Miehen ex kävi kotonani poissa ollessamme
Uusperheeni muutti äskettäin uuteen kotiin. Tänään selvisi, että miehen ex on käynyt täällä silloin, kun emme ole olleet itse kotona. Mieheni lapsi oli halunnut esitellä äidilleen huoneensa. Huoneen esittely sinänsä olisi ollut ok, jos olisimme olleet itse kotona, mutta nyt tuntuu ikävältä. Mielestäni todella tökeröä exältäkin tulla toisten kotiin noin vain. Mielestäni hänen olisi pitänyt sanoa lapselle, että tulee toisen kerran, kun mekin kotona. Ko. nainen tuli eron jälkeen entiseen kotiinsa, joka siis eron jälkeen oli miehen koti, kuin omaansa ovikelloja soittelematta. Silloin jouduimme sanomaan, että moinen ei käy. Olisi siis nytkin pitänyt erikseen sanoa etukäteen, että tänne ei sitten tulla noin vaan, kun ei näköjään itse tajua.
Ex on hyvin utelias. Ihan varmasti on kurkistellut muuallekin kuin lapsen huoneeseen. Miten joillain ei ole yhtään rajoja ja hienotunteisuutta? Ärsyttää.
Kommentit (286)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajien mielestä on ok, että vieraat ihmiset oleskelevat kotonanne, kun ette itse ole siellä?
Samassa taloudessa asuvan lapsen äiti ei ole vieras ihminen vaan osa perhettä. Niin se vain menee uusperheissä: niissä on usein enemmän kuin 4 aikuista.
Oletko itse uusperheellinen? Myös minun exälläni on uusi vaimo ja koti. Ei tulisi mieleenkään mennä sinne. En todellakaan ole osa heidän perhettään, vaikka lapseni toki ovat osa isänsä perhettä. Exät eivät ole osa perhettä.
Ap
Kyllä uusperheissä tilanne on se, että kyseessä ei ole kahden kauppa. Mukana tulevat myös lapset, exät ja uudet puolisot ja heidän lapsensa. Ap, olet julma lasta kohtaan, rajaat hänen äitinsä noin jyrkästi ulos elämästänne. Uusperheessä eläminen vaatii kyllä lehmän hermoja useissa tapauksissa eikä se kaikille sovikaan. Näitä asioita pitäisi pohtia tarkkaan jo ennen kuin perustaa uusperheen.
Ei vaadi lehmän hermoja vaan normaalit käytöstavat. Jos ne on ensiksi kunnossa niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa?
Ihannemaailmassa noin voisi ollakin. Se, mikä sinulle on normaalia, ei välttämättä ole sitä kaikille muille. Uusperheeseen kuuluu ja vaikuttaa monesti niin suuri joukko ihmisiä, että olisi aikamoinen ihme, jos heillä kaikilla olisi samat mielipiteet hyvistä käytöstavoista ja arvoista kuin sinulla. Joten on vain realismia, jos osaa odottaa ongelmia syntyvän uusperheessä ja on valmis joustamaan.
Eikö lapsella siis ole oikeutta pyytää omaa äitiään kylään, ja näyttää missä asuu tai muita asioita joista on innoissaan? Ei äiti ole lapselle vieras, vaan elämän tärkein ihminen, tykkäsit siitä tai et. Ikävä tilanne lapselle muutenkin asua viikko-viikko eri paikoissa, ja sitten pitäisi vielä lisäksi miettiä jotain rajoituksia, ettei äiti voikaan tulla hänen luokseen, vaikka ketään ei olisi edes kotona häiriintymässä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätäkin ketjua lukiessa ymmärrän oikein hyvin, miksi ihmisillä on vuorovaikutussuhteissa vaikeaa. Koska toiset katsovat oikeudekseen änkeä toisen ihmisen reviirille, eivätkä kunnioita toisen rajoja. Jos kunnioittaisivat, niin ymmärtäisivät, että jokaisella on oikeus omiin tunteisiinsa ja valintoihin.
Tämä kommenttisi olisi hyvä, jos puhuttaisiin yksin elävästä naisesta, mutta tässähän on kyse uusperheestä, johon kuuluu useampi perheenjäsen, joilla jokaisella on omat tunteensa ja mielipiteensä. Valinnoista puhuttaessa aikuiset ovat voineet tehdä valintoja, lapset eivät. Aikuiset ovat päättäneet erota puolisoistaan, mutta eivät lapset ole ottaneet eroa kummastakaan vanhemmastaan. Aikuiset ovat päättäneet perustaa uuden perheen, johon lapset joutuvat muuttamaan halusivat tai eivät ja asumaan uuden puolison kanssa, pitivät lapset hänestä tai eivät. Uusperheessä eläminen vaatii joustoa ja kompromisseja kaikilta osapuolilta, ei siinä voi kukaan exä tai nykyinen yksinään pelisääntöjä sanella.
Minä kirjoitin ylläolevan ja olen uusperheellinen itse. Samoin eksälläni on uusi perhe.
Mutta ei tällä ole väliä, vaan olen silti samaa mieltä mitä kirjoitin. Minulla on oma koti ja minä määrään täällä. Eksälläni on oma koti, ja hän määrää siellä.Onneksi lapsilla tuo tilanne helpottaa siinä kohtaa kun täyttävät 18 ja voivat muuttaa omaan kotiinsa jossa näkevät omia perheenjäseniään vapaasti ja juuri niin paljon kuin haluavat.
Meillä lapset olivat ensimmäiset vuodet vuoroviikkolapsia, kunnes halusivat muuttaa kokonaan minun luokseni. Tämä tapahtui pian sen jälkeen, kun minä muutin yhteen nykyisen aviomieheni kanssa. Valitettavasti molemmat ovat ilmoittaneet asuvansa meillä 30-vuotiaiksi. Eli sitä odotellessa, että lähtisivät piakkoin....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua laisinkaan tätä, että koska koti on myös lapsen koti, hän saa kutsua sinne vieraita. Ihanko oikeasti? Meille ei tule edes kummankaan puolison vanhemmat ilmoittamatta. Aivan vapaasti saavat käydä kunhan ilmoittavat siitä, mutta sen verran pitää olla käytöstapoja, että ei tunge toisten kotiin heidän tietämättään. Ja nyt kyse ei ole siitä, ettei hyväksyttäisi appivanhempia, kun kumpikaan ei hyväksyisi sitä edes omilta vanhemmiltaan. Lapsella ei ole muutenkaan samoja oikeuksia kuin aikuisella, ja ei ole tässäkään asiassa. Niin kauan, kun lapsi ei maksa vakuutuksia ja muutenkaan asumistaan, hänellä ei ole oikeutta tehdä päätöksiä siitä, kuka siellä asunnossa käy. Kuten hänellä ei ole oikeutta päättää monesta muustakaan asiasta, kuten lemmikeistä, päivän ruokalistasta, yms. Lapsi voi pyytää ja ehdottaa, ja lasta totta kai kuunnellaan, mutta tälläisiä päätöksiä hän ei tee.
Ihan vain puutun jo ekaan lauseeseen, äiti ei ole vieras. Olet kylmä jos niin kuvittelet.
Jos äiti ei asu kyseisessä asunnossa, silloin äiti on vieras siinä asunnossa. Hän ei ole asukas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajien mielestä on ok, että vieraat ihmiset oleskelevat kotonanne, kun ette itse ole siellä?
Samassa taloudessa asuvan lapsen äiti ei ole vieras ihminen vaan osa perhettä. Niin se vain menee uusperheissä: niissä on usein enemmän kuin 4 aikuista.
Oletko itse uusperheellinen? Myös minun exälläni on uusi vaimo ja koti. Ei tulisi mieleenkään mennä sinne. En todellakaan ole osa heidän perhettään, vaikka lapseni toki ovat osa isänsä perhettä. Exät eivät ole osa perhettä.
Ap
Kyllä uusperheissä tilanne on se, että kyseessä ei ole kahden kauppa. Mukana tulevat myös lapset, exät ja uudet puolisot ja heidän lapsensa. Ap, olet julma lasta kohtaan, rajaat hänen äitinsä noin jyrkästi ulos elämästänne. Uusperheessä eläminen vaatii kyllä lehmän hermoja useissa tapauksissa eikä se kaikille sovikaan. Näitä asioita pitäisi pohtia tarkkaan jo ennen kuin perustaa uusperheen.
Ei vaadi lehmän hermoja vaan normaalit käytöstavat. Jos ne on ensiksi kunnossa niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa?
Ihannemaailmassa noin voisi ollakin. Se, mikä sinulle on normaalia, ei välttämättä ole sitä kaikille muille. Uusperheeseen kuuluu ja vaikuttaa monesti niin suuri joukko ihmisiä, että olisi aikamoinen ihme, jos heillä kaikilla olisi samat mielipiteet hyvistä käytöstavoista ja arvoista kuin sinulla. Joten on vain realismia, jos osaa odottaa ongelmia syntyvän uusperheessä ja on valmis joustamaan.
En ole se, jolle vastaat, mutta: uusperheeseen ei vaikuta ”suuri joukko ihmisiä”, jos heidän ei anneta vaikuttaa. Jokaisella saa olla omat mielipiteensä, mutta koskaan kenelläkään ei ole asiaa tulla neuvomaan toista aikuista ihmistä,
.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsella siis ole oikeutta pyytää omaa äitiään kylään, ja näyttää missä asuu tai muita asioita joista on innoissaan? Ei äiti ole lapselle vieras, vaan elämän tärkein ihminen, tykkäsit siitä tai et. Ikävä tilanne lapselle muutenkin asua viikko-viikko eri paikoissa, ja sitten pitäisi vielä lisäksi miettiä jotain rajoituksia, ettei äiti voikaan tulla hänen luokseen, vaikka ketään ei olisi edes kotona häiriintymässä..
Ei ole sellaista oikeutta.
Minun lapseni olivat vuoroviikkolapsia 6-7 vuoden ajan, eikä kumpikaan halunnut minun käyvän isällään, eivätkä pyytäneet isäänsä minun luokseni. Miksi olisivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotini on myös miehen lapsen koti ja hänellä on oikeus tuoda vieraita hänen kotiinsa.
Lapsella ei ole lupaa tuoda ketä tahansa kotiin. Lapsen tulee pyytää lupa.
"Ketä tahansa". Mutta kun oma äiti ei ole lapselle "kuka tahansa". Millä ajattelit avata tämän säännön lapselle? Kerropa meillekin millä sanoilla. Ei vieraita? Ei muita kuin perheenjäseniä? Hmm.
"Jos pyydät tänne kavereita tai muita, esim. äitisi, muista kysyä ensin sopiiko. Yleensä sopii, mutta ei aina. Isin pitää tietää ketä meillä käy."
Ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätäkin ketjua lukiessa ymmärrän oikein hyvin, miksi ihmisillä on vuorovaikutussuhteissa vaikeaa. Koska toiset katsovat oikeudekseen änkeä toisen ihmisen reviirille, eivätkä kunnioita toisen rajoja. Jos kunnioittaisivat, niin ymmärtäisivät, että jokaisella on oikeus omiin tunteisiinsa ja valintoihin.
Tämä kommenttisi olisi hyvä, jos puhuttaisiin yksin elävästä naisesta, mutta tässähän on kyse uusperheestä, johon kuuluu useampi perheenjäsen, joilla jokaisella on omat tunteensa ja mielipiteensä. Valinnoista puhuttaessa aikuiset ovat voineet tehdä valintoja, lapset eivät. Aikuiset ovat päättäneet erota puolisoistaan, mutta eivät lapset ole ottaneet eroa kummastakaan vanhemmastaan. Aikuiset ovat päättäneet perustaa uuden perheen, johon lapset joutuvat muuttamaan halusivat tai eivät ja asumaan uuden puolison kanssa, pitivät lapset hänestä tai eivät. Uusperheessä eläminen vaatii joustoa ja kompromisseja kaikilta osapuolilta, ei siinä voi kukaan exä tai nykyinen yksinään pelisääntöjä sanella.
Minä kirjoitin ylläolevan ja olen uusperheellinen itse. Samoin eksälläni on uusi perhe.
Mutta ei tällä ole väliä, vaan olen silti samaa mieltä mitä kirjoitin. Minulla on oma koti ja minä määrään täällä. Eksälläni on oma koti, ja hän määrää siellä.Onneksi lapsilla tuo tilanne helpottaa siinä kohtaa kun täyttävät 18 ja voivat muuttaa omaan kotiinsa jossa näkevät omia perheenjäseniään vapaasti ja juuri niin paljon kuin haluavat.
Samoin he voivat ryypätä ja naida ja jättää laskut maksamatta ihan niin paljon kuin haluavat. He voivat pitää orgioita jos niin haluavat. Sitten kun he asuvat omassa kodissaan. Mutta niin kauan kuin he asuvat minun kodissani, ja ovat minun vastuullani, niin kauan he elävät minun sääntöjeni mukaan.
Tämän ketjun jälkeen ei voi kuin ihmetellä aikuisten ihmisten itsekkyyttä ja lapsellisuutta ja eroperheiden lapsia kyllä käy todella sääliksi. Ei ole mitenkään hyvä alku elämälle joutua retuutetuksi itsekkäiden vanhempien välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljosta lyödään vetoa että tämä on nimenomaan naisten ongelma? Oli mies nyxä tai exä niin homma hoituu jotenkin järkevästi.
Minun nykyinen aviomieheni meinasi mennä pesäpallomailan kanssa pihalle, kun näki ikkunasta eksäni palloilevan pihalla. Olimme juuri muuttaneet. Hän oli tästä enemmän raivoissaan kuin minä olisin ollut vastaavassa tilanteessa.
Kuulostaa siltä että hyvin on päässyt erosta yli. Juokse vielä kun voit.
Häh? Mitä tekemistä aviomiehelläni on minun eroni kanssa? Minä olen eronnut jo 9 vuotta sitten.
Juokse nyt vaikka jo pelkästään sen vuoksi että ylipäänsä on menossa yhtään ketään hakkaamaan pesäpallomailan kanssa.
Et sitten vertauskuvia osaa tulkita?
Rautalangasta: myös mies voi olla tunkeilusta hyvin, hyvin ärsyyntynyt.
Taidatte kumpikin hiiltyä yleisesti aika helposti kumppanisi kanssa. Tässä sulle vertauskuva : Vakka kantensa löytänyt.
Ja jos et ymmärtänyt, niin aivan sama onko vai ei mies ärsyyntynyt tunkeilusta, mutta tuollainen äärimmäisyyksiin menevä aggressiivisuuteen viittaava käytös on tuhoisaa ja pelottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ollaan päätetty yhdessä mieheni kanssa MEIDÄN (uus)PERHEEN säännöt, esim. lapsen äiti saa tulla katsomaan lapsen huonetta jos aikuiset ovat kotona, vierailusta kerrotaan etukäteen. Lapsi saa kutsua vieraita aikuisten luvalla. Aikuiset kysyvät myös toisiltaan sopiiko kutsua vieraita. Meillä huomioidaan kaikki perheenjäsenet mutta aikuiset päättävät asioista.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun jälkeen ei voi kuin ihmetellä aikuisten ihmisten itsekkyyttä ja lapsellisuutta ja eroperheiden lapsia kyllä käy todella sääliksi. Ei ole mitenkään hyvä alku elämälle joutua retuutetuksi itsekkäiden vanhempien välillä.
Miten lapsia retuutetaan tässä ketjussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljosta lyödään vetoa että tämä on nimenomaan naisten ongelma? Oli mies nyxä tai exä niin homma hoituu jotenkin järkevästi.
Minun nykyinen aviomieheni meinasi mennä pesäpallomailan kanssa pihalle, kun näki ikkunasta eksäni palloilevan pihalla. Olimme juuri muuttaneet. Hän oli tästä enemmän raivoissaan kuin minä olisin ollut vastaavassa tilanteessa.
Kuulostaa siltä että hyvin on päässyt erosta yli. Juokse vielä kun voit.
Häh? Mitä tekemistä aviomiehelläni on minun eroni kanssa? Minä olen eronnut jo 9 vuotta sitten.
Juokse nyt vaikka jo pelkästään sen vuoksi että ylipäänsä on menossa yhtään ketään hakkaamaan pesäpallomailan kanssa.
Et sitten vertauskuvia osaa tulkita?
Rautalangasta: myös mies voi olla tunkeilusta hyvin, hyvin ärsyyntynyt.
Taidatte kumpikin hiiltyä yleisesti aika helposti kumppanisi kanssa. Tässä sulle vertauskuva : Vakka kantensa löytänyt.
Ja jos et ymmärtänyt, niin aivan sama onko vai ei mies ärsyyntynyt tunkeilusta, mutta tuollainen äärimmäisyyksiin menevä aggressiivisuuteen viittaava käytös on tuhoisaa ja pelottavaa.
Kumpikaan meistä ei hiilly helposti. Mutta me kumpikin puhumme paljon metaforilla. Ja me kumpikin olemme tarkkoja reviiristämme. Ja me kumpikaan emme ole pelokkaita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on oikeus pyytää isältään lupa kutsua vieras esim. äitinsä kylään isän ja lapsen kotiin. Ei kai se kenenkään intoa laske, ei edes sen elämän tärkeimmän ihmisen, oli se sitten isä tai äiti. Olettaisin, että lapsella on elämässään useimpia tärkeitä ihmisiä kuten isä, äiti, vanhempien uudet puolisot, omat sisarukset, isovanhemmat, sukulaiset ja ystävät. Varmaan lapsen tärkeimmät ihmiset ovat isä ja äiti, molemmat ja yhtä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Niin, se on varmaan hirveätä tuollaiselle curling-vanhemmalle jos omalla rakkaalle lapselle on sovittu toisen vanhemman toimesta yhteiset perheen säännöt miten eletään ja ollaan siinä perheessä. Ero siihen jos kasvaa pellossa on todella huima.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsitin, että lapsi parka joutuu vuoroviikoin tulemaan tämän ketjun alloittajan luo asumaan. Vaikuttaa todella tunnekylmältä ja itsekkäältä ihmiseltä. Lapsen isällä ei taida olla sanavaltaa asioihin. Lapselle olisi paljon turvallisempaa asua äitinsä luona kokoajan. Varmaan tällä järjestelyllä vaan isä yrittää säästää elareiden maksussa kun ei tässäkään asiassa puolusta lastaan nyksän mielivaltaa vastaan.
Minä olen vetänyt herneen nenään tällaisesta:
Eksälläni on uusi perhe ja taapero. Yhteinen lapsemme on vuoroviikkolapsi.
Yks päivä eksä kiikutti tämän uuden lapsensa meille. Hän soitti lapselleni ja pyysi tätä hakemaan taaperon pihalta sisälle.
Minulla kilahti täysin. Olin todella loukkaantunut, että eksä ylittää minun rajani. Toimittaa taaperon meille kysymättä lupaani. Sain aivan alkukantaisen reaktion tästä. Lapseni alkoi itkemään, ettei hän voinut sille mitään, ei häneltä mitään kysytty.
Taaperon äiti taas veti jälkeenpäin herneen nenään siitä, että minä hermostuin asiasta. Minun olisi pitänyt ymmärtää, ettei se lapsen vika ollut.
Ymmärrän kyllä, että kumpikin lapsi oli siihen syypää, mutta pidän törkeänä toimittaa lapsiaan pakalle kysymättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsitin, että lapsi parka joutuu vuoroviikoin tulemaan tämän ketjun alloittajan luo asumaan. Vaikuttaa todella tunnekylmältä ja itsekkäältä ihmiseltä. Lapsen isällä ei taida olla sanavaltaa asioihin. Lapselle olisi paljon turvallisempaa asua äitinsä luona kokoajan. Varmaan tällä järjestelyllä vaan isä yrittää säästää elareiden maksussa kun ei tässäkään asiassa puolusta lastaan nyksän mielivaltaa vastaan.
Joo. Isä on kamala isä. Ei se isä kumminkaan välitä lapsestaan. Ei ainakaan oikeesti. Lapsikaan ei oikeesti haluaisi olla vuoroviikkolapsi. Ja nyksä se vasta paha onkin.
Ai niin. Äiti on pyhimys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, se on varmaan hirveätä tuollaiselle curling-vanhemmalle jos omalla rakkaalle lapselle on sovittu toisen vanhemman toimesta yhteiset perheen säännöt miten eletään ja ollaan siinä perheessä. Ero siihen jos kasvaa pellossa on todella huima.
EnItse nyt ymmärrä pointtiasi. Olemme mieheni kanssa onnellisesti naimisissa ja sanelemme yhdessä lastemme säännöt. Siihen ei sivulliset pääse väliin huutelemaan. Edelleenkin erolasten kohtalo säälittää.
Onneksi lapsilla tuo tilanne helpottaa siinä kohtaa kun täyttävät 18 ja voivat muuttaa omaan kotiinsa jossa näkevät omia perheenjäseniään vapaasti ja juuri niin paljon kuin haluavat.