Ensimmäistä kertaa jouluna Suomessa. Mitä puuttuu meidän joulupöydästämme?
Lähdin parikymppisenä ulkomaille ja palattiin nyt perheen perustamisen jälkeen takaisin Suomeen. Ei olla siis oikein juhlittu suomalaista joulua reiluun 10 vuoteen. Haluaisin aloittaa uudet, suomalaiset perinteet lapsille, kun vielä voi (lapset 4v, 2v ja vauva).
Meillä on joulupöydässä nyt nämä:
kinkku (ja sinappi)
perunalaatikko
porkkanalaatikko
lanttulaatikko
rosolli
juomat (maito, vesi, olut, viini)
juustoja (Aura-juusto, Brie, leipäjuusto)
jälkiruoaksi pipareita ja joulutorttua, glögiä
En siis kaipaa mitään erikoisuuksia, kuten bataattilaatikko tai seitanpaisti (vai mikä se oli?), vaan niitä aivan perinteisimpiä, joita "kaikilla" on. Puuttuuko tuosta listasta joku?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punarjuuri-homejuustopaistos on aika yleinen nykyään.
Jälkkäriksi luumukiisseliä ja kerma- tai vaniljavaahtoa, luumurahkaa tai luumujäädykettä, tai rusinasoppaa ja riisipuuroa (monet syövät puuron aamupalaksi tai lounaaksi).
Punajuuri-homejuustopaisto?? Missä tämä on yleinen, en ole ikinä kuullut kenenkään joulupöydässä olevan tällaista. Siis tarkoitatko jotain punajuurigratiinia?
Ap etsi nimenomaan perinteisiä jouluruokia, eikä jotain punavuorelais-sushi-joulurullia.
Olet varmaan asunut jossain luolassa viimeiset 15 vuotta. Tämä paistos, laatikko tai millä nimellä sinä saivartelija nyt haluatkin sitä kutsua, on kasvattanut suosiotaan tuossa ajassa ja on jo hyvin yleinen näky joulupöydässä. Se, että sinä pihtiputaalainen kiven alla piileskellyt ihminen et tiedä jostain asiasta, ei tarkoita, etteikö sitä voisi esiintyä laajastikin. Myös maaseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seitan tehdään vehnägluteenista ja itsetehtynä siinä ei ole mitään sen keinotekoisempaa, kuin kinkut, mihin ruiskutetaan veden lisäksi ties mitä muuta. Sioille syötetäänkin ties mitä. En ole vegaani, mutta rakennan oman joulupöytäni juuri niinkuin itse haluan ja mielikuvitus rajana. Osalla täällä se mielikuvituksen rajallisuus tulee vastaan aika äkkiä.
Hyvä taas lukea av:tä kun vihersalaatti ja seitan menee tyypeillä niin tunteisiin :)
Ohiksena vaan ja mukavaa joulua kaikille!
ei milläänlailla väheksy vegaaneja, olen tuttavavegaanien kautta itse miettinyt paljon omia valintoja. Mutta ihan aidosti kiinnosti nuo korvikejutut, niitä siis vissiin tarvitaan ( esim.vaikka kauramaito tms.) Jotta ruuasta saadaan maistuvampaa?
Olen siis se joka kyseli miksi niitä käytetään.
No vegaaniruokavaliossa pitää olla joitakin aineita, joista voi tehdä kosteampaa ruokaa, eli kastikkeita, tai käyttää keittoihin ja jälkiruokiin yms. Hieman makuakin toki lisäävät. Kolmas syy on terveys: kauramaidoissa on lisättyä B12 vitamiinia sekä kalsiumia, joten ne ovat siinä mielessä ravinto-opillisesti kuin lehmän maitoa. Siksi erittäin tärkeitä vegaaneille.
En ole itse vegaani mutta syön paljon kasviksia. Ihmettelen aina kun lihansyöjistä kasvikset ovat mauttomia. Kokeilkaapa keittää vähärasvaista naudanlihaa. Aika mautonta. Rasva, ruoanvalmistustavat sekä mausteet, marinointi ja kastikkeet yms. tekevät liharuoasta maukasta.
Kasviksilla on oma makunsa, mutta jos polttaa tupakkaa ja juo alkoholia sekä on tottunut lihansyönnissä yleisiin voimakkaisiin mausteisiin kuten tomaattikastike ja sinappi, niin eipä sitä kasvisten hienovaraista makua huomaa. Toinen syy voi olla huono valmistustapa.
Kasviksissa usein ihan simppelit asiat toimivat, esim. söin itse vihersalaattia, jossa oli jäävuorisalaattia sekä tuoretta basilikaa ja korinateria, hyvää neitsytoliiviöljyä ja suolaa, ja hyvää oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seitan tehdään vehnägluteenista ja itsetehtynä siinä ei ole mitään sen keinotekoisempaa, kuin kinkut, mihin ruiskutetaan veden lisäksi ties mitä muuta. Sioille syötetäänkin ties mitä. En ole vegaani, mutta rakennan oman joulupöytäni juuri niinkuin itse haluan ja mielikuvitus rajana. Osalla täällä se mielikuvituksen rajallisuus tulee vastaan aika äkkiä.
Hyvä taas lukea av:tä kun vihersalaatti ja seitan menee tyypeillä niin tunteisiin :)
ei milläänlailla väheksy vegaaneja, olen tuttavavegaanien kautta itse miettinyt paljon omia valintoja. Mutta ihan aidosti kiinnosti nuo korvikejutut, niitä siis vissiin tarvitaan ( esim.vaikka kauramaito tms.) Jotta ruuasta saadaan maistuvampaa?
No vegaaniruokavaliossa pitää olla joitakin aineita, joista voi tehdä kosteampaa ruokaa, eli kastikkeita, tai käyttää keittoihin ja jälkiruokiin yms. Hieman makuakin toki lisäävät. Kolmas syy on terveys: kauramaidoissa on lisättyä B12 vitamiinia sekä kalsiumia, joten ne ovat siinä mielessä ravinto-opillisesti kuin lehmän maitoa. Siksi erittäin tärkeitä vegaaneille.
En ole itse vegaani mutta syön paljon kasviksia. Ihmettelen aina kun lihansyöjistä kasvikset ovat mauttomia. Kokeilkaapa keittää vähärasvaista naudanlihaa. Aika mautonta. Rasva, ruoanvalmistustavat sekä mausteet, marinointi ja kastikkeet yms. tekevät liharuoasta maukasta.
Kasviksilla on oma makunsa, mutta jos polttaa tupakkaa ja juo alkoholia sekä on tottunut lihansyönnissä yleisiin voimakkaisiin mausteisiin kuten tomaattikastike ja sinappi, niin eipä sitä kasvisten hienovaraista makua huomaa. Toinen syy voi olla huono valmistustapa.
Kasviksissa usein ihan simppelit asiat toimivat, esim. söin itse vihersalaattia, jossa oli jäävuorisalaattia sekä tuoretta basilikaa ja korinateria, hyvää neitsytoliiviöljyä ja suolaa, ja hyvää oli.
Älä vertaa noita kaurajuomia lehmänmaitoon! Ovat aivan eri tavaraa. Jos et usko, niin vertaa ainesosaluetteloa.
Todella agraarinen menu 1900-luvun alusta. Elintason nousu on sittemmin muokannut perinteitä, eikä tuollainen enää tunnu juhlalta vaan hyvinkin arkiselta kattaukselta.
Kuten monelle muullekin, myös minulle alkupalapöytä on tärkein ja juhlavin asia joulupöydässä. Siinä on yleensä jotain salaattia, jossa on seassa juustoja, pähkinöitä ehkä karpaloita tms. Tärkein elementti on kalat, eli graavilohi tai jääkellarinlohi, lohipastrami, kylmäsavukirjolohi, silli, marinoidut silakat, mäti. Usein meillä on myös parempia leikkeleitä kuten kylmäsavuporoa sekä sienisalaattia. Kalojen ja leikkeleiden kanssa syödään keitettyjä perunoita.
Suolaista tulee syötyä paljon, joten tuhti jälkkäri on turha. Puolukka-, karpalo- tai lakkajäädyke ovat tavallisimmat jälkiruokani jouluna. Mitään leipomuksia en enää jaksa jouluna syödä vaan tortut ja muut ovat lähinnä joulunodotusherkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihersalaatti ei ehkä kuulu perinteiseen joulupöytään, mutta enpä usko homejuustojakaan aikojen alussa Suomessa olleen? Jouluruoka on nimenomaan niin tuhtia ja rasvaista, että ihana raikas salaatti sopii siihen vastapainoksi. Meillä on seitankinkku, mutta pelkkä se, laatikot ja jälkkäri kuulostaa todella tunkkaiselta. Rosolli on hyvää, mutta ei välttämättä kovin raikasta. Kaikilla on varmaan omia jouluruoka perinteitä?
Jotenkin tuntuis niin oudolta annokselta lautasella joulukinkku, kinkunkastike, lanttulaatikko ja sitten siihen vihersalaatti. Ei vaan sovi yhtään yhteen.
Mutta "seitankinkku" kertoo paljon. "kinkku"???
Meillä syödään kyllä ihan omalta lautaseltaan ensin salaatti, jossa on jotain jouluisia makuja. Sitten taas omalta lautaseltaan kalat ja leikkeleet. Sen jälkeen taas omalta lautaseltaan kinkku ja laatikot. Yllättäen myös jälkiruoka syödään omalta lautaseltaan. Kuka pöhkö nyt laittaisikaan juhlapäivän aterialla kaikkea yhtä aikaa samalle lautaselle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syynä on varmaankin se, että ihmiset kaipaavat tuttuja asioita. Suomalaiseen perusateriaan kuuluu yleensä perunat, liha ja kastike (joulunakin), joten vegaanit ja kasvisyöjät kaipaavat toisinaan jonkinlaista lihankorviketta.
Itselläni suhtautuminen lihankorvikkeisiin on vähän kaksijakoista: esimerkiksi härkis ja kasvismakkarat ovat mielestäni vähän mauttomia (ja kalliita), mutta toisaalta mielestäni niitä kannattaa syödä silloin tällöin, koska ne tuovat vaihtelua ruokavalioon ja niistä saa myös proteiinia. Itse hankin proteiinini mieluummin pavuista kuin lihankorvikkeista. Myös tällä palstalla parjattua soijarouhetta tulee käytettyä toisinaan - se on edullisempaa kuin härkis ja nyhtökaura, ja siitä saa maustamalla hyvää.
Kauramaitoa käytän kahvissa siksi, koska en osaa juoda kahvia mustana.
Karjalanpaisti ja perunat sekä maksalaatikko ja kalaruuat puuttuvat, mutta ehkeivät nämä kuulu kaikkien joulupöytään. Aamiaiseksi joulupuuroa ja luumukiisseliä. Meillä on yleensä jälkkäriksi puolukkajäädyke. Punaisia omenoita ja mandariineja tietenkin myös esille.
Lipeäkalaa puuttuu, tärkeä osa meidän joulusta.
Kinkkua meillä ei syödä, mutta kalaa eri muodossa, mätiä ja kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkkäriksi luumukiisseliä ja kerma- tai vaniljavaahtoa, luumurahkaa tai luumujäädykettä, tai rusinasoppaa ja riisipuuroa (monet syövät puuron aamupalaksi tai lounaaksi).
Punajuuri-homejuustopaisto?? Missä tämä on yleinen, en ole ikinä kuullut kenenkään joulupöydässä olevan tällaista. Siis tarkoitatko jotain punajuurigratiinia?
Ap etsi nimenomaan perinteisiä jouluruokia, eikä jotain punavuorelais-sushi-joulurullia.
Olet varmaan asunut jossain luolassa viimeiset 15 vuotta. Tämä paistos, laatikko tai millä nimellä sinä saivartelija nyt haluatkin sitä kutsua, on kasvattanut suosiotaan tuossa ajassa ja on jo hyvin yleinen näky joulupöydässä. Se, että sinä pihtiputaalainen kiven alla piileskellyt ihminen et tiedä jostain asiasta, ei tarkoita, etteikö sitä voisi esiintyä laajastikin. Myös maaseudulla.
Asun Helsingissä. Laitoin kommenttisi jälkeen omalle Facebook-sivuilleni kysymyksen, jossa kysyin, tunteeko joku tätä perinnetta. Minulla on 567 Facebook-kaveria, joihin mahtuu hyvin laaja skaala suomalaisia ihmisiä, kouluttautuneita, kouluttamattomia, miehiä, naisia, nuoria, vanhuksia, työssä käyviä, työttömiä, lappilaisia, espoolaisia, maanviljelijöitä, insinöörejä, toimittajia.. KUKAAN ei ole tähän mennessä ilmoittanut, että olisi koskaan törmännyt tähän punajuurihässäkkään.
Eli ei, se ei ole yleinen. Ehkä sinun pienessä kuplassasi, muttei laajemmin Suomessa. Sori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä vertaa noita kaurajuomia lehmänmaitoon! Ovat aivan eri tavaraa. Jos et usko, niin vertaa ainesosaluetteloa.
No toinen on lehmän vasikalle tarkoitettua "tissimaitoa" toinen on kauraa eli viljaa. Sinänsä toki ovat aivan eri tuote. Mutta eihän maitokaan ole ihmiselle luonnollinen juoma, vaan maitotalous on kulttuurisen evoluution tuottama ilmiö. Biologisesti valtaosa maailman ihmisistä ei ole vielä sopeutunut lehmän maitoon.
Ei ihminen siis tarvitse kauraa tai lehmänmaitoa, vaan ihmiskroppa tarvitsee niitä ravintoaineita joita noista saadaan.
Jos vertaa ravintoarvoja, niin hyvin samankaltaisista tuotteista on kyse, esim. Valion kevytmaito ja Oatlyn sininen kauramaito: lähes sama energiamäärä, rasvan määrä, pieni ero siinä että kevytmaidossa on hieman enemmän sokereita ja proteiinia kuin kauramaidossa. Kalsiumin, D- ja B12-vitaaminien määrä on sama.
Oatlyn etu on se, että siinä on betaglukaaneja, jotka edistävät sydänterveyttä ja lisäksi kauramaidon rasva on terveellisempää, koska Valion maito sisältää enemmän tyydyttymättömiä rasvahappoja. Kauramaito sisältää myös hieman ravintokuituja, tavismaito ei ollenkaan.
Kropalle siis suhteellisen yks ja sama mitä noista käyttää, ellei ole allergioita.
Kyllä minusta mm. kalat ilman muuta ovat nykyään olennainen osa jouluruokaa. Edustatte kuitenkin nuorta perhettä, mutta jopa 90-vuotias mummoni syö kaloja. Varallisuus kuitenkin hieman muovaa perinteitä. Edes keskituloiset syövät varmasti suurin osa myös mätiä ym. Yksi oma suosikkini on mätimousse. Samoin graavisiika, itse teen siikachevicheä. Myös erilaiset sillit, ainakin sinappisilli tärkeä. Luumurahka on omakin suosikkini, pienellä määrällä sitruunamehua raikkauden vuoksi. Jouluna ei välttämättä syödä vihersalaattia, mutta kyllä minusta tämän päivän joulupöydässä on salaatti. Sinihomejuustoa ja muita juustoja joulusalaateissa hyvin usein. Yksi erittäin hyvä on sinihomejuusto-päärynäsalaatti ja myös punajuuri ja päärynä on yleinen yhdistelmä. Riisipuuro on aika must, sen kanssa luumurusinakeittoa joka menee myös jälkiruokana kermavaahdon kanssa. Myös piparit ja sinihomejuusto ainakin aikuisille.
Vierailija kirjoitti:
Perinteisenä pidän perunat, karjalanpaisti, ruskea kastike, vihreä raikas salaatti, silli ja graavilohi
Meillä ei ole koskaan ollut mitään noista :O
Älkää nyt riidelkö jostain vihersalaatista tai punajuuripaistoksesta. Joissain viesteissä mainitaan, että se-ja-se ei ole "perinteistä suomalaista". Tosiasia on kuitenkin se, että jokaisella perheellä on omat joulutapansa ja -perinteensä. Myös moni "suomalaisena jouluperinteenä" pidetty asia on tuontitavaraa: joulumausteet, sekahedelmäsopassa käytetyt hedelmät, riisipuuroon ja karjalanpiirakoihin käytettävä riisi jne.
Punajuurikin on varmaan tullut Suomeen jostain muualta, mutta kyllä se kuuluu suomalaiseen joulupöytään, joko rosollin muodossa tai muuten. Mikään ei estä tarjoamasta punajuuripaistosta jouluna. Yhtä lailla punajuuren voi jättää joulupöydästä pois, jos ei miellytä.
Hyvää joulua kaikille!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingissä. Laitoin kommenttisi jälkeen omalle Facebook-sivuilleni kysymyksen, jossa kysyin, tunteeko joku tätä perinnetta. Minulla on 567 Facebook-kaveria, joihin mahtuu hyvin laaja skaala suomalaisia ihmisiä, kouluttautuneita, kouluttamattomia, miehiä, naisia, nuoria, vanhuksia, työssä käyviä, työttömiä, lappilaisia, espoolaisia, maanviljelijöitä, insinöörejä, toimittajia.. KUKAAN ei ole tähän mennessä ilmoittanut, että olisi koskaan törmännyt tähän punajuurihässäkkään.
Eli ei, se ei ole yleinen. Ehkä sinun pienessä kuplassasi, muttei laajemmin Suomessa. Sori.
Itse en ole koskaan punajuuri-Auralaatikkoa tehnyt, mutta syönyt olen monessa joulupöydässä, yliopistollakin. Myös ystävieni kanssa olen keskustellut joulun herkkuruoista, ja tämä on monen listalla. Kuten myös tämän linkin perusteella: https://m.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/201712182200612970_rh.shtml
En ole kukaan aiemmista kommentoijista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihersalaatti ei ehkä kuulu perinteiseen joulupöytään, mutta enpä usko homejuustojakaan aikojen alussa Suomessa olleen? Jouluruoka on nimenomaan niin tuhtia ja rasvaista, että ihana raikas salaatti sopii siihen vastapainoksi. Meillä on seitankinkku, mutta pelkkä se, laatikot ja jälkkäri kuulostaa todella tunkkaiselta. Rosolli on hyvää, mutta ei välttämättä kovin raikasta. Kaikilla on varmaan omia jouluruoka perinteitä?
Jotenkin tuntuis niin oudolta annokselta lautasella joulukinkku, kinkunkastike, lanttulaatikko ja sitten siihen vihersalaatti. Ei vaan sovi yhtään yhteen.
Mutta "seitankinkku" kertoo paljon. "kinkku"???
Meillä syödään kyllä ihan omalta lautaseltaan ensin salaatti, jossa on jotain jouluisia makuja. Sitten taas omalta lautaseltaan kalat ja leikkeleet. Sen jälkeen taas omalta lautaseltaan kinkku ja laatikot. Yllättäen myös jälkiruoka syödään omalta lautaseltaan. Kuka pöhkö nyt laittaisikaan juhlapäivän aterialla kaikkea yhtä aikaa samalle lautaselle!
Meillä laitetaan.... (jälkiruokaa ei yleensä ole, vaan kahvi ja makeat tarjottavat nautitaan hieman myöhemmin, joten toki ne syödään omilta lautasilta)
Meillä ei ole erikseen katettu alkupalapöytää, vaan kaikki on tarjolla samaan aikaan ja jokainen ottaa mitä ottaa.
Ehkä me sitten ollaan juntteja, mutta mitäpä tuosta.
Niin ja meillä tehdään perunoiden kanssa valkokastiketta ja uusi perinne on se kauhistusta herättänyt vihersalaatti juustonpaloilla. Vihersalaatti siksi, koska muuten oma lapseni söisi vain kinkkua, lihapullia ja perunaa, joten ihan kiva saada lautaselle muutakin.
Asun itse Helsingissä enkä ole kuullutkaan tuosta punajuuri-ihmeestä kenenkään joulupöydässä. Kuulostaa silti ihan hyvältä, ei siinä mitään.
Kylläpäs aiheutin säpinää. Kommentoin tuon ekalla sivulla vihersalaatin, enkä ole muita viestejä kirjoittanut.
Omasta mielestäni salaatti kuuluu joulupöytään, sillä muut jouluruoat ovat niin raskaita, joten on kiva syödä vähän salaattiakin. Teemme yleensä kaksi erilaista salaattia.
Ymmärrän, jos se ei kaikille maistu, mutta itse ainakin haluan vähentää lihansyöntiä, ja laatikotkaan ei oikein maistu, vaikka aina ne teenkin, niin mitä jäisi jäljelle? :)
Kinkku, kalat ja kalkkuna tulevat silti meille, salaatin lisäksi.
Meillä tapaa olla joulupöydässä punajuurisalaatti ja italiansalaatti.
Jälkiruoaksi hedelmäsalaatti.
Kahvin kanssa joulutorttuja ja pipareita.
Ainakin karjalanpaisti, hirvipaisti, piirakat ja munavoi ja maksalaatikko
Perinteisenä pidän perunat, karjalanpaisti, ruskea kastike, vihreä raikas salaatti, silli ja graavilohi