vegaanit/kasvissyöjät
Tässä miettinyt lihan syönnin lopettamista mutten löydä tarpeeksi hyvää syytä siihen. Kertokaa te miksi olette vegejä? En tosin syö ns tehotuotanto eläimiä juurikaan vaan lähinnä riistaa ja kalaa. ja joo tonnikalan syöntikin on kyseenalaista ja myös soijan. Mitä sitä enää uskaltaa syyä kun riisikin on epäekologista.Miksi itse et syö ns luonnossa eläviä eläimiä? Eläimetkin syövät toisiaan.
Kommentit (87)
Eilen kun kävin kaupassa kauhistelin lihan hintoja. Olen aina ollut lihan perään ja sitä tottunut syömään pienestä asti. Nykyään en osta enää niin paljon. S-marketissa naudan jauhelihat 4-5€/400g. Jauhelihasta?? Se ei edes ole kunnon lihas vaan jauhettua skeidaa. Ostin silläkin rahalla sitten hedelmiä.
No mikä pakko sun on olla kasvissyöjä kerran sihen ei löydy juuri syitä? Mä olen kasvissyöjä ihan ilman ideologiaa. En vain välitä lihasta ja siksi en syö sitä. Ei sen kummempaa.
Mitenkähän tämän muotoilisi. En halua syödä eläimiä, koska se vain ei tunnu hyvältä. Minulla tähän ajatukseen ovat vaikuttaneet eläinoikeus- ja ympäristönäkökohdat sekä se, etten ole koskaan erityisemmin pitänyt lihasta. Olen ollut noin puolitoista vuotta syömättä lihaa, ja mitä pitempään lihattomuus jatkuu, sitä vieraammalta ajatus eläinten syömisestä tuntuu. Kalaa olen maistanut tänä aikana muutaman kerran, eikä sekään oikein maistu enää.
Syön kotioloissa enimmäkseen vegaanisesti. Kyläpaikassa voin laittaa maitoa kahviin, koska en halua nipottaa tai olla vaivaksi.
En ole saarnaaja- tai aktivistityyppiä. Eettisiä näkökohtia tuli mietittyä lähinnä vegeilyn alkuvaiheessa, mutta hyvin pian pohdinta aiheen tiimoilta muuttui arkiseksi, tyyliin "mitähän ruokaa keksisin tälle päivälle."
En ole lainkaan vakuuttunut siitä, että vegaaniruokavalio olisi kaikille sopiva tai terveellisin vaihtoehto. Omalla kohdallani on kuitenkin niin, että voin nykyään paremmin. Ennen söin vähän mitä sattuu mutta nykyään suunnittelen ateriani tarkemmin ja syön monipuolisemmin.
En halua syödä toisen kuollutta ruumista,siksi en syö lihaa lainkaan.
Niin ja sen takia varmasti moni on ehdoton,ettei lihaa tee enää mieli kun on pitkään ilman. Se ei enää ole herkkua,vaan on oksettavaa.
En syö lihaa, koska se ällöttää minua. Vihaan myös sitä, miten eläimiä kohdellaan kuin esineitä, enkä siksikään voisi syödä tehotuotettua lihaa. Tai terveyteni vuoksi myöskään haluaisi. Ympäristöongelmat ovat myös suuri tekijä valinnalleni, riistaan kun ei ole minulla varaa.
Eniten soijaa menee eläinten rehuksi, jolloin ilmastotaakka on moninkertainen, ihmisen soijan syönti on ihan murto-osa tästä, joten syön hyvällä omalla tunnolla soijaa (tofua) silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja sen takia varmasti moni on ehdoton,ettei lihaa tee enää mieli kun on pitkään ilman. Se ei enää ole herkkua,vaan on oksettavaa.
Eikä vatsa kestäisi enää.
- 4
Ei, Maija, ei taas. Ihan sama mitä sinulle vastaa, koska et oikeasti haluakaan ymmärtää. Kohta paasaat taas fleecestä ja muovikengistä.
No, mutta hyvä että omatuntosi on hereillä. Ja toisaalta onhan tässä taas tilaisuus levittää tietoa tehotuotannosta eikä kukaan (lue: sinä itse) pääse paasaamaan siitä kuinka vegaanit tuputtavat ideologiaansa. Kun kerran kysyit, niin laitetaan tietoa:
http://lizthecat.blogspot.fi/2017/12/nain-kuolee-luomubroileri.html?spr…
https://www.facebook.com/EssexPigSave/videos/1999330586993228/
Tuossa pari viime päivinä FB:ssä vastaan tullutta linkkiä.
Sekasyöjä123 kirjoitti:
Eilen kun kävin kaupassa kauhistelin lihan hintoja. Olen aina ollut lihan perään ja sitä tottunut syömään pienestä asti. Nykyään en osta enää niin paljon. S-marketissa naudan jauhelihat 4-5€/400g. Jauhelihasta?? Se ei edes ole kunnon lihas vaan jauhettua skeidaa. Ostin silläkin rahalla sitten hedelmiä.
Eläimistä on hyvä syödä kaikki, eikä vain fileitä. Ne sinun nimittämät "skeidat" on ravinnoltaankin parempaa kuin fileet. Hedelmiä ja lihaa ei pidä verrata, niissä on eri ravintoaineet. Molempia tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Eniten soijaa menee eläinten rehuksi, jolloin ilmastotaakka on moninkertainen, ihmisen soijan syönti on ihan murto-osa tästä, joten syön hyvällä omalla tunnolla soijaa (tofua) silloin tällöin.
Niinpä. Ei sitä soijaa joka päivä tarvitse syödä, etenkin kun kasvisproteiinivaihtoehtoja on nykyään niin paljon: soijan lisäksi härkis, nyhtökaura, erilaiset pavut sellaisenaan, papupasta jne. Itse suosin papuja ja kotimaisia herneitä.
- 4/8
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjä123 kirjoitti:
Eläimistä on hyvä syödä kaikki, eikä vain fileitä. Ne sinun nimittämät "skeidat" on ravinnoltaankin parempaa kuin fileet. Hedelmiä ja lihaa ei pidä verrata, niissä on eri ravintoaineet. Molempia tarvitaan.
Itse en tarvitse lihaa mihinkään! Proteiineja tulee kaikesta ruoasta mitä syöt. Tällä hetkellä otan heraproteiinista ja kananmunista proteiinit. (1,5-1,8g/kg). Lisäksi pähkinöitä. Treenaan punteilla/kehonpainolla muutaman kerran viikossa, käyn juoksemassa ja uimassa viikottain. Silti en tarvitse lihaa mihinkään. Ainoastaan joitakin vitamiineja täytyy syödä lidäravibteena kun en syö lihaa (B12). Liha ei ole ihmiselle välttämätöntä eikä edes optimaalista ruokaa. Se sulaakin huonosti!
Vierailija kirjoitti:
Ei, Maija, ei taas. Ihan sama mitä sinulle vastaa, koska et oikeasti haluakaan ymmärtää. Kohta paasaat taas fleecestä ja muovikengistä.
No, mutta hyvä että omatuntosi on hereillä. Ja toisaalta onhan tässä taas tilaisuus levittää tietoa tehotuotannosta eikä kukaan (lue: sinä itse) pääse paasaamaan siitä kuinka vegaanit tuputtavat ideologiaansa. Kun kerran kysyit, niin laitetaan tietoa:
http://lizthecat.blogspot.fi/2017/12/nain-kuolee-luomubroileri.html?spr…
https://www.facebook.com/EssexPigSave/videos/1999330586993228/
Tuossa pari viime päivinä FB:ssä vastaan tullutta linkkiä.
Joo, näissä ketjuissa aina joku alkaa jankata fleecestä, soijasta ja muovikengistä.
Jokainen voi tehdä niin kuin parhaaksi näkee. Mutta vegaanius äärimmillään: eli ei saa käyttää villa eikä nahkatuotteita. Itse rakastan luonnon materiaaleja ja esim. villavaatteita, nahkaiset kengät, lampaan talja.
Luulin että biodynaamisesti viljelty on hyvä juttu vegaanille, mutta ei, hän kieltäytyi syömästä hänelle tehtyä salaattia koska epäili että se on luonnonmukaisesti lannoitettu karjanlannalla. Sama neito tivasi punaviinistä että onko varmasti ilman liivatetta. Sanoin, että kyllä siinäkin on lehmänpaskaa!!!
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi tehdä niin kuin parhaaksi näkee. Mutta vegaanius äärimmillään: eli ei saa käyttää villa eikä nahkatuotteita. Itse rakastan luonnon materiaaleja ja esim. villavaatteita, nahkaiset kengät, lampaan talja.
Luulin että biodynaamisesti viljelty on hyvä juttu vegaanille, mutta ei, hän kieltäytyi syömästä hänelle tehtyä salaattia koska epäili että se on luonnonmukaisesti lannoitettu karjanlannalla. Sama neito tivasi punaviinistä että onko varmasti ilman liivatetta. Sanoin, että kyllä siinäkin on lehmänpaskaa!!!
Tällainen fantasia tänään. Miten te jaksatte?
Olin 16 vuotias kun liha rupesi ällöttämään ja siihen yhteen kertaan sen syöminen sitten loppuikin. Tästä on nyt 17 vuotta. Toki iän karttuessa eettiset syyt tulivat myös tärkeiksi. Minulla oli hyvät lähtökohdat kasvissyönnille, koska äitini oli sairaudestaan johtuen luopunut lihasta jo 90-luvun alussa.
"Syön vain metsästettyjä eläimiä" ei ole pidemmän päälle mitenkään kestävää vaan loppujen lopuksi aika elitististä. Jos kaikki ihmiset siirtyisivät syömään vain metsästettyjä eläimiä, ne kuolisivat sukupuuttoon viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Musta on aina hauskaa, kun veganismia verrataan "äärimmäisyyksiin". Joo, on tosi äärimmäistä vastustaa väkivaltaa ja eläinten hyväksikäyttöä. :D
No eipä satu metsästys kuulumaan harrastuksiin, eikä metsästäjiä muutenkaan lähipiirissä. Lisäksi en ymmärrä, miksi minun tarvitsisi syödä lihaa; tarpeeni syödä sitä on vähäisempi kuin eläimen tarve elää. Miksi siis veisin jonkun ajattelevan, tuntevan olennon elämän turhaan?
Minulle vegeily on tavallaan harrastus. Olen innostunut ruuanlaitosta ihan uudella tavalla.
Tarviiko sitä kokonaan ruveta kasvissyöjäksi. Voihan lihaa/kalaa/jne. syödä herkkuna silloin tällöin, ei tarvitse olla ehdoton. Enimmäkseen kasviksia kun syö niin maapallo kiittää ja oma terveytesi kiittää myös. Härkis ja härkäpapu yleensäkin, pavut, nyhtökaura, herneet, ovat hyviä, niistä saa hyvälaatuista proteiinia ja ovat ekologisia. Suomalaiset juurekset muodostavat ruokavalion perustan. Pyhäherkkuna voi hyvin syödä lihaa ja kalaa, varsinkin kun jättää tehotuotetut kaupan hyllyyn. Ja nyt joulun alla, kuten joku hyvin sanoi, että enemmän merkitystä on sillä mitä syö uudenvuoden ja joulun välillä kuin joulun ja uudenvuoden välillä.