On väärin, että julkishallinnon työntekijät saavat ilmaiseksi erikoislääkärillä käyntinsä jne.
En vaan ymmärrä, millaista tasa-arvoista kohtelua on tuonkaltainen ilmaishoitojen antaminen ely-keskuksissa työskenteleville palkollisille.
Työttömät, eläkeläiset ja muut yksityisen palveluksessa olevat työntekijät saavat maksaa itse omat hierontansa, silmälääkärikäyntinsä ymt. hoitokulut.
Kas kun ei lääkkeitäkin jaeta ilmaiseksi valtiolla työskenteleville meidän kaikkien veronmaksajien pussista palkkansa nautiskeleville pikkuvirkamiehille ja-naisille.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvauksesta verottaja nappaa kuitenkin 20 % veroa.
Kyllä ottaa pattiin!!!!!!
Riippuu verokortista.
Niin, voihan se veroprosentti olla suurempikin. 20 % on minimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu verokortista.
Mitä höpäjät, työmarkkinatuesta otetaan aina 20 % vero kuukausittain; ei auta viilaaminen suuntaan eikä toiseen veroprosentin suhteen. Tietyistä etuisuuksista kun aina maksetaan tuo 20 %:n vero.
Niin jos käytät palkkatulon verokorttia niin silloin on aina vähintään 20 prosenttia mutta kuka pönttö niin tekisi kun hakemalla verokortin etuuksia varten saa "oikean" prosentin. Mulla oli aikoinaan 11 prosenttia ennakonpidätys työmarkkinatuesta.
Pönttö olet itse, koska enää nykyisin ei ole vero%:n alentaminen mahdollista työmarkkinatuesta ainakaan, se on se 20 ja sillä sipuli; usko jo, tai kysy verottajalta.
Hassua kun vajaa vuosi sitten ainakin onnistui.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaan eräs ely-keskuksessa töissä oleva sai silmälääkärikäyntimaksunsa ihan ilmaiseksi; tiedän tämän, koska henkilö itse kertoi.
Minäkin sain sen silmälääkärikäyntimaksun ihan ilmaiseksi, ei tarvinnut maksusta maksaa mitään. Mutta silmälääkärin palvelut piti maksaa.
Toisaalta ihan jokainen Terveystalon työterveysasiakas ( suurin osa yksityisellä sektorilla töissä) saa Specsaversilta ilmaisen optikon näöntarkastuksen. Saman taitaa saada kuka tahansa miltä tahansa optikkoliikkeeltä, jos ostaa lasit.
Olen kunnalla töissä, ja meillä työterveytenä on vain työterveyshoitaja. Jos tarvitsen lääkäriä, menen omalla kustannuksella terveyskeskukseen tai omalla kustannuksella yksityiselle. Hammashoitokin maksaa ihan kuten muillekin. Työterveyshoitajalta voi saada vain ohjausta eteenpäin osaavammalle taholle, rokotuksia jne. Ei muuta. Ja tämäkin hoitaja on tavattavissa vain keskiviikkoisin klo 9-11. Näin meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu verokortista.
Mitä höpäjät, työmarkkinatuesta otetaan aina 20 % vero kuukausittain; ei auta viilaaminen suuntaan eikä toiseen veroprosentin suhteen. Tietyistä etuisuuksista kun aina maksetaan tuo 20 %:n vero.
Niin jos käytät palkkatulon verokorttia niin silloin on aina vähintään 20 prosenttia mutta kuka pönttö niin tekisi kun hakemalla verokortin etuuksia varten saa "oikean" prosentin. Mulla oli aikoinaan 11 prosenttia ennakonpidätys työmarkkinatuesta.
Pönttö olet itse, koska enää nykyisin ei ole vero%:n alentaminen mahdollista työmarkkinatuesta ainakaan, se on se 20 ja sillä sipuli; usko jo, tai kysy verottajalta.
Hassua kun vajaa vuosi sitten ainakin onnistui.
Saat kyllä sitten jotain muutakin kuin pelkän työmarkkintuen, josta veroprossaasi voit säädättää alemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaan eräs ely-keskuksessa töissä oleva sai silmälääkärikäyntimaksunsa ihan ilmaiseksi; tiedän tämän, koska henkilö itse kertoi.
Minäkin sain sen silmälääkärikäyntimaksun ihan ilmaiseksi, ei tarvinnut maksusta maksaa mitään. Mutta silmälääkärin palvelut piti maksaa.
Toisaalta ihan jokainen Terveystalon työterveysasiakas ( suurin osa yksityisellä sektorilla töissä) saa Specsaversilta ilmaisen optikon näöntarkastuksen. Saman taitaa saada kuka tahansa miltä tahansa optikkoliikkeeltä, jos ostaa lasit.
Hohhoijaa, silmälääkäri on eri asia kuin optikko!
Tykkään olla valtiolla töissä:
- lomaa 38 arkipäivää plus lomarahavapaat
- työmatkaseteleitä satoja euroja vuodessa
- liikuntaseteleitä satoja euroja myös
- etätyömahdollisuus on kätevä
- paljon ulkomaan seminaarimatkoja
- erikoislääkärille pääsee, mutta eka tarvii lähetteen omalta lääkäriltä. Magneettikuvaankin pääsee.
Kaikilla muillakin pitäisi olla Ilmainen terveydenhuolto.
Minusta on hassua kun toivotetaan että Suomi on tasa-arvoinen maa, jossa kaikilla on ilmainen terveydenhoito, mutta todellisuudessa se Ilmainen terveydenhoito koskee vain tiettyjä töissä käyviä henkilöitä.
Itse kuulun siihen etuoikeutettujen ryhmään. Olen töissä pienessä yksityisessä firmassa.
Vuosikymmeniä sitten erään valtiojohtoisen yrityksen työntekijät saivat ilmaiset hammashoitokulut, silmälääkärien määräämät silmälasit ilmaiseksi, vartalon erilaiset hierontakäynnit fysioterapeutilla ilmaiseksi jne. työnantaja maksoi ja ihan turhaa tulla väittämään, etteikö homma toimi jossakin valtion yhtiössä vieläkin noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa asiakkaista ei tätä tiedä ja selittää innoissaan, miten pääsi ilmaiseksi silmälääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
- erikoislääkärille pääsee, mutta eka tarvii lähetteen omalta lääkäriltä. Magneettikuvaankin pääsee.
Niinpä, kyllä pieneläkkeensaajatkin ja työttömät ottaisivat mielellään ilmaisia kulttuuriseteleitä vastaan puhumattakaan ilmaisseteleistä liikuntapaikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa asiakkaista ei tätä tiedä ja selittää innoissaan, miten pääsi ilmaiseksi silmälääkäriin.
Ainahan mä olen tiennyt, että etenkin valtion joissakin yksiköissä on keskivertoa tyhmempää sakkia töissä, että ei yllätä, ettei siitä porukasta joku erota optikkoa silmälääkäristä:D
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten sinä heräsit ja päästit kissan ulos. JOS tämä on totta, niin liian hyvät on edut. Olen itse kunnalla töissä, ja tuollaisia etuja ei minulla ole. Esim. työmatkasetelit on 120 e/vuosi, eli työnantaja sponssaa matkoja 10 e/kk. Liikuntaseteleistä en osaa sanoa, kun ne ei kiinnosta mutta jos on niin en usko että kovin suurella summalla. Ei mitään etätöitä, siellä työpaikalla olen tikkana joka aamu klo 7 jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- erikoislääkärille pääsee, mutta eka tarvii lähetteen omalta lääkäriltä. Magneettikuvaankin pääsee.Ja sitten sinä heräsit ja päästit kissan ulos. JOS tämä on totta, niin liian hyvät on edut. Olen itse kunnalla töissä, ja tuollaisia etuja ei minulla ole. Esim. työmatkasetelit on 120 e/vuosi, eli työnantaja sponssaa matkoja 10 e/kk. Liikuntaseteleistä en osaa sanoa, kun ne ei kiinnosta mutta jos on niin en usko että kovin suurella summalla. Ei mitään etätöitä, siellä työpaikalla olen tikkana joka aamu klo 7 jne.
Niin olet tikkana paikalla klo seiska, mutta aloitatko mitään työhösi kuuluvaa oikeaa työtä tekemään jo siihen aikaan, eiköhän se kellokortin kello raksuta sullekin plussatunteja, niin pääset sitten livahtamaan jo loppuviikosta esim. perjantaina ainakin tunti pari aiemmin työpaikaltasi vapaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- erikoislääkärille pääsee, mutta eka tarvii lähetteen omalta lääkäriltä. Magneettikuvaankin pääsee.Ja sitten sinä heräsit ja päästit kissan ulos. JOS tämä on totta, niin liian hyvät on edut. Olen itse kunnalla töissä, ja tuollaisia etuja ei minulla ole. Esim. työmatkasetelit on 120 e/vuosi, eli työnantaja sponssaa matkoja 10 e/kk. Liikuntaseteleistä en osaa sanoa, kun ne ei kiinnosta mutta jos on niin en usko että kovin suurella summalla. Ei mitään etätöitä, siellä työpaikalla olen tikkana joka aamu klo 7 jne.
Kunnalla on tilastojen mukaan huonoimmat palkat ja edut, valtiolla parhaat. Yksityiset jäävät siihen väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnalla on tilastojen mukaan huonoimmat palkat ja edut, valtiolla parhaat. Yksityiset jäävät siihen väliin.
Valtiolla on parhaat palkat loogisesti siksi, että suurimpaan osaan virkoja/tehtäviä edellytetään korkeakoulututkintoa. Mutta esim. juristi tienaa valtiolla 3500 e/kk, yksityisellä 5000 e/kk, kun kumpikin tekee saman määrän työtunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- erikoislääkärille pääsee, mutta eka tarvii lähetteen omalta lääkäriltä. Magneettikuvaankin pääsee.Niinpä, kyllä pieneläkkeensaajatkin ja työttömät ottaisivat mielellään ilmaisia kulttuuriseteleitä vastaan puhumattakaan ilmaisseteleistä liikuntapaikkoihin.
Valtiollakin olisi kiva saada ilmaisseteleitä, mutta kaikissa noissa luetelluissa seteleissä on aina oltava mukana myös omavastuuosuus, joka on 20 - 50% hinnasta. Siten 100 e liikutasetelin käyttö edellyttää ensin 20-50 e omaa rahaa ja vasta tämän lisäksi tulee työnantajan osuus. (liikuntasetelin summa sisältää omavastuun + työantajan osuuden, ei ole olemassa 100% työnantajan maksamaa etuutta)
Itse olen käynyt erikois- ja silmälääkäreillä itselleni maksutta, en tiedä onko mennyt suoraan yksityisen työnantajan maksettavaksi vai välillisesti vakuutuksen kautta. Toki työterveyslääkärin lähetteellä mutta kuitenkin. Toisaalta työnantajalla on hyvin kielteinen suhtautuminen ns. päätelasien hankintaan vaikka siihen olisikin velvollisuus. Vaatisi sen verran vääntöä ja lausuntoja etten ole lähtenyt viemään eteenpäin, eikä minulla ole sellaisia itse maksettunakaan. Hierontaakin on saanut lähetteellä mutta siinä pääpaino ohjata fysioterapeutille neuvontaan että itse osaisi ehkäistä hieronnan tarvetta.
Minä olen ELY-keskuksella töissä, eikä erikoislääkäripalveluita tai hierontoja ole tarjolla. Silmälääkärille pääsin työterveyden kautta, koska työterveyslääkäri epäili silmäsairautta. Epäily tuli ilmi töissä haitaten näyttöpäätetyöskentelyä.
Nykyisin emme saa enää uusia edes reseptejä työterveyden kautta. Aimmin uusin migreeni lääkereseptini aina jonkin muun työterveyskäynnin yhteydessä. Enää se ei onnistu. Täällä ei saa terveyskeskukseen aikoja, vaan pitää mennä aamulla jonottamaan akuuttiaikoja ja siellä menee sitten koko päivä. Reseptin uusiminen ei tk:n kautta myöskään onnistunut puhelimessa, sillä lääkäri kuulemma haluaa tavata eikä suoraan uusi vanhaa reseptiä. Koska en töiden takia pääse tk:een jonottamaan, en saanut reseptiäni uusittua. Jouduin sitten taannoin sairaalaan pahan migreenikohtauksen vuoksi ja sairaslomallakin olin kolme päivää. Tulipahan ainakin resepti uudittua, mutta valtio ei kyllä saanut säästöä yhtään.