Onpa ”kiva” palata hoitovapaalta töihin!
On esimies vaihtunut, ja vähän kaikki muukin. Olen ollut vuosia samassa työpaikassa ja tehnyt aikaisemmin lähestulkoon pelkästään arkiaamuvuoroja. Se ei ollut ongelma, koska silloin oli paljon työntekijöitä jotka halusi esim tehdä vain iltavuoroa. Nyt minulle onkin sitten laitettu ties mitä vuoroja, lähinnä iltaa ja viikonloppua, kun taas moni muu uusi työntekijä tekee pelkkää arkiaamua toivomuksestaan.
Miten teillä muilla, jotka tekee vuorotyötä? Onko vuorot jaettu tasapuolisesti? Voiko oikeasti olla niin, työpaikalla että vaan jonkun toiveita kuunnellaan ja toisen ei?
Kommentit (72)
Hyvä puoli iltavuoroissa on se, että lapsesi saa vähän kevyemmän alun päivähoitoon kun ei tarvitse olla siellä kuin muutama tunti päivässä alkuun. Teille voisi riittää myös hoitosopimus vähemmillä tunneilla, meillä on ollut koko ajan 75% hoitoaika koska teen iltoja ja viikonloppuja ja lapsi saa tietenkin olla arkivapailla kotona. Joskus vien lapsen jo lounaalle päiväkotiin ja saan muutaman tunnin omaa aikaa ennen iltavuoroa :) pitemmän päälle tämä toki käy tosi rankaksi perhe-elämän kannalta koska näet miestäsi lähinnä yöllä, joten nostaisin kyllä metelin jos sama meno jatkuu tulevissa listoissa. Ei se niin voi mennä että yksi jatkuvasti vasten tahtoaan tekee kaikki iltavuorot..
Eihän ketään voi rangaista siitä, että ei ole hankkinut/saanut lapsia. Työvuorojen täytyy silti olla tasapuolisia. Ihmisiä ne lapsettomatkin ovatja voivat hekin haluta tehdä päivätyötä.
Miksi lapselliset aina vetoaa niihin lapsiin? Itsehän olette niitä hankkineet se elämä täytyy sitten järjestää siihen lapsen ympärille. Kantsii myös huomata, että työpaikalla on usein muitakin lapsellisia, jotka myös haluaa sitä ja tätä lapsiin vedoten. Yhtä lailla ne lapsettomatkin haluaa viettää aikaa puolisonsa kanssa, ei se lapsi ole se ainoa perhe.
Muistan kun meillä töissä aina muutamat sopivat pomon kanssa kesälomansa. Muille jäi sitten jämät.
Huonoa johtamista.
Ei välttämättä ap:n asiat parane kun vaihdat työpaikkaa. Olet siellä uusi ja varmaan saat sitten jälleen ne ”jämävuorot”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudella esimiehellä on varmaan kristallipakko huollossa? Jonkunhan on tehtävä illat, etkä ole ollut paikalla esittämässä toiveita. Toivo seuraaviin listoihin.
Esitin kyllä toiveeni tehdä arkiaamuja! Kyllä olisi ihan kiva viettää aikaa pienen lapsen kanssa päiväkotipäivän jälkeen ja viikonloppuisin, esimies on itsekin lapsellinen, joten luulisi että on ymmärrystä. Nythän käytännössä, jos teen pelkkää iltaa, en näe lasta ollenkaan koko viikkoon! Toki ymmärrän että muillakin voi olla sama tilanne, mutta sitten iltavuorot pitäisi jakaa tasan. Jos olisin tiennyt tästä, olisin hakenut lapselle vuorohoitopåiväkotipaikkaa.
T. Ap
Miten niin et näe? Onhan teillä koko aamu ja aamupäivä aikaa ennen iltavuorosi alkua.
Pakkohan mun on viedä se hoitoon aamulla klo9 mennessä. Näin olen ainakin ymmärtänyt.. En tiedä ketään joka veisi lapsen hoitoon esim klo12, ellei ole vuorohoitopöivökodissa. Mies tulee kotiin vasta klo16 aikaan.
T.ap
Olet ymmärränyt väärin. Lapsi on hoidossa sen ajan kuin tarvitsee päivähoitoa.
Olen töissä hoitoalalla ja meidän firmassa jokainen on sitoutunut kolmivuorotyöhön. Lyhytaikaiset sijaiset eivät useimmiten yövuoroja tee, koska paikat vaihtuvat niin tiuhaan. Sairaanhoitajien ei näitä öitä myöskään periaatteessa tarvi tehdä, mutta esimies voi tarvittaessa määrätä heidätkin tähän.
Vuorot jakautuu melko tasapuolisesti, tosin en nyt niin muiden listoja ole seuraillutkaan, omiani vain. Ja ne on olleet ihan ok.
Toiveita saa esittää, ja ongelmatilanteet pyritään ratkomaan yhteisymmärryksessä.
Jos susta tuntuu että vuorot jaetaan puolueellisesti tai epäoikeudenmukaisesti, ota asia puheeksi lähimmän esimiehen kanssa. Ellei tämä johda mihinkään, voit soittaa liittoon. Sieltä sitten tapellaan sun puolesta.
Kannattaa kuitenkin miettiä, onko kysymys oikeasta epäoikeudenmukaisuudesta vai ihan siitä, että sä et haluaisi tehdä arkiaamujen lisäksi muita vuoroja.
Onko työnkuvasi ennallaan? Millä alalla olet? Onko sulle luvattu yksivuorotyö?
Päiväkodissa voidaan useimmiten järjestää kotihoitoa, esim klo 13-21.30 väliseksi ajaksi. Heillä on tämä ihan velvollisuuskin järjestää.
Yöhoito taas voi sijaita toisaallakin ja tämä voikin olla ongelma, mikäli työsi on siellä missä asut ja matkaa hoitopaikkaan esim. 50km.
Vierailija kirjoitti:
Mua nauratti, kun työkaveri 'tuli töihin' kahden lapsen jälkeen oltuaan pois yhteensä n. 5 vuotta. Tekee ihan muutamia vuoroja vaan ja joulukuussa sille oli laitettu kahtena päivänä töitä yhteensä 10 tuntia. Hän valitti, kun ei pysty kumpanakaan päivänä olemaan töissä. Siis ihan oikeesti...kaupan alalla tämä.
Onko tuolla tapauksella varakas mies vai miten pystyy vetämään lonkkaa 5 vuotta? Jos tuo on yhteiskunnan tukien ansiota, niin en kyllä tee mitään enää minäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudella esimiehellä on varmaan kristallipakko huollossa? Jonkunhan on tehtävä illat, etkä ole ollut paikalla esittämässä toiveita. Toivo seuraaviin listoihin.
Esitin kyllä toiveeni tehdä arkiaamuja! Kyllä olisi ihan kiva viettää aikaa pienen lapsen kanssa päiväkotipäivän jälkeen ja viikonloppuisin, esimies on itsekin lapsellinen, joten luulisi että on ymmärrystä. Nythän käytännössä, jos teen pelkkää iltaa, en näe lasta ollenkaan koko viikkoon! Toki ymmärrän että muillakin voi olla sama tilanne, mutta sitten iltavuorot pitäisi jakaa tasan. Jos olisin tiennyt tästä, olisin hakenut lapselle vuorohoitopåiväkotipaikkaa.
T. Ap
Miten niin et näe? Onhan teillä koko aamu ja aamupäivä aikaa ennen iltavuorosi alkua.
Pakkohan mun on viedä se hoitoon aamulla klo9 mennessä. Näin olen ainakin ymmärtänyt.. En tiedä ketään joka veisi lapsen hoitoon esim klo12, ellei ole vuorohoitopöivökodissa. Mies tulee kotiin vasta klo16 aikaan.
T.ap
Olet ymmärtänyt väärin. Päiväkodin henkilökunta yleensä toivoo tuontiajan sopivan päiväkodin toimintaan. Esim. klo 12 tuonti on hankala, koska lapsi joutuu heti rauhoittumaan päiväunille. Kesken päiväunia eivät toivo tuotavan, koska häiritsee suunnitteluhetkeä ja nukkarin rauhaa (äänet kantautuu).. Kesken ruokailun tuominen hämmentää ryhmää ja lasta. Isompien lasten kanssa ruukkaavat arvostaa sitä varhaiskasvatusta ja koska se toteutuu klo 9-11 niin toivovat tuontia ajoissa. Me muuten noudatetaan näitä toiveita, koska on huomattu hoitoon jäämisen olevan lapsillemme helpompaa, kun eivät "pölähdä keskelle jotain toimintoa".
Näin meillä,
terveisin vuorotyöläisen puoliso, jonka lapset ns. tavan päiväkodissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua nauratti, kun työkaveri 'tuli töihin' kahden lapsen jälkeen oltuaan pois yhteensä n. 5 vuotta. Tekee ihan muutamia vuoroja vaan ja joulukuussa sille oli laitettu kahtena päivänä töitä yhteensä 10 tuntia. Hän valitti, kun ei pysty kumpanakaan päivänä olemaan töissä. Siis ihan oikeesti...kaupan alalla tämä.
Onko tuolla tapauksella varakas mies vai miten pystyy vetämään lonkkaa 5 vuotta? Jos tuo on yhteiskunnan tukien ansiota, niin en kyllä tee mitään enää minäkään.
Tukia riittää. Mä kyllästyin ensimmäiseen ammattini ja lähdin alanvaihtoon. 1 vuosi vuorottelukorvauksella, 2.
ja 3 aikuisopintorahalla, 4. ja 5. Kelan opintotuella. Ei täällä kannata työnteko eikä kouluttautuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ap
Joo, mua kanssa aina ihmetyttää nämä, joille päiväkoti on kuin peruskoulu, jossa on pakko olla silloin kun opetusta on.
Ei tietenkään ole. PÄin vastoin, iltavuorohan antaa lapselle ihanan mahdollisuuden olla ensin aamupäivän äidin kanssa rauhassa, sitten ehkä mennä vähäksi aikaa päiväkotiin, ja viettää ilta rauhassa isän kanssa.
Mulla on 3 lasta, ja näin ollaan toimittu. Ei se lapsi oikeasti jää mitään paitsi, jos ei ole siellä päiväkodissa joka päivä 8-16. Se on vaan aikuisten höpötystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ap
Päiväkodin kuuluu olla perheen ja lapsen tarvetta varten, ei lapsen päiväkotia varten.
T.ap
Olet ymmärtänyt väärin. Päiväkodin henkilökunta yleensä toivoo tuontiajan sopivan päiväkodin toimintaan. Esim. klo 12 tuonti on hankala, koska lapsi joutuu heti rauhoittumaan päiväunille. Kesken päiväunia eivät toivo tuotavan, koska häiritsee suunnitteluhetkeä ja nukkarin rauhaa (äänet kantautuu).. Kesken ruokailun tuominen hämmentää ryhmää ja lasta. Isompien lasten kanssa ruukkaavat arvostaa sitä varhaiskasvatusta ja koska se toteutuu klo 9-11 niin toivovat tuontia ajoissa. Me muuten noudatetaan näitä toiveita, koska on huomattu hoitoon jäämisen olevan lapsillemme helpompaa, kun eivät "pölähdä keskelle jotain toimintoa".
Näin meillä,
terveisin vuorotyöläisen puoliso, jonka lapset ns. tavan päiväkodissa
Jospa uusi esimies ei ole kärryllä toivomuksistasi, ja ensi listalla tilanne helpottaa, kun käyt juttelemassa? Tai ainakin saat perustelut epämieluisille vuoroille.
Kyllähän työvuorot pitäisi jakaa tasaisesti. Itse hoitoalalla ja meillä ei ikinä porukka suostuisi siihen että yks tai kaks tekee pelkkää aamuvuoroa eikä siihen kyllä pomotkaan suostu. Toki on niitä ketkä tykkäävät enemmän illoista ja mutta heidänkin on tehtävä aamuja ja päinvastoin. Myös öitä joutuvat kaikki tekemään siinä vaiheessa kun halukkaita ei ole tarpeeksi. Poislukien tietysti ne keillä on lääkärintodistustus mutta muuten myös ne ketkä niitä öitä eivät haluaisi tehdä joutuvat niitä tekemään.
Omassa yksikössä asiaa perusteellaan paitsi tasapuolisuudella myös sillä että kaikki vuorot ovat vähän erilaisia ja jos tekee pelkkää aamua niin siinä "vieraantuu" iltavuoron hommista, pelkkää yötä tekevä ei enää pärjääkään päivävuorossa ym. Viikonlopuissa on myös tietyt säännöt kuinka paljon niitä joutuu tekemään.
Katso työnantajan näkökulmasta.
Hoitovapaalta töihin, pieni lapsi menee päiväkotiin, sairastelukierre alkaa, äiti jää kotiin hoitamaan sairastelevaa lasta.
Laittamalla sinut ilta- ja yövuoroihin työnantaja minimoi sinun poissaolosi ko tapauksissa, koska isä lienee töissä ns normiaikoina ja hän voi hoitaa sairastelevaa lasta illat ja viikonloput.
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä liittoon?
Poliisi tai vanhemmat hoitavat tällaiset asiat.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan pitää pyrkiä olemaan tasapuolinen kaikkia kohtaan.
Mutta näinhän ei oikeassa elämässä läheskään aina tapahdu. On mm. eri palkkausta aivan samasta työstä ja etuuksia, joita ei kaikille työntekijöille makseta. Esimerkiksi siellä missä olen töissä, osa työntekijöistä saa ns. voileipärahaa, ja tästä tulee lähemmäs 200 euroa lisää palkkaan. Työkaverini jotka tekevät aivan samaa hommaa kuin minä, niin heillä on tuntipalkka useita euroja korkeampi kuin minulla. Tosin kenelläkään (n. 10 työntekijää) tuolla ei ole työsopimusta, siellä vain käydään töissä ja palkasta imetään verot normaalisti. Tämä siis Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan pitää pyrkiä olemaan tasapuolinen kaikkia kohtaan.
Mutta näinhän ei oikeassa elämässä läheskään aina tapahdu. On mm. eri palkkausta aivan samasta työstä ja etuuksia, joita ei kaikille työntekijöille makseta. Esimerkiksi siellä missä olen töissä, osa työntekijöistä saa ns. voileipärahaa, ja tästä tulee lähemmäs 200 euroa lisää palkkaan. Työkaverini jotka tekevät aivan samaa hommaa kuin minä, niin heillä on tuntipalkka useita euroja korkeampi kuin minulla. Tosin kenelläkään (n. 10 työntekijää) tuolla ei ole työsopimusta, siellä vain käydään töissä ja palkasta imetään verot normaalisti. Tämä siis Suomessa.
Työsopimuksen ei tarvitsekaan olla kirjallinen. Myös suullinen, yhteisestä sopimuksesta kumpuava työsuhde on laillinen. Kiistatilanteita varten on toki hyvä jos on kirjallinen todistus siitä mitä on työsuhteesta sovittu.
Taas pitäs perheettömien varmaankin yksipuolisesti joustaa jotta sinä saisit lapsen kannalta optimaaliset vuorot?
Ota asia puheeksi esimiehen kanssa jos koet että vuorot jaetaan epäreilusti työntekijöiden kesken.
Kiitos tästä kommentista. Täytyy katsoa vielä seuraava lista, mutta jos oikeasti noin epätasapuolisesti jaetaan vuoroja jatkossakin, niin en jää kyllä kärvistelemään ko. firmaan. Aiemminkin on ollut sellaista ärsyttävää, et on joitakin työntekijöitä jotka eivät jousta ollenkaan vuoroissa, tai jos on vaikka sairaustapauksia, tai esim siirtoja toiseen toimipisteeseen. Nyt näillä juuri vain päivävuoroa, ei ainoatakaan iltaa tai viikonloppua. Itse olen aina ollut joustava, vaikkakin tehnyt enimmäkseen aamuvuoroja, ja nytkin olisin ihan tyytyväinen esim 1-2 iltaan viikossa. Mutta kun näin seuraavan listani jossa oli tasan kaksi aamuvuoroa, meinasin alkaa itkeä.
Hassua muuten, että nämä pari työntekijää, jotka ei ikinä jousta pätkän vertaa sattuvat olemaan lapsettomia. Kun aina perheellisiä parjataan, että vievät parhaat vuorot, lomat sun muut, niin meidän työpaikassa ei ole kyllä ollut koskaan näin.
T.ap