Pienituloiset mammat! Kokosin iloksenne ostoslistan n. 50 euron joulupöytään!
Hinnat Prisma Kannelmäki/Foodie.
Joulupöytä:
Leipäjuusto 200 g, 2,17 e
Aurajuusto 170 g, 2,49 e
Luuton kinkku 3 kg (Kotimaista), 17,25 e
Rosolli 550 g, 2,55 e
Pakasteherneet 200 g, 0,68 e
Sinappisilli 550 g, 2,29 e
Joululaatikoihin:
2 kg perunaa 1,39 e
2 kg porkkanaa 0,98 e
2 kg lanttua 0,98 e
2 l täysmaitoa yht. 2,06 e
5 dl kuohukermaa 1,98 e
Jälkiruuat:
Torttutaikina 1 kg, 1,78 e
Piparkakkutaikina 500 g, 1, 49 e
Luumumarmeladi, 0,75 e
Puurohetki:
Valio rusinasoppa 1 l, 2,25 e
Puuroriisiä 1 kg, 0,97 e (tästä riittää myös porkkanalaatikkoon)
Glögihetki:
Marlin glögitiiviste 0,5 l, 3,29 e
Mantelilastut 100 g, 1,99 e
Rusinat 250 g, 0,89 e
Yhteensä koko satsi 49,24 euroa.
Hyvää joulua kaikille tulotasosta ja käytettävissä olevista varoista huolimatta! Muistetaan, että etenkään lasten joulu ei muodostu notkuvista pöydistä, vaan rauhallisesta, turvallisesta yhdessäolosta. Tärkeitä jouluperinteitä, oli ne sitten joulupuuroa, piparinleivontaa tai paistuvan kinkun vahtimista, voi onneksi opettaa lapsille myös ilman paksua lompakkoa. Ja joululaatikot ovat oikeasti HALPAA ruokaa, siis sellaista, että jos niissä ei olisi niin vahvaa joululeimaa, kannattaisi niitä jo ihan taloudellisesta syystä tehdä muulloinkin!
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tosi hyvä lista niille jotka tuskailevat rahojen riittävyyden kanssa jouluna.
Tuosta voi vähentää ja lisätä mieltymystensä mukaan.
Tosiasia on se, että jos vain ryntää ruokakauppaan, niin 50€ menee tosi äkkiä. Tässä on mietitty sen käyttö järjevästi.
Ja siitä ettei köyhällä ole viittäkymppiä on turha nyt vinkua. Joulu on ihan samaan aikaan kuin aina. Jos et ole vuoden aikana uhrannut sille ajatustakaan niin kipinkapin yhteyttä avustusjärjestöihin, sossuun tai diakoniin. Meille siitä on turha rähjätä.Se 50€ menee varmasti tosi äkkiä, jos sellaiseen on varaa. Miten rautalangasta tämä pitää vääntää: köyhä miettii 95% ajasta miten käyttäisi rahansa järkevästi. Köyhän ei ole mahdollista vain rynnätä ruokakauppaan ja hassata viittäkymmentä euroa. Tämä ei ole vinkumista, tämä ei ole rähjäämistä. Tämä on vain fakta, jota tuntuu olevan todella vaikea niellä.
Tee vähemmän laatikoita, vain 1-2 sorttia, äläkä tuhlaa kallista rusinakiisseliä puurohetkeen. Mantelilastut voi myös jättää glögistä pois. Lisäksi joko leipä tai aurajuuston voi jättää myös pois.
Tai hei, mitä jos mä vaan ostan semmosta ruokaa mistä tykkään ja lasken itse mihin mun rahat riittää?
No senkus syöt vaikka paskaa. Annoin vaan neuvon, miten voit loihtia hyvän jouluaterian vielä alhaisempaan hintaan. Ei se minua haittaa vaikka söisit Saarioisen 50 sentin kinkkupizzan.
Ja näin. Hyväosainen uhriutuu, kun hänen neuvontaintonsa kyseenalaistetaan. Kukas se täällä oikeasti vinkuu ja rähjää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuttuu mm. korppujauhot, sinappi, kaikki makea. Vaikka olisi juustoja, kai niiden kanssa jotain hilloketta tai hedelmiä tai keksejä edes?
Onhan siellä pipari ja tortut makeiksi, yhteensä makeaa raakapainoltaan lähes kaksi kiloa. Karkkilootan tohon toki voisi ostaa lisäksi, kun jättää puuron mehukeiton pois niin sillähän jo melkein saa, suklaalevyn ainakin.
Pointti ei nyt ole se, että mitä kaikkea smetanamätipororullagraavisiikaherkkua juuri SINUN joulupöytääsi kuuluu, vaan että jouluiset ruuat useammaksi päiväksi saa kyllä varsin edullisesti.
Mutta saako pienituloinen useammaksi päiväksi sellaiset jouluiset ruuat, joista tykkää? Ai niin, eihän pienituloisella saa olla mieltymyksiä.
Saa tottakai. Mutta vakavasti ottaen, kenen tehtävä on taata, että jokainen pienituloinen saa pöytään JUST SELLAISET ruuat kuin haluaa? Pitäisikö tämän päteä vain jouluna, vai muutenkin?
Olen siis ehdottomasti sitä mieltä, että meillä on oltava sosiaaliturvajärjestelmä, ja niinhän meillä onneksi onkin. En kuitenkaan koe, että sosiaaliturvajärjestelmän on tarjottava ihan kaikki mitä ihminen vain haluaa ilman mitään omaa tarvetta priorisoida ja tehdä valintoja. Jos haluaa joulupöytään kalaa, niin jättää kinkun pois. Jos haluaa runsaasti alkoholia, niin sitten karsii siitä ruokapuolesta. Jos haluaa makeita, jättää suolaisia pois. Sitten on sekin vaihtoehto, että laittaa sukanvarteen pitkin vuotta - aina voi toki tulla yllätyksiä, joihin säästöt on pakko käyttää, mutta VÄLTTÄMÄTTÄ niin ei käy.
Avot. Oliskohan se just tuossa se syy, että ne ihmiset pyytää sitä jouluruokaa noissa jouluapuryhmissä?
Että he haluaisivat kerran vuodessa sellaisen juhla-aterian jossa olisi suunnilleen kaikki mistä jouluna pitää, jopa vähän kaloja JA kinkku?
Mutta sitten näille ihmisille ilkutaan ja nauretaan täällä kaksikymmentä sivua että kuule kun ei se lanttu maksa kuin 0,98 €/2 kg, naurettavaa ja uusavutonta pyytää jouluruokaa, heh, heh. Sitten tehdään tällaisia listoja kuin ap, opetanpas tässä nyt köyhälle kuinka halpaa lanttu onkaan. Ikäänkuin se köyhä ei tietäisi. Pidetään ihmistä typeränä kun ei tajua että jouluruoka on halpaa (eli juuri se minun jouluruokani, joka on 3 x kahden kilon laatikot, pienin kinkku, rosolli ja rusinasoppa.
Olisko kuitenkin sen köyhyyden syynä aika monissa perheissä enemmän se, että isi ja äiti juo sitä mitä haluaa puolet kuusta (eli ne sossurahat valuvat lähikaupan kaljaan ja lähiöpubin tuoppeihin). Voi kun tehtäisiin tutkimus mikä osuus oikeasti näin. Saattaisi avata silmät niin köyhillä kuin meillä maksajilla.
Listasta puuttuu leipä, levite, kaksi litraa maitoa ei riitä laatikoihin, riisipuuroon ja juomaksi.
Laatikoihin ei riitä pelkkä maito ja kuohukerma. Siirappia ja mausteita ainakin tarvitaan.
Jos köyhätkin haluaa ne laatikot maukkaiksi kuten muutkin.
Naurattaa, että eiköhän köyhille ole jo tullut selväksi syksyn mittaan, että juurekset ovat halpoja ja niistä saa täyttävää ruokaa.
Sehän on se kurja juttu, että kun koko vuoden jo laskee ja miettii mikä on halpaa ja mitä saa muutamalla eurolla, niin olisi edes jouluna vapaus hiukan ostaa sellaistakin mitä tekee itse mieli ja ei kaupassa tarvitsesi pelätä loppuuko raha ja joutuuko laittamaan jotain kassalinjalta pois kuullessaan loppusumman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuttuu mm. korppujauhot, sinappi, kaikki makea. Vaikka olisi juustoja, kai niiden kanssa jotain hilloketta tai hedelmiä tai keksejä edes?
Onhan siellä pipari ja tortut makeiksi, yhteensä makeaa raakapainoltaan lähes kaksi kiloa. Karkkilootan tohon toki voisi ostaa lisäksi, kun jättää puuron mehukeiton pois niin sillähän jo melkein saa, suklaalevyn ainakin.
Pointti ei nyt ole se, että mitä kaikkea smetanamätipororullagraavisiikaherkkua juuri SINUN joulupöytääsi kuuluu, vaan että jouluiset ruuat useammaksi päiväksi saa kyllä varsin edullisesti.
Mutta saako pienituloinen useammaksi päiväksi sellaiset jouluiset ruuat, joista tykkää? Ai niin, eihän pienituloisella saa olla mieltymyksiä.
Saa tottakai. Mutta vakavasti ottaen, kenen tehtävä on taata, että jokainen pienituloinen saa pöytään JUST SELLAISET ruuat kuin haluaa? Pitäisikö tämän päteä vain jouluna, vai muutenkin?
Olen siis ehdottomasti sitä mieltä, että meillä on oltava sosiaaliturvajärjestelmä, ja niinhän meillä onneksi onkin. En kuitenkaan koe, että sosiaaliturvajärjestelmän on tarjottava ihan kaikki mitä ihminen vain haluaa ilman mitään omaa tarvetta priorisoida ja tehdä valintoja. Jos haluaa joulupöytään kalaa, niin jättää kinkun pois. Jos haluaa runsaasti alkoholia, niin sitten karsii siitä ruokapuolesta. Jos haluaa makeita, jättää suolaisia pois. Sitten on sekin vaihtoehto, että laittaa sukanvarteen pitkin vuotta - aina voi toki tulla yllätyksiä, joihin säästöt on pakko käyttää, mutta VÄLTTÄMÄTTÄ niin ei käy.
Tajuatko miten tärkeää on ihmisen hyvinvoinnille edes hetkittäin kokea se tunne, ettei tarvitse priorisoida ja tehdä valintoja? Tajuatko miten paljon köyhä jatkuvasti, joka päivä, koko ajan priorisoi ja tekee valintoja? Sitten pitäisi kiljua riemusta, kun joku uskomattoman viisas ja laupias ihminen neuvoo priorisoimaan, niin että saa jouluna jotain sellaista mitä haluaa - tai laittaa sukanvarteen pitkin vuotta, niin että voi jouluna syödä suht paljon ruokaa josta ei niin välitä?
PS. Kyllä niitä yllätyksiä tulee. Usko pois. Aina niitä tulee.
Aika harva keskituloinenkaan pystyy olemaan priorisoimatta. Itse asiassa teemme sitä jatkuvasti. Olemme priorisoineet asuntoon, emme tupakoi, emme käytä alkoholia emmekä tee ulkomaanmatkoja. Lasten harrastukset ovat ykkösenä, siksi meidän aikuisten vaatteet ovat vanhoja ja kuluneita. Olen koko syksyn etsinyt joululahjoja tarjouksesta ja laittanut pakkaseen tuotteita, joita on saanut halvalla (olen jo tehnyt laatikot syksyn tuoreista juureksista pakkaseen). Meillä kun priorisoidaan myös jouluun. Meillä on saunankiuas rikki mutta korjaus saa odottaa ensi vuoteen. Toinen auto ei mennyt katsastuksesta läpi, joten nyt on pärjäilty yhdellä autolla, vaikka se tietääkin erittäin pitkiä päiviä ja paljoa ajamista (julkisia ei ole).
Kyllä niitä yllätyksiä tulee, mutta priorisoimalla se joulu onnistuu silti. Jossakin täydellisessä maailmassa ei tarvitse priorisoida mutta tässä maailmassa se on ihan tavallista arkea niillekin, jotka käyvät töissä.
OK. Köyhällä ei ole varaa autoon, mutta ainahan köyhä voi priorisoida ostaako ruokaa vai bussilipun.
Voi kun netissä näkisi valukuvan ihmisistä jotka kirjoittavat. Ketjun vihaiset köyhät ovat varmasti kaikki langanlaihoja, nälkää nähneitä, terveellisesti eläneitä ja silti sairastavia. On jouduttu monesti jättämään ruoka (ja se juoma) väliin ja ostettu bussilippu - tai kävelty kymmeniä kilometrejä ja saatu hyvä kunto... Tai sitten ei. Sen marttyyriuden aijaan kannattaisi oikeasti joskus miettiä miten itse vaikuttaa kehnoon tilanteeseensa, vosisko joillain valinnoilla tehdä elämästään onnellisemman vai jatkaako yhteiskunnan syyttämistä kaikesta.
Ruokajuomat koko perheelle? Leivät, levitteet? Missä kala? Valmis rosolli on kauheaa, itse tehty parempaa ja siihen raaka-aineet. Keitän aina perunoita ja luumuja myös ruokapöytään. Kaikki ei siedä kinkkua, joten vararuokaa olisi oltava, esim.karjalanpaistia. Aamiaistarpeisiin jukurttia tai puuroa. En selviäisi siis tuolla listalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko miten tärkeää on ihmisen hyvinvoinnille edes hetkittäin kokea se tunne, ettei tarvitse priorisoida ja tehdä valintoja? Tajuatko miten paljon köyhä jatkuvasti, joka päivä, koko ajan priorisoi ja tekee valintoja? Sitten pitäisi kiljua riemusta, kun joku uskomattoman viisas ja laupias ihminen neuvoo priorisoimaan, niin että saa jouluna jotain sellaista mitä haluaa - tai laittaa sukanvarteen pitkin vuotta, niin että voi jouluna syödä suht paljon ruokaa josta ei niin välitä?
Aika harva keskituloinenkaan pystyy olemaan priorisoimatta. Itse asiassa teemme sitä jatkuvasti. Olemme priorisoineet asuntoon, emme tupakoi, emme käytä alkoholia emmekä tee ulkomaanmatkoja. Lasten harrastukset ovat ykkösenä, siksi meidän aikuisten vaatteet ovat vanhoja ja kuluneita. Olen koko syksyn etsinyt joululahjoja tarjouksesta ja laittanut pakkaseen tuotteita, joita on saanut halvalla (olen jo tehnyt laatikot syksyn tuoreista juureksista pakkaseen). Meillä kun priorisoidaan myös jouluun. Meillä on saunankiuas rikki mutta korjaus saa odottaa ensi vuoteen. Toinen auto ei mennyt katsastuksesta läpi, joten nyt on pärjäilty yhdellä autolla, vaikka se tietääkin erittäin pitkiä päiviä ja paljoa ajamista (julkisia ei ole).
Kyllä niitä yllätyksiä tulee, mutta priorisoimalla se joulu onnistuu silti. Jossakin täydellisessä maailmassa ei tarvitse priorisoida mutta tässä maailmassa se on ihan tavallista arkea niillekin, jotka käyvät töissä.
OK. Köyhällä ei ole varaa autoon, mutta ainahan köyhä voi priorisoida ostaako ruokaa vai bussilipun.
Voi kun netissä näkisi valukuvan ihmisistä jotka kirjoittavat. Ketjun vihaiset köyhät ovat varmasti kaikki langanlaihoja, nälkää nähneitä, terveellisesti eläneitä ja silti sairastavia. On jouduttu monesti jättämään ruoka (ja se juoma) väliin ja ostettu bussilippu - tai kävelty kymmeniä kilometrejä ja saatu hyvä kunto... Tai sitten ei. Sen marttyyriuden aijaan kannattaisi oikeasti joskus miettiä miten itse vaikuttaa kehnoon tilanteeseensa, vosisko joillain valinnoilla tehdä elämästään onnellisemman vai jatkaako yhteiskunnan syyttämistä kaikesta.
Kuka on syyttänyt yhteiskuntaa? Kuka on ollut marttyyri? Mä en edes pidä itseäni mitenkään köyhänä, kunhan vain yritin selittää että köyhällä se priorisointi on vähän erilaista kuin keskituloisella. Mutta ei varmaan mene pointti perille teille kaikille, jotka haluatte keskittyä dissaamaan köyhiä, epäilemään heitä tyhmiksi juopoiksi ja jopa herkuttelette ajatuksella, että näkisitte kuvia köyhistä, joita morkkaatte rajusti. Siitä on hyväntahtoisuus todella kaukana. Julkisesti varmaan kauhistelette hallituksen vähäosaisiin kohdistuvia leikkauksia ja luultavasti vastustatte ahkerasti rasismia, mutta pohjimmiltanne olette sitä mieltä, että köyhää voi mätkiä kuin vierasta sikaa. Huh huh. Hyvää joulumieltä vaan sinnekin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetin puurohetki?
Meillä tarkoittaisi aamupalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avot. Oliskohan se just tuossa se syy, että ne ihmiset pyytää sitä jouluruokaa noissa jouluapuryhmissä?
Että he haluaisivat kerran vuodessa sellaisen juhla-aterian jossa olisi suunnilleen kaikki mistä jouluna pitää, jopa vähän kaloja JA kinkku?
Mutta sitten näille ihmisille ilkutaan ja nauretaan täällä kaksikymmentä sivua että kuule kun ei se lanttu maksa kuin 0,98 €/2 kg, naurettavaa ja uusavutonta pyytää jouluruokaa, heh, heh. Sitten tehdään tällaisia listoja kuin ap, opetanpas tässä nyt köyhälle kuinka halpaa lanttu onkaan. Ikäänkuin se köyhä ei tietäisi. Pidetään ihmistä typeränä kun ei tajua että jouluruoka on halpaa (eli juuri se minun jouluruokani, joka on 3 x kahden kilon laatikot, pienin kinkku, rosolli ja rusinasoppa.
Olisko kuitenkin sen köyhyyden syynä aika monissa perheissä enemmän se, että isi ja äiti juo sitä mitä haluaa puolet kuusta (eli ne sossurahat valuvat lähikaupan kaljaan ja lähiöpubin tuoppeihin). Voi kun tehtäisiin tutkimus mikä osuus oikeasti näin. Saattaisi avata silmät niin köyhillä kuin meillä maksajilla.
Voi kun joskus alentuisit tutustumaan edes yhteen köyhään ihan oikeasti. Saattaisi avata silmät.
Vierailija kirjoitti:
Ruokajuomat koko perheelle? Leivät, levitteet? Missä kala? Valmis rosolli on kauheaa, itse tehty parempaa ja siihen raaka-aineet. Keitän aina perunoita ja luumuja myös ruokapöytään. Kaikki ei siedä kinkkua, joten vararuokaa olisi oltava, esim.karjalanpaistia. Aamiaistarpeisiin jukurttia tai puuroa. En selviäisi siis tuolla listalla.
Ei kai tuolla listalla ollut tarkoituskaan selvitä maailman tappiin. Siinä oli mietitty erikoisempaa jouluksi.
Kun on niin kamalan köyhä, niin varmasti on hyödyntänyt ihan ilmaiset marjat mehuihin.
Leivät voi hakea vaikka jonosta, jos niistä jää kiinni.
Tässä ketjussa luullaan, että lista on pakko ostaa sellaisenaan. Ei, kyllä kaupassa saa ihan itse valita.
Ei kyllä ihmetytä että ihmisillä on elämä huonosti hallussa kun katsoo näitä kommentteja.
Ihanan kokoomuslainen henki leyhähtelee tässä ketjussa. Itse Susanna Koskiko se on laskeutunut rahvaan sekaan julistamaan joulun sanomaa?
Joko on richsplaining googlattu? Vai pitääkö ap:n iloksi laittaa tänne linkkejä aiheesta, jos hän vaikka itse ei osaa googlata?
Tehkää töitä niin ei tarvitse vinkua rahanpuutetta. Ihmiset ovat kyllä laiskoja kun ei kehdata edes näin juhlapyhiä varten käydä tienaamassa muutamaa ylimääräistä satasta, että lapset saisivat joulumielen. Tuijotetaan vaan omaa napaa ja pistetään tuet haisemaan tupakkaan ja kaljaan tai johonkin muuhun turhuuteen. Sitten valitetaan silmät kirkkaina rahan vähyyttä ja perustellaan köyhyyttä huonolla tuurilla.
Ei Suomessa edes ole köyhiä. Jokaiselle ihmiselle tarjotaan katto pään päälle ja toimeentulotukea jos vain ottaa avun vastaan. Toki on näitä moniongelmaisia ihmisiä, mutta heidän ongelmat eivät poistu vaikka saisivat kaikki maailman avut itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on syyttänyt yhteiskuntaa? Kuka on ollut marttyyri? Mä en edes pidä itseäni mitenkään köyhänä, kunhan vain yritin selittää että köyhällä se priorisointi on vähän erilaista kuin keskituloisella. Mutta ei varmaan mene pointti perille teille kaikille, jotka haluatte keskittyä dissaamaan köyhiä, epäilemään heitä tyhmiksi juopoiksi ja jopa herkuttelette ajatuksella, että näkisitte kuvia köyhistä, joita morkkaatte rajusti. Siitä on hyväntahtoisuus todella kaukana. Julkisesti varmaan kauhistelette hallituksen vähäosaisiin kohdistuvia leikkauksia ja luultavasti vastustatte ahkerasti rasismia, mutta pohjimmiltanne olette sitä mieltä, että köyhää voi mätkiä kuin vierasta sikaa. Huh huh. Hyvää joulumieltä vaan sinnekin.
Juurihan on öyhötetty kuinka rahan laskeminen ja priorisointi saa ihmisen väsymään siihen tilanteeseen. Ei ihmisen tarvitse olla tyhmä, vaan se väsymys ja masennus siihen tilanteeseen saa ihmisen lamaantumaan. Sitten kun joku tekee jopa valmiin laskelman, että entäs jos ostat nämä, ja teet näin, niin suututaan. Ei ketään ei saa auttaa, koska silloin mollaat toisia tyhmiksi oli ketjun opetus.
Hyvä aloitus, ihmeellisiä vastauksia...
Luin koko ketjun läpi, eikä voi olla ihmettelemättä joidenkin vastaajien asennetta. En käsitä millaisen raivon jotkut saavat tällaisesta aloituksesta, jonka tarkoitus on auttaa jotakin apua tarvitsevaa perhettä. Ei kai ap väittänytkään, että hän on nyt keksinyt menun kaikille Suomen av-mammoille?! Hän antoi vinkin siitä, miten voi YHDELLÄ TAVALLA järjestää perheen jouluruoat viidelläkympillä. Kaikille normaalijärkisille lienee selvää, että tuo lista ei käy kaikille, että kaikilla perheillä ei ole tarvetta tuolle ja että tuota listaa voi myös muokata.
En jaksa vastata jokaiseen viestiin erikseen, joten tässä muutamia kommentteja:
- Miksi tällaisia aloituksia tehdään?
Siksi, että vähintään viikoittain täältä saa lukea perheistä, joilla on X määrä rahaa ja sillä pitäisi saada ostettua ruoat tai lahjat tai järjestettyä joulu tai synttärit. Siksi. Se, että juuri Sinä et ole tehnyt vastaavaa aloitusta tai et koe saavasi apua tästä, ei tarkoita etteikö joku muu voisi saada apua.
- Miksei listalla ole sitä, tätä ja tuota?
Siksi, että ap ei yrittänytkään tehdä kaikille mahdollisille sairauksille sopivaa yleislistaa, vaan todellakin vain yhden ehdotuksen siitä, mitä ne jouluruoat voisivat olla. Jos sinä tahdot jouluusi ehdottomasti lohta, niin sitten jätät kinkun pois ja ostat tilalle lohta.
- Kenellä köyhällä on varaa pistää 50e kahden päivän ruokiin?
Missä sanottiin, että nuo ruoat on syötävä kahdessa päivässä ja sen jälkeen ne ovat käyttökelvottomia? Ei kaikkea tarvi syödä kerrallaan, ja jouluruoista voi tuunata uusia ruokia välipäiviksi. Esim. Martat antavat hyviä vinkkejä tähän!
Jatkuu toisessa viestissä...
- Missä joulujuomat ja alkoholi?
Köyhällä perheellä ei toivottavasti missään ja muillakin hyvin maltillisesti, päihteet ovat turhin mahdollinen rahareikä! Jos rahat ovat tiukalla, niin jokaisen kannattaa sitten itse miettiä myös muiden juomien kohdalla mikä on itselle tärkeämpää; monipuolinen ruokapöytä vai monipuolinen juomapöytä. Jos jättää limsat, kotikaljat ja mehut ostamatta (viineistä ja oluista puhumattakaan!), sillä rahalla saa jo paljon ruokaa pöytään.
- Miksi hyvätuloisilla on aina noin alentuva asenne, tullaan tänne neuvomaan ja jeesustelemaan ja antamaan ohjeita köyhille niin kuin oltaisiin parempia ihmisiä?
Aina vika ei ole siinä neuvojassa. Ennen kuin suuttuu ja loukkaantuu, kannattaa kuunnella mitä toinen sanoo ja miettiä, voisiko siinä kuitenkin olla apua meillekin. Esim. monien neuvona parjaama marjojen, villivihannesten ja sienten poimiminen ja kalastaminen ovat meidän perheellemme ihan oikeasti todella suuri apu, emmekä pystyisi pitämään perheellämme näin monipuolista ruokavaliota ilman niitä, vaikka olemmekin keskituloisia. Jostain syystä tämän sanominen köyhille on kuitenkin pelkkää v*ttuilua?
- Mutta eihän tuo riitä, vaan pitää olla vielä suolaa, sokeria ja siirappia!
Jos ihmiseltä ei löydy keittiön kaapeista todellakaan MITÄÄN perustarvikkeita, niin kyse on yksiselitteisesti elämänhallinnan puutteesta. Sellaista köyhyyttä ei Suomessa ole (ilman omaa valintaa), ettei ihmisellä olisi mahdollisuutta ostaa kerran vuodessa pussia sokeria tai suolaa. Mikäli näin on, niin sitten jätät tänä vuonna tuosta glögit pois ja ostat sillä hinnalla kaappiin perustarpeet seuraavalle vuodelle.
- Eikö köyhällä ole oikeus edes jouluna syödä sitä mitä tykkää, ilman että joutuu kaupassa katsomaan hintoja?
Ei tällaista oikeutta ole yhtään kenelläkään. Myös me keskituloiset luemme hinnat ja mietimme, mitä ruokaa ostetaan ja mitä ei. Myös meillä on lempiruokia ja herkkuja joita tahtoisimme, mutta rahat eivät riitä kaikkeen. Myös me joudumme miettimään, mitä jätetään ostoskorista pois ja tuskailemme, kun lapset toivovat lahjoja, jotka ovat ihan liian kalliita meidän budjettiimme. Myös me joudumme miettimään joululahjoja jo alkuvuoden alennusmyynneistä, ja säästämään rahaa pitkin vuotta, että saa joulun järjestettyä. Tuntuu, että monilla köyhillä on hieman erikoinen kuva siitä "normaalista" elämästä ja mitä siihen sisältyy, ja etenkin siitä millaista elämää keskiverto suomalainen viettää.
Eikö kukaan osaa enää kalastaa? Suomi on täynnä erilaista vesistöä ja välttävät kalastusvälineet saa halvalla. Tai eikö tuttavapiiriin kuulu ketään, joka istuskelisi pilkillä tms? En tiedä onko tämä OT, mutta kun sitä kalan hintaa valitellaan.
Ja tämä ei ole mikään "köyhäin vinkki", itsellä on mennyt joskus paremmin joskus huonommin, mutta kalassa olen käynyt aina.
Itse olen pienituloinen kahden lapsen yh. Emme tykkää kinkusta, emmekä laatikoista. Joulupöydässä on salaattien lisäksi kalaa ja pieni paisti kastikkeineen, keitetyt perunat, voita ja saaristolaisleipää. Itsetehtyyn luumu-rusinakiisseliin päälle laitetaan reilusti kermavaahtoa ja se suklaa mitä syödään on hyvälaatuista. Osataan itse miettiä mistä tykätään ja katsoa, että rahat siihen on olemassa.
En silti loukkaannu ap:n listasta, jos joku tykkää listan ruoista niin sittenhän se on kiva. Luulen tosin, että siinä tapauksessa hinnat eivät tule uusina, jos noita on ennenkin syönyt.
Olen todella kyllästynyt tähän keskustelukulttuuriin, jossa minkä tahansa vasta-argumentin esittäminen tulkitaan raivoamiseksi, vinkumiseksi tai loukkaantumiseksi.
Voinhan minäkin keksiä menun johon oletan sinulla olevan varaa. Kun ihmettelet miksi joku tuntematon on tehnyt sinulle ruokalistan, alan ilkkua että kaviaariako siinä pitäisi olla, jotta olisit tyytyväinen. Leimaan sinut kiittämättömäksi, elämänhallinnallisesti osaamattomaksi ja kaikin puolin toistaitoisemmaksi kuin minä, joka ihan vaan hyvää hyvyyttäni halusin jälleen kerran tulla kertomaan jollekin ihan tuntemattomalle ihmiselle mitä mikäkin maksaa. Kun ei raasu itse tiedä.