Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hevonen teurastamolle?

Vierailija
16.12.2017 |

Anteeksi kauhea otsikko, mutta jäin miettimään kuka toimittaa hevosen teurastamolle ja miksi? Kaupassa myytiin suomalaista hevosen jauhelihaa. Väkisin tulee mieleen, että siinä jonkun uskollinen lemmikki nyt on paketissa. Joo, en todellakaan ostaisi enkä söisi.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon hevospihvi on ihan hyvää. 

Vierailija
2/20 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni olet törmännyt harvinaisuuteen. Aika harvassa ovat hevosteurastamot. Hevosen liha on hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen hepan teurastamoon kuljettaa yleensä omistaja itse. Joskus vaan tulee se hetki kun on parempi luopua kuin antaa eläimen kärsiä. Ekologinen vaihtoehto.

Vierailija
4/20 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut nuorempana heppatyttö ja yhä pidän hevosista. Hevosenliha on erittäin hyvää ja paljon eettisempää kuin joku ikänsä sisällä asunut possu. Heppa on ollut tosiaan jonkun tärkeä lemmikki ja sillä on ollut hyvä elämä. Kaikki kuolee joskus ja hyvä,että heppa käytetään sitten ruuaksi. :)

Vierailija
5/20 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevosen liha on hyvää.

Vierailija
6/20 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

3: Jos hevonen jo kärsii, ei se kelpaa teuraaksi. Saa teurastaa vain terveitä eläimiä.

Olen nähnyt hevosen teurastamolla odottamassa vuoroaan. Kun se tajuaa, mitä tulee tapahtumaan. Se näky ei unohdu :(

Vierailija
7/20 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevosen vie yleensä teurastamolle hevosen omistaja, kun varsinaisiin teuraskuljetuksiin ei oteta hevosia. Tai sitten joku muu enemmän tai vähemmän työkseen hevosia kuljettava.

Rakkaalle kotikasvatille on kaikkein armeliain loppu teurastettuna silloin, kun on siinä kunnossa että kelpaa elintarvikkeeksi. Toinen vaihtoehto on nimittäin kuolla sairaana, lääkittynä tai niin huonokuntoisena, että on laitettava kuoppaan. En usko, että kuollutta hevosta haittaa vaikka se syödään eikä haudata.

Vierailija
8/20 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulainen joutui luopumaan muutamasta lehmästään, kun alkoi olla ikää ja terveys huono, ei olisi jaksanut niitä pian enää hoitaa. Lihat säästettiin mutta hän ei niitä pystynyt syömään, rakkaita lemmikkejään, joten antoi sukulaisille ja tuttavilleen lihat. Lihassa oli todella paksut rasvakerrokset, oli hemmotellut lehmiä pullilla ja leivillä yms.

En usko että voisin itsekään syödä hevostani kun siitä aika jättää, vaikka ehkä järkevä vaihtoehto olisikin, se on koko perheelle rakas.

Vierailija
9/20 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sun mielestä pitäisi tehdä hevoselle joka on pahasti vaikka loukkaantunut? Antaa kärsiä vaan?

Vierailija
10/20 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

9: edelleenkään loukkaantunutta hevosta ei saa viedä teurastamolle eli sellainen lopetetaan kotona jos ei pysty hoitamaan.

Vierailija
11/20 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoja ravihevosia jaetaan ilmaiseksi ja viedään teuraaksi,pahimmillaan vaan lopetetaan ja kipataan monttuun.

Vierailija
12/20 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheskään kaikki hevoset eivät kelpaa ravinnoksi, liittyen lääkityksiin, joita ovat saaneet.

Vierailija
13/20 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon lapsesta asti harrastanut hevosia ja edelleen ratsastan useamman kerran viikossa ja silti syön hevosen lihaa. Se on hyvää ja paljon mieluummin syön sitä, kun tehokanaloiden tai possujen lihaa. Ja kotimaista aina ennen ulkomaista! Possujen ja kanojen oloissa on isot erot esim. verrattuna Tanskaan tai Saksaan puhumattakaan itä-euroopan maista. Kanat ja possutkin ovat tosi fiksuja, joten en ymmärrä miten niiden syöminen eroaisi hevosen lihan syönnistä...Sitten kannattaa olla syömättä lihaa ollenkaan, jos haluaa olla "humaani".

Vierailija
14/20 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3: Jos hevonen jo kärsii, ei se kelpaa teuraaksi. Saa teurastaa vain terveitä eläimiä.

Olen nähnyt hevosen teurastamolla odottamassa vuoroaan. Kun se tajuaa, mitä tulee tapahtumaan. Se näky ei unohdu :(

Toinen koirani tiesi, että nukutusaineen lisäksi annettava aine on kuolemaksi. Oli aika hirveä hetki. Sillä oli kasvaimia reppanalla jo niin paljon (aiemmin niitä leikattiin) ja sille tuli muita akuutteja oireita, että oli pakko antaa mennä. Silti, sydän ei sillä olisi antanut periksi vielä vaikka muu kroppa ei enää toiminut :,(

Se ilme kun lekuri otti toisen ruiskun oli kamala ja kummitteli mielessäni kauan :( Tosin itse toivoisin samassa tilanteessa helpotusta kuolemaan, mutta silti. Tunsi aineen kun koiraveljensä kuoli samoin nukuttamalla ikiuneen.

Vierailija
15/20 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan tapauksesta. Kyllä kelpaa jos voi kuljettaa. Ja se päätös teuraaksi toimittamisesta tehdään tietysti jo ennen kuin eläin kärsii. Tässä maassa on ihan liikaa sellaisia hevosia, jotka olisi ollut armeliasta toimittaa aikanaan teuraaksi, eikä myydä pikkulikkojen hyysättäväksi.

Vierailija
16/20 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevoselle on parempi päätyä teuraaksi kuin kiertoon omistajalta toiselle. Ja oikea aika on juuri ennen sitä huonokuntoisuutta.

Vierailija
17/20 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi on, jos teurastetaan Suomessa. Perehdypä aiheeseen teuraskuljetukset euroopassa. Ei ole mukava aihe, mutta todella tärkeä.

Vierailija
18/20 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevonen siinä pisteessä kun loppu tulee, niin pitäisi lopettaa tutussa ympäristössä. Niin ettei hevonen tajua mikä on tilanne. Hevonen vaistoaa, koirakin vaistoaa ja luulen että kissakin. Eläimet ovat tuntevia ja vaistoavia olioita ja heitä tulee kohdella elämän lopussakin hellävaraisesti.

Hevonen on minulle jotekin pyhä eläin. En voisi tietoisesti syödä hevosen lihaa. En, en. Enkä minkään eläimen lihaa, jos olisin itse kasvattanut. Ylipäätään en syö lihaa kuin todella harvoin. Suosittelen.

Vierailija
19/20 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen koirani tiesi, että nukutusaineen lisäksi annettava aine on kuolemaksi.,.....

Se ilme kun lekuri otti toisen ruiskun oli kamala ja kummitteli mielessäni kauan :( Tosin itse toivoisin samassa tilanteessa helpotusta kuolemaan, mutta silti. Tunsi aineen kun koiraveljensä kuoli samoin nukuttamalla ikiuneen.

Koira ei erota tappavaa piikkiä punkkipihdeistä. Ainoa syy miksi koirien ilmeistä muka voi nähdä katumusta ja kuolemanpelkoa on se, kun ne peilaavat omistajansa ilmeitä. Esim sinun tapauksessasi itkuisia kasvojasi.

Koirien omistajat toki ovat näistä eri mieltä, mutta puolueettomia tutkimuksia eivät koirien tunnekyvyt kestä.

Vierailija
20/20 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hevonen siinä pisteessä kun loppu tulee, niin pitäisi lopettaa tutussa ympäristössä. Niin ettei hevonen tajua mikä on tilanne. Hevonen vaistoaa, koirakin vaistoaa ja luulen että kissakin. Eläimet ovat tuntevia ja vaistoavia olioita ja heitä tulee kohdella elämän lopussakin hellävaraisesti.

Hevonen on minulle jotekin pyhä eläin. En voisi tietoisesti syödä hevosen lihaa. En, en. Enkä minkään eläimen lihaa, jos olisin itse kasvattanut. Ylipäätään en syö lihaa kuin todella harvoin. Suosittelen.

Argumentissäsi (jos tuo loppu omista tunteistasi jätetään huomiotta) kyse on siis teurastamoympäristöstä ja sen vaikutuksesta eläimeen. Jos eläin vaistoaisi tulevan kuoleman, sen pitäisi vaistota se siinä omassa tarhassa porkkanoita syödessä, kun tuttu metsästäjä tähtää sitä päähän. Tämä olisi minustakin armeliain loppu eläimelle kuin eläimelle, lihan voi paloitella kuten metsästäjät paloittelee peuransa ja hirvensä. Teurastamossa hevonen aistii oudon ympäristön hajuineen, ehkä ihmisen hermostuneisuuden. Useimmat hevoset Suomessa eivät elä maatiloilla, joten jo sikojen ja lehmien haju on niille outo. Suomessa on alle 15 teurastamoa jotka ottaa hevosia. Ne käsittääkseni ottaa yleensä hevoset aamulla ennen muita eläimiä. Hevosen ei pitäisi joutu odottelemaan, voisi olla hyvä että eläinlääkärintarkastus olisi tehty jo kotona. Hevonen tuodaan puhtaaseen tilaan mistä se ei näe muualle teurastamoon, mutta hevosilla on tietysti hyvä hajuaisti joten ei ihminen pysty tilaa pesemään niin hyvin, ettei hevonen haistaisi mitään outoa. Hevonen tainnutetaan pulttipistoolilla ja sen pitäisi tapahtua nopeasti. Hevosia pitäisi teurastaa enemmän, ja sen ei pitäisi olla tabu. En kannata hevosten kasvattamista ruoaksi kuitenkaan.

Mietin että pitäisikö oma hevonen ennakkoon totuttaa yhdistämään lehmän veren haju ruokintaan, ettei se ihmettelisi sitä viime hetkinään...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme