitä käy :(.

Vierailija
113/119 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunassa käytettiin Vitukkeita, eli tuohenpalanen pillun kohdalle, niin ei huilannu pitkin lauteita.

Vierailija
114/119 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuressa osassa maailmaa ei edelleenkään ole näitä nykyaikaisia suojia tai jos onkin, säätää olla niin köyhä, että ei ole varaa ostaa. Kuukuppia voimakkaasti markkinoidaan kehitysmaihin ja köyhille alueille...

Vierailija
115/119 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saunassa käytettiin Vitukkeita, eli tuohenpalanen pillun kohdalle, niin ei huilannu pitkin lauteita.

Eikö niitä kutsuttu pillunpäreiksi? Siitä sanonta tuhannen pillunpäreiksi..

Vierailija
116/119 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen miettinyt tätä kuukautisten kanssa pärjäämistä niiden naisten kannalta, jotka tulivat maaseudulta tehtaisiin töihin. Työpäivän pituus helposti 12-14 tuntia, ei juuri taukoja ja voin kuvitella, että ei kovin kummoisia saniteettitilojakaan. 

Vierailija
117/119 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjoittaja 61.

Olen syntynyt 1950 pienessä maalaiskylässä.

Vanhempani olivat molemmat yli nelikymppisiä kun synnyin, niin sanottuja vanhanaikaisia ihmisiä, ei toki uskovaisia.

Niinkuin aika monet muutkin samassa kylässä.

Asuimme puutalossa jossa oli ulkovessa ja sauna. Niinkuin useimmilla.

Kun minulla alkoi kuukautiset äidilläni olivat jo loppuneet ja niistä ei oikeastaan voinut puhua.

Ehkä.olisikin, mutta jotenkin koin ne häveliääksi ja niin varmaan äitikin.

Kyllä silloin naiset vielä synnyttivät monta lasta, äitikin oli ollut raskaana kymmenen kertaa ja neljä lasta kuollut ihan vauvana.

Minä olin se viimeinen.

Olen syntynyt  1954, kuukautiseni alkoivat ensimmäisenä luokallani. Enkä tiennyt, mikä kamala sairaus minuun on iskenyt. Ravasin ulkohuusissa yhtenään, ja aina vaan vuosin verta :( Lopulta äiti huomasi ja kysyi, miksi ravaan. Aloin itkeä ja kerroin, että minulla on joku kamala tauti.  Äiti järkyttyi ja tunsi kai syyllisyyttä, koska sanoi, ettei uskonut vielä olevan syytä kertoa. Äiti ei olisi koskaan kertonut, hän oli kovan lapsuuden ja työelämän kovettama nainen, joka kyllä osasi heittää herjaakin, mutta asiallinen keskustelu näistä asioista ei häneltä luonnistanut. Jostain hän kuitenkin kaivoi siteen ja kysyi, särkeekö päätäni. Tämä on jäänyt siksikin mieleeni, kun tällainen huomio oli hyvin harvinaista. Eikä parhaalla kaverillanikaan ollut sen parempaa tietoa; kun kerroin, mitä minulle oli tapahtunut, hän kysyi kauhistuneena, että jalastako sitä verta vuotaa!

Muistan kiskoneeni pumpulia (tai sitä selstoffia) jouluaskarteluun vanhemman siskon laatikosta löytämistäni siteistä. Kun en tiennyt, mitä varten sellaisia oli.

Siteitä siis oli jo ollut jonkin aikaa, kankaisia rättejä ei onneksi jouduttu käyttämään. Mutta eihän esimerkiksi koulussa päässyt alapesulle kesken päivän. Eikä sellaisia alapesusuihkuja edes kouluissa ollut. Hyvä, ettei istuttu enää rivissä ulkovessassa, kuten vielä kansakoulussa. Tällaisissa oloissa minun kai sitten piti peitellä niitä siteitä muilta käydessäni vessassa. Muistan yhdenkin talvipäivän kun olin mennyt hiihtäen (niin juuri!) kouluun ja kuukautiset oli päällä. Oli taivaallista päästä kylmään saunaan alapesulle koulun jälkeen. Mutta tosiaan, kuten joku mainitsikin, minunkaan kuukautiseni eivät olleet kovin runsaat. Onkohan se aina niin alussa, vai mikä siihen vaikuttaa? Ravinto? Mehän emme syöneet kuten nykyään, nälkää ei toki nähty, mutta joulu taisi olla ainoa aika, kun sai syödä mahansa täyteen.

Vierailija
118/119 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tampaxit tulivat, niin niitä ei suositeltu nuorille naisille, tosiaan piti olla jo synnyttänyt.

Sitten myöhemmin tuli ob.

Muistan nuo ensimmäiset tarralliset siteet, tarrat irtoilivat kunnes keksittiin parempia.

Muistaakseni oli joku Sellotape niiden ensimmäisten nimi.

Kyllä ne siivelliset edelleen irtoilevat ja ohivuotoja tulee. Käytän mieluummin tamponia.

Vierailija
119/119 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin jostain että ennenvanhaan (maaseudun) naiset ei pitäneet mitään hameiden alla, veret valui jalkoja pitkin peltohommien aikana ja kusetkin ruikkaistiin siihen missä sattui seisomaan.

Varmasti kaikkialla/hienostopiireissä ei näin toimittu mutta jossain maaseudulla hyvinkin, pakko oli töitä tehdä eikä voinut viikoksi vetäytyä lepäilemään.

Tää on muuten totta. Ukkini (20-luvulla syntynyt) kertoi, miten joku kylän eukko oli aikanaan ihan kesken kaiken kylänraitilla keskustelun lirauttanut kuset, jotka oli sitten valuneet hameen alta tielle.

Näitä tarinoita usein kerrotaan sellaisin sanavalinnoin, kuin naiset ihan vain rempseyttään olisivat tehneet tarpeitaan tielle tai pellolle.

Todellisuudessa tilanne on varmasti ollut toinen. Tästä saisi spin off -ketjun: kuinka naiset ennen vanhaan pärjäsivät korjaamattomien synnytysvaurioiden kanssa.