Mitä ihmisten arkisia tapoja et voi kerta kaikkiaan ymmärtää?
Kommentit (559)
Vierailija kirjoitti:
Voi säilyy parempana folion alla ja tulee siistimmin käytettyä, kun avaa foliota sitä mukaa, kun levite kuluu.
Paskan vitut. Mitään siistiä tuossa ei ole. Se folio on vain kuljetusta varten.
Neuroottiset siivoojat: "Imuroin kolme kertaa päivässä"
"Kaikkialla tulee olla tahrattoman puhdasta"
"En voi todellakaan sietää mitään pölyä"
Huonosti käyttäytyvät ihmiset julkisissa kulkuvälineissä. Asun Helsingissä. Muutama esimerkki:
- viime kesänä olin bussissa matkalla keskustasta kotiin. Istuin takapenkillä ihan nurkassa, ja viereeni tuli istumaan todella lihava nainen. Ei siinä mitään, mutta. Koko puolituntisen matkan ajan hän töni aivan koko ajan kyynärpäällään minua. Eikä mitenkään kevyesti, vaan oikeasti tosi voimakkaasti. Yritin hivuttautua sivuun, mutta ei onnistunut vaikka olin tyyliin poski ikkunaa vasten. Oli erittäin lähellä, etten räjähtänyt huutamaan naiselle että nyt vittu loppuu se kyynärpäillä töniminen. Pidin kuitenkin suuni kiinni. Kun olin jäämässä pois, sanoin ystävällisesti naiselle, että "anteeksi, jäisin tässä pois". Mitä teki nainen? No ei elettäkään väistääkseen. Ihan hirveä työmaa änkeä sieltä takanurkasta pois, kun naisella oli niin lihavat jalat ja vielä joku iso kauppakassikin siinä lattialla jalkojen välissä, jota arvon rouva ei viitsinyt siirtää.
- kuten joku jo mainitsikin, huutavat kakarat ja vanhemmat, jotka eivät tee asialle mitään. Erään kerran istuin bussissa, ja muutaman penkkirivin päässä takanani istuin n. 4-5-vuotias kakara, joka huusi kuin tapettava sika, ja hänen äitinsä. Äiti ei tehnyt mitään hiljentääkseen lastaan, vaan katsoi kännykällään jotain videoita kuulokkeet päässä. Mulla oli tottakai unohtunut kuulokkeet kotiin juuri sinä päivänä. Tosin se muksu huusi niin lujaa, että luulen, että kuulokkeista ei olisi ollut apua. Vauvan itkun vielä kestän, mutta kyseessä ei kuitenkaan ollut enää mikään vauva vaan jo ainakin 4-vuotias. Muistan, kuinka käännyin katsomaan johonkin suuntaan ja katseeni kohtasi random miehen kanssa, jonka ilme kertoi kuinka paljon hänkin nautti tästä huutoshowsta. Ja tätä piti kestää ainakin 20 minuuttia.
- ja viimeisenä se klassikko: viereinen penkki pyhitetään omalle repulle/laukulle. Kerran näin, kuinka joku vanha mies oli täpötäydessä bussissa ruuhka-aikaan mennyt itse istumaan käytäväpaikalle ja asettanut hanskansa nätisti ikkunapenkille. Minua ei kiinnosta, jos laitat tyhjässä bussissa kamasi viereiselle penkille, mutta jos alkaa näyttää siltä että tyhjiä rivejä ei enää riitä kaikille, niin ota hyvä ihminen sun kamasi helvettiin siitä.
Olen puhunut.
N21
Tuli mieleen vielä yksi koskien omaa pihaamme. Meidän pihaan, autoille varatulle osuudelle mahtuu parijonossa 12 autoa. Jostain syystä KAIKKI jättävät auton juuri sille kohdalle, aivan talon viereen joka on se osuus, johon mahtuu vain yksi auto, eikä sen ohi pääe ajamaan pihalta pois, tai pihaan sisään. Auton mahtuu siis kääntämäänkin pihassa! Miksi oi miksi, kun lääniä kyllä riittää.
Vaikeaa ymmärtää jatkuvaa (tai päivittäistä) kahvin, viinin tai kaljan juontia ! Myös tupakointi ÄRSYTTÄÄ !
Tupakointia ylipäätään mutta erityisesti en ymmärrä tupakointia kaupan tai jonkun muun julkisen rakennuksen oven edessä. Tupakansavu leijailee sisälle rakennukseen koska ovista kulkee ihmisiä koko ajan. Ihan idioottia,menisivät nurkan taakse myrkyttämään.
En ymmärrä, miksi kahvia täytyy jättää kuppiin. "Se on jäähtynyt, ei sitä voi enää juoda". Okei, sen ymmärrän ettei sitä loppujämää juoda. Mutta miksei sitä kahvia voi kaataa pois vaan se pitää jättää siihen kuppiin muhimaan?
Ja toinen kuppeihin liittyvä. Miksi jokaiselle juomalle pitää olla oma kuppi ja joka kerta ottaa uusi kuppi? Pahimmat tapaukset käyttävät 3-6 kuppia päivässä. Eikä niitä haittaa kuppien (ja noh, ylipäätään astioiden käyttö, vaikka käytännössä lautasessakin olisi vain yksi muru niin aina otetaan uusi lautanen) jatkuva käyttö, vaikka itse tiskaavatkin astiat.
Tällaisia ihmisiä tuntunut sikiävän lähipiiriini enemmän ja vähemmän. Minusta on helpompi ja loogisempi käyttää samaa kuppia ja huuhdella se juomien vaihdon väleissä. En itse jaksa ainakaan olla pesemässä joka päivä kymmentä kuppia valmiiksi seuraavaan päivään, saati että astianpesukonetta koko ajan pyörittäisi vain kuppien vuoksi.
En ymmärrä tuollaisia tapoja, ihan kamalan epäloogista mielestäni.
Liikenteessä vilkun päälle laittaminen myöhään. Ärsyttää, kun ajaessaan katsoo kaksi- tai kolmekaistaisella tiellä punaisissa valoissa, että kukaan ei reunimmaisella kaistalla ole kääntymässä oikealle, matka jatkuu siis joustavasti kun valot vaihtuu. Ja sitten kun ne valot vaihtuu vihreäksi, se ensimmäinen auto laittaa vilkun päälle oikealle ja odottaa sitten koko vihreiden ajan että joku rollaattorimummo pääsee kadun yli. Eikö sen vilkun voisi laittaa päälle heti, niin muut voisi kätevästi vaihtaa siihen toiselle kaistalle ja pääsisi eteenpäin?! Tämä ärsyttää minua ihan joka ikinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Liikenteessä vilkun päälle laittaminen myöhään. Ärsyttää, kun ajaessaan katsoo kaksi- tai kolmekaistaisella tiellä punaisissa valoissa, että kukaan ei reunimmaisella kaistalla ole kääntymässä oikealle, matka jatkuu siis joustavasti kun valot vaihtuu. Ja sitten kun ne valot vaihtuu vihreäksi, se ensimmäinen auto laittaa vilkun päälle oikealle ja odottaa sitten koko vihreiden ajan että joku rollaattorimummo pääsee kadun yli. Eikö sen vilkun voisi laittaa päälle heti, niin muut voisi kätevästi vaihtaa siihen toiselle kaistalle ja pääsisi eteenpäin?! Tämä ärsyttää minua ihan joka ikinen päivä.
Mites se mummo? Säkö ajat sen päälle toista kaistaa?
Aivastaessa kiljaiseminen. Pakko mainita tämä, kun se tapahtui juuri taas naapurissa. Siellä joku äijä aivastelee usein monta kertaa putkeen, ja viimeisen aivastuksen päätteeksi kuuluu aina kimeä kiljaisu. "Atsshih! Attssshihh! AtsssshIIIIIIIUUUUUUUU!!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä niitä vanhempia jotka antavat kakaransa huutaa julkisissa kulkuneuvoissa.
Ei aina kyse ole antamisesta. Miten hiljennät vauvan bussissa? Painamalla lapasen naamalle? Sitä voi yrittää hyssyttää tai antaa tuttia mutta se nyt ei aina auta.
No poistumalla bussista ja kävelemällä vaikka loppumatka, jos ei omaa lastaan sen verran osaa kasvattaa, ettei se huuda niin että muita häiritsee. Äly hoi!
Heh, esim. meillä on matkaa neuvolaan liki 15 kilometriä. Tokihan siitä bussista jää pois ja kävelee tyyliin 10 kilsaa. Sori, mä maksan matkasta joten ei valitusoikeutta. Kuten en valita kännisistä yms. linkassa myöskään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites se mummo? Säkö ajat sen päälle toista kaistaa?
(Ohis) No ei, kun se mummo on tulossa sen risteävän tien yli, jolloin sen päälle voi ajaa ainoastaan jos käännyt oikealle.
Mua ärsyttää huonosti käyttäytyvät lapset. Ymmärrän että kulkuvälineissä huutava vauva on eri asia, ja vaikka se ärsyttää, niin kyseessä ei ole mikään "arkinen tapa". Näitä ärsyttäviä tapoja on antaa vauvan huutaa esim. kirkossa (sieltä voi poistua siksi aikaa että vauva rauhoittuu), tai antaa vähän vanhempien lasten juoksennella ympäriinsä siellä. Näitä näkee lähes aina häissä ja hautajaisisissa. Meillä ei tullut kyseeseenkään nostaa persusta penkistä vastaavissa tilaisuuksissa, vanhemmat olivat varanneet jotain hiljaista puuhasteltavaa, vaikka värityskirjan ja värit, siksi aikaa.
Suihkuun kuseminen. Ei siis että pikkulapsi vahingossa pissaa suihkussa ollessaan, vaan että ihan tarkoituksella koko perhe, aikuisten mukaan luettuna lorottaa kuset lattialle suihkussa käydessään.
Palstan ketjujen perusteella tää on yleinen tapa. Ajatuskin ällöttää. Ja se haju.
Niistämiseen liittyen, mulle kerrottiin lapsena, että rään vetäminen sisään aiheuttaa korvatulehdusta. Itsellä oli krooninen korvatulehdus ja laitettiin putket ilman että puudutus ehti vaikuttaa, oli sen verran traumaattinen kokemus, että tein kaiken mitä pystyin välttääkseni korvatulehduksia, ja aina niistin/niistän. Olen 35 vuotias ja ikinä ei ole ollut poskiontelontulehdusta (eikä putkien jälkeen korvatulehduksiakaan). Tavallinen niiskutus ei itseäni haittaa, mutta sellainen kovaääninen korina kun vetää räkää sisään on kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi kahvia täytyy jättää kuppiin. "Se on jäähtynyt, ei sitä voi enää juoda". Okei, sen ymmärrän ettei sitä loppujämää juoda. Mutta miksei sitä kahvia voi kaataa pois vaan se pitää jättää siihen kuppiin muhimaan?
Ja toinen kuppeihin liittyvä. Miksi jokaiselle juomalle pitää olla oma kuppi ja joka kerta ottaa uusi kuppi? Pahimmat tapaukset käyttävät 3-6 kuppia päivässä. Eikä niitä haittaa kuppien (ja noh, ylipäätään astioiden käyttö, vaikka käytännössä lautasessakin olisi vain yksi muru niin aina otetaan uusi lautanen) jatkuva käyttö, vaikka itse tiskaavatkin astiat.
Tällaisia ihmisiä tuntunut sikiävän lähipiiriini enemmän ja vähemmän. Minusta on helpompi ja loogisempi käyttää samaa kuppia ja huuhdella se juomien vaihdon väleissä. En itse jaksa ainakaan olla pesemässä joka päivä kymmentä kuppia valmiiksi seuraavaan päivään, saati että astianpesukonetta koko ajan pyörittäisi vain kuppien vuoksi.
Eli jos juo kahvia vaikka yläkerrassa, niin heti jos kahvi on kerennyt jäähtymään niin ettei sitä enää voi juoda, niin se täytyy juosten lähteä viemään alakertaan huuhteluun? Epäkäytännöllistä. Helpompi viedä se samalla kun muutenkin on menossa alakertaan, eikä erikseen.
Mukia/lasia voi käyttää monta kertaa päivän aikana. Esim. minun kahvikuppinen käy koneessa ehkä kerran viikossa. Siitä juodaan vain kahvia. Jos juon lasista maitoa, on se pesuun meno samantien. Ei ole mitenkään järkevää yrittää huuhdella kaikkea maitoa(maidossa valkuaisaineettekevät kalvon lasiin) puhtaalla vedellä ja harjalla, koska se ei säästä luontoa vaan kuluttaa vettä turhaan. Vesilasia nyt voi käyttää vaikka kaksi viikkoa jos siitä juo vain vettä. Samoin mehulasi, kun juo mehua missä on hötyjä seassa, ei sen peseminen vaikkapa maitoa varten ole järkevää, kun sitä joutuu hinkkaamaan. Samaa mehua siitä voi juoda kyllä uudelleen. Eli summasummarum, tietyille juomille varatut astiat, niitä voi käyttää useamminkin ennen pesua, mutta maitolasista ei voi pikku huuhtaisun jälkeen juoda mehua tai vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä niitä vanhempia jotka antavat kakaransa huutaa julkisissa kulkuneuvoissa.
Ei aina kyse ole antamisesta. Miten hiljennät vauvan bussissa? Painamalla lapasen naamalle? Sitä voi yrittää hyssyttää tai antaa tuttia mutta se nyt ei aina auta.
No poistumalla bussista ja kävelemällä vaikka loppumatka, jos ei omaa lastaan sen verran osaa kasvattaa, ettei se huuda niin että muita häiritsee. Äly hoi!
haluaisin myös tietää, että miten mahdollisesti pikkuvauvaa kasvatetaan 😂😂😂😂 Ja entäs jos sinne kotiin on vaikka 20km, ei kaikkien kodit ole muutama sadan metrin päässä seuraavasta pysäkistä.
Ihan hyvä neuvo niille, joilla on vauvoja, mutta ei vain oikein nyt toimi 😂👍
Itse tarkoitan ainakin jo taaperoikäisiä..näitä jotka jo on oppineet 'puhumaan'. Heidän älämölönsä on yhtä häiritsevää, kun jonkun aikuisen/nuorison. Että kyllä, sille omalle kullan nupulle rajat kiitos ja siltikin vaikka olisi kuinka 'erityislapsi', yrittää voi kasvattaa ja opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiroilua, etenkin jatkuvaa v***u-sanan hokemista. Korvat alkaa vuotaa verta jo laivalla tai lentokoneessa matkalla Suomeen.
Eikö nämä ensisilmäyksellä usein tyylikkäänkin näköiset naiset tajua, että kaikista kauniista vaatteista, huolellisesta meikistä ja laitetuista hiuksista huolimatta se järkyttävä puhetyyli, feikkimerkkilaukusta kaivettu siideri ja käryävä tupakka kädessä paljastaa mitä te oikeasti olette.
En ymmärrä Suomessa vallalla olevaa(?) räväköiden ja ronskipuheisten naisten ihannointia tietyissä piireissä. Poltetaan, juhlitaan olemalla mahdollisimman kännissä ja väliin heitetään v*ttus*atanaa ja härskejä juttuja mahdollisimman kovalla äänellä julkisilla paikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos juo kahvia vaikka yläkerrassa, niin heti jos kahvi on kerennyt jäähtymään niin ettei sitä enää voi juoda, niin se täytyy juosten lähteä viemään alakertaan huuhteluun? Epäkäytännöllistä. Helpompi viedä se samalla kun muutenkin on menossa alakertaan, eikä erikseen.
Mukia/lasia voi käyttää monta kertaa päivän aikana. Esim. minun kahvikuppinen käy koneessa ehkä kerran viikossa. Siitä juodaan vain kahvia. Jos juon lasista maitoa, on se pesuun meno samantien. Ei ole mitenkään järkevää yrittää huuhdella kaikkea maitoa(maidossa valkuaisaineettekevät kalvon lasiin) puhtaalla vedellä ja harjalla, koska se ei säästä luontoa vaan kuluttaa vettä turhaan. Vesilasia nyt voi käyttää vaikka kaksi viikkoa jos siitä juo vain vettä. Samoin mehulasi, kun juo mehua missä on hötyjä seassa, ei sen peseminen vaikkapa maitoa varten ole järkevää, kun sitä joutuu hinkkaamaan. Samaa mehua siitä voi juoda kyllä uudelleen. Eli summasummarum, tietyille juomille varatut astiat, niitä voi käyttää useamminkin ennen pesua, mutta maitolasista ei voi pikku huuhtaisun jälkeen juoda mehua tai vettä.
Tarkoitan siis sitä, että jos juot 3x päivässä kahvia niin otat 3x uuden kupin. Jos hörpit maitoa 3x päivässä otat 3x päivässä uuden lasin. Eli illalla sinulla on jo kuusi käytettyä kuppia tiskialtaalla/työpöydän reunoilla/ruokapöydällä. Haluat vaikka iltateen ja vielä mehun. sit sulla on jo kahdeksan kuppia käytetty. Tätä kun tekee vielä useampi ihminen samassa taloudessa, niin kerran päivässä on astiasto käytetty... Että joutavaa tiskaamista tai koneen pyörittämistähän siitä vaan tulee kun homma hoituisi pienemmällä määrällä :p
Eihän sitä kahvia toki tarvitse heti lähteä viskaamaan viemäriin, mutta liikkuessasi keittiöön päin sen voisi tuoda sen kupin pois kuten sinäkin teet. En ymmärrä siis sitä, että on se 10 kuppia päivässä käytettävä ja suurimmalla osalla tuntemistani ne jäävät pöydille (eli pahimmillaan yli kolmekin kahvikuppia kahveineen pöydillä per henkilö).
Itsehän käytän siis samaa kuppia jolla juon kahvin, mehun, teen ja veden ja yleensä kerran viikossa tiskaan, huuhtaisen tarvittaessa.
Ähinä ja puhina esim istuutuessa
Voi säilyy parempana folion alla ja tulee siistimmin käytettyä, kun avaa foliota sitä mukaa, kun levite kuluu.