Omaehtoinen opiskelu työttömyystuella???
Hain TE-toimistolta mahdollisuutta opiskella omaehtoisen opiskelun tuella - saan ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa - mutta tukea ei myönnetty. Kuitenkin TE-toimiston virkailija laittoi sähköpostia, että jos kuitenkin aloitan opinnot, pitää tästä ilmoittaa ja opintojen vaikutus työttömyysetuuteen selvittää. En käsitä tätä!! Voinko kielteisestä päätöksestä huolimatta vain suorittaa opinnot ja saada ansiosidonnaista? Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa tai onko tietoa tällaisesta tilanteesta?
Eikö omaehtoisen opiskelun tuki olisi ollut se sama ansiosidonnainen, mitä nytkin saan ja mihin opintojen vaikutus pitää selvittää, jos aloitan opinnot...
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Parempi olla puoli vuotta ilman rahaa kuin 20 vuotta.
Ei se toisen aineen opiskelu takaa työpaikkaa. Aineenopetaajia on liikaa.
En käsitä kirjoitti:
Hain TE-toimistolta mahdollisuutta opiskella omaehtoisen opiskelun tuella - saan ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa - mutta tukea ei myönnetty. Kuitenkin TE-toimiston virkailija laittoi sähköpostia, että jos kuitenkin aloitan opinnot, pitää tästä ilmoittaa ja opintojen vaikutus työttömyysetuuteen selvittää. En käsitä tätä!! Voinko kielteisestä päätöksestä huolimatta vain suorittaa opinnot ja saada ansiosidonnaista? Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa tai onko tietoa tällaisesta tilanteesta?
Eikö omaehtoisen opiskelun tuki olisi ollut se sama ansiosidonnainen, mitä nytkin saan ja mihin opintojen vaikutus pitää selvittää, jos aloitan opinnot...
Jos aloitat opiskelun niin tulet menettämään tukesi. Voin sen sanoa jo nyt.
Olen ollut tilanteessasi ja fakta on se että jos ne ei suoraan sano että tuon saa tehdä niin sitä ei saa tehdä.
ÄLÄ lähde opiskelemaan. Sillä heti kun olet aloittanut opiskelut menee tukesi katkolle ja vaikka heti lopettaisit opiskelun niin tukea saat vasta pitkän ajan päästä.
Vierailija kirjoitti:
Niin.. Jos puoliso elättää.
Mutta mikä se logiikka on, että sohvalla saa maata mutta opiskella ei?
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei elä puolta vuotta syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan voi tietää, mikä takaa työpaikan ja mikä ei.
Nyt suosittelen aivan äärimmäistä varovaisuutta. Minä jouduin omaehtoisen opiskelun takia aivan hirvittävään tilanteeseen työkkärin kanssa. Olen myös aineenopettaja ja hain avoimeen yliopistoon suorittamaan vielä yhden aineen opintoja, kun tällä alueella ei noilla nykyisillä harvinaisemmilla aineillani ole töitä. Otin hyvissä ajoin työkkäriin yhteyttä ja kuvittelin, että tämähän nyt olisi ihan ilmoitusluontoinen asia. Opintojen hyödyllisyys kun oli niin itsestään selvä, ja samaa työmarkkinatukeahan minä saisin joka tapauksessa, olin sitten työttömänä työnhakijana tai omaehtoinen opiskelija. Minulla ei ollut aavistustakaan, minkälaiseen byrokraattiseen painajaiseen viaton täydennyskoulutukseni minut ajaisi.
Sain päätoimisen opiskelun hakemukseeni kielteisen päätöksen, sillä TE-palvelut oli jollakin käsittämättömällä logiikalla laskenut opintopisteideni kertymisen liian alhaiseksi päätoimiseen opiskeluun (vaikka olisin opiskellut yli 6 op:n kuukausivauhtia). Potutti, että joutuisin käyttämään opintoihin enemmän aikaa ja suorittamaan ne sivutoimisesti. Asiasta tuli selvityspyyntö, jossa kysyttiin ainoastaan siitä, olinko aloittamassa opinnot hakulomakkeisiin merkittynä päivänä ja olisinko opintojen aikana työmarkkinoiden käytettävissä. No vastasin siihen, mitä kysyttiin, ja tein myös selväksi, että saatoin suorittaa opinnot sivutoimisesti.
Sitten parin viikon päästä tuli postissa se todellinen pommi. TE-palvelut oli nyt laskenut, että opintojeni suoritustahti olisikin liian NOPEA sivutoimiseen opiskeluun. Koska olin "luvattomasti" suorittanut päätoimisia opintoja, oikeuteni työmarkkinatukeen evättiin. Siis täsmälleen samat opinnot olivat liian hitaat päätoimiseen opiskeluun ja liian nopeat sivutoimiseen opiskeluun. Tein asiasta ohjeiden mukaan valituksen Kelaan, mutta edelleen TE-palvelut pysyi kannassaan ja asia eteni työttömyysturvan muutoksenhakulautakuntaan, missä keskimääräinen käsittelyaika on 10 kuukautta. Minulla ei ole oikeutta toimeentulotukeen tai asumistukeen, eli minut on pudotettu täysin kaikkien yhteiskunnan turvaverkkojen ulkopuolelle - ja vain siksi, että yritin parantaa mahdollisuuksiani päästä töihin. On vaikea olla saamatta vaikutelmaa, että tämä ei ole ollut vahinko. TE-palveluilla on poliittista painetta siistiä työttömyystilastoja, ja tarjosin heille tahtomattani tekosyyn päästä pudottamaan minut tilastoista pois.
Tällä pitkällä tarinalla yritän siis varoittaa, että älä luota työvoimaviranomaisten käyttävän tilanteessa tervettä harkintaa tai suhtautuvan tilanteeseesi niin kuin normaalit järkevät ihmiset. He välittävät vain tasan tarkkaan siitä, mitä olet lomakkeisiin merkinnyt, ja tulkitsevat antamiasi tietoja omalla logiikallaan. En suosittele minkäänlaiseen luvattomaan opiskeluun, vaan tekemään selväksi saman tien, että sinulla on mahdollisuus opiskella sivutoimisesti. 60 op:n opintoihin ei tosiaan niin kauaa mene, vaikka ne suorittaisikin alle 5 op:n kuukausivauhtia. Lähetä vaikka uusi opiskelusuunnitelma, mihin merkitset sivutoimisen opiskelun alku- ja päättymispäivämäärän. Älä anna minkäänlaista mahdollisuutta tahallisiin väärintulkintoihin, joista sinulle annetaan karenssia tai jopa kielletään oikeus työttömyysetuuteen. Minä olen tämä asian saanut nyt oppia kantapään kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei, mutta aineenopettajia on ihan oikeasti todella paljon liikaa ja aineenopeilla on vakavia työllistymisongelmia. Pitää olla 4-5 opetettavan aineen pätevyys, että on jotain mahiksia työllistyä ja sittenkin on tarjolla pelkää pätkää ja silppua. Luokanopettajien työllistyminenkin on viime vuosina hankaloitunut todella paljon ja tulevaisuudessa hankaloituu entisestään . Ap:lle suosittelen mieluummin erityisopettajaopintoja kuin uuden opetettavan aineen opiskelua, siis jos työllistymistä ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toi kirjoittaja antoi niin ymmärtää. Että tuo puolen vuoden opiskelu riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Opintotukikuukausia minulla ei ole enää jäljellä ja puoliso on töissä, joten en saisi edes toimeentulotukea. Saisin opinnot tehtyä varmaankin puolessa vuodessa, kesään mennessä siis, mutta olisihan se vähän kurjaa ilman rahaa..
No, ensinnäkin laske miten saisit optimoitua eli minimoitua päätoimisen opiskeluajan. Riittäisikö esim. pari kuukautta hitaammalla tahdilla niin ettet menetä tukia, ja sitten 3-4kk tosi tiukkaa opiskelua päätoimisena? Rahaton aika jäisi lyhemmäksi. Sinähän voit "valmistella" niitä opintoajan kursseja esim. lukemalla valmiiksi kirjoja tms., jottei kerralla tulee liikaa omaksuttavaa. Sitten vaan rykäiset suoritukset kerralla.
Toisekseen: jos olet varma, että opiskelu auttaa työllistymisessä, siihen ehdottomasti kannattaa uhrata muutama tonni (sanon tämän itse opintovapaalle jääneenä, joka menetti tuloja vuoden ajalta luokkaa 20 tonnia). Jos taas ajattelet ettei opiskelu auta työllistymään, niin sittenhän työkkärin päätös oli ihan oikea.
Vierailija kirjoitti:
Nyt suosittelen aivan äärimmäistä varovaisuutta. Minä jouduin omaehtoisen opiskelun takia aivan hirvittävään tilanteeseen työkkärin kanssa. Olen myös aineenopettaja ja hain avoimeen yliopistoon suorittamaan vielä yhden aineen opintoja, kun tällä alueella ei noilla nykyisillä harvinaisemmilla aineillani ole töitä. Otin hyvissä ajoin työkkäriin yhteyttä ja kuvittelin, että tämähän nyt olisi ihan ilmoitusluontoinen asia. Opintojen hyödyllisyys kun oli niin itsestään selvä, ja samaa työmarkkinatukeahan minä saisin joka tapauksessa, olin sitten työttömänä työnhakijana tai omaehtoinen opiskelija. Minulla ei ollut aavistustakaan, minkälaiseen byrokraattiseen painajaiseen viaton täydennyskoulutukseni minut ajaisi.
Sain päätoimisen opiskelun hakemukseeni kielteisen päätöksen, sillä TE-palvelut oli jollakin käsittämättömällä logiikalla laskenut opintopisteideni kertymisen liian alhaiseksi päätoimiseen opiskeluun (vaikka olisin opiskellut yli 6 op:n kuukausivauhtia). Potutti, että joutuisin käyttämään opintoihin enemmän aikaa ja suorittamaan ne sivutoimisesti. Asiasta tuli selvityspyyntö, jossa kysyttiin ainoastaan siitä, olinko aloittamassa opinnot hakulomakkeisiin merkittynä päivänä ja olisinko opintojen aikana työmarkkinoiden käytettävissä. No vastasin siihen, mitä kysyttiin, ja tein myös selväksi, että saatoin suorittaa opinnot sivutoimisesti.
Sitten parin viikon päästä tuli postissa se todellinen pommi. TE-palvelut oli nyt laskenut, että opintojeni suoritustahti olisikin liian NOPEA sivutoimiseen opiskeluun. Koska olin "luvattomasti" suorittanut päätoimisia opintoja, oikeuteni työmarkkinatukeen evättiin. Siis täsmälleen samat opinnot olivat liian hitaat päätoimiseen opiskeluun ja liian nopeat sivutoimiseen opiskeluun. Tein asiasta ohjeiden mukaan valituksen Kelaan, mutta edelleen TE-palvelut pysyi kannassaan ja asia eteni työttömyysturvan muutoksenhakulautakuntaan, missä keskimääräinen käsittelyaika on 10 kuukautta. Minulla ei ole oikeutta toimeentulotukeen tai asumistukeen, eli minut on pudotettu täysin kaikkien yhteiskunnan turvaverkkojen ulkopuolelle - ja vain siksi, että yritin parantaa mahdollisuuksiani päästä töihin. On vaikea olla saamatta vaikutelmaa, että tämä ei ole ollut vahinko. TE-palveluilla on poliittista painetta siistiä työttömyystilastoja, ja tarjosin heille tahtomattani tekosyyn päästä pudottamaan minut tilastoista pois.
Tällä pitkällä tarinalla yritän siis varoittaa, että älä luota työvoimaviranomaisten käyttävän tilanteessa tervettä harkintaa tai suhtautuvan tilanteeseesi niin kuin normaalit järkevät ihmiset. He välittävät vain tasan tarkkaan siitä, mitä olet lomakkeisiin merkinnyt, ja tulkitsevat antamiasi tietoja omalla logiikallaan. En suosittele minkäänlaiseen luvattomaan opiskeluun, vaan tekemään selväksi saman tien, että sinulla on mahdollisuus opiskella sivutoimisesti. 60 op:n opintoihin ei tosiaan niin kauaa mene, vaikka ne suorittaisikin alle 5 op:n kuukausivauhtia. Lähetä vaikka uusi opiskelusuunnitelma, mihin merkitset sivutoimisen opiskelun alku- ja päättymispäivämäärän. Älä anna minkäänlaista mahdollisuutta tahallisiin väärintulkintoihin, joista sinulle annetaan karenssia tai jopa kielletään oikeus työttömyysetuuteen. Minä olen tämä asian saanut nyt oppia kantapään kautta.
Sanattomaksi vetää...
Mä olen hakenut ja päässyt opiskelemaan ja tällä hetkellä odotan te-toimiston päästöstä siitä että saanko opiskella ansiosidonnaisella. Olen valinnut iltaopinnot juuri siksi että edelleen olen valmis vastaanottamaan oman alani (pääasiassa päivä-) töitä tarvittaessa mutta silti osasivat te-toimistossa jo valmiiksi epäillä mahiksiani opiskeluun eli kieltävää vastausta mäkin tässä odotan.
Vastauksena kysymykseesi, jos te-toimisto on antanut sulle kieltävän vastauksen, niin et saa opiskella ansiosidonnaisella. Jos aloitat opiskelun, tuki katkeaa.
Insinööriliiton adressi linkki oli joskus palstalla jossa ajettiin mahdollisuutta opiskella työttömyystuella.
5 op raja on veteen piirretty viiva ja olen myös pulassa samasta asiasta.
Opetus järjestetään monimuotoisuus ja yksi kurssi on pilkottu 3 kuukaudelle. Yritä siinä saada puolessa vuodessa 5 op kasaan/kuukausi.
Itsensä kouluttaminen on kiellettyä vaikka se takaisi työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Tummennettuun kohtaan kysymys: oletko siis hakenut myös Kelan toimeentulotukea? millä perusteella sen saanti sinulta on evätty? eikö kaikilla pidä olla jokin toimeentulo, eli ilman rahaa ei ketään jätetä. Onko sinulla siis mies joka tienaa tms?
Itse nimittäin aion jatkaa opintojani, vaikka minulla ei ole oikeutta mihinkään tukeen..oletan kyllä silti saavani jotain rahaa toimeentulotukena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tummennettuun kohtaan kysymys: oletko siis hakenut myös Kelan toimeentulotukea? millä perusteella sen saanti sinulta on evätty? eikö kaikilla pidä olla jokin toimeentulo, eli ilman rahaa ei ketään jätetä. Onko sinulla siis mies joka tienaa tms?
Itse nimittäin aion jatkaa opintojani, vaikka minulla ei ole oikeutta mihinkään tukeen..oletan kyllä silti saavani jotain rahaa toimeentulotukena.
En ole oikeutettu toimeentulotukeen työssäkäyvän puolison vuoksi tai asumistukeen siksi, että meillä on omistusasunto. Kotitalouteni on siis paperilla liian hyvin toimeentuleva ollakseni oikeutettu minkäänlaiseen sosiaaliturvatukeen, vaikka todellisuudessa minun ja puolison taloudellinen tilanne on asuntolainan ja muiden pakollisten menojen vuoksi äärimmäisen tiukka.
Mitä iloa on puolisosta, jos se ei ole valmis tukemaan taloudellisesti puolta vuotta? Joskus sitten toisinpäin. Eihän tuollaiseen voi luottaa, että pysyy rinnalla muissakaan kriiseissä. Itse voisin elättää vaikka kämppistä pari kuukautta. En ymmärrä tuollaista elämää.
Mutta tosiaan, sinulla on selkeä ammatti, eikä lisäpätevyys takaa työpaikkaa. Sinänsä ymmärrettävä päätös. Voithan muuttaa omaan kämppään, jos tosiaan on rahasta kiinni.
Kuten moni on todennut; jos aloitat opinnot, niin ansiosidonnainen katkeaa, koska et ole käytettävissä työelämässä. Ja koska sinulla on puoliso, niin hänen velvollisuutensa on lain edessä elättää sinut (työtön puoliso on toki eri asia).
Opiskelin itse pelkällä työmarkkinatuella ja vuonna 2010 asia meni suunilleen näin: Kerroin työkkäriin, että haluaisin opiskella uutta alaa, joka työllistäisi. Minun piti saada ensin sisäänpääsypaperit koulusta ja kiikutin ne työkkäriin, jossa arvioitiin, että edistääkö uusi koulutus työllistymistäni. Hakemukseni hyväksyttiin ja sain 2 vuotta opiskella työkkärin tuella plus yleinen asumislisä (ei ollut puolisoa). Pari kertaa vuodessa lähetin opintorekisterini, jolla seurattiin edistymistä. Omalla kohdalla asiat sujuivat mainiosti ja pääsin työelämään hyvin kiinni.
Eli opiskelu työkkärin rahoilla tai ansiosidonnaisella ei ole ilmoitusasia, vaan työkkäri päättää asiasta tapauskohtaisesti. Pitää olla hyväksytty uuteen kouluun ENNEN tukipäätöstä. Päätökset vaihtelevat paikkakunnittain joten vaihtelua riittää (ikävä kyllä).
Jos sinulla on asiat noin hyvin, että on puoliso elättämässä (ja koet että opiskelu aidosti edistää), niin käy opinnot riippumatta työkkärin päätöksestä. 60 opintopistettä tulee nopeasti, kun otat sen asiaksesi. Ja jos kerran voit tehdä sijaisuuksia opintojen ohella, niin sinulla ei ole mitään hätää taloudellisestikkaan.
Tuossa tilanteessa tyytyisin opiskelemaan sivutoimisesti siten, että opintopisteitä tulee max 5 op kuussa. Saisit opiskella ansiosidonnaisella eikä opinnot kestäisi kuin puoli vuotta pitempään. Siinä voisi samalla tehdä sijaisuuksia, jos niitä on.
Mun mielestä on oikein, ettei tukea myönnetä opintoihin, jos opinnot eivät paranna työllistymistä. Tilastoistaan näkevät, jos kyseisen koulutuksen jo saaneilla on työttömyttä.
Minä sain juuri puoltavan päätöksen. Pääsin ammattikorkeaan opiskelemaan, mulla on jo yliopistotutkinto ja työelämää takana 15 vuotta. Nyt olen ollut 1,5 vuotta työttömänä.
Tämä käsiteltiin jossain TE-toimiston opintotyöryhmässä, sinne piti toimittaa kaksi eri lomaketta joissa perustellaan koulutustarve ja oppilaitoksesta vielä erillinen paperi.
Minä sain sen kaksi vuotta, koska opiskelemani ala on erittäin työllistävä, saan hyvin todennäköisesti melko paljon hyväksiluettavia opintoja vanhasta tutkinnostani ja olen ollut pidempään työttömänä.
Minä saan kylläkin vain työmarkkinatukea, koska asuimme ulkomailla pari vuotta ennen työttömäksi jäämistäni ja työssäoloehto jäi niukasti täyttymättä ansiosidonnaiseen.
Pääsääntöisesti avoimen opintoikokonaisuuksia, esim. jonkin aineen perusopinnot tai aineopinnot ei saa suorittaa työkkärikorvauksella. Tämä on aktiivimallinkin valossa aivan älytöntä. Miksi tätä ei muutettu??? Avoimen opinnot on tarkoitettu tehtäväksi työn ohessa, ne eivät estä työn hakemista eikä työn tekemistä. Vaikka opiskelee avoimessa, on täysin työmarkkinoiden käytettävissä. Lisäksi opinnot vielä maksavat ihan kivasti, eli niihin hakeutuva on aika motivoitunutkin. Kun olet päivät piirileikkikurssilla, et ole työmarkkinoiden käytettävissä, tunnet itsesi nöyryytetyksi etkä hyödy siitä mitään. Mutta silloin olet "aktiivinen"
Minä olen ymmärtänyt, että opiskelun pitää olla päätoimista ja vähintään just 5op/kk. Mulla pisteitä tulisi reilusti, koska opiskelisin mahdollisimman nopeasti. Kielteisen päätöksen perusteena oli kuitenkin se, etteivät opinnot auttaisi minua työllistymään.