Millaisia sijoitussalkkuja teillä on?
NYT tajusin että ei kannata makuuttaa rahoja tilillä ja avasin sijoitustilin nordnettiin. Lapsille pitäisi myös avata sijoitustilit joihin voi kuukausisäästää. Pankkitilit meillä on handelsbankenissa ja op ssa. Löytyisikö niistä mitään kiinnostavaa?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma salkkuni yksittäisiä osakkeita ja arvo tällä hetkellä n. 55 000. Syrjässä n. 10 000 odottamassa, että osakkeet tulevat alas ja voin ostaa halvalla. Tiedän, että aika pieni mutta olen kerännyt tämän n. 15 vuoden aikana ja ollut tuosta ajasta melkein koko ajan kotiäitinä.
Suosittelepa mitä mielestäsi kannattaisi nyt ostaa. Vai kannattaako mitään?
Mun tyylini perustuu siihen, että yritys maksaa osinkoja hyvin. Olen hyvin konservatiivinen. Aika monena vuonna olen saanut laitettua osingot takaisin osakkeisiin, joten se on ollut yksi tapa kartuttaa. Varhaisimpia hankintojani on Kone, vielä silloin kun sitä ei oltu jaettu Cargoteciin ja Koneeseen. Myös Metson kanssa onnisti.
Vihjeitä en osaa antaa. Asiantuntijat sanovat, että parempi vain ryhtyä leikkiin kuin odotella hyvää ajankohtaa. Jos olet aloittelija, niin ehdottaisin että ostat noin niin kuin harrastemielessä muutamaa osaketta ja alat seurata mitä niille tapahtuu. Sellaisia yrityksiä, joita kohtaa sulla on mielenkiintoa, innostusta. Ensimmäiseni oli Marimekko ja sen kanssa kävi hyvin. Enää sitä ei salkussa ole.
Näppini olen polttanut Nokian, Stockmannin ja vähän Sanomankin kanssa. Mutta hyvä on muistaa, että mitään ei ole menetetty ennen kuin on myyty tappiolla tai yritys tekee konkurssin.
Haluaisin ostaa esimerkiksi Amazonia. Se voisi olla niitä osakkeita, jotka parinkymmenen vuoden kuluttua ovat tehneet minusta vähän isomman rikkaan. Tietysti osakkeen hinta hirvittää, tuhannen paikkeilla huitelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma salkkuni yksittäisiä osakkeita ja arvo tällä hetkellä n. 55 000. Syrjässä n. 10 000 odottamassa, että osakkeet tulevat alas ja voin ostaa halvalla. Tiedän, että aika pieni mutta olen kerännyt tämän n. 15 vuoden aikana ja ollut tuosta ajasta melkein koko ajan kotiäitinä.
Suosittelepa mitä mielestäsi kannattaisi nyt ostaa. Vai kannattaako mitään?
Minä en suosittele koskaan kenellekään osakkeita. En ole sijoitusneuvoja. Jokaisen pitäisi itse tehdä päätöksensä ja analyysinsä. Minä käytän hyväksi analyysejä, analysoin itse ja teen päätökseni myös itse. Olen tehnyt erinomaisia ostoksia. Olen tehnyt huonoja ostoksia. Nykyään ostan hyvin vähän Suomen osakkeita, salkussa taitaa olla vähän vajaa 30% Suomessa. Viimeksi ostin tosin Nordeaa kun tarpeettomasti höykyytyksessä kurssi laski. No nordea ei vielä tosin ole suomalainen osake, ja tämäkin kauppa tehtiin Tukholman pörssissä.
Onpas täällä rahanahneita naisia!
Seligsonilla ja Nordnetissä (etf+pari kotimaista osaketta). Satasella kuussa vuodesta 2009 ja pieni siivu perinnöstä. Saldo jotain 18000.
Asuntolainaa alle 10000 jäljellä.
Lapsella seligsonilla ja säästöpankin kotimaan pienyhtiöt-rahastoa. Vielä ei tarvi tehdä maistraatille tiliä.
Pakko olla vähän rahanahne ;) varsinkin kun miestä ei raha-asiat kiinnosta yhtään muuten kuin että sitä pitää olla riittävästi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä rahanahneita naisia!
Paljon fiksumpaa varautua tulevaan ja pyrkiä pienentää tulevaisuuden riskejä, kuin laittaa kaikki samantien sileäksi. Vielä parempi jos nämä varat tuottaa lisää varoja varalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NYT tajusin että ei kannata makuuttaa rahoja tilillä ja avasin sijoitustilin nordnettiin. Lapsille pitäisi myös avata sijoitustilit joihin voi kuukausisäästää. Pankkitilit meillä on handelsbankenissa ja op ssa. Löytyisikö niistä mitään kiinnostavaa?
Jos on asuntolaina, se kannattaa nyt kilpailuttaa ja vertailla myös mahdollisten arvopapereiden säilytys-ja hankintakuluja. Meille on toistaiseksi ollut Nordea edullisin: päivittäisasiointi 0e /kk avainasiakkaana, arvopaperien säilytys 0 euroa/kk kun ostaa osakkeita kerran kvartaalissa, osakkeiden ostokulu 1% ostohinnasta 800 euroon saakka.
Huh huh mitkä kulut. Nyt teitä kusetetaan oikein urakalla. 1% ostohinnasta on kyllä törkeetä rahastusta.
Vierailija kirjoitti:
Huh huh mitkä kulut. Nyt teitä kusetetaan oikein urakalla. 1% ostohinnasta on kyllä törkeetä rahastusta.
Ai on vai? Vertaapa itse.
Use case: Ostetaan 100eurolla AT@T:tä jenkkipörssistä.
Nordean palvelumaksu 1% = 1€
OP:n palvelumaksu = 18€ => prosenteissa 18%
Danske bank = 20 € => prosenteissa 20%
Nordnet = 9€ => prosenteissa 9%
Eli ylivoimaisesti halvin näistä kotimaisista pelureista. Voi se olla törkeää rahastusta mutta muilla pelureilla se on vielä törkeämää.
Eli nordealla menee 1% aina 800 euroon asti, sen jälkeen 8 euroa aina 4000€ asti, ja sen yli menevistä 0,2%. Eli halvempi kuin esimerkiksi nordnet. Nyt puhutaan siis säästäjien palveluista, ei siis himotreidaajien.
Sijoitukset on suoraan osakkeissa, Nordnetissä. En oo varma mikä salkun arvo on tällä hetkellä, ehkä 50 000€, täytyisikin kurkata pitkästä aikaa :o
Minä olen mielestäni hajauttanut sijoitukset aika hyvin. Minulla on suoria osakkeita n. 25 eri firmaa Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa erilaisilta aloilta, mutta vain vakavaraisia ns laatuyhtiöitä. Lisäksi Nordnetin superrahastoissa pohjoismaisia sekä kiinteistösijoitus- ja osinkotuotto-ETF:iä lähinnä Usassa ja Kiinassa. Näiden lisäksi toki oma kiinteistö Helsingissä ja kolme sijoitusasuntoa Pk-seudulla. Huvilaa en laske mukaan, koska omistamme sen sisarusten kesken tasaosuuksin.
En ole aktiivinen sijoittaja vaan haen tasaisen varmaa osinkotuottoa, vaikka veroteknisesti se ei maksimoikaan tuottoa. Minulle riittää 4-5% vuosituotto, kunhan sieltä tulee vakaa rahavirta minulle päin. Osakkeet ostan Buy and hold -periaatteella. Nordnetissä olen Private Banking -asiakkaana, siinä säästää kaupankäyntikuluissa kivasti etenkin Usan markkinoiden arvopapereita ostellessa.
Velkaa ei ole mihinkään suuntaan, kaipa sitä voisi vivuttaa, jos oikein ahneeksi kävisi, mutta tällä hetkellä olen täysin tyytyväinen varallisuustasooni.
Yksinkertaisin sijoitusmenetelmä on mielestäni indeksirahastot sekä nuo Nordnetin superrahastot, joiden kulut luvataan olevan hamaan tappiin asti 0 euroa. Indeksirahastoista etenkin Seligsonilla on hyviä vaihtoehtoja ja kulut ovat kohtuulliset.
Tervetuloa sijoittajien iloiseen kerhoon! :) Ensimmäinen summa rahastoon tai osakkeisiin on alku tulevaan vaurastumiseen.
M28
Tein puolen vuoden aikana aivan jäätävää tappiota Nokialla, SaltX technologylla ja nordnetin superrahastolla ja möin kaikki ja ostin koko rahalla Aurora Cannabis inc. Oisin ostanut Bitcoin group xbt, mutta Nordnet ei antanut ostaa ja jostain sekavista asetuksista pitää tilata arvio oletko pätevä sijoittamaan niihin. Vittu mitä paskaa, mä laitan vaikka 300€ pelikoneeseen jos haluan, vituttaa tommonen holhous.
Vierailija kirjoitti:
Nordnetissä on myös oma salkkuni. Nordnetin superrahastot ovat ihan ok ja kulut ovat nolla. Omassa salkussani on noiden lisäksi mm. Nokia, Wärtsilä, Metso, Sampo, Fortum, Siili, Fingerprint.. Näistä Fortum on noussut eniten, mutta Fingerprintin tappiot söivät hyödyn.
Tällähetkellä korkeakorkoinen tili on parempi vaihtoehto kuin Nordnetin superrahasto joka sisältää ihan hitosti Nokiaa ja Nokia ryystää pohjalukemissa. Puolen vuoden aikana korko -2%
Rahastot on vaan heikkotuottoisia verrattuna suoriin osakesijoituksiin. Jos ostaa luotettavaa firmaa, ei sitäkään tarvi sen kummemmin stressata. Istuu takapuolellaan ja katsoo kerran vuodessa, miten menee. Sen verran tietysti pitää olla hereillä, että vähän kuuntelee aina firman kuulumisia ja myy, jos alkaa tuntua huonolta. Yksittäinen kurssilasku ei ole ongelma, jos ei tarvi sillä hetkellä myydä. Huonolta kuulostamisella tarkoitan sitä, ettei usko firman tulevaisuuteen ylipäätään.
En kyllä puhuisi salkusta itseni kohdalla. Minulla on jotain 10 000 Euroa Mandatumin rahastossa, suorissa osakesijoituksissa Nordenetissä noin 30 000 ja rahastoissa 5000. Lisäksi Danskessa on joku muutaman tonnin rahasto. Lapsilla on osakkeita ja rahastoja vajaalla 20 000 eurolla per nenä, toki hajautettuna eri puljujen välille, että pysyy paremmin "salassa", eikä tarvi maistraattiin selvittää. Joku voi ajatella, että mukavasti. Totuus on, että pieniä nää silakat on joulukaloiksi.... Osakkeet on noin 50% plussalla eli olen laittanut 20 000 ja arvo on tällä hetkellä 10 000 euroa enemmän. Lisäksi olen saanut osinkoja, joilla olen ostanut rahastoja.
Asuntolainaa on jäljellä noin 40 000, joten olen sijoittanut velkarahalla. (eli en ole käyttänyt kaikkia rahoja velan maksuun)
Minulla ns. työmies salkku, siellä airam thermospullo, voileipä paketti,
ja perjantaisin pullo alkosta. Siis sijoitan itseeni syömällä ja juomalla hyvin.
Ja tämä on tosi.
Vierailija kirjoitti:
Taidan ostaa mehiläistä, hoivapalveluja, nordeaa ja nokiaa. Lapsille kuukausisäästöt suomi ja tanska superrahastoon. Ehkä evli suomi pienyrityksiin. Miltä kuulostaa? Ap
Mehiläinen ja hoivapalvelut ovat suunnilleen samaa alaa. Jos ostaisin vain neljän yrityksen osakkeita, en ostaisi niitä molempia, vaan vain jompaa kumpaa ja toisen sijasta jotain ihan muulta alalta, esim. raskaasta perusteollisuudesta tai vaikka Fortumia tai Fiskarsia. Fortum on muuten maksanut monta vuotta hyviä osinkoja, mutta on vaikea tietää, millaisen riskin suunniteltu Saksan kauppa muodostaa.
Joka tapauksessa ehdottamani salkku on paremmin hajautettu kuin suunnittelemasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nordnetissä on myös oma salkkuni. Nordnetin superrahastot ovat ihan ok ja kulut ovat nolla. Omassa salkussani on noiden lisäksi mm. Nokia, Wärtsilä, Metso, Sampo, Fortum, Siili, Fingerprint.. Näistä Fortum on noussut eniten, mutta Fingerprintin tappiot söivät hyödyn.
Tällähetkellä korkeakorkoinen tili on parempi vaihtoehto kuin Nordnetin superrahasto joka sisältää ihan hitosti Nokiaa ja Nokia ryystää pohjalukemissa. Puolen vuoden aikana korko -2%
Nordnetilla on myös superrahastot Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan. Minulla menee kuukausisäästönä sama summa kaikkiin ja tällä hetkellä ovat kokonaisuudessa kyllä plussalla. Toki nyt viimeiselle kvartaalille on tullut Euroopan laajuinen korjausliike muutoinkin ja rahastojen arvo on tippunut. Keväällä kyllä taas nousee, kun osinkohanat aukeaa. Nyt saa pienellä alennuksella osuuksia. :)
Rahastot ei innosta koska haluamme itse päättää omista rahoista ja sijoituksista.
Vielä ainakin menee hyvin eli olemme eläneet viimeiset 6 vuotta osingoilla ja myyntivoitoilla. Toki on tullut tappioitakin mutta tappiot saa vähentää voitoista 5 vuoden aikana niin riski ei ole niin suuri kuin moni luulee. Siksi salkku pitää hajauttaa eikä vain ostaa yhtä ja samaa osaketta.
Mulla on Nokiaa, Fortumia, Roviota, Outokumpua, Teliaa,Raute, ja pari muutakin. Plussalla yht 10%.
Älä missään nimessä kysy pankistasi neuvoa koska pankit tuputtavat kalliita tuotteitansa. Tutki itse sijoitussivustoja.