Omaehtoinen opiskelu työttömyystuella???
Hain TE-toimistolta mahdollisuutta opiskella omaehtoisen opiskelun tuella - saan ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa - mutta tukea ei myönnetty. Kuitenkin TE-toimiston virkailija laittoi sähköpostia, että jos kuitenkin aloitan opinnot, pitää tästä ilmoittaa ja opintojen vaikutus työttömyysetuuteen selvittää. En käsitä tätä!! Voinko kielteisestä päätöksestä huolimatta vain suorittaa opinnot ja saada ansiosidonnaista? Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa tai onko tietoa tällaisesta tilanteesta?
Eikö omaehtoisen opiskelun tuki olisi ollut se sama ansiosidonnainen, mitä nytkin saan ja mihin opintojen vaikutus pitää selvittää, jos aloitan opinnot...
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muahhahhaa =D
Näen myös sieluni silmin kohtauksen tulevaisuudestani, jossa istun oikeudessa syytettynä törkeästä opintojen suorittamisesta ilman TE-toimiston lupaa. Virkailijatäti antaa todistuksen, jonka mukaan olen toiminut rikollisesti ja ansaitsen karenssin loppuiäkseni.
Etuuksissa huijaaminen on törkeä kavallus ja siitä tulee vankeutta. Ja sakkoja.
Että linnaan ihan joutuu, kun työttömänä opiskelee? On tämä yhteiskunta. Tuossa voisi olla ikäperuste niin, että yli 40 vuotiaat saisi kyttäämättä opiskella esim. Puoli vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei myönnetty siksi, koska TE-toimisto katsoi, että heidän palvelunsa auttaisivat enemmän työllistymistäni kuin opinnot. Lisäksi perustelun mukaan minun pitäisi työllistyä jo olemassa olevalla tutkinnollani.
Noh, olen aineenopettaja ja olisin opintojen avulla saanut oikeuden toiseen opetettavaan aineeseen. Kun ennen hakemusta olin yhteydessä TE-toimistoon, virkailija sanoi puhelimessa minulle, että opinnot auttaisivat työllistymistäni ihan selvästi. Päätöksessä oli kuitenkin sitten ihan päinvastaista.
Liititkö siihen omaan hakemukseesi tilastotietoa työllistävyydestä? Eli paljonko on ollut haluamasi alan aineenopettajan töitä tarjolla suhteessa nykytilanteeseen omalla alueellasi ja maassa keskimäärin, paljonko jo on opettajia toivomallasi alalla jne.
Vai ilmoititko vain, että tämähän työllistää? Koska siellä työkkärissä ne katsovat tilastoja ja laskevat,kannattaako opiskelusi oikeasti. Turha kouluttaa työkkärivaroin työttömäksi.
En älynnyt tilastotietoja laittaa. TE-toimiston virkailija sanoi puhelimessa, että toinen aine parantaisi varmasti työllistymistäni.
Ja edelleenkin, omaehtoisen opiskelun tuki olisi ollut ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha, jonka maksaa työttömyyskassa. Ei TE-toimisto mitään kenellekään maksa, se vain päättää, onko työttömällä oikeutta työttömyysetuuteen joko Kelasta tai työttömyyskassasta.
Opinnot eivät olisi estäneet sijaisuuksien tekemistä (tosin niitäkään ei ole) koska ne olisivat olleet kirjatenttejä. Mikä on siis logiikka, että saan olla kotona ja saada ansiosidonnaista mutta en saa tehdä opintoja ja saada ansiosidonnaista?? Ja vaikka se ei varmistaisi työllistymistäni, eihän siitä haittaakaan olisi! Tuntuu niin turhalta olla tekemättä mitään, kun ajan voisi käyttää ihan hyvin opiskeluun.
Kahden kriteerin tulee täyttyä:omaehtoinen opiskelu parantaa mahdollisuuksiasi työllistyä JA työsäkäyntialueellasi tarvitaan opiskelemasi alan ammattilaisia. Siksi sairaanhoitajat eivät pääse opiskelemaan puutarhureiksi, vaikka haluavat.
Tuosta toisesta en olisi niin varma. Itsekin asun pienessä kaupungissa ja pääsin opiskelemaan kulttuurialaa, vaikka alla oli varmasti paremmin työllistävä ammatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei myönnetty siksi, koska TE-toimisto katsoi, että heidän palvelunsa auttaisivat enemmän työllistymistäni kuin opinnot. Lisäksi perustelun mukaan minun pitäisi työllistyä jo olemassa olevalla tutkinnollani.
Noh, olen aineenopettaja ja olisin opintojen avulla saanut oikeuden toiseen opetettavaan aineeseen. Kun ennen hakemusta olin yhteydessä TE-toimistoon, virkailija sanoi puhelimessa minulle, että opinnot auttaisivat työllistymistäni ihan selvästi. Päätöksessä oli kuitenkin sitten ihan päinvastaista.
Liititkö siihen omaan hakemukseesi tilastotietoa työllistävyydestä? Eli paljonko on ollut haluamasi alan aineenopettajan töitä tarjolla suhteessa nykytilanteeseen omalla alueellasi ja maassa keskimäärin, paljonko jo on opettajia toivomallasi alalla jne.
Vai ilmoititko vain, että tämähän työllistää? Koska siellä työkkärissä ne katsovat tilastoja ja laskevat,kannattaako opiskelusi oikeasti. Turha kouluttaa työkkärivaroin työttömäksi.
En älynnyt tilastotietoja laittaa. TE-toimiston virkailija sanoi puhelimessa, että toinen aine parantaisi varmasti työllistymistäni.
Ja edelleenkin, omaehtoisen opiskelun tuki olisi ollut ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha, jonka maksaa työttömyyskassa. Ei TE-toimisto mitään kenellekään maksa, se vain päättää, onko työttömällä oikeutta työttömyysetuuteen joko Kelasta tai työttömyyskassasta.
Opinnot eivät olisi estäneet sijaisuuksien tekemistä (tosin niitäkään ei ole) koska ne olisivat olleet kirjatenttejä. Mikä on siis logiikka, että saan olla kotona ja saada ansiosidonnaista mutta en saa tehdä opintoja ja saada ansiosidonnaista?? Ja vaikka se ei varmistaisi työllistymistäni, eihän siitä haittaakaan olisi! Tuntuu niin turhalta olla tekemättä mitään, kun ajan voisi käyttää ihan hyvin opiskeluun.
Mistä asti te-toimiston "palvelut" ovat kenenkään työllistymistä auttaneet? Minäkin haluaisin tietää, mitä ne sellaiset palvelut ovat.
Tiedän kyllä, minkä aineen opettajia on työttömänä, kun itsekin olen yksi sellainen. Ja tiedän, että omaa työllistymistäni edistäisivät tietyt opinnot, jotka usein liitetään omaan oppiaineeseen, ja johon ei oikein paljon päteviä opettajia ole. Niitä on myös avoimessa, ja pitääkin joskus tulevaisuudessa kokeilla, saisinko opiskella työllistämistuella.
Opiskele sivutoimisesti ja yritä samalla saada töitä.
Pitääkö avoimen yliopiston opinnoista sitten ilmoittaa te-toimistoon? Nettisivuilla mainitaan muistaakseni, että harrastusluonteisista opinnoista, esim. kansanopiston kursseista ei tarvi ilmoittaa.
Riippuu onko opinnot päätoimisia vai sivutoimisia.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu onko opinnot päätoimisia vai sivutoimisia.
TE-toimisto päättää ovatko opinnot päätoimisia vai sivutoimisia.
Suosittelen itse myös äärimmäistä varovaisuutta te-toimiston suhteen. Hain omaehtoista opiskelun tukea 6 kuukaudelle. Sain myöntävän päätöksen ja hakupapereihin kirjoitettiin tuen saannin päivämääriksi 1.luennon päivämäärä ja viimeisen luennon päivämäärä. Myös yliopistoni kirjoitti näin ja lähettivät vielä kurssikuvaukset ja kaikkien tenttien päivämäärät TE-toimistolle liitteinä. Selvitin vielä päivämäärät käsittelijälle sähköpostitse itse ennen tuen myöntämistä. Nyt tuen loppumisen jälkeen, kun olen tehnyt perus selvityksen opintojeni etenemisestä, minulle ollaan jo ilmoitettu, että puolet tuista tullaan vaatimaan minulta takaisin. Syy tähän on se, että osa tenteistä ovat olleet vasta tuon viimeisen luentopäivämäärän jälkeen. Eli TE-toimiston käsittelijä onkin katsonut (minulle siitä kertomatta), että minulla olisi tullut olla näyttää KAIKISTA kursseista opintopistesuoritteet viimeisen kurssin viimeisenä luentopäivänä. Mikä on siis jo lähtökohtaisesti mahdotonta. On hienoa, että Suomessa on mahdollisuus saada tämmöistä tukea kokopäiväiseen opiskeluun. On vaan todella surullista, että te-toimiston virkailijat eivät tee työtään tarkasti eivätkä he tarkista saamiaan liitteitä. Maalaisjärkikin jo kertoo sen, että kun kurssin luennot on päättyneet, siitä ei saa vielä opintopisteitä. Ensiksi pitäisi se tenttikin suorittaa. Tämä selvitettiin niin koulun kuin minunkin puolelta te-toimistoon ja asian piti olla selvä. Kappas, ei ollutkaan ja nyt minulta vaaditaan rahoja takaisin. Eli opiskelijat, olkaa äärimmäisen varovaisia tämän tuen suhteen. Selvittäkää nämä asiat kirjallisesti virkailijoiden kanssa ja vaatikaa lausuntoa, että virkailija on ymmärtänyt mistä päivämäärät johtuvat hakupapereissa vaikka te olisitte lähettäneet kaikki mahdolliset tositteet sinne. Onnea opiskeluun!
huh, tuntuu kyllä hurjalta, olen irtisanomisuhan alla ja opinnot ois hyvä jos jään työttömäksi, mut uskaltaako sitten jos se on tommosta
Sain kieltävät päätöksen postitse. Oma asioinnissa ei näy virkailijan minulle laittamaa päätöstä eikä välisiämme viestejä. Miksiköhän?
Up.
Onko tuoreempia kokemuksia aiheesta?
Tuossa on se järjettömyys että kun ihminen hakee kouluun ja jos saa paikan, ei vielä tiedä onko mahdollista opiskella päivärahalla. Jos tulee kielteinen päätös ja sen takia perut opiskelupaikan niin siitähän pamahtaa karenssi. Helppo se on huudella että tee töitä opiskelun ohella. Jos työttömänä ei saa töitä niin opiskelijanako sitten automaattisesti saat.
Up.
Onko uusia kokemuksia aiheeseen liittyen?
6 kk voi opiskella menettämättä työttömyysetuutta.
Puoliso opiskelee toista yliopistotutkintoa työttömyystuella. Ei ole ollut työkkärin kanssa mitään vaikeuksia.
Tänään soitettiin ja sanottiin että en saa opiskella työmarkkinatuella. Ja jos aloitan opinnot, niin sitten vielä määritellään onko se kokopäiväistä vai ei. Jos on kokopäivästä niin pitäis opiskella sillä pienellä opintotuella ja ottaa opintolainaa. Olen jo 56v. ja ei tässä opintojen takia enää lainaa halua ottaa. Jos se on sivutoimista niin pitäis olla työnhakija samalla. Kysyin että mitenkähän se opiskelu sujuu jos saisin työpaikan ja samalla opiskelisin. Ei tässä iässä jaksa moneen suuntaan revetä. En tiedä. Täytyy taas kerätä itsensä ja toipua pettymyksestä.
Vanha ketju, mutta onko tästä kellään tuoreempia kokemuksia? Millä tavoin työkkäri saa tietää opinnoista, jos niitä ei ilmoita?
Vierailija kirjoitti:
Jos suoritan opinnot, enkä kerro kellekään? Tämä on minusta melko surkuhupaisaa.
Kyllähän se näkyy opintorekisteristä.
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju, mutta onko tästä kellään tuoreempia kokemuksia? Millä tavoin työkkäri saa tietää opinnoista, jos niitä ei ilmoita?
Opintorekisteristä saa tietää suorituksesi ja niiden ajankohdan. Periaatteessa ovat kai sitten velvollisia perimään tuet takaisin ja näin on myös tapahtunut, joten en suosittele.
Voidaan myöntää, jos ne edistävät työllistymistä. Esim. sinulla on korkeakoulututkinto, mutta jossakin työssä vaadittavasta kelpoisuudesta puuttuu opintoja. Esimerkki voi olla työtön x:n ja y-aineenopettajan tutkinto, johon saisit kelpoisuuden opettaa ainetta z, kun suorittaisit avoimessa yliopistossa siitä perus- ja aineopinnot.