Mitä lapsiperheisiin liittyvää asiaa et vain kerta kaikkiaan voi ymmärtää?
Kommentit (110)
Miten vanhemmat selviävät ilman omaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
No voi helvetti, mitä se oma aika on? Sohvalla makaamista. Ikinä ei ole mistään tarvinnut lasten takia kieltäytyä. Ja sitäpaitsi kaikki on ollu mukavempaa lasten kanssa. On menty ja touhuttu. Olen aina lukenut paljon, muutaman kirjan viikkovauhtia, ei ole lapset sitäkään häirinneet. Lenkkeillyt olen aina, kun olivat pieniä, ensin kävin lenkillä minä, sitten lasten isä, ei ongelmaa. Jumpannur olen lasteni kanssa, punnerruksen lapsi selässä kasvattivat habaa.
Toiset menee ja tekee, sinä keskityt valittamiseen.
Minä en ymmärrä sitä, miksi erityisesti tyttölasten äidit alkavat pukeutua kuten lapsensa? Samanlaiset leggarit, samanlaiset mekot, söpöt kuviopipot, saparot jne. Ja (yleensä ylipainoisella) naisella nuo näyttävät ihan hirveiltä. Onko se joku lupa saada taantua kurahousuikään kun synnyttää tyttölapsen? Harvemmin poikalapsien äidit sortuvat samaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitä jos heittäydytään lasten orjaksi. Esim. kannetaan lentokoneeseen kotoa saakka omat tyynyt ja peitot lyhyelle lennolle ja touhotetaan niiden kanssa niin kovalla äänellä sekä lentoemännille että matkustajille selittäen. Sen kun kantavat petivaatteet mukanaan kahden tunnin lennolle mutta pakkoko siitä on tehdä niin isoa numeroa?
Toinen asia on lasten syöminen. Kamala paniikki jos lapsi ei syö ennalta arvioitua määrää. Jokainen terve lapsi osaa syödä tarvimansa määrän ruokaa. Ei se asia muutu mihinkään vaikka vanhemmat maanittelevat syömään lisää tai juoksevat lautasen ja lusikan kanssa perässä.
En minäkään ymmärrä lasten syömistä. Kauheaa kannibalismia. Lapsi parat.
Sitä että lapsen itkiessä väsyneenä junassa, kaupassa tms. joku aikuinen ihmettelee, "miksi annat sen huutaa?". No jos kyseinen aikuinen on sellainen ihmemies mäkkaiver, että saa itkevän lapsen kahdessa sekunnissa nauramaan, niin be the star, äläkä valita! Luuleeko joku pöllö tosiaan että vanhempi "käskee" lasta itkemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla nuoria kirjoittajia. Lapsettomat ovat tutkitusti useammin syrjäytyneitä ja työelämän ulkopuolella kuin perheelliset. Miten omat vanhempanne muuten kestivät teitä, jos perhe-elämä on helvettiä?
Ajat ovat muuttuneet. Nykyisin on vapaus valita. Valitettavasti se on tullut vasta ihan hiljattain, tämä asenne, että ilman lapsia on ihan hyvä (siis parempi). Minun lapsuudessani katsottiin vielä kieroon, jos jollain ei ollut lapsia. Ihmistä pidettiin jotenkin outona tai epäonnistuneena. Nykyisin lapsettomat ovat niitä, joita kaikki kadehtivat. Toivoisivat olevansa heidän asemassaan.
No ei todellakaan kadehdi 😂
Sitä että jotkut aikuiset hermostuvat ollessaan samassa ravintolassa lapsiperheen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla nuoria kirjoittajia. Lapsettomat ovat tutkitusti useammin syrjäytyneitä ja työelämän ulkopuolella kuin perheelliset. Miten omat vanhempanne muuten kestivät teitä, jos perhe-elämä on helvettiä?
Ajat ovat muuttuneet. Nykyisin on vapaus valita. Valitettavasti se on tullut vasta ihan hiljattain, tämä asenne, että ilman lapsia on ihan hyvä (siis parempi). Minun lapsuudessani katsottiin vielä kieroon, jos jollain ei ollut lapsia. Ihmistä pidettiin jotenkin outona tai epäonnistuneena. Nykyisin lapsettomat ovat niitä, joita kaikki kadehtivat. Toivoisivat olevansa heidän asemassaan.
Kuinka helvetin vanha sä olet? Minä olen yli nelikymppinen eikä ole tuollaista ollut. Mun lapsuudessa ja nuoruudessa kaikki sai tehdä lapsia tai olla tekemättä. Se pilleri kun keksittiin jo silloin kun äitini oli lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä sitä, miksi erityisesti tyttölasten äidit alkavat pukeutua kuten lapsensa? Samanlaiset leggarit, samanlaiset mekot, söpöt kuviopipot, saparot jne. Ja (yleensä ylipainoisella) naisella nuo näyttävät ihan hirveiltä. Onko se joku lupa saada taantua kurahousuikään kun synnyttää tyttölapsen? Harvemmin poikalapsien äidit sortuvat samaan.
Kyllä näitä poikalasten äideilläkin näkee. Ei vain ole vaatteet sävy sävyyn, mutta tasan kuljetaan koko poppoo trikoopipoissa (muksuilla siniset, mammalla muuta väriä) jne.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä perheitä, joissa eletään lapsen/lasten ehdoilla. Enkä ymmärrä, että lapset laitetaan puolison edelle. He ovat kuitenkin vain kahden aikuisen rakkaussuhteen hedelmiä. Minulla on kaksi aikuista lasta, Molemmat ovat tasapainoisia ja elävät hyvää aikuisen elämää. Eivät menneet pilalle, vaikka emme eläneet heidän ehdoillaan. Tuo " lasten ehdoitta" elämistä mielletään itsekkääksi, vaikka se on osa kypsää aikuisuutta ja tervettä parisuhdetta.
Nykyajan hömpötystä, vanhemmuuden suorittamista.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen on joskus ollut lapsi, ja melkein kaikki ovat asuneet lapsiperheessä monta vuotta. Ihmettelen, miten jotkut eivät saaneet siitä tarpeekseen jo silloin. Miksi pitää elää koko homma uudelleen toisessa roolissa?
ihmettelen, miten joku voi olla noin pihalla evoluutiobiologiasta. Ihmisellä on luontainen tarve lisääntyä, ei siinä sen kummempaa. Olisimme kuolleet sukupuuttoon jo aikoja sitten, jos kukaan ei haluaisi „elää koko hommaa uudestaan“.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateus lapsettomia kohtaan.
Itsehän olette soppanne keittäneet.
Tosi kiva kommentti hei
Kaikkien pitäisi tietää, mitä kaikkea negatiivista vanhemmuuteen liittyy. Suomessa kenenkään ei ole pakko ryhtyä äidiksi, jos ei halua. Tätä taustaa vasten on kyllä harvinaisen typerää olla kateellinen ihmisille, jotka ovat osanneet valita fiksummin.
no kyllä ihan varmasti tietää, siitä sinun ei pidä olla huolissasi. Viimeistään av-ta lukemalla kyllä tulee niin paljon negatiivista asiaa lapsiperheistä ettei jää epäselväksi, mitä huonoja puolia siinä elämässä on. Eikö olisi hienoa, jos kukaan ei enää tekisi lapsia! saataisiin kuolla rauhassa sukupuuttoon ja nauttia täysin lapsivapaasta maailmasta viimeiset vuosikymmenemme! Ai että, se olis kyllä ihana maailma!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näitä poikalasten äideilläkin näkee. Ei vain ole vaatteet sävy sävyyn, mutta tasan kuljetaan koko poppoo trikoopipoissa (muksuilla siniset, mammalla muuta väriä) jne.
On teille moukilla jumaliste huolet. Kun ei ole omaa elämää, te kuljette kyttäämässä miten muut pukeutuvat. Ottakaa nyt päänne pois perseestänne ja alkaa elää omaa elämäänne, antakaa lähimmäisten elää omaansa. Kukin pukeutukoon vaikka vaippoihin, jos hyvältä tuntuu, mitä ihmettä te siitä valitatte. Ootte te kyllä ihan sairaita mätiaivoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en pysty ymmärtämään sitä miksi se lapsiperhe on palstan lapsettomalle niin suuri mörkö. Itse olin lapseton 42 -vuotiaaksi asti. Kukaan ei painostanut, harva edes kysyi oliko lapsia ollutkaan suunnitelmissa. Hyvin vähän tuli oltua lapsiperheiden kanssa tekemisissä eikä niiden tekemiset millään tavalla vaivanneet minua tai häirinneet. Elämä oli vapaata, olo oli kuin lentojätkällä, kukaan ei kaivannut liikoja. Aviossa toki olin koko aikuisikäni, mutta mieskään ei ollut sen sopivampi isähommiin kuin minä luulin olevani äitihommiin. Myöhemmällä iällä jouduin sitten vaihtamaan parisuhdetta ja uusi mies oli toista maata kuin edellinen ja vauvakuumeenkin sai minuun tartutettua. Lapsi tehtiin kypsässä iässä ja nyt se elämä vasta alkoi. Minun puolestani tämänkin palstan pikkuvelat saavat ristiä säärensä ihan vapaasti, mutta onko se niin hemmetin vaikeaa antaa meidän lapsiperheiden elää onnellista elämäämme rauhassa ilman, että jatkuvasti täytyy loukata ja solvata. P.S. Tuoreen Väestöliiton tutkimuksen mukaan köyhät ja kouluttamattomat jäävät lapsetta kaikkialla Euroopassa, vapaaehtoinen lapsettomuus on kasvanut ainoastaan saksankielisellä kielialueella.
Mitähän mahdat selittää? Vapaaehtoisen lapsettomuuden suosio on kasvanut Suomessa todella paljon, tuplaantunut kymmenessä vuodessa.
mihin tuo,olettamuksesi perustuu? noista „vapaaehtoisesti lapsettomista“ tosi moni muuttaa mielensä muutaman vuoden sisällä, mutta sitähän he eivät halua kuulla eivätkä tietää vielä siinä vaiheessa, kun elävät ihanassa vela-kuplassaan lapsiperheiden kurjaa elämää kauhistelöen.
Aika moni äiti on ollut joskus lapseton ja elänyt lapsetona elämää. Minäkään en syntynyt lapsen kanssa vaan elin 40-vuotiaaksi saakka lapsettomana.
Ja nyt nää lapsettomat täällä kertoo mulle, minkälaista mun elämä on lapsettomana ollut, että se on ollut siis - kadehdittavaa!
Paitsi että en edes keksi, miksi kadehtisin niitä, joilla ei ole lapsia, niin voin myös vakuuttaa, ettei minua ylipäänsä kiinnosta se, onko jollain minulle tuntemattomalla ihmisellä lapsia/lapsihaaveita tai ei. Mutta kun te ette usko.
Koska iso osa teidän elämänsisältöä on inttää täällä siitä, miten me äidit niin kadehdimme teidän elämäänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen on joskus ollut lapsi, ja melkein kaikki ovat asuneet lapsiperheessä monta vuotta. Ihmettelen, miten jotkut eivät saaneet siitä tarpeekseen jo silloin. Miksi pitää elää koko homma uudelleen toisessa roolissa?
ihmettelen, miten joku voi olla noin pihalla evoluutiobiologiasta. Ihmisellä on luontainen tarve lisääntyä, ei siinä sen kummempaa. Olisimme kuolleet sukupuuttoon jo aikoja sitten, jos kukaan ei haluaisi „elää koko hommaa uudestaan“.
Ei ole mitään luontaista tarvetta hankkia lapsia. Lapset ovat olleet seuraus siitä, että haluaa seksiä ja paritella. Olet tise aika pihalla evoluutiobiologiasta jos kuvittelet, että olisi voinut kehittyä jokin erityinen vietti hankkia lapsia. Sellaiselle ei ole mitään painetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi helvetti, mitä se oma aika on? Sohvalla makaamista. Ikinä ei ole mistään tarvinnut lasten takia kieltäytyä. Ja sitäpaitsi kaikki on ollu mukavempaa lasten kanssa. On menty ja touhuttu. Olen aina lukenut paljon, muutaman kirjan viikkovauhtia, ei ole lapset sitäkään häirinneet. Lenkkeillyt olen aina, kun olivat pieniä, ensin kävin lenkillä minä, sitten lasten isä, ei ongelmaa. Jumpannur olen lasteni kanssa, punnerruksen lapsi selässä kasvattivat habaa.
Toiset menee ja tekee, sinä keskityt valittamiseen.
Mitä on oma aika? Keskeytyksetöntä aikaa, jonka voin käyttää yksin juuri sellaisiin asioihin, jotka minua kiinnostavat. Minun tapauksessani esimerkiksi lukemista, kirjoittamista, meditointia, maastojuoksua, podcastien kuuntelua ja uusien reseptien testaamista.
Jos sinusta kaikki on kivampaa lasten kanssa, sinulla ei selvästikään ole oman ajan tarvetta. En ymmärrä, miksi edes kommentoit asiaa.
Me ei siskoni kanssa kumpikaan halunneet lapsia nuorena. Sitten siskoni teki ekan ja kohta sillä olikin jo kolme.
Nyt on elämä raskasta ja tietää, että minä olen yhä vahvasti päätöksessäni pysynyt eikä ymmärrys ehkä riitä, että miksi valittaa jos on itse päättänyt tehdä noin... Näen silti, että on tosiaan rankkaa ja koetan välillä auttaa, mutta sekin on enemmän kuin mitä minä elämääni kaipaan: en kaipaa lapsia ja haluan mennä ja tulla miten haluan, en voisi kuvitella jaksavani käydä töissä jos olisi lapsia ym. Mutta tuntuu hiljalleen, että en uskalla kertoa siskolleni asioita elämästäni, kun kohta alkaa tulla niitä "helppoahan se on" -kommentteja. Minä tiesin mitä haluan ja niin tein. Pitäkää tunkkinne te, jotka koetatte muita syyllistää päätöksestänne ja elämän rankkuudesta.
Sellaisesta voi valittaa, jota ei ole itse valinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset menee ja tekee, sinä keskityt valittamiseen.Mitä on oma aika? Keskeytyksetöntä aikaa, jonka voin käyttää yksin juuri sellaisiin asioihin, jotka minua kiinnostavat. Minun tapauksessani esimerkiksi lukemista, kirjoittamista, meditointia, maastojuoksua, podcastien kuuntelua ja uusien reseptien testaamista.
Jos sinusta kaikki on kivampaa lasten kanssa, sinulla ei selvästikään ole oman ajan tarvetta. En ymmärrä, miksi edes kommentoit asiaa.
Eli sinun pitää täyttää elämäsi jonninjoutavalla paskalla, kun muutoin heräät huomaamaan kuinka tylsää se on.
Voin kuvitella kuinka loputtoman tylsä ihminen olet, tunnen teikäläisiä muutaman, minä, minä, minä, minä,minä, minä.....
Fiksut ihmiset sitten naureskelemme teille ja suunnattomasti säälimme.
Ohis
Tätä jatkuvaa valitusta en ymmärrä. Sekä lapselliset että lapsettomat valittaa.
Haistakaa paska, aikuiset ihmiset, viitsittekin.
Lapset ovat ihmisiä siinä missä aikuisetkin, molemmissa on vittumaisia, kuten iso osa tällä palstalla määkiviä ja sitten on mukavia, hyvin käyttäytyviä.
Minulla on kaksi lasta, enkä tiedä mitään ihanampaa elämässä, ovat jo liki nelikymppisiä, edelleen äitinsä silmäteriä. Ymmärrä myös jos joku ei lapsia halua, sitten ei tee ja sillä hyvä.
Eläkää ja antakaa toisten elää, kukin tavallaan.