Mitä ihmisten arkisia tapoja et voi kerta kaikkiaan ymmärtää?
Kommentit (559)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halpaa ostetaan usein siksi, että samalla rahalla ei saa hyvää.
Usein totta, mutta useamman halvan hinnalla taas saa. Kyse on lähinnä siitä ettei osata ajatella pidemmällä tähtäimellä eteenpäin. Esim. huonolaatuiset, kovapohjaiset ja ikävät kengät marketista 30€ joka vuosi. Kolmeksi vuodeksi saisi ostettua kerralla hyvälaatuiset mukavat kengät 90€ ja todennäköisesti kestävät vielä sen jälkeenkin.
Autoissa tämä näkyy myös: ostetaan joku halpa vanhempi, koska hankintahinta on pienempi. Usein vieläpä joku premium tai liian iso. Noh, sitten kun otetaan huomioon todennäköisesti suurempi kulutus, vahemman yleensä isommat moottorin takia isommat päästöverot ja liikennevakuutus sekä vielä yleisesti suurempi huollon tarve, ollaankin sitten lähestulkoon tasoissa uudemman oikeamman kokoisen auton hinnan kanssa. Mukavuustekijät tietty muutenkin aivan eri maailmasta. Auton hankinnassahan se hankintahinta on vain n. 50-60% auton todellisista kuluista sen koko elinkaaren ajalta.
Ihmeellinen harhaluulo tämäkin. Kyllä minulla ne halvat markettikengät kestävät poikkeuksetta vähintään sen kolme vuotta. Sama juttu useimpien vaatteiden kanssa. Autotkin minulla ovat kestäneet ilman suurempia huoltoja pitkään, vaikka ajan pitkiä matkoja ja auto on vanha. Ehkä se sitten riippuu vähän käyttötavoistakin.
Ja autossa merkkaa aika moni muu asia enemmän kuin valmistusvuosi. Ihan vaikka jo se merkki, vuosimalli siinä mielessä että kuinka paljon tyyppivikoja on kyseisessä erässä jne.
Mä en ikinä maksaisi autosta yli 5000 euroa, ja ostan omani aina sellaisilta tyypeiltä/ sellaisen asiantuntijan kanssa, että varmasti saan hyvän ja kestävän. Ja niin on aina käynyt.
Vanhempaa autoa on myös helpompi korjata itse/ korjauttaa muualla kuin merkkiliikkeessä sikahinnalla.
Ehkäisyn käyttämättömyys jos ei haluta lasta.
Vieraas kirjoitti:
Ehkäisyn käyttämättömyys jos ei haluta lasta.
Just niin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
UGHHH kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonosti käyttäytyvät ihmiset julkisissa kulkuvälineissä. Asun Helsingissä. Muutama esimerkki:
- viime kesänä olin bussissa matkalla keskustasta kotiin. Istuin takapenkillä ihan nurkassa, ja viereeni tuli istumaan todella lihava nainen. Ei siinä mitään, mutta. Koko puolituntisen matkan ajan hän töni aivan koko ajan kyynärpäällään minua. Eikä mitenkään kevyesti, vaan oikeasti tosi voimakkaasti. Yritin hivuttautua sivuun, mutta ei onnistunut vaikka olin tyyliin poski ikkunaa vasten. Oli erittäin lähellä, etten räjähtänyt huutamaan naiselle että nyt vittu loppuu se kyynärpäillä töniminen. Pidin kuitenkin suuni kiinni. Kun olin jäämässä pois, sanoin ystävällisesti naiselle, että "anteeksi, jäisin tässä pois". Mitä teki nainen? No ei elettäkään väistääkseen. Ihan hirveä työmaa änkeä sieltä takanurkasta pois, kun naisella oli niin lihavat jalat ja vielä joku iso kauppakassikin siinä lattialla jalkojen välissä, jota arvon rouva ei viitsinyt siirtää.
- kuten joku jo mainitsikin, huutavat kakarat ja vanhemmat, jotka eivät tee asialle mitään. Erään kerran istuin bussissa, ja muutaman penkkirivin päässä takanani istuin n. 4-5-vuotias kakara, joka huusi kuin tapettava sika, ja hänen äitinsä. Äiti ei tehnyt mitään hiljentääkseen lastaan, vaan katsoi kännykällään jotain videoita kuulokkeet päässä. Mulla oli tottakai unohtunut kuulokkeet kotiin juuri sinä päivänä. Tosin se muksu huusi niin lujaa, että luulen, että kuulokkeista ei olisi ollut apua. Vauvan itkun vielä kestän, mutta kyseessä ei kuitenkaan ollut enää mikään vauva vaan jo ainakin 4-vuotias. Muistan, kuinka käännyin katsomaan johonkin suuntaan ja katseeni kohtasi random miehen kanssa, jonka ilme kertoi kuinka paljon hänkin nautti tästä huutoshowsta. Ja tätä piti kestää ainakin 20 minuuttia.
- ja viimeisenä se klassikko: viereinen penkki pyhitetään omalle repulle/laukulle. Kerran näin, kuinka joku vanha mies oli täpötäydessä bussissa ruuhka-aikaan mennyt itse istumaan käytäväpaikalle ja asettanut hanskansa nätisti ikkunapenkille. Minua ei kiinnosta, jos laitat tyhjässä bussissa kamasi viereiselle penkille, mutta jos alkaa näyttää siltä että tyhjiä rivejä ei enää riitä kaikille, niin ota hyvä ihminen sun kamasi helvettiin siitä.
Olen puhunut.
N21
En voi ymmärtää ihmisiä, jotka lopettavat tekstinsä lauseeseen "Ugh. Olen puhunut!" tai "Olen puhunut." Mihin tällä pyritään? Sinähän sen tekstin kirjoitit, joten se tulee selväksi itsestään. Yllä oleva esimerkki on mitä mainioin. Kirjoittaja kirjoittaa täyttä asiaa, mutta tuo lopetus on vaan niin naurettava. Olenko ainoa?
Tehokeino. Niitä käytetään elävöittämään tekstiä. Lue enemmän.
On kyllä ihan viimeisen päälle kulunut ja puhkinu˚˚ittu tehokeino. Keksikää jo jotain muuta!
Entä sitten? Aika monet sanonnat ja tehokeinot ovat puhkikuluneita. Miksi siitä pitää ärsyyntyä? Ei sen ole välttämättä tarkoituskaan olla mitään uutta ja oivaltavaa, vaan pelkästään se tehokeino, jonka merkityksen kaikki tietävät.
Television katselua kun sieltä ei tule mitään hyvää
Aikuisia ihmisiä, jotka eivät edes yritä, edes vähän suurpiirteisemmin, siivota jälkiään. Joko olettavat, että kämppäkaveri/puoliso siivoaa sitten kun roska, pöly ja lika alkaa häiritä, tai sitten ihan rehellisesti heitä ei häiritse yhtään, että vessat ja keittiötasot on täynnä ties mistä tulleita roiskeita, vaatevuori lattialla kasvaa ja likaisia astioita jätetään sille tasolle joka sattuu ensimmäisenä vastaan. Tiskejä pestään sitten kun puhtaat astiat on loppu. Jos jotain roiskuu keittiössä, niin äh, ihan sama, teeskennellään ettei huomattu niin ei tarvi pyyhkiäkään. Vaatteita laitetaan ehkä koneellinen pyörimään kun puhtaat kalsarit loppuu kokonaan. Vessaa ei pestä vaikka se näyttäisi siltä, että joku olisi voinut pahoin ympäri kylpyhyonetta, pöntöstä puhumattakaan. jne jne jne.
Siis ymmärrän, että kaikki eivät ole hirveän siistejä, eivätkä näe tarpeelliseksi imuroida viikottain tai saada kohtausta heti jos pöydällä on pari likaista astiaa tai nurkassa yksi pölypallo. Mutta se, ettei edes yritetä siivota MITÄÄN minkä sotkee jäljiltään vaan kaikki vain jätetään levälleen? Ei voi edes talouspaperilla pyyhkäistä jos kaataa pöydälle jotain vahingossa, vaan annetaan olla. Tiedän useamman tällaisen aikuisen, jotka käyttäytyvät kuin teini-ikäiset kotonaan, ja se joka kehtaa asiasta sanoa on nalkuttaja/pirttihirmu/takakireä/stressaa liikaa/puuttuu asioihin jotka ei hänelle kuulu. Suurimmalla näistä on nykyisellään tosiaan se kumppani tai kämppis joka siivoaa sotkuja, mutta olen nähnyt osalla myös sen yksin asuvan vaiheen, jossa mitään ei siivota ellei ole ihan välitön pakko ja/tai ongelma jo sillä tasolla, että suunnilleen terveystarkastajat paukkaa kohta ovesta. Tavarat, pöly ja lika kasaantuu. Ei ihan sillä himohamstraajat-tasolla, missä kämppään saa tehdä "polkuja" missä kävellä kaiken kaman ja ryönän keskeltä, mutta läheltä liippaa. Eikä näistä valtaosalla ole mitään masennusdiagnoosia tms, vaan kyse on puhtaasta välinpitämättömyydestä. "Kun ei jaksa pingottaa siivoamisesta".
PHUH, sainpas purkautua.
Ihmetyttää, miksi se vesilasi pitää puunata Fairylla ja harjalla joka helvetin juomasession jälkeen. Sama koskee kahvikuppeja. Itse juon sujuvasti useamman kerran kupista tai lasista, enkä ymmärrä, miksi se pitäisi hartaasti asetella astienpesukoneeseen heti, kun huulet reunalta irtoaa.
Ts. pakkomielteinen "siistiys". Kyllä niitä maton hapsuja saa olla 24/7 oikomassa, jos sille tielle lähtee. Mä en aamulla petaa sänkyä, koska töiden jälkeen noin klo 16 kuitenkin rojahdan sinne kirjan kanssa.
Ja kaikki hysteerinen pölyjenpyyhintä tai käyttövaatteiden viikkaaminen "oikealle paikalle" vaatekomeroa.....mitäs jos yrittäisitte ELÄÄ hetkessä, edes hiukkasen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää, miksi se vesilasi pitää puunata Fairylla ja harjalla joka helvetin juomasession jälkeen. Sama koskee kahvikuppeja. Itse juon sujuvasti useamman kerran kupista tai lasista, enkä ymmärrä, miksi se pitäisi hartaasti asetella astienpesukoneeseen heti, kun huulet reunalta irtoaa.
Ts. pakkomielteinen "siistiys". Kyllä niitä maton hapsuja saa olla 24/7 oikomassa, jos sille tielle lähtee. Mä en aamulla petaa sänkyä, koska töiden jälkeen noin klo 16 kuitenkin rojahdan sinne kirjan kanssa.
Ja kaikki hysteerinen pölyjenpyyhintä tai käyttövaatteiden viikkaaminen "oikealle paikalle" vaatekomeroa.....mitäs jos yrittäisitte ELÄÄ hetkessä, edes hiukkasen.
Tavallaan huvittavaa, että olen kanssasi täysin samaa mieltä, vaikka kirjoitin tuon edellisen pitkän valitusviestin ihmisistä, jotka eivät siivoa mitään jäljiltään. Joku keskiväylä olisi hyvä tässäkin.
Vierailija kirjoitti:
kröh kirjoitti:
Feikkiyskiminen. En tiedä mitä ne ihmiset yrittää näillä feikkiyskäsyillä ohikävelijöille kertoa mutta se saa feikkiyskäisijän vaan näyttämään säälittävältä.
Tämä. Tätä näkee päivittäin.
Samoin feikkihaukkotelua näkee usein
No sä et ainakaan kuulosta järkevältä. Kaiken kaikkiaan ihmepalsta tää. Tänne hakeutuu näemmä Mielensäpahoittajat. Otsikon laatija on jo sitä. Puhumattakaan niistä jotka pahoittaa mielensä kun joku kommentoi viestiä pahoitettuaan mielensä.
Ihme porukkaa, en ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Naisten sanomista muijaksi.
On kuulemma täysin neutraali sana, mutta en vain osaa kuvitella tuon sanan käyttäjän suhtautuvan naisiin arvostavasti. Kuvittelen, että sille ihmiselle naisten vähäpätöisyys on niin itsestään selvää, ettei heidän kutsuminen vähättelevällä sanalla ole vähättelyä vaan ihan osuvaa. Vähän kuin kakan sanominen paskaksi.
Jos joku mies kutsuu naisia akaksi tai muijaksi, niin huomautan aina, että "älä kutsu naisia niin - joku kaunis päivä olet naimisissa sellaisen kanssa!"
Suomalainen ajattelutapa ei näytetä hyvältä . Leikataan itse hiukset, värjätään, ollaan säästeliäitä. Käytetään kaikki vaatteet loppuun, vaikka olisi varaa ostaa sen värjääntyneen ja nyppyyntyneen kollarin tilalle jotain kauniimpaakin.
Tai ei edes värjätä hiuksia. Harmaa puskee päälle ja kuvitellaan se sopii. Ei sovi.
Matkustan paljon työkseni ja tämä tuulipukukansa on kyllä syvällä .
Entä jos poistuisit itse kulkuneuvoista!
En myöskään siedä rään vetämistä sisään päin. Kamala ääni, mutta joidenkin mielestä tämä on ok esim. luennoilla.[/quote]
Karseeta on myös miesten tapa ampua se räkä sieraimesta puhaltamalla pihalle....oksettavaa. Sitten pyyhitään lopuksi sormet vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niistäminen ilman nenäliinaa. Etenkin vanhemmat ukot tekevät tätä usein - painetaan toinen sierain kiinni ja niiskaistaan menemään, kadullakin. Oksettavaa.
Arkinen tapa? Missä oikein vietät aikaasi?
Olen lähes viisikymppinen sairaanhoitaja/toimittaja, enkä ole moiseen törmännyt koskaan enkä missään, vaikka erilaisia paikkoja on tullut koluttua, niin työssä kuin vapaallakin.
En ole lainaamasi, mutta itse olen töissä törmännyt näihin räkijöihin esimerkiksi varastolla sekä ulkohommissa maanrakennuspuolella. Ei sielläkään kaikki tätä tee, mutta onpa tuota pari yli viisikymppistä ukkoa tätä tapaa harjoittanut.
Ei tarvi kuin mennä ulos kaupungille. Paljonkin näkee tätä tai kuulee.....kun joku selän takana ampuu räkäpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vessassa käynti niin että ovi on auki ja joku voi nähdä paskojan. Vaikka olisi perheenjäsen. Tällaiseen tapaan tottunut tahtoo toteuttaa sitä töissäkin: unohtaa että ei olekaan nyt yksin, vaan pitää oven auki, kun se on niin piintynyt tapa. Noloja tilanteita, kun muiden pitää oikein hidastella ja kolistella, että työkaveri tajuaa itse sulkea sen ovensa kiireellä, kun toiset menevät vessan ohi.
Meillä töissä pari tyyppiä tapaa jättää vessan oven raolleen sen paskomisen jälkeen, niin että se haju leijuu joka saamarin kolkkaan työpaikalla. En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Lentokentällä kun tullaan Phuketin lomalta, koko 5-henkinen perhe tälläytyy jalkaterät kiinni matkatavarahihnaan, rinnakkain ja vielä matkalaukkukärry mielellään siihen rivin jatkoksi. Näin toimitaan välittömästi kun saavutaan matkatavarahalliin ja on saatu selville mille hihnalle ne oman lennon kamat tulee - sitten joskus kun siitä on ensin menneet Brysselin ja Barcelonan lentojen tavarat.
Kun kaikki malttais ensin odottaa, että ensinnäkin siinä hihnalla on jo ne oman lennon tavarat ja sen jälkeen seisois siinä esim. 1,5 metrin päässä hihnasta, niin kaikki näkis jo kaukaa lähestyvät laukut ja olis tilaa napata laukku/laukut hihnalta ja poistua ripeästi takavasemmalle ja antaa tilaa muille.
Tämä. Lyhyenä naisihmisenä on kova homma yrittää sen ihmismuurin takaa nähdä, että milloin se oma laukku tulee. Sitten et meinaa päästä ihmismuurin läpi laukkua hakemaan kun kaikki on siinä laukkuhihnassa kiinni ja eivät ole halukkaita väistämään vaikka ystävällisesti pyytää. Sitten se laukku on jo mennyt....
Vierailija kirjoitti:
Voin sieluni silmin nähdä kotisi. Tasot täynnä likaisia kuppeja ja kippoja, joista voi hyvin vielä syödä ja juoda. Tuolien nojilla vaatekasoja paidoista ja pöksyistä, joita vielä voi pitää. Kirjat ja lehdet ovat pudonneet juuri siihen, missä niitä viimeksi luit, eli kasoiksi petaamattoman sänkysi viereen. Ihanaa hetkessä elämistä! Ja tämän AINOA vaihtoehtohan on matonhapsujen oikominen ja hysteerinen pölyhiukkasten metsästys...
Tämä johtuu siitä, että yleiset ohjeet painonhallintaan on vaan lähtökohtaisesti pielessä. Kun ylipainoisille toitotetaan, että pitäisi syödä vähemmän, niin sitä sitten myös yritetään. Sillä seurauksella, että on nälkä, joka näyttäytyy suurimmalle osalle makeanhimona ja erityisesti iltoihin ajoittuvana ”kaappien tyhjäksi ” syömisenä.
Kun oikeasti ihmiset pitäisi opettaa (taas) syömään säännöllisesti ja tarpeeksi KUNNON ruokaa, ja tarvittaessa parantamaan ennemminkin ruoan laatua kuin vähentämään määrää. Tämä riittäisi aivan hyvin vähintään puolelle ylipainoisista.
Sitten kun vielä ihmiset itse tajuaisivat miten pienistä asioista teknisesti on kysymys. Henkisen puolen asiat on erikseen, mutta niitä ei sitten syömällä ja liikkumalla korjatakaan.