Katselin juuri palvelutalojen hintoja mummilleni ja...
..taidanpa tehdä itselleni eutanasian sitten kun ikää tulee tarpeeksi. Ei varmaankaan tule olemaan varaa elää kivasti vanhempana, ellen sitten voita lotossa tai jotain.
Ja esimerkiksi se hirveä, edullisempi paikka, jossa vaarini viimeiset vuotensa eli, oli pahempaa kuin kuolema.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Herra 57 kirjoitti:
Nuo hinnat kertovat vain sen, mitä kohtuutasoinen hoito maksaa. Kunnallisella puolella se maksetaan yhteisestä pussista, jonka täyttämisestä huolehtivat kaikki veronmaksajat. Yksityisellä puolella maksu menee omsta pussista eikä maksua ainakaan toistaiseksi voi kattaa edes osittain esimerkiksi paljon puhutulla palvelusetelillä.
Toi vaan ei pidä paikkaansa. Yksityisissäkin paikoissa se hoito on tyyliin sitä, että piipahdetaan hoitamassa velvoitteet ja sitten seuraavaan asuntoon.
Näinhän se on. Pelkkää voiton tavoittelua. Se helvetillinen paikka, jossa vaarini viimeiset vuotensa eli, oli yksityinen. Tosin se oli sieltä halvemmasta päästä.
Lapseton 90-vuotias sukulaiseni on Helsingissä yksityisen säätiön ylläpitämässä hoitokodissa. Maksaa omista varoistaan 4.500 e/kk, koska ei ole riittävän huonokuntoinne saadakseen palvelua maksutta, vaikka muisisairas onkin. Toisaalta - lähempiä perillisä kuin siarusten lapsia ei ole, joten itse maskamine non minusta yhteiskunnan kannalta kohtuullista. Paikka on täysin normaali Itä-Helsinkiläinen palvelutalo, jossa tosin varmaankin kaikki muut ovat muiden maksamana.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kenelläkään eläkeläisellä ole tollasia summia pistää asumiseen 3-4000. Mikä niissä noin paljon maksaa?
Työvoima maksaa, varsinkin ympärivuorokautinen. Hinnat koostuu hoitajien palkoista 80%. Loput muita kustannuksia (tilat jne.). Voittoa tulee se 7,5%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, hoida itse!
Niin -
siksi se on se hinta sellainen.Älä välitä, voit aina laittaa muut maksamaan, jos sulla on pokkaa.
No ei ole ja siksi sen eutanasian teenkin sitten kun on aika. Toivottavasti on laillista silloin.
Kun sen tekee itse, se on itsemurha eikä eutanasia. Eikä itsemurhaa ole kriminalisoitu. Ja vaikka olisikin, niin mahtaisiko siitä hirveästi enää kärsiä?
En itse ainakaan mutta ehkä läheiset. Ja mistä tiedän että tulen olemaan siinä kunnossa että kykenen tekemään itsemurhan itse.
Äitini oli yksityisessä muistisairaiden hoitokodissa siivoojana pari vuotta. Kertoi, että vanhukset makasivat siellä sängyissä lähes tiedottomina (liekö lääkitty liian vahvasti etteivät karkaile?). Hoitohenkilökuntaa oli ihan liian vähän, ne harvat vanhukset jotka eivät olleet tiedottomassa tilassa pyysivät äidiltäni (siis siivoojalta) milloin mitäkin palvelusta joka olisi kuulunut hoitajille. Noh, tietenkään äidillä ei ollut oikeutta tehdä hoitajien työtä. Selitä siinä sitten hädässä olevalle vanhukselle... Oli kuulemma masentavin työpaikka missä on koskaan ollut. :(
Herra 57 kirjoitti:
Nuo hinnat kertovat vain sen, mitä kohtuutasoinen hoito maksaa. Kunnallisella puolella se maksetaan yhteisestä pussista, jonka täyttämisestä huolehtivat kaikki veronmaksajat. Yksityisellä puolella maksu menee omsta pussista eikä maksua ainakaan toistaiseksi voi kattaa edes osittain esimerkiksi paljon puhutulla palvelusetelillä.
Kyllä mun isä ainakin saa palvelusetelin ihan yksityiseen paikkaan. Sinne otetaan osa asukeista kunnan maksamina. Ihmettelen kovasti, että isästäni se seteli maksetaan, hänellä on varallisuuttakin. Mutta ilmeisesti kunto ratkaisee?
Vierailija kirjoitti:
Lapseton 90-vuotias sukulaiseni on Helsingissä yksityisen säätiön ylläpitämässä hoitokodissa. Maksaa omista varoistaan 4.500 e/kk, koska ei ole riittävän huonokuntoinne saadakseen palvelua maksutta, vaikka muisisairas onkin. Toisaalta - lähempiä perillisä kuin siarusten lapsia ei ole, joten itse maskamine non minusta yhteiskunnan kannalta kohtuullista. Paikka on täysin normaali Itä-Helsinkiläinen palvelutalo, jossa tosin varmaankin kaikki muut ovat muiden maksamana.
Onko O.T-säätiö? Ei off topic säätiö kuitenkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, hoida itse!
Niin -
siksi se on se hinta sellainen.Älä välitä, voit aina laittaa muut maksamaan, jos sulla on pokkaa.
No ei ole ja siksi sen eutanasian teenkin sitten kun on aika. Toivottavasti on laillista silloin.
Mikäs siinä. Tehkää kuten haluatte.
Meillä on ratkaistu asia silleen, että hoidetaan ja rakastetaan lähimmäisiämme, mutta ymmärrän, että jumalattomalle kynnys on niin korkea, että mieluummin sitä tappaa ittensä.
Herra 57 kirjoitti:
Ei mene yksityisellä puolella omasta pussista vaan saa saman tuen ja samoilla ehdoilla kuin julkisellakin puolella. Yksityisen puolen ero siinä että ottavat aikaisemmin asumaan kuin julkiselle mutta silloin ei saa sitä julkista tukea sen lisäksi että jos on hyvä palvelutalo, joka on hinnoitellut itsensä laadun, tason ja runsaiden palveluiden mukaan niin se kunnallinen tuki ei kata niitä perustarpeiden yli meneviä kuluja.
N25 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, hoida itse!
Niin -
Kun sen tekee itse, se on itsemurha eikä eutanasia. Eikä itsemurhaa ole kriminalisoitu. Ja vaikka olisikin, niin mahtaisiko siitä hirveästi enää kärsiä?
En itse ainakaan mutta ehkä läheiset. Ja mistä tiedän että tulen olemaan siinä kunnossa että kykenen tekemään itsemurhan itse.
Ja entäs, jos et haluakaan, mutta me muut halutaan päästä susta eroon? Miksi kaikki on vaan kiinni sun mielipiteestä, entäs jos oot liian höpsöksi ehtinyt ja et tajua olevasi vaivaksi?
Kannattaisi ajatella tosiaan etukäteen..
Mutta entäs jos ei ehtinytkään ajatella..?!
Näin. Kunto juuri ratkaisee sen saako palvelusetelin vai ei eikä varallisuutta tarvitse käyttää palvelumaksuihin. Jos menee asumaan yksityiseen palvelutaloon ennen kuin saa kunnallisia peruspalveluja tai ostaa niitä palveluseteliä kalliimmista paikoista niin sitten joutuu käyttämään sen varallisuutensakin.
Itse sain isälleni kunnan palvelutalosta paikan jumalattoman tappelun ja väännön jälkeen. Joku kiltimpi olisi luovuttanut jo aiemmin mutta meillä tilanne oli se, ettei kotona asuminen edes tuettuna enää onnistunut ja sairaalaan oli "liian terve". Yrittivät pakottaa työssäkäyvää omaishoitajaksi, ettei tarvitsisi antaa paikkaa palvelutalosta. Harvalla vaan on taloudellisesti ja ajallisesti mahdollista ryhtyä omaishoitajaksi, eikä omaishoidon tukea edes myönnetä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Äitini oli yksityisessä muistisairaiden hoitokodissa siivoojana pari vuotta. Kertoi, että vanhukset makasivat siellä sängyissä lähes tiedottomina (liekö lääkitty liian vahvasti etteivät karkaile?). Hoitohenkilökuntaa oli ihan liian vähän, ne harvat vanhukset jotka eivät olleet tiedottomassa tilassa pyysivät äidiltäni (siis siivoojalta) milloin mitäkin palvelusta joka olisi kuulunut hoitajille. Noh, tietenkään äidillä ei ollut oikeutta tehdä hoitajien työtä. Selitä siinä sitten hädässä olevalle vanhukselle... Oli kuulemma masentavin työpaikka missä on koskaan ollut. :(
Samaan aikaan tuomitaan kunnon kansalaisia oikeudessa siitä, että yrittävät hoitaa vanhuksensa itse ja hoito ei ole täydellistä.! Siis se juttu missä äiti kuoli tuoliin vanhuuttaan (sidottu, koska karkaili ja kaatuili), kun lääkäripoikansa kävi marjametsässä.
Koskas aletaan tuomitsemaan viranomaisia hoidon puutteista. ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, hoida itse!
Niin -
Meillä on ratkaistu asia silleen, että hoidetaan ja rakastetaan lähimmäisiämme, mutta ymmärrän, että jumalattomalle kynnys on niin korkea, että mieluummin sitä tappaa ittensä.
Alapeukuttaja vastustaa lähimmäisenrakkautta..! Ootko joku saat.nanpalvoja vai?
Laita vaan se t-paita päälle, missä lukee "i hate people" ja juo kitkerä kahvisi loppuun, mutta älä vaan vilkaisekaan ikkunaan päin. Aurinko on nimittäin nousemassa myös sulle.
Palvelutalojen hinnat on käsittämättömiä sellaiselle, joka elää säästeliäästi.!
Farkut saa maksaa kympin. Se on juuri sopiva palkka yksistä farkuista koko tuotanto ja myyjätiimille ja ne farkut pitää löytyä marketista sitten.
Huoltsikalle ei pysähdytä, johan viiden kahvikupin hinnalla saa uudet farkut ja farkuissa on sentään ensin kuokittu pelto, viljelty puuvilla, kerätty, valmistettu kankaaks, kuljetettu ompelijalle, joka toisen tekemää sunnitelmaa noudattaen ompelee ne, pakkaa, lähettää, laskuttaa, kuljettaa kera muiden, myyjälle, ja yksinkertaisimmillaan farkut myydään yhden liikkeen kautta, ilman mainosta asiakkaalle, mitä nyt vähän kuljettelua, siirtämistä, sitä sun tätä tilavuokraa, ehkä niitä mainoksiakin, no paperityötä ainakin, veroja, mutta tietysti se valmistuspalkka niistä farkuistahan saa olla ompelijalle sen muutama kymmenen senttiä, sillä kun tekee täyspäivän, voi jo ostaa sen kahvin huoltamolta. Niin onhan se vähän köyhä ateria työntekijälle, mutta kahvikupillinen onkin aivan riistohintainen, koska mieti nyt mikä työmäärä farkuissa on ja nekin maksaa vaan kympin. Tai minä en ainakaan maksa kun sen verran ja netistä saa halvemmallakin.
Palvelutalopalvelu..?
Järkyttävää riistoa, vain hullu maksaa tollasia hintoja. !
Vierailija kirjoitti:
N25 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, hoida itse!
Niin -
Ja entäs, jos et haluakaan, mutta me muut halutaan päästä susta eroon? Miksi kaikki on vaan kiinni sun mielipiteestä, entäs jos oot liian höpsöksi ehtinyt ja et tajua olevasi vaivaksi?
Kannattaisi ajatella tosiaan etukäteen..
Mutta entäs jos ei ehtinytkään ajatella..?!
Niinpä, vaikeita kysymyksiä!
Mutta sen tiedän varmasti, etten halua siihen palvelutaloon tai mihinkään sen kaltaiseen laitokseen jossa vaarini loppuaikansa vietti.
Olkoon tämä hoitotestamenttini, jonka lapsenlapseni toivottavasti löytävät aikanaan.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, hoida itse!
Niin -
Alapeukuttaja vastustaa lähimmäisenrakkautta..! Ootko joku saat.nanpalvoja vai?
Laita vaan se t-paita päälle, missä lukee "i hate people" ja juo kitkerä kahvisi loppuun, mutta älä vaan vilkaisekaan ikkunaan päin. Aurinko on nimittäin nousemassa myös sulle.
Niin meitä alapeukuttajia onkin vain yksi...
Tai sitten ei.
Muistisairaus on oahin uhkakuva. Kaikissa muissa skenaarioissa pärjää kotonakin. Myös lievemmin muistisairaat joutuvat asumaan kotona tulevaisuudessa, ellei ole varaa yksityisern.
Pitäisi valmistautua rakennuttamalla kahden sukupolven asuntoja palvelutalojen lähelle jo nyt ja esteettömiksi tietysti. Tai ystävien kimppakämppäkokonaisuuksia tms.
Tämä tulee olemaan niin iso murros yhteiskunnassa, ettei sitä moni edes tajuakaan. Asunnot ovat avain ratkaisuun ja yksityiset kotipalvelut js yhäkin rakennetaan ihan vääränlaisia taloja.
Kun äitini kuoli kuusikymppisenä syöpään, ei päässyt edes saattohoitoon, kun Espoo oli irtisanonut sopimuksen Terhokodin kanssa, koska kehitti omia palveluitaan. No, ne palvelut eivät riittäneet kaikille, että se siitä sitten.
Olisi menty omalla rahalla, jos olisi tajuttu, että on vain pari vkoa.