Te kenen kotona on joulukuusi?
Milloin laitatte sen?
Aito vai tekokuusi?
Onko koristelussa jokin juttu, vai kaikki koristeet tervetulleita?
Kommentit (41)
KESTOkuusi 😁 Laitettiin nyt maanantaina esille kun lapset odotti niin pähkinöinä. Periaatteessa kunnolla koristellaan aatonaattona (joulupallot, helminauhat ja tähti), mutta laitoin valosarjan ja lapset sai laittaa omia koristeitaan (esim. itse askarrellut, päivähoidon joulukalenterista saadut, kaverilta saatu, vieraiden tuomat ripustettavat suklaafiguurit, hamahelmi-tuotoksia...), ja nyt toi näyttää siltä että ei se enää tähteä enempää lisäkoristetta kaipaa 😄 En tajunnut että niitä on noin paljon!
Koristeeksi kelpaa melkein mikä vaan, mutta vähän nipotan siitä että koristeet on tasaisesti pitkin kuusta.
Eilen ostin Tokmanilta, sen pienemmän 13e kuusen. Koristeltiin samantien. Siinä se nyt on, nätti ja söpö.
Näyttää kyllä täällä sotkun keskellä, niin ku ois joulu jo ohi... pitäs varmaan siivota jo... mutta ehtiihän tässä.
Kröhöm.
Niin ja tämä on siis ihan oikea kuusi tämä Tokmannilta ostettu. Aina ostan aidon. Viimeksi torilta.
Kuusi omasta metsästä ja tuodaan sisälle aattona puolelta päivin.
Tekokuusi. Ei ole tarkkaa ajankohtaa milloin laitetaan kuusi, mutta yleensä noin viikko ennen aattoa. Koristelussa pienet led-valot ovat se juttu. En tykkää niistä kynttilän näköisistä kuusen valoista. Muuten lapset ovat koristelleet joulukuusen mm. Pentikin pehmokuusenkoristeilla, itsetehdyillä koristeilla ja mattahopean värisillä palloilla.
Aidolle kuuselle olen voimakkaasti allerginen ja perheen astmaatikko saa siitä myös oireita. Muuten kyllä tykkäisin sen aidon kuusen tuoksusta.
Aito kuusi.
Tuodaan sisään ja koristellaan lauantaina.
Koristeina palloja, kahdet erilaiset valot (kirkkaat ja värilliset) ja ehkä nauhoja.
Aito kuusi, huomenna ostetaan ja saman tien koristellaan. Tai itseasiassa mies ostaa ja koristelee (ekaa kertaa elämässään, ei ole aiemmin juhlinut joulua) huomenna päivällä kun olen itse töissä. Odotan mielenkiinnolla minkälainen tulee! :D Mutta rakkaudella koristelee että kyllä siitä varmasti tulee hyvä <3
Vierailija kirjoitti:
Eilen ostin Tokmanilta, sen pienemmän 13e kuusen. Koristeltiin samantien. Siinä se nyt on, nätti ja söpö.
Näyttää kyllä täällä sotkun keskellä, niin ku ois joulu jo ohi... pitäs varmaan siivota jo... mutta ehtiihän tässä.
Kröhöm.
Asetin itselleni ehdon, että kuusen saa koristella vasta kun joulusiivous on tehty. Tänään kai pitäisi siivota, kun himottaisi päästä koristelemaan :D
Aito kuusi. Yleensä koristellaan aatonaattona mutta nyt jo viime sunnuntaina. Lähdemme matkoille joulun jälkeen, pitää laittaa jos tapanina pois.
Teinit koristeli kaverinsa kanssa, meillä on hirveästi koristeita ja he latasi kuusiparan niin täyteen kun sen vaan saa. On ihan sellainen jenkkityylinen diskopallo-hässäkkä. Meillä on myös sähkökynttilöiden lisäksi aidot kuusenkynttilät, jotka poltetaan vaahtosammutin vieressä aattoiltana. Ne on ihanat mutta kyllä sitä saa vahtia ettei leimahda.
Muovikuusi aina viikon ennen joulua.
Meillä ikean ruukkukuusi ollut jo yli viikon, koristeina värilliset valot, suomenliput ja kultaista nauhaa. (Tärkeimmät on ne värilliset valot.)
Kuusi on pienellä sivupöydällä johon on laitettu pieniä tonttuja kuusen ympärille.
Kuusi on jo paikallaan, valot asennettuna. Huomenna on koristeluilta.
Teinit koristelevat kuusen, mä lisään viimeiseksi Kalevala korun joulukoristeet.
Vierailija kirjoitti:
JOIDEN, ei kenen.
Ketä niin sanoo?
Aito pitää olla. Mieummin ilman kuusta kuin muovinen. Kauheimpia minusta on ne kaikenmaailman mustat/valkeat/tms muovikuuset.
Tänä vuonna otin sisään jo sunnuntaina ja koristelin ma eli aikasessa olin. Yleensä otan viimeistään aatonaattona sisään ja viimeistään aattona koristelu. Vaihtelee vuosittain miten on aikaa. Se kai vaikuttaa ettei mulla ole vielä lapsia, niin ei ole niin tarkkaa ajan suhteen - mutta tykkään joulusta ja kuusen tuoksusta joten olen joka joulu omille muutostani asti sen itselleni hankkinut, vaikka itse aattopäivän vietän yleensä vanhemmillani joilla itselläänkin kuusi on.
Yleensä heitän pois nuutin päivänä.
Omasta metsästä haetaan aito kuusi ja koristellaan tavallisesti aatonaattona tai edellisenä päivänä. Nuuttina viedään ulos pihan nurkkaan sinne kinkkurasvan viereen nököttämään. Kesällä napsin kuusesta oksat pois ja ne viedään metsään takaisin, varren pätkin polttopuupinoon.
Tänä vuonna kuusi on ollut jo pari päivää tuossa koristeltuna, koska lähdemme ensi viikoksi matkalle. Ehtii tässä sitten vähän aikaa nauttia kuusesta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kysyt?
Koska kuusiajatus itsellä vasta itämässä ja oli kiva kuulla eri toteutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kröhöm.Asetin itselleni ehdon, että kuusen saa koristella vasta kun joulusiivous on tehty. Tänään kai pitäisi siivota, kun himottaisi päästä koristelemaan :D
Joo, paas vauhtia masiinaan! Mä jätän huomiselle, ei sitä enää jaksa kun pimeyskin jo laskeutu.. hehheh. :P
Aito metsäkuusi miehen omasta metsästä. Esivalinta suoritetaan kesällä/syksyllä ja lähempänä joulua valitaan sitten se lopullinen kuusi. Kuusi käydään sahaamassa jossain vaiheessa tässä joulukuussa ja kuskataan kotipihaan. Päivä pari ennen joulua se kannetaan lämpimähköön varastoon sulailemaan (riippuen pakkasista) ja aaton aattona tuodaan sisälle. Aattoaamuna koristellaan. Osa koristeista on peritökalleuksia, osa ulkomailta tuotuja matkamuistoja ja osa ihan tavallisia markettipalloja ja nauhoja eikä karkkikeppejäkään sovi unohtaa. Sähkövalot.
Kuusesta hankkiudutaan eroon joskus tammikuun aikana polttaen se leivinuunissa pieniksi palasiksi oksittuna.
Aito kuusi. Aattoaamuna tuodaan sisään odottamaan lastenlapsia, jotka isoisän kanssa koristelevat sen.
Vitsikästä kun lasten ollessa pienempiä kaikki koristeet oli noin metrin korkeudella. Ja vähän alikin. Vaikka varovasti ehdotettiin korkeammalle laittoa, ei käynyt. Kaikki piti olla ”omalla” korkeudella. Lasten lähdettyä otettiin lasit viiniä ja käytiin makaamaan lattialle. Kuusi koristeineen oli komea!
Nauttikaa joulusta lasten silmin!