Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Skitsofrenian ensioireet?

Vierailija
17.12.2017 |

Onko kellään kokemuksia skitsofreniasta? Millaisia ensioireet?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselee niitä täältä.

Vierailija
22/27 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko muuten Unabomber skitsofreenikko vai oliko se vain hänen perheensä yritys saada hänelle lievempi tuomio?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkinen taantuminen, erakoituminen, osittainen personaalisuuden muutos. Myöhemmin voimakas uskoontulo, uskonnolliset harhat, valtio koittaa tappaa ja kuvitteli olevansa jopa messias. Tänäkin päivänä lähes jatkuvasti sekaisin.

Vierailija
24/27 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä!

Itsellä ennen sairauden puhkeamista oli vuoden unettomuuskausi, pahimmillaan nukuin vain 3h/vrk. Välillä toki enemmän, mutts misdään vaiheessa vuoden aikana nukkuminen ei ollut lähelläkään normaalia. Aivot ei vaan "sammuneet", vaan ajatus sinkoili koko ajan väsymyksestä huolimatta.

Sitten alkoi pikkuhiljaa iskeä kuuloharhat. Ajattelin, että oon vain niin väsynyt, että sekoilen (mulla on muistikuvia, että näitä harhoja olisi ollut myös lapsena ja liittyneet just väsymykseen). Niitä en aluksi en edes osannut säikähtää, vaikka ehkä kuulostas oudolta... Tunnistin harhoiksi enkä ole ääniä missään vaiheessa pitänyt todellisia.

Sitten odkikin eka psykoosi, minkä jälkeen olin pirun huonossa kuosissa... Ja diagnoosikin tuli.

Nyt hyvillä lääkkeillä ja elämä on ok. Ääniä kuulen vieläkin, ne ei katoa edes lääkkeillä... Mutta olen saanut ne "hallintaan", pystyn hiljentämään ne ja laittamaan "jäähylle", jos menee liian rumiksi jutut. Ääniä kuulevien yhdidtyksellä Suomen Moniäänisillä on täyän suht hyviä vinkkejä.

Vierailija
25/27 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yks skitsofreenikko. Mun oireita on hitaus, ajatuksen jähmeys, epärealistiset pelot, ahdistuneisuus, levottomuus, unettomuus, masennus.

Vierailija
26/27 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni on skitsofrenia. Psykoosijakson alkuun kuuluu aluksi tyypillisesti unettomuutta, mutta silti outoa touhukkuutta: aivot eivät näytä menevän lepotilaan ollenkaan ja myös tietynlaista "tyhmyyttä" esiintyy (vaikea selittää, läheinen huomaa). Viimeksi hän alkoi tämän jälkeen puhua omaa tajunnanvirtaansa lähes tauotta hereillä ollessaan ja ei enää huolehtinut omista lääkkeistään kuten yleensä tekee. Pelkoja ympäristöä kohtaan alkoi nostaa päätään. Siitä muutama viikko eteenpäin harhat tulivat mukaan ja terroristit olivat muka takapihalla jne. Ja yhä enemmän äiti siirtyi psykoosiin, kauemmaksi tästä maailmasta. Normaalisti rauhallinen ja kiltti ihminen muuttui arvaamattomaksi ja oudoksi. Läheisten yrityksistä huolimatta avun saanti kesti ja lopulta otettiin osastolle jossa meni muutama kuukausi. Psykoosijakson aikana on vaikea uskoa parantumiseen, mutta onneksi hän on aina toipunut siitä oma luonne ja persoona löytyvät.

Vierailija
27/27 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko muuten Unabomber skitsofreenikko vai oliko se vain hänen perheensä yritys saada hänelle lievempi tuomio?

Tuskin koskaan selviää.