Onpa ”kiva” palata hoitovapaalta töihin!
On esimies vaihtunut, ja vähän kaikki muukin. Olen ollut vuosia samassa työpaikassa ja tehnyt aikaisemmin lähestulkoon pelkästään arkiaamuvuoroja. Se ei ollut ongelma, koska silloin oli paljon työntekijöitä jotka halusi esim tehdä vain iltavuoroa. Nyt minulle onkin sitten laitettu ties mitä vuoroja, lähinnä iltaa ja viikonloppua, kun taas moni muu uusi työntekijä tekee pelkkää arkiaamua toivomuksestaan.
Miten teillä muilla, jotka tekee vuorotyötä? Onko vuorot jaettu tasapuolisesti? Voiko oikeasti olla niin, työpaikalla että vaan jonkun toiveita kuunnellaan ja toisen ei?
Kommentit (72)
Etkö tajunnut, että ne oli TOIVEITA eikä ne välttämättä toteudu? Vuorotyöläisen pitäs käsittää, että mikä tahansa vuoroyhdistelmä on mahdollinen just sun toiveista riippumatta.
Olet ollut etuoikeutettu ennen hoitovapaata. Kukapa haluaisi luopua saavutetuista eduista.
Mitä helv.. jos menen töihin klo 15 ja mies tulee töistä 16, vien lapsen hoitoon 14.30 ja olen päivän lapsen kanssa! Päiväkodissa on sen aikaa kun pakko töiden puolesta!
Kyllä lapsen saa viedä päiväkotiin sen mukaan, koska perhe tarvitsee päivähoitoa. Vuoropäiväkodista tuskin lapsesi saa hoiripaikkaa, jos isä on illat kotona. Vuorohoito on tarkoitettu perheille, joissa on oikeasti tarvetta vuorohoitoon.
Ennen on ollut työntekijöitä, jotka haluavat tehdä iltavuoroa. Nyt ei ole , joten niitä joutuu tekemään joku, joka ei halua, jopa sinä.
Kuulostat kyllä ihan vitunmoiselta paskiaiselta, jos oletat, että kun olet kotona hillumassa, niin sinuun otetaan yhteyttä että minkälaiset työvuorot näin filosofisessa mielessä saattaisi kiinnostaa, mikäli haluat tulla takaisin töihin.
Ei jeesus.
Olet siis ollut kotona loisimassa työnantajan kustannuksella ja kehtaat vielä valittaa vuoroistasi sitten kun suvaitset palata työpaikalle. Miksi siis töissäkäyvien työntekijöiden pitänyt olla pätkääkään kiinnostuneita sinun vuoroistasi silloin kun sinä lomailet palkallisena ja muut tekevät työsi.
Vierailija kirjoitti:
Ennen on ollut työntekijöitä, jotka haluavat tehdä iltavuoroa. Nyt ei ole , joten niitä joutuu tekemään joku, joka ei halua, jopa sinä.
Ei, vaan vain minä vastentahtoisesti. Monella ei ollut ainoatakaan iltavuoroa listalla. Osa on aina tehnyt molempia ja tykkäävät tehdä molempia, mutta ei nekään pelkkää iltaa ole saaneet listalle. Mulla oli siis eniten (lähes vain ja ainoastaan) iltoja ja lisäksi vielä viikonloppuvuoroja. En ymmärrä miksi minulle ollaan täällä melkein kuin vahingoniloisia ja kuitataan vaan tyyliin ”ihan oikein sulle”, koska eihän se ole. Ei ole tällainen ketään muuta kohtaan, eikä myöskään minua. Ei kyl tosiaan kannata tehdä lapsia, jos meininki on tällaista töihin paluun jälkeen. Olen kuitenkin ollut jo melkein 10 vuotta samassa firmassa töissä. Nyt sitten nämä, ketkä palkattu hetki sitten sanelevat minun työvuorot? Alkaa nyt vaan ärsyttää entistä enemmän, kun tänne edes kirjoittelin. Inhottavaa porukkaa niin töissä kuin täälläkin. Ei voi muuta sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyl tosiaan kannata tehdä lapsia, jos meininki on tällaista töihin paluun jälkeen. Olen kuitenkin ollut jo melkein 10 vuotta samassa firmassa töissä. Nyt sitten nämä, ketkä palkattu hetki sitten sanelevat minun työvuorot? Alkaa nyt vaan ärsyttää entistä enemmän, kun tänne edes kirjoittelin. Inhottavaa porukkaa niin töissä kuin täälläkin. Ei voi muuta sanoa.
Aika naurettavaa käytöstä kiristää muita ihmisiä lapsettomuudella, mikäli muut ihmiset eivät tee juuri niinkun sinä haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyl tosiaan kannata tehdä lapsia, jos meininki on tällaista töihin paluun jälkeen. Olen kuitenkin ollut jo melkein 10 vuotta samassa firmassa töissä. Nyt sitten nämä, ketkä palkattu hetki sitten sanelevat minun työvuorot? Alkaa nyt vaan ärsyttää entistä enemmän, kun tänne edes kirjoittelin. Inhottavaa porukkaa niin töissä kuin täälläkin. Ei voi muuta sanoa.
Aika naurettavaa käytöstä kiristää muita ihmisiä lapsettomuudella, mikäli muut ihmiset eivät tee juuri niinkun sinä haluat.
Ööö?
Oletko varma että ennen iltavuoroa tehneet sitä halusi ihan oikeasti tehdä, miksi ne on nyt sit lähteneet? Ehkä ei vaan viitsineet sanoa suoraan, varsinkin jos olit ns. Vuorovastaava.
Ja jos olet ollut pois niin tottakai asiat on muuttuneet sillä aikaa, niin moni muukin on töissä joutunut sopeutumaan muutoksiin vaikkei poissa edes olisi.
Ongelma on siinä, että äitiys- ja hoitovapailla olleet naiset kuvittelevat, että maailma työelämässä pysähtyy siksi aikaa. No ei se pysähdy vaan sinua sijaistaa joku muu, vanhoja voidaan irtisanoa, uusia palkataan, organisaatio muuttuu. Ei näitä muita ihmisiä voi heittää räsykoppaan kun vapailla oleva tulee takaisin töihin. Monella naisella on liian ruusuiset odotukset lakitekstin perusteella. Lakia voidaan tulkita monella eri tavalla ja yrityksillä on lakimiesarmeijat miettimässä että mitä voi tehdä milloinkin.
Sanoisin että nykymaailmassa on tosi iso juttu, että pääsee samaan työpaikkaan takaisin ja suunnilleen samanlaisiin hommiin pitkän poissaolon jälkeen.
Lapsi ja perhevihaajat taas vauhdissa. Rankkaa varmaan kun on niin täynnä vihaa. Surullista.
Kauanko olet ollut takaisin töissä, montako viikkoa/kuukautta olet iltavuoroa tehnyt, kirjoituksesta sai käsityksen että kyseessä parin viikon vuorot.
Nythän eletään lomakauden listoja, jolloin ne eivät yleensä kierrä kenelläkään normaalin työvuorokierron mukaan. En siis sinuna heittäisi hanskoja naulaan ja alkaisi yhden listan perusteella valittaa (ja soittaa jopa liittoon, kuten joku ehdotti...), että vain ja ainoastaan sinulla on aina iltavuoroja.
Vierailija kirjoitti:
Nythän eletään lomakauden listoja, jolloin ne eivät yleensä kierrä kenelläkään normaalin työvuorokierron mukaan. En siis sinuna heittäisi hanskoja naulaan ja alkaisi yhden listan perusteella valittaa (ja soittaa jopa liittoon, kuten joku ehdotti...), että vain ja ainoastaan sinulla on aina iltavuoroja.
Juuri samaa ajattelin. Tuohon vielä olla joku ihan järkevä syy, ja ennen sen selviämistä työpaikan henki ei varsinaisesti nouse narisemalla.
Työntekijällä on äitiysloman jälkeen oikeus palata samaan työhön, kuin ennen äitiyslomaa. Eli jos olit (ihan paperilla) vuoropäällikkö/vuorovastaava niin sinulla on oikeus tehdä samoja hommia jatkossakin.
Työvuorot on jaettava tasapuolisesti samaa työtä tekevien kesken (eli on ok, että esim. osastovastaavilla on enemmän aamua tms.). Vuorojen jako voidaan tehdä toiveiden mukaan (jolloin kunkin toiveita on toteutettava tasapuolisesti) tai tasan jakaen (eli kullekin saman verran iltoja, aamuja, viikonloppuja jne.). Tasapuolisuuden on toteuduttava kohtuullisella aikavälillä (eli ei välttämättä joka viikko/joka työvuorolista). Toki on mahdollista, että uudet työkaverit on otettu sopimuksella, että heillä on esim. vain aamuvuoroja ja viikonloppupäivystys kerran kuussa, jolloin teille kolmivuorotyötä tekeville jää tietenkin tehtäväksi enimmäkseen iltaa ja viikonloppuja ja tämä ei ole mitenkään laitonta.
Ota yhteyttä omaan ammattiliittoon, niin saat apua ja päteviä vastauksia. Nämä keskustelupalstan neuvot on aina vähän tälläisiä ylimaallisia
Toiset lähtis mielellään töihin jos vaan sais töitä ja toiset valittaa kun on töitä.
Joo, eihän iltavuorot niin kivoja ole mutta niitä vaan on välillä tehtävä, tai jos se on niin iso ongelma niin ehkä kannattaa alkaa miettiä uutta työpaikkaa.
Mutta ei kai tässä ollut kyse kun yhdestä vuorolistasta?
Vierailija kirjoitti:
Järjen ääni. Onneksi on teitäkin.
Niin täytyy varmaan tehdä. Kuka lie sitten tekee iltavuorot..