Poika täytti 18v, asuu kotona, saako toimeentulotukea?
Poika opiskelee lukiossa viimeistä vuotta. Opintotukea ei saa, sillä vanhempien tulot otetaan huomioon. Opintolainaa ei ole tarvinnut nostaa vielä. Voiko poika hakea toimeentulotukea ja mitä siinä otetaan huomioon? Vuokraa ei tietenkään kotonaan maksa eikä ruuasta. Lasketaanko opintolaina tuloksi vaikka sitä ei nosta? Vai elätämmekö me vanhemmat yhäkin täysi-ikäistä lastamme?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vastaavassa tilanteessa, mutta yksinhuoltajana. Ei tullut mieleenkään maksattaa pojan elämistä yhteiskunnan varoilla. Tietenkin maksoin hänen kulunsa.
Lapsilisääkään et ole ottanut vastaan? On se kumma, ettei sun lapsesi silti opintorahaa itselleen hakenut...
Ei 18-vuotias saa lapsilisää. Eikä hän sillä 50 e yh-korotuksella olisi elänyt muutenkaan.
Kyllähän monia vuosia hänestä on maksettu lapsilisää, silloin kyllä se kelpasi, ihan varmasti. Joten outoa, ettei myöhemmin vastaava ilmainen raha olisi kelvannut, jos siihen olisi ollut oikeutettu.
Lapsilisää ja tt-tukea maksetaan ihan eri syistä. Ttt on viimesijaista tukea sellaiselle jolla ei mitään muuta ole. Kyllä lapsilisät tosiaan kelpasi, pitäisikö ne nyt maksaa takaisin että sinä olisit onnellinen? Tai että minulla olisi oikeus olla sitä mieltä että kotona asuva lukiolainen elätetään itse eikä käytetä yhteiskunnan rajallisia ja aivan muille väestöryhmille tarkoitettuja etuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata edes hakea, sillä ette tule saamaan mitään. Kyllä se on niin, että niin kauan kuin lapsi asuu kotona vanhemmat maksavat viulut. Toki lapsi voi tehdä vaikka muutaman tunnin osa-aikatöitä/kk ja tienata omaa rahaa.
Eli jos viisikymppinen aikamiespoika asuu äitinsä luona, äidillä on elatusvelvollisuus? Selvä :D
Onpa typerä vertaus, jolla ei ole mitään todellisuuspohjaa. Näinhän voisi olla, jos kelassa vaikka olisi tällaiset rajat :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vastaavassa tilanteessa, mutta yksinhuoltajana. Ei tullut mieleenkään maksattaa pojan elämistä yhteiskunnan varoilla. Tietenkin maksoin hänen kulunsa.
Lapsilisääkään et ole ottanut vastaan? On se kumma, ettei sun lapsesi silti opintorahaa itselleen hakenut...
Ei 18-vuotias saa lapsilisää. Eikä hän sillä 50 e yh-korotuksella olisi elänyt muutenkaan.
Kyllähän monia vuosia hänestä on maksettu lapsilisää, silloin kyllä se kelpasi, ihan varmasti. Joten outoa, ettei myöhemmin vastaava ilmainen raha olisi kelvannut, jos siihen olisi ollut oikeutettu.
Lapsilisää ja tt-tukea maksetaan ihan eri syistä. Ttt on viimesijaista tukea sellaiselle jolla ei mitään muuta ole. Kyllä lapsilisät tosiaan kelpasi, pitäisikö ne nyt maksaa takaisin että sinä olisit onnellinen? Tai että minulla olisi oikeus olla sitä mieltä että kotona asuva lukiolainen elätetään itse eikä käytetä yhteiskunnan rajallisia ja aivan muille väestöryhmille tarkoitettuja etuja?
Maksaa takaisin, jotta minä olisin onnellinen? On sulla oudot mietteet. Enkä puhut toimeentulotuesta vaan siitä opintorahasta, jota lapsesi olisi voinut hakea, mutta ei saanut hakea, koska sinä halusit hänet elättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata edes hakea, sillä ette tule saamaan mitään. Kyllä se on niin, että niin kauan kuin lapsi asuu kotona vanhemmat maksavat viulut. Toki lapsi voi tehdä vaikka muutaman tunnin osa-aikatöitä/kk ja tienata omaa rahaa.
Eli jos viisikymppinen aikamiespoika asuu äitinsä luona, äidillä on elatusvelvollisuus? Selvä :D
Harva viisikymppinen aikamiespoika on lukiolainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaa takaisin, jotta minä olisin onnellinen? On sulla oudot mietteet. Enkä puhut toimeentulotuesta vaan siitä opintorahasta, jota lapsesi olisi voinut hakea, mutta ei saanut hakea, koska sinä halusit hänet elättää.
Luepas aloitus, ap kyselee toimeentulotuesta eikä opintorahasta. Oma poikani taisi tosiaan saada parikymppiä opintorahaa - en ottanut sitä huomioon koska se ei tuntunut taloudessani millään lailla. Mutta joo, onhan sekin toki yhteiskunnan rahaa!
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina lasketaan aina tuloksi, jos sitä on mahdollista saada, nosti sitä tai ei.
Tämän vuoksi olen kehottanut 16-vuotiasta poikaani hankkimaan ajoissa maksuhäiriömerkinnän, jolloin opintolainaa ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa typerä vertaus, jolla ei ole mitään todellisuuspohjaa. Näinhän voisi olla, jos kelassa vaikka olisi tällaiset rajat :)
Tuohan on ihan deduktiivinen seuraus tuosta aikaisemmasta väitteestä. Todellisuudessa vanhempien yksiselitteinen elatusvelvollisuus päättyy 18-vuotispäivään. Perheoikeudellisesti voidaan esim. hyvätuloinen etävanhempi velvoittaa vielä jonkin aikaa opiskelijaa elättämään, mutta etuuskäsittelyssä ei tällaista tilannetta voi lähtökohtaisesti olettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ihan deduktiivinen seuraus tuosta aikaisemmasta väitteestä. Todellisuudessa vanhempien yksiselitteinen elatusvelvollisuus päättyy 18-vuotispäivään. Perheoikeudellisesti voidaan esim. hyvätuloinen etävanhempi velvoittaa vielä jonkin aikaa opiskelijaa elättämään, mutta etuuskäsittelyssä ei tällaista tilannetta voi lähtökohtaisesti olettaa.
Tarkoitat koulutustukea, ja se koskee molempia vanhempia, ei ainoastaan etävanhempaa. Yleensä silloin katsotaan että vanhempien on huolehdittava täysikäisestä lapsesta kunnes tämä on käynyt peruskoulun jälkeisen koulutuksen loppuun (lukio tai amis). Eli ei koske viisikymppisiä aikamiespoikia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voida, kun näin kuitenkin tehdään ja vaaditaan? Mikäli 18v lukiolainen ei saa opintorahaa eikä vanhemmat halua häntä elättää, hän saa hakea heiltä koulutustukea tms. Eli käytännössä vanhemmat maksaa ja elättää, mikä on ihan ok. Ja koskee vain lukio- ja amisopiskeluja, ei enää sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina lasketaan aina tuloksi, jos sitä on mahdollista saada, nosti sitä tai ei.
Tämän vuoksi olen kehottanut 16-vuotiasta poikaani hankkimaan ajoissa maksuhäiriömerkinnän, jolloin opintolainaa ei saa.
Ja sitten valitetaan että nykynuorille ei opeteta taloustaitoja...
Elätätte ja monella vanhemmalle rankkaa aikaa, kun rahat ei tunnu riittävän.
Meillä sama edessä.
Heti kun opiskelut loppuu niin omaan kämppään niin sitten saa kaikki tuet.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voi saada perustoimeentulotukea, jos on normivajetta. Menoiksi lasketaan vanhempiensa luona asuvan perusosa, osuus asumismenoista ja terveydenhuoltomenot. Tuloina opintolaina, mahdolliset muut tulot sekä likvidi varallisuus. Huomataan, että esimerkiksi korkeat terveydenhuoltomenot voivat aiheuttaa oikeuden toimeentulotukeen, varsinkin alkuvuodesta, kun katot eivät vielä ole täyttyneet.
Mikä jäi ymmärtämättä?
Rivoilla saada jos ei saa edes opintotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voi saada perustoimeentulotukea, jos on normivajetta. Menoiksi lasketaan vanhempiensa luona asuvan perusosa, osuus asumismenoista ja terveydenhuoltomenot. Tuloina opintolaina, mahdolliset muut tulot sekä likvidi varallisuus. Huomataan, että esimerkiksi korkeat terveydenhuoltomenot voivat aiheuttaa oikeuden toimeentulotukeen, varsinkin alkuvuodesta, kun katot eivät vielä ole täyttyneet.
Mikä jäi ymmärtämättä?
Rivoilla saada jos ei saa edes opintotukea.
Tuo jää ainakin minulta ymmärtämättä. t. ohis
Riita poikki ja hakekaan tukea. Kiva jos saatte, kyllä tässä veroja maksetaan sen verran että soisi lapsillekin jotain siitä siirtyvän.