Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onpa ”kiva” palata hoitovapaalta töihin!

Vierailija
18.12.2017 |

On esimies vaihtunut, ja vähän kaikki muukin. Olen ollut vuosia samassa työpaikassa ja tehnyt aikaisemmin lähestulkoon pelkästään arkiaamuvuoroja. Se ei ollut ongelma, koska silloin oli paljon työntekijöitä jotka halusi esim tehdä vain iltavuoroa. Nyt minulle onkin sitten laitettu ties mitä vuoroja, lähinnä iltaa ja viikonloppua, kun taas moni muu uusi työntekijä tekee pelkkää arkiaamua toivomuksestaan.

Miten teillä muilla, jotka tekee vuorotyötä? Onko vuorot jaettu tasapuolisesti? Voiko oikeasti olla niin, työpaikalla että vaan jonkun toiveita kuunnellaan ja toisen ei?

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oottepa tylyjä ap:ta kohtaan. Ainakaan empatiasta ei ole tietoakaan.

Oletan, että ap on ollut hoitovapaalla lapsen takia ja lapsi on vieläkin melko pieni.

Onkohan lapsen hoitopaikka auki illat ja viikonloput, tulee ekana mulle mieleen.

Onkihan ap äiti vai isä? Pitääkö lapsen olla illat ja viikonloput ilman äitiä vai ilman isää?

Älkää hankkiko enempää lapsia, jos olette tuollaisessa työpaikassa.

Tai miettikää missä olette töissä silloin, kun alatte pentuja puskea...

Tässäkin on yks Uunotar lähteny lapsettoman pariskunnan toisen puoliskon unelmajobista äitiyvapaalla ja palaa äippänä samaan duuniin.

Daa-a?

62/72 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudella esimiehellä on varmaan kristallipakko huollossa? Jonkunhan on tehtävä illat, etkä ole ollut paikalla esittämässä toiveita. Toivo seuraaviin listoihin.

No miksi iltoja ei sitten voi jakaa tasapuolisesti? Luulisin että tämä käytäntö on kaikissa vuorotyöpaikoissa, mikäli joku nyt ei erikseen ole ilmoittanut että haluaa iltaa tehdä, lähes kaikkihan nyt pelkkää aamua haluavat. Itse nostaisin metakan tuosta että minulla on pelkkää iltaa listoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän eletään lomakauden listoja, jolloin ne eivät yleensä kierrä kenelläkään normaalin työvuorokierron mukaan. En siis sinuna heittäisi hanskoja naulaan ja alkaisi yhden listan perusteella valittaa (ja soittaa jopa liittoon, kuten joku ehdotti...), että vain ja ainoastaan sinulla on aina iltavuoroja.

Kiitos tästä kommentista. Täytyy katsoa vielä seuraava lista, mutta jos oikeasti noin epätasapuolisesti jaetaan vuoroja jatkossakin, niin en jää kyllä kärvistelemään ko. firmaan. Aiemminkin on ollut sellaista ärsyttävää, et on joitakin työntekijöitä jotka eivät jousta ollenkaan vuoroissa, tai jos on vaikka sairaustapauksia, tai esim siirtoja toiseen toimipisteeseen. Nyt näillä juuri vain päivävuoroa, ei ainoatakaan iltaa tai viikonloppua. Itse olen aina ollut joustava, vaikkakin tehnyt enimmäkseen aamuvuoroja, ja nytkin olisin ihan tyytyväinen esim 1-2 iltaan viikossa. Mutta kun näin seuraavan listani jossa oli tasan kaksi aamuvuoroa, meinasin alkaa itkeä.

Hassua muuten, että nämä pari työntekijää, jotka ei ikinä jousta pätkän vertaa sattuvat olemaan lapsettomia. Kun aina perheellisiä parjataan, että vievät parhaat vuorot, lomat sun muut, niin meidän työpaikassa ei ole kyllä ollut koskaan näin.

T.ap

Näin lapsettomana voin kertoa sinulle - jos et vielä ennen vanhempainvapaatasi huomannut - että minun on kaikissa 4:ssä työpaikassani automaattisesti oletettu suhteuttavan omat menoni lapsiperheiden lomatoiveiden mukaisesti. Kyllä siinä hyvin nopeasti oppii sanomaan että ei käy, en jousta.

64/72 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uudella esimiehellä on varmaan kristallipakko huollossa? Jonkunhan on tehtävä illat, etkä ole ollut paikalla esittämässä toiveita. Toivo seuraaviin listoihin.

Esitin kyllä toiveeni tehdä arkiaamuja! Kyllä olisi ihan kiva viettää aikaa pienen lapsen kanssa päiväkotipäivän jälkeen ja viikonloppuisin, esimies on itsekin lapsellinen, joten luulisi että on ymmärrystä. Nythän käytännössä, jos teen pelkkää iltaa, en näe lasta ollenkaan koko viikkoon! Toki ymmärrän että muillakin voi olla sama tilanne, mutta sitten iltavuorot pitäisi jakaa tasan. Jos olisin tiennyt tästä, olisin hakenut lapselle vuorohoitopåiväkotipaikkaa.

T. Ap

Miten niin et näe? Onhan teillä koko aamu ja aamupäivä aikaa ennen iltavuorosi alkua.

Päiväkodin kuuluu olla perheen ja lapsen tarvetta varten, ei lapsen päiväkotia varten.

Pakkohan mun on viedä se hoitoon aamulla klo9 mennessä. Näin olen ainakin ymmärtänyt.. En tiedä ketään joka veisi lapsen hoitoon esim klo12, ellei ole vuorohoitopöivökodissa. Mies tulee kotiin vasta klo16 aikaan.

T.ap

Olet ymmärränyt väärin. Lapsi on hoidossa sen ajan kuin tarvitsee päivähoitoa.

Olet ymmärtänyt väärin. Päiväkodin henkilökunta yleensä toivoo tuontiajan sopivan päiväkodin toimintaan. Esim. klo 12 tuonti on hankala, koska lapsi joutuu heti rauhoittumaan päiväunille. Kesken päiväunia eivät toivo tuotavan, koska häiritsee suunnitteluhetkeä ja nukkarin rauhaa (äänet kantautuu).. Kesken ruokailun tuominen hämmentää ryhmää ja lasta. Isompien lasten kanssa ruukkaavat arvostaa sitä varhaiskasvatusta ja koska se toteutuu klo 9-11 niin toivovat tuontia ajoissa. Me muuten noudatetaan näitä toiveita, koska on huomattu hoitoon jäämisen olevan lapsillemme helpompaa, kun eivät "pölähdä keskelle jotain toimintoa".

Näin meillä,

terveisin vuorotyöläisen puoliso, jonka lapset ns. tavan päiväkodissa

Olen itse töissä päivähoidossa ja vaikka toiveita on niin perheen tarve on toimintaa tärkeämpää. 12-14 on nukkariaikaa ja ehdottomasti vaikein ajankohta vastaanottaa tai lähettää kotiin lasta, tässä olet oikeassa. Minulle on kuitenkin ihan sama kenen lapset kerkeävät askartelemaan tai mukaan lauluhetkiin kunhan vanhemmat tietävät että kyseistä toimintaa on 9-11 ja oma lapsi voi jäädä paitsi. Huomattavasti tärkeämpänä pidän sitä että lapset viettävät mahdollisuuksien mukaan aikaa vanhempiensa kanssa. Meillä on jo pienten pään lapset siinä määrin laitostuneita ettei jonkun tulo tai meno kesken ruokailun häiritse lapsia, isojen päässä on normi että osa puokkareista haetaan kun muilla on vielä ruokailu kesken. Toki lapselle voi olla helpoin tulla klo 9 mukaan toimintaan muttei välttämättä parempi vaihtoehto kuin olla vanhempansa kanssa.

Itse aloittajalle suosittelisin ensinäkin keskustelua työpaikalla. Jos ja kun joudut kuitenkin välillä tekemään iltoja niin vietä aamut rauhassa lapsen kanssa ja tuo hoitoon vaikka klo 11 niin lapsi kerkeää syömään eikä tarvitse mennä suoraan sänkyyn. Myöhään tuleminen on lapselle helpompaa (lähinnä nukkaria ajatellen) jos lapsen kanssa on aamupäivällä tehty jotain muuta kun katseltu piirrettyjä. Varhaiskasvatus on yhteistyötä perheen kanssa, ei sitä että pidämme lasta väkipakolla 8-16 ja vanhemmat näkevät lasta jos se sopii aikatauluihimme

Vierailija
65/72 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tulee hoitovapaalta takaisin töihin, on voinut käydä niinkin että se oma työ on kokonaan lopetettu tai ainakin ko. paikkakunnalta. Tarjotaan ihan muita töitä tai muuttoa. Tai vaihtoehdoksi irtisanomispakettia, jos uudet hommat/paikkakunta ei miellytä.

Kyllä, se on ihan laillista. 

Vierailija
66/72 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän eletään lomakauden listoja, jolloin ne eivät yleensä kierrä kenelläkään normaalin työvuorokierron mukaan. En siis sinuna heittäisi hanskoja naulaan ja alkaisi yhden listan perusteella valittaa (ja soittaa jopa liittoon, kuten joku ehdotti...), että vain ja ainoastaan sinulla on aina iltavuoroja.

Kiitos tästä kommentista. Täytyy katsoa vielä seuraava lista, mutta jos oikeasti noin epätasapuolisesti jaetaan vuoroja jatkossakin, niin en jää kyllä kärvistelemään ko. firmaan. Aiemminkin on ollut sellaista ärsyttävää, et on joitakin työntekijöitä jotka eivät jousta ollenkaan vuoroissa, tai jos on vaikka sairaustapauksia, tai esim siirtoja toiseen toimipisteeseen. Nyt näillä juuri vain päivävuoroa, ei ainoatakaan iltaa tai viikonloppua. Itse olen aina ollut joustava, vaikkakin tehnyt enimmäkseen aamuvuoroja, ja nytkin olisin ihan tyytyväinen esim 1-2 iltaan viikossa. Mutta kun näin seuraavan listani jossa oli tasan kaksi aamuvuoroa, meinasin alkaa itkeä.

Hassua muuten, että nämä pari työntekijää, jotka ei ikinä jousta pätkän vertaa sattuvat olemaan lapsettomia. Kun aina perheellisiä parjataan, että vievät parhaat vuorot, lomat sun muut, niin meidän työpaikassa ei ole kyllä ollut koskaan näin.

T.ap

Pyöriikö teillä hommat jos jokainen tekee vain 1-2 iltaa viikossa? Vai keneltä sitä lisäjoustoa siis odotat?

Viimeinen lauseesi oli kyllä linjassa aloitukseen, perheettömänä sinäkin teit niitä "parhaita vuoroja".

Vierailija
67/72 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi kun oli päiväkodissa, niin joka toinen viikko hoitopäivä oli 13.30-15.45 ja joka toinen viikko 8.15-14.15. Itse tein päivävuoroa ja mies kaksivuorotyötä. En kysynyt päiväkodista, milloin on hyvä hetki tuoda tai hakea, vaan ilmoitin että näin tehdään, koska matkaa päiväkotiin on meiltä 20 km, ja lapsi kuljetettiin työmatkoilla. Ei todellakaan lähdetty erikseen tuomaan ja taas välillä ajelemaan kotiin.

Vierailija
68/72 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässäkin valtion pitäisi tulla vastaan ja kattaa hoitovapaalle/äitiys/isyyslomalle jäävien kustannukset että ne ei yritysten niskaan lankea. Syntyvyys huitelee jo alle nälkävuosien tason ja mitään toimenpiteitä ei valtio ole vieläkään osannut tehdä. Kyseessä on kuitenkin tulevaisuuden veronmaksajien turvaaminen ja nykyisellä kehityksellä edellytykset tuolle ei millään täyty. Jos kuolleisuus on korkeampi kun syntyvyys ja syntyvyys laskee joka vuosi, ei valtiolla ole mitään edellytyksiä olla edes olemassa pitkällä tähtäimellä. Tämän tulisi jokaisen sisäistää kunnolla sekä miettiä pitkään ja hartaasti että mitä se todellisuudessa tarkoittaa.

Maahanmuutolla ei tätä tilannetta pystytä korjaamaan. Sen pitää lähteä suomalaisten omasta halusta nostaa syntyvyyttä ja tässä kohtaa valtion pitää tulla vastaan.

Vierailija
69/72 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle, tehtaissa työskenneelle, tulee aina yllätyksenä tuollainen työvuorojen sumpliminen kullekkin työntekijälle sopivaksi. Meille lyödään vuoden alussa aina koko tulevan vuoden työvuorolista käteen ja jos joku vuoro ei miellytä, pitää vuoron vaihdosta sopia itse. Jos yrmeiltä tehdas äijiltä vaaditaan sen verran sosiaalisia taitoja, että uskaltaa kysyä toisesta vuorosta jotain tuuraamaan, miksi sama ei onnistu aspoilta tai sote-alan ihmisiltä, joilta em. taitoja vaaditaan työnkin puolesta?

Sote-alalla saa jostain helvetin idiootista syystä 3 vkon työvuorot kerrallaan ja nekin monesti hyvin viime tingassa. Onneksi en ole siellä.

Vierailija
70/72 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menepä sinne sote-alalle työvuorojen laatijaksi ja mieti sitten uudestaan.

Vierailija
71/72 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunajauho kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esitin kyllä toiveeni tehdä arkiaamuja! Kyllä olisi ihan kiva viettää aikaa pienen lapsen kanssa päiväkotipäivän jälkeen ja viikonloppuisin, esimies on itsekin lapsellinen, joten luulisi että on ymmärrystä. Nythän käytännössä, jos teen pelkkää iltaa, en näe lasta ollenkaan koko viikkoon! Toki ymmärrän että muillakin voi olla sama tilanne, mutta sitten iltavuorot pitäisi jakaa tasan. Jos olisin tiennyt tästä, olisin hakenut lapselle vuorohoitopåiväkotipaikkaa.

T. Ap

Miten niin et näe? Onhan teillä koko aamu ja aamupäivä aikaa ennen iltavuorosi alkua.

Päiväkodin kuuluu olla perheen ja lapsen tarvetta varten, ei lapsen päiväkotia varten.

Pakkohan mun on viedä se hoitoon aamulla klo9 mennessä. Näin olen ainakin ymmärtänyt.. En tiedä ketään joka veisi lapsen hoitoon esim klo12, ellei ole vuorohoitopöivökodissa. Mies tulee kotiin vasta klo16 aikaan.

T.ap

Olet ymmärränyt väärin. Lapsi on hoidossa sen ajan kuin tarvitsee päivähoitoa.

Olet ymmärtänyt väärin. Päiväkodin henkilökunta yleensä toivoo tuontiajan sopivan päiväkodin toimintaan. Esim. klo 12 tuonti on hankala, koska lapsi joutuu heti rauhoittumaan päiväunille. Kesken päiväunia eivät toivo tuotavan, koska häiritsee suunnitteluhetkeä ja nukkarin rauhaa (äänet kantautuu).. Kesken ruokailun tuominen hämmentää ryhmää ja lasta. Isompien lasten kanssa ruukkaavat arvostaa sitä varhaiskasvatusta ja koska se toteutuu klo 9-11 niin toivovat tuontia ajoissa. Me muuten noudatetaan näitä toiveita, koska on huomattu hoitoon jäämisen olevan lapsillemme helpompaa, kun eivät "pölähdä keskelle jotain toimintoa".

Näin meillä,

terveisin vuorotyöläisen puoliso, jonka lapset ns. tavan päiväkodissa

Olen itse töissä päivähoidossa ja vaikka toiveita on niin perheen tarve on toimintaa tärkeämpää. 12-14 on nukkariaikaa ja ehdottomasti vaikein ajankohta vastaanottaa tai lähettää kotiin lasta, tässä olet oikeassa. Minulle on kuitenkin ihan sama kenen lapset kerkeävät askartelemaan tai mukaan lauluhetkiin kunhan vanhemmat tietävät että kyseistä toimintaa on 9-11 ja oma lapsi voi jäädä paitsi. Huomattavasti tärkeämpänä pidän sitä että lapset viettävät mahdollisuuksien mukaan aikaa vanhempiensa kanssa. Meillä on jo pienten pään lapset siinä määrin laitostuneita ettei jonkun tulo tai meno kesken ruokailun häiritse lapsia, isojen päässä on normi että osa puokkareista haetaan kun muilla on vielä ruokailu kesken. Toki lapselle voi olla helpoin tulla klo 9 mukaan toimintaan muttei välttämättä parempi vaihtoehto kuin olla vanhempansa kanssa.

Itse aloittajalle suosittelisin ensinäkin keskustelua työpaikalla. Jos ja kun joudut kuitenkin välillä tekemään iltoja niin vietä aamut rauhassa lapsen kanssa ja tuo hoitoon vaikka klo 11 niin lapsi kerkeää syömään eikä tarvitse mennä suoraan sänkyyn. Myöhään tuleminen on lapselle helpompaa (lähinnä nukkaria ajatellen) jos lapsen kanssa on aamupäivällä tehty jotain muuta kun katseltu piirrettyjä. Varhaiskasvatus on yhteistyötä perheen kanssa, ei sitä että pidämme lasta väkipakolla 8-16 ja vanhemmat näkevät lasta jos se sopii aikatauluihimme

Uusi vasu painottaa kokopäiväpedagogiikkaa, eli ainakin meillä suunniteltua ohjelmaa järjestetään myös iltapäivällä/nukkariaikaan ja näin pitäisi olla kaikkialla. Esim. aamulla askartelevat ne, jotka nukkuvat ja iltapäivällä ne, jotka eivät nuku tai tulevat vasta myöhemmin päiväkotiin. 

Vierailija
72/72 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa ikävältä! Ensi palaverissa kannattaa ottaa asia puheeksi tai sitten esimiehen kanssa. Jos teillä esimies suunnittelee listat ja esimies välissä vaihtunut, niin ei hän voikaan tietää toiveitasi jos et sitä hänelle kerro. Tasapuolisuutta pitää toteuttaa, oli lapseton tai ei. Tasapuolisuus tarkoittaa sitä, että mahdollisuuksien mukaan toteutetaan toiveet, mutta ne vuorot joita kukaan ei halua tehdä, pitäisi jakaa.