Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omaehtoinen opiskelu työttömyystuella???

En käsitä
20.12.2017 |

Hain TE-toimistolta mahdollisuutta opiskella omaehtoisen opiskelun tuella - saan ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa - mutta tukea ei myönnetty. Kuitenkin TE-toimiston virkailija laittoi sähköpostia, että jos kuitenkin aloitan opinnot, pitää tästä ilmoittaa ja opintojen vaikutus työttömyysetuuteen selvittää. En käsitä tätä!! Voinko kielteisestä päätöksestä huolimatta vain suorittaa opinnot ja saada ansiosidonnaista? Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa tai onko tietoa tällaisesta tilanteesta?

Eikö omaehtoisen opiskelun tuki olisi ollut se sama ansiosidonnainen, mitä nytkin saan ja mihin opintojen vaikutus pitää selvittää, jos aloitan opinnot...

Kommentit (133)

Vierailija
41/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tilanteessa tyytyisin opiskelemaan sivutoimisesti siten, että opintopisteitä tulee max 5 op kuussa. Saisit opiskella ansiosidonnaisella eikä opinnot kestäisi kuin puoli vuotta pitempään. Siinä voisi samalla tehdä sijaisuuksia, jos niitä on.

Mun mielestä on oikein, ettei tukea myönnetä opintoihin, jos opinnot eivät paranna työllistymistä. Tilastoistaan näkevät, jos kyseisen koulutuksen jo saaneilla on työttömyttä.

Mutta tässä kannattaa olla todella tarkkana opintojen suoritusajan kanssa! Usein avoimessa vaikka perusopintojen suoritusaika on rajattu niin, että pitää tehdä enemmän kuin 5 op/kk. Opinto-oikeus vanhenee ennen kuin ehdit saada perusopinnot tehdyksi jos teet hitaammin ja joudut maksamaan uudestaan.

katsoin yhtä opintokokonaisuutta avoimen AMK:n sivuilla ja siellä oli erikseen maininta, että HUOM! ei kokonaisuus ei sovellu opiskeltavaksi työttömyyskorvauksella (tms.). Tarkoitti siis, että opinnot pitää tehdä sellaisella vauhdilla että maksimimäärä opintopisteitä per kuukausi ylittyy. Sama oli yliopiston puolella.

Avoimissa on opintoaikoja rajattu todella tiukasti.

Vierailija
42/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimen yliopiston perus-ja aineopintoja voi suorittaa sivutoimisesti max 5 op kuussa työttömyyskorvauksella ollessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tilanteessa tyytyisin opiskelemaan sivutoimisesti siten, että opintopisteitä tulee max 5 op kuussa. Saisit opiskella ansiosidonnaisella eikä opinnot kestäisi kuin puoli vuotta pitempään. Siinä voisi samalla tehdä sijaisuuksia, jos niitä on.

Mun mielestä on oikein, ettei tukea myönnetä opintoihin, jos opinnot eivät paranna työllistymistä. Tilastoistaan näkevät, jos kyseisen koulutuksen jo saaneilla on työttömyttä.

Mutta tässä kannattaa olla todella tarkkana opintojen suoritusajan kanssa! Usein avoimessa vaikka perusopintojen suoritusaika on rajattu niin, että pitää tehdä enemmän kuin 5 op/kk. Opinto-oikeus vanhenee ennen kuin ehdit saada perusopinnot tehdyksi jos teet hitaammin ja joudut maksamaan uudestaan.

katsoin yhtä opintokokonaisuutta avoimen AMK:n sivuilla ja siellä oli erikseen maininta, että HUOM! ei kokonaisuus ei sovellu opiskeltavaksi työttömyyskorvauksella (tms.). Tarkoitti siis, että opinnot pitää tehdä sellaisella vauhdilla että maksimimäärä opintopisteitä per kuukausi ylittyy. Sama oli yliopiston puolella.

Avoimissa on opintoaikoja rajattu todella tiukasti.

Avoimessa yliopistossa perusopintojen suoritusaika on yleensä 1,5 vuotta. Kurssit voi ostaa myös yksitellen. Näin on ollut niissä opinnoissa, joita olen suorittanut. Opintoni ovat olleet etänä suoritettavia, koska niitä voi suorittaa kätevästi kotoa käsin.

AMKn opinnoista en tiedä.

Vierailija
44/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintotukikuukausia minulla ei ole enää jäljellä ja puoliso on töissä, joten en saisi edes toimeentulotukea. Saisin opinnot tehtyä varmaankin puolessa vuodessa, kesään mennessä siis, mutta olisihan se vähän kurjaa ilman rahaa..

Sijaisuuksia tekisin, mutta kun ei niitäkään ole ollut kuin yksi syyskuussa.

Tuo on todella lyhyt aika olla ilman tukia. Itse opiskelin kolme vuotta ilman tukia, toki siinä toivossa että tutkinto auttaisi työllistymään. Jos vaan saat mieheltä suostumuksen, niin ilman muuta kannattaa tuo puoli vuotta opiskella ja kiristää vyötä, jos se auttaa sitten työllistymään!

Vierailija
45/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hain tuota tukea ja sitä ei puollettu. Sainkin opinnot aloittaessani selville, että saan aiemmista opinnoistani paljon hyväksilukuja ja opintoni lyhenevät parilla vuodella. Soitin työkkäriin ja kysyin, että miten menettelen, kun haluan lähettää hakemuksen uudestaan ja työmarkkinatukeani ollaan jo katkaisemassa. Sieltä sanottiin, että ihan turhaan laitan uutta hakemusta, koska tukea myönnetään vain jo aiemmin aloitettuihin opintoihin, eikä uusiin opintoihin. Sanoin, että laitan hakemuksen siitä huolimatta. Muutaman viikon päästä tuli soitto, että hakemukseni on hyväksytty ja opintojani tuetaan kahden vuoden verran. 

Vierailija
46/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos avoimessa opiskelee niin eihän siitä tarvi eikä kannata ilmoittaa työkkäriin. Eriasia nämä tutkintoon johtavat koulutukset.

Vierailija
47/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei myönnetty siksi, koska TE-toimisto katsoi, että heidän palvelunsa auttaisivat enemmän työllistymistäni kuin opinnot. Lisäksi perustelun mukaan minun pitäisi työllistyä jo olemassa olevalla tutkinnollani.

Noh, olen aineenopettaja ja olisin opintojen avulla saanut oikeuden toiseen opetettavaan aineeseen. Kun ennen hakemusta olin yhteydessä TE-toimistoon, virkailija sanoi puhelimessa minulle, että opinnot auttaisivat työllistymistäni ihan selvästi. Päätöksessä oli kuitenkin sitten ihan päinvastaista.

Liititkö siihen omaan hakemukseesi tilastotietoa työllistävyydestä? Eli paljonko on ollut haluamasi alan aineenopettajan töitä tarjolla suhteessa nykytilanteeseen omalla alueellasi ja maassa keskimäärin, paljonko jo on opettajia toivomallasi alalla jne.

Vai ilmoititko vain, että tämähän työllistää? Koska siellä työkkärissä ne katsovat tilastoja ja laskevat,kannattaako opiskelusi oikeasti. Turha kouluttaa työkkärivaroin työttömäksi.

Vierailija
48/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en myöskään saanut TE-toimistolta puoltoa, että olisin saanut opiskella työttömyystuella.

En jaksa kirjoittaa pitkää tarinaani, mutta ihmeellistä vääntöä siitä käytiin ja työkkäri hukkasi mun papereita ja koulu ehti alkamaan ja sitten saattoivatkin kieltäytyä maksamasta, kun opinnot oli jo aloitettu.

Ihan tuuripeliä koko homma.

Toimeentulotuki + opintotuki + opiskelijan asumislisä, niillä pärjäsi jotenkuten.

Monet opiskelukaverit sai tuon työkkärin tuen.

Jotkut sai koulutusrahaston aikuisopintotukea. Se on suunnilleen ansiosidonnaisen verran.

Koulutusrahasto.fi.

Sielläkin tarkat kriteerit.

Vierailija
49/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetin omaehtoisen opiskelun anomuksen perusteluineen, että tiedän saavani heti töitä, jos suorittaisin n. puolessa vuodessa aikanaan kesken jääneen ammattipätevyyden loppuun.

Eli saisin opiskella työttömyyskorvauksella.

Hakemukseen ei edes vastattu!

Kyselin vähän asiasta sitten myöhemmin virkailijalta, niin hän antoi ymmärtää, että näin "vain" 5kk työttömyden jälkeen ei fyffeä irtoa moiseen.

Jos oisin ollu vaikka 2v työttömänä, niin vois ehkä saada.

Vittu miten kannustavaa.

Vierailija
50/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei myönnetty siksi, koska TE-toimisto katsoi, että heidän palvelunsa auttaisivat enemmän työllistymistäni kuin opinnot. Lisäksi perustelun mukaan minun pitäisi työllistyä jo olemassa olevalla tutkinnollani.

Noh, olen aineenopettaja ja olisin opintojen avulla saanut oikeuden toiseen opetettavaan aineeseen. Kun ennen hakemusta olin yhteydessä TE-toimistoon, virkailija sanoi puhelimessa minulle, että opinnot auttaisivat työllistymistäni ihan selvästi. Päätöksessä oli kuitenkin sitten ihan päinvastaista.

Liititkö siihen omaan hakemukseesi tilastotietoa työllistävyydestä? Eli paljonko on ollut haluamasi alan aineenopettajan töitä tarjolla suhteessa nykytilanteeseen omalla alueellasi ja maassa keskimäärin, paljonko jo on opettajia toivomallasi alalla jne.

Vai ilmoititko vain, että tämähän työllistää? Koska siellä työkkärissä ne katsovat tilastoja ja laskevat,kannattaako opiskelusi oikeasti. Turha kouluttaa työkkärivaroin työttömäksi.

En älynnyt tilastotietoja laittaa. TE-toimiston virkailija sanoi puhelimessa, että toinen aine parantaisi varmasti työllistymistäni.

Ja edelleenkin, omaehtoisen opiskelun tuki olisi ollut ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha, jonka maksaa työttömyyskassa. Ei TE-toimisto mitään kenellekään maksa, se vain päättää, onko työttömällä oikeutta työttömyysetuuteen joko Kelasta tai työttömyyskassasta.

Opinnot eivät olisi estäneet sijaisuuksien tekemistä (tosin niitäkään ei ole) koska ne olisivat olleet kirjatenttejä. Mikä on siis logiikka, että saan olla kotona ja saada ansiosidonnaista mutta en saa tehdä opintoja ja saada ansiosidonnaista?? Ja vaikka se ei varmistaisi työllistymistäni, eihän siitä haittaakaan olisi! Tuntuu niin turhalta olla tekemättä mitään, kun ajan voisi käyttää ihan hyvin opiskeluun.

Vierailija
51/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En älynnyt tilastotietoja laittaa. TE-toimiston virkailija sanoi puhelimessa, että toinen aine parantaisi varmasti työllistymistäni.

Ja edelleenkin, omaehtoisen opiskelun tuki olisi ollut ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha, jonka maksaa työttömyyskassa. Ei TE-toimisto mitään kenellekään maksa, se vain päättää, onko työttömällä oikeutta työttömyysetuuteen joko Kelasta tai työttömyyskassasta.

Opinnot eivät olisi estäneet sijaisuuksien tekemistä (tosin niitäkään ei ole) koska ne olisivat olleet kirjatenttejä. Mikä on siis logiikka, että saan olla kotona ja saada ansiosidonnaista mutta en saa tehdä opintoja ja saada ansiosidonnaista?? Ja vaikka se ei varmistaisi työllistymistäni, eihän siitä haittaakaan olisi! Tuntuu niin turhalta olla tekemättä mitään, kun ajan voisi käyttää ihan hyvin opiskeluun.

Kahden kriteerin tulee täyttyä:omaehtoinen opiskelu parantaa mahdollisuuksiasi työllistyä JA työsäkäyntialueellasi tarvitaan opiskelemasi alan ammattilaisia. Siksi sairaanhoitajat eivät pääse opiskelemaan puutarhureiksi, vaikka haluavat.

Vierailija
52/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä kirjoitti:

Hain TE-toimistolta mahdollisuutta opiskella omaehtoisen opiskelun tuella - saan ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa - mutta tukea ei myönnetty. Kuitenkin TE-toimiston virkailija laittoi sähköpostia, että jos kuitenkin aloitan opinnot, pitää tästä ilmoittaa ja opintojen vaikutus työttömyysetuuteen selvittää. En käsitä tätä!! Voinko kielteisestä päätöksestä huolimatta vain suorittaa opinnot ja saada ansiosidonnaista? Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa tai onko tietoa tällaisesta tilanteesta?

Eikö omaehtoisen opiskelun tuki olisi ollut se sama ansiosidonnainen, mitä nytkin saan ja mihin opintojen vaikutus pitää selvittää, jos aloitan opinnot...

Yksinkertaista. TE-keskus arvioi sen onko opinnoista hyötyä työllistymisen kannalta, sekä vertaa opintojen tarjoajaa listaan Sipilän ystävien omistamista konsulttiyrityksistä. Jos opinnoista on hyötyä työllisitymisesi kannalta, tai jos opintojen tarjoajaa ei löydy ns. Sipilän listalta, mahdollisuus opintoihin evätään.

Jos taas opintoja tarjoava konsulttiyritys on listalla, ja tarjoaa työllistymistä edistävää koulutusta, ehtona on se että opintoihin sisältyy 6kk -12kk palkaton harjoittelu Sipilän kaverin firmassa.

Tästä on paljon kokemusta. Myös tuolta opintoja tarjoavalta puolella. Onhan se vähän raadollista, mutta bisnes on.

Vierailija
53/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muahhahhaa =D

Näen myös sieluni silmin kohtauksen tulevaisuudestani, jossa istun oikeudessa syytettynä törkeästä opintojen suorittamisesta ilman TE-toimiston lupaa. Virkailijatäti antaa todistuksen, jonka mukaan olen toiminut rikollisesti ja ansaitsen karenssin loppuiäkseni.

Vierailija
54/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla sama juttu, oletko kotona vai opiskelemassa. Jokaisella opiskelijalla on joku rahoittaja, joka maksaa siitä että opiskelet kyseisessä oppilaitoksessa. siksi siis ovat tarkkoja siitä kuka opiskelemaan pääsee. Mulla ei ollut ongelmia, mutta johtuu varmasti siitä ettei ole ammattia. Ja hitsaajan at oli hakemuksessa. mutta mulle te-toimiston ukkeli sanoi, että perustele hyvin koulutus tarpeesi niin on paremmat mahdollisuudet.

Vierailija
55/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ne siellä tietää opiskeletko? Opiskelkaa salaa?

Vierailija
56/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE-toimisto maksoi nimenomaan korvauksen mun opiskelukavereille ja vieläpä sitä 9e/pvä korotettua. Jos ei kuulu liittoon /työttömyyskassaan te-tsto maksaa, jos katsovat tarpeelliseksi ja hyödylliseksi. Mun kohdalla ei katsottu ja opiskelin tt'tuen turvin.

-eri, kuin jolle kommentoit

Vierailija
57/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tosiaan salaa opiskella? Naurettavaa tämä touhu.

Itse haluaisin kovasti opiskella yhden hyvintyöllistävän alan perusopinnot avoimessa.

Kai sitä joutuu sen sijaan johonkin työkkärin kirjekurssille kunhan ansiosidonnainen loppuu vuoden päästä. Tai sitten joutuu jo aijemmin.

Huhhuh.

Vuosia työelämää takana, 2tutkintoa, opintolainat..

Vierailija
58/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tukea myönnetä avoimen yliopiston opintoihin. Saat jaettua tuon 60 pinnaa 12 kuukaudelle eli 5 pinnaan/kuukausi, jolloin opiskelu on sivutoimista. Siitä ei tarvitse ilmoittaa TE-toimistolle. Jos luennot, kurssit ym. opinnot ovat tiiviisti tuon puolen vuoden aikana, kannattaa junailla niin, että käyt kurssien lähijaksoilla, kun ne pidetään, ja tentit ne vasta toisella tai kolmannella tenttikerralla, jolloin saat venytettyä suorituskertoja pitkin vuotta. Opettajiltakin voi löytyä ymmärrystä esseiden yms. palautuspäivien tai suoritusmerkintöjen siirtoon, kun kerrot tilanteestasi.  Jos joku tenteistä osuu sellaiseen kohtaan, jossa olet töissä, voit suorittaa tuon töissäoloajan kuluessa niin monta opintopistettä, kuin ehdit ja jaksat. Olen itse tehnyt näin. Tällä hetkellä opiskelen ansiosidonnaisella toista maisterin tutkintoa, koska aineenopettajana en saa työtä. Lueskelin netistä vinkkejä, miten kannattaa perustella hakemus, ja sehän nappasi. Tsemppiä!

Vierailija
59/133 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No varmaan sun pitää ilmoittaa muutoksesta niin tuo tuki katkaistaan ja saat opintotukea jos sitä on käytettävissä, kun haet sitä.

Sinä et saa työttömyyskorvausta, jos olet päätoiminen opiskelija. Siksi se on ilmoitettava.

Vierailija
60/133 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muahhahhaa =D

Näen myös sieluni silmin kohtauksen tulevaisuudestani, jossa istun oikeudessa syytettynä törkeästä opintojen suorittamisesta ilman TE-toimiston lupaa. Virkailijatäti antaa todistuksen, jonka mukaan olen toiminut rikollisesti ja ansaitsen karenssin loppuiäkseni.

Etuuksissa huijaaminen on törkeä kavallus ja siitä tulee vankeutta. Ja sakkoja.