Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi itsetuhoisia yritetään väkisin pitää hengissä?

Vierailija
20.12.2017 |

Siinäpä se kysymys jo otsikossa oikeastaan tulikin. Eli mikä logiikka siinä on, että itsetuhoisia koitetaan ja pakotetaan väkisin pysymään hengissä? Eikö jokainen saa elämästään kuitenkin päättää itse tai eikö se oikeus ainakin kuuluisi loppuviimein kaikille?

Turha selostaa, että mielenterveysongelmat ovat sairaus siinä missä muutkin. Niin ovat, mutta ero on merkittävä esimerkiksi syöpään yms. Syöpäpootilas ei missään tapauksessa halua kuolla ja häntä koitetaan kaikin keinoin hoitaa jottei niin kävisi. Parannuttuaan hän kykenee yleensä täysipainoiseen elämään.

Näitä itsetuhoisia huomionkerjääjiä ramppaa päivystyksessä jatkuvasti, samat naamat uudestaan ja uudestaan ranteet auki ja napit vatsassa. Mitä helvetin hyötyä on kenellekään siitä, että nämä aina vain kiilaavat jonon kärkeen vatsahuuhteluun tai elvytykseen? Minimaalinen osa heistä koskaan kuntoutuu mihinkään järkevään kuntoon voidakseen elää normaalia elämää, käydä töissä, saatika että perustaisivat perheen ja siirtäisivät latvaongelmansa vielä jälkeläisilleenkin. Karua sanoa näin, mutta tottahan se on. Että nämä ihmiset ovat pelkkä kuluerä ja loputtoman huolen aihe ja taakka kaikille, omaisille, terveydenhoidolle ja valtiolle. Yksikään heistä ei tuota enemmän kuin kuluttaa, ei lähellekään. Kalliilla hoidolla saavutetaan korkeintaan kymmeniä ja taas kymmeniä vuosia kestävä holhoussuhde.

Joten miksi kerta toisensa perään vaivautua hoitamaan kun ihminen itse haluaa päättää päivänsä ja torpedoi kaiken tehdyn työn? Mitä hyötyä pakkohoitamisesta on? Saadaan ihminen taas riittävän toimintakykyiseksi, jotta voi yrittää uudestaan?

Keskitettäisiin resurssit heihin, jotka hoitoa haluavat ja joiden loppuelämä on suurella todennäköisyydellä mielekästä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, mutta tabu. Suurin osa varmasti ajattelee, että hyvä vaan kun poistivat itsensä elätettävien listalta. Mutta ääneen sitä ei voi missään sanoa.

Vierailija
2/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin itsetuhoisena työssäkäyvänä tuntuu, että ainoa, joka haluaa edes jotenkuten pitää mua hengissä on minä itse. Mitään apua ei tunnu saavan saati ketään kiinnostavan. Uskon vakaasti, että nämä ovat hoidettavissa olevia ongelmia ja kykenisin täyspainoiseen elämään, jos saisin kunnon apua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni sairaaloihin tulisi päästä allekirjoittamaan paperi ja kuukauden harkinta-ajan jälkeen uusi paperi ja siitä vielä kuukausi videoidun tunnustuksen kautta ja itse nappia painaen myrkky sisään kipua tuntematta.

Ikävää lukea viikoittain rekkaan ajaneista autoista tai junien pysähtymisisistä.

Vierailija
4/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Logiikka on sama kuin rosvo ja poliisileikeissä. Poliisi ei toivo rikollisuuden loppuvan, koska sitten ei tarvita poliisiakaan.

Itsemurhayritykset ovat useimmiten impulsiivisia. Kun impulsiivisuus leikataan jarruilla, kuten ketiapiinilla ja voihappoon vaikuttavilla mömmöillä, voidaan olettaa ihmisen jatkavan elämäänsä ja tuottavan enemmän sairaanhoitoprosessille.

Ongelma on myös elämän arvottamisessa. Päivityksen kannalta olisi varmasti kiva hoidella kauniita miehiä ja naisia, joilla on paljon rahaa ja statusta. Jonon ohittava, paskat housussa oleva pultsari, ottaa totta kai pannuun sekin.

Vierailija
5/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt ainakin 3 syytä:

- masennuksesta voi toipua, eli toivoa paremmasta on

- itsetuhoinen ei masennuksessaan välttämättä ymmärrä tekonsa lopullisuutta

- itsemurha aiheuttaa aina hirveästi pahaa mieltä myös läheisille

Vierailija
6/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetuhoiset eivät ajattele normaalisti ja iso osa pääsee ongelmasta eroon.

Vierailija
7/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

):

Vierailija
8/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitajana päivystyksessä ja suoraan sanottuna vituttaa kun samat naamat jatkuvasti hoidettavana. Vuodesta toiseen. Pari ensimmäistä kertaa jaksaa olla empaattinen, elämä kun voi joskus potkia rankasti kenen tahansa päähän. Mutta kun samat tyypit rahdataan kalliiseen hoitoon ties kuinka monetta kertaa, tekisi mieli sanoa, että huolellisuutta ensi kerralla. Samaan aikaan joudumme käännyttämään sairaita lapsia ja vanhuksia pois päivystyksestä kun jonot on muutenkin pitkät. Ei tunnu reilulta, että itse aiheutetut ongelmat menevät aina tärkeysjärjestyksessä edelle.

Vierailija
9/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on Mengele.

Vierailija
10/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos itsetuhoisen kohdalla toimittaisiin näin, myös alkoholistin ja narkomaanin kohdalla esimerkiksi pitäisi päteä sama! Mitä he tuottavat ihmiskunnalle? Ovat valtava taakka omaisille puhumattakaan paljonko heidän ns, hoitonsa maksaa! Vain äärimmäisen harvat jättävät tämänlaatuisen itsetuhoisen käytöksen.

Probleema on se. että tullaan vaarallisen lähelle rotuhygieniaa. Miten osaisit ratkaista ongelman niin, että näin ei pääsisi tapahtumaan? Uskotko ihmiseen niin sinisilmäisesti, että luotat ettei näin kävisi? Ettei puhdistus leviäisi kulovalkean tavoin yhä uusiin tuottamattomiin ihmisryhmiin? Minä en.

Vierailija
11/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kaikkien mielisairaiden anneta puuhailla mitä huvittaa? Miksei dementikot saa kävellä sukkasillaan talvipakkasella? Miksi humalaiset kerätään yöksi putkaan talteen? Miksei lapset saa leikkiä junaradalla? Miksi on pakko pitää turvavöitä?

Tunge sinä se mukakyyninen nihilismisi sinne sulle kaikkein rakkaimpaan paikkaan ;)

Vierailija
12/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoamalla ihmiselle mahdollisuuden tehdä itsemurha vältyttäisiin aika monelta ongelmalta. Samoin asialla draamailu vähenisi. 

Vierailija
13/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hoitajana päivystyksessä ja suoraan sanottuna vituttaa kun samat naamat jatkuvasti hoidettavana. Vuodesta toiseen. Pari ensimmäistä kertaa jaksaa olla empaattinen, elämä kun voi joskus potkia rankasti kenen tahansa päähän. Mutta kun samat tyypit rahdataan kalliiseen hoitoon ties kuinka monetta kertaa, tekisi mieli sanoa, että huolellisuutta ensi kerralla. Samaan aikaan joudumme käännyttämään sairaita lapsia ja vanhuksia pois päivystyksestä kun jonot on muutenkin pitkät. Ei tunnu reilulta, että itse aiheutetut ongelmat menevät aina tärkeysjärjestyksessä edelle.

Miksette sitten voi kirjottaa reseptille 100kpl sopivaa unilääkettä niin ongelma ratkeaa lopullisesti?

Vierailija
14/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kun tunnustat kantasi.

Itsarin tehneillä on yli 93%:lla on aiempi mt-diagnoosi.

Mikäli itsarin yrittänyt tulee toisen kerran sinne päivystykseen, fiksu ihminen ymmärtää ongelman olevan paskassa sairaanhoidossa/kuntoutuksessa, eikä ihmisessä.

Seuraavan kerran kun itsetuhoinen tulee sinne kursittavaksi kasaan, pohdippa näitä seikkoja ja yritä keksiä miten voisit parantaa asioita.

Vierailija
15/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nythän nimenomaan itsenäisesti aktiivisia työttömiä ollaan poistamassa lopullisesti maailmankartalta. Tämä maailma on sekaisin. Kun ihminen yrittää aktiivisesti parantaa elämäänsä ja ehkä siinä sivussa vielä toistenkin elämää, rangaistaan häntä siitä. Mutta jos lyö läskiksi ja suostuu pelinappulaksi niin siitä palkitaan.

Vierailija
16/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eutanasiasta on puhuttu lähinnä vanhusten ja vaikeasti sairaiden kohdalla. Oikeasti eutanasia pitäisi sallia nuorille. Pitäisi kannustaa itsetuhoisia ihmisiä päättämään päivänsä hallituissa oloissa. Vältyttäisiin sivullisilta uhreilta kuten kouluampumisissa, ostoskeskusräjäytyksissä ja tahallisissa kolareissa. Kun saataisiin nuoret käyttämään eitanasiapalveluita, heillä ei olisi enää tarve tappaa muita oman itsemurhansa ohessa.

Vierailija
17/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksette sitten voi kirjottaa reseptille 100kpl sopivaa unilääkettä niin ongelma ratkeaa lopullisesti?

Tutustu sanaan laki.

Vierailija
18/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutustu sanaan laki.

Ei laki kiellä avustettua itsemurhaa. Muutenhan jokainen lääkäri, jonka reseptilääkkeitä syömällä on tehty itsari, olisi linnassa.

Vierailija
19/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eutanasiasta on puhuttu lähinnä vanhusten ja vaikeasti sairaiden kohdalla. Oikeasti eutanasia pitäisi sallia nuorille. Pitäisi kannustaa itsetuhoisia ihmisiä päättämään päivänsä hallituissa oloissa. Vältyttäisiin sivullisilta uhreilta kuten kouluampumisissa, ostoskeskusräjäytyksissä ja tahallisissa kolareissa. Kun saataisiin nuoret käyttämään eitanasiapalveluita, heillä ei olisi enää tarve tappaa muita oman itsemurhansa ohessa.

Jep. Tässäpä hyvä malli murrosikäisille tytöille. Suosittelen.

Vierailija
20/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkkuja Ap Hämeenlinnaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi