Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun elämä menee alkoholiin ja tupakointiin

Vierailija
14.12.2017 |

En haluaisi arvostella ihmisiä, mutta entisenä röökimuijana ja alkoholin kanssa läträävänä ihmisenä voin avautua tästä aiheesta.

Miksi niin moni kokee tarvetta tupakoida ja ryypätä ollakseen cool? Sosiaaliset paineet? Tarve näyttää kovaltakin tyypiltä?

Elämä on oikeesti aika tyhjää jos se kulkee vain alkoholin ja tupakan ympärillä. Tiedän kokemuksesta. Sitä odottaa vain että pääsis röökille, pääsispä bilettämään ja ryyppäämään. Kaikki jotka eivät polttaneet tai juoneet ainakin kerran viikossa olivat nössöjä ja no-lifeja. Nyt lopettaneena tajusin kuinka idioottimaista touhua tuo oli. Omalla kohdalla se oli juuri nuo sosiaaliset paineet ja kaverien kommentit, mitkä ajoi mut polttamaan ja kännäilemään. Tosi surullista, mutta onneksi järjen ääni pelasti mut.

Kroppa ja mieli kiittää kun on oikeasti jotain aitoa sisältöä elämällä.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nyt on asiat paremmin kun ei ole enää noitakaan huveja? Miten elämä on muka parempaa?

Vierailija
2/24 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan samoista syistä kuin itsekin teit. Niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole mitään sosiaalisia paineita ryyppäämisen syynä, ryyppään koska se on kivaa ja tuo valoa tähän paskaan elämään. Minulla ei ole mitään syytä lopettaa.

Vierailija
4/24 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai nyt on asiat paremmin kun ei ole enää noitakaan huveja? Miten elämä on muka parempaa?

Terveemmät harrastukset, parempi ystäväpiiri, rahaa ei pala tupakkaan ja alkoholiin, viikonloput ei mene paskakrapulassa. Syitä on monia.

Olin tosi alakuloinen ja vittuuntunut ihan kokoajan. Mikään muu ei pyörinyt enää mielessä, tuntui että ryyppääminen ja jatkuva tupakanhimo vei mua mukanaan. En tykännyt itsestäni, tunsin olevani ihmisraunio ja en oikein nauttinut mistään. Täyskäännös oli siis ihan pakko tehdä.

Ymmärrätkö mitä tarkoitan? En puhu nyt mistään pari tupakkaa viikossa ja yksi punaviini perjantai-iltana. Tavaraa meni PALJON.

AP

Vierailija
5/24 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole mitään sosiaalisia paineita ryyppäämisen syynä, ryyppään koska se on kivaa ja tuo valoa tähän paskaan elämään. Minulla ei ole mitään syytä lopettaa.

Mulla oli ihan samat fiilikset elämän suhteen. Paskaa paskaa paskaa ja vielä kerran paskaa. Mikään muu ei auttanut kun se hetkellinen kunnon känni. Sosiaaliset tupakkahetket sai mut ajattelemaan että olen osa porukkaa.

AP

Vierailija
6/24 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveemmät harrastukset, parempi ystäväpiiri, rahaa ei pala tupakkaan ja alkoholiin, viikonloput ei mene paskakrapulassa. Syitä on monia.

Olin tosi alakuloinen ja vittuuntunut ihan kokoajan. Mikään muu ei pyörinyt enää mielessä, tuntui että ryyppääminen ja jatkuva tupakanhimo vei mua mukanaan. En tykännyt itsestäni, tunsin olevani ihmisraunio ja en oikein nauttinut mistään. Täyskäännös oli siis ihan pakko tehdä.

Ymmärrätkö mitä tarkoitan? En puhu nyt mistään pari tupakkaa viikossa ja yksi punaviini perjantai-iltana. Tavaraa meni PALJON.

AP

Kuulostaa hyvältä :)

Vierailija
7/24 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa palaa tuossa harrastuksessa ja paljon! Kalja-laatikko maksaa reilut parikymppiä ja tupakka-aski vajaan kympin, eli yhteensä 30€ menee päivässä cooliin elämään. 365 kerrottuna se on yli 10000€ vuodessa. Miten kellään on edes varaa tuollaiseen?

Vierailija
8/24 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahaa palaa tuossa harrastuksessa ja paljon! Kalja-laatikko maksaa reilut parikymppiä ja tupakka-aski vajaan kympin, eli yhteensä 30€ menee päivässä cooliin elämään. 365 kerrottuna se on yli 10000€ vuodessa. Miten kellään on edes varaa tuollaiseen?

Niin juuri. Kyllä sitä varaa oli kun elämän sisältöön kuului vaan ryyppyreissut viikonloppuna ja rööki. Välillä myös tein jotain duunia vaan että saatiin taas rahaa "viihteelle".

AP

Vierailija
9/24 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olleet mulla kaverien kommentit jotka ajoi polttamaan, vaan se toive että saisi jotain sisältöä elämään. Turvaverkko, joka ei oikeasti auttanut mitenkään vaan vei vähiä rahoja savuna ilmaan. Alunperin teininä siinä saattoi olla joku joukkoon kuulumisen ajatus, sen jälkeen oli vaan valheellisesti turvallisuutta lisäävä tekijä. Toki se, että jotkut kaverit tupakoi teki lopettamisesta vaikeampaa kun olisi itsekin halunnut polttaa. Nyt oon kuitenkin ollut yli vuoden ilman tupakkaa, toivottavasti edessä on savuton loppuelämä.

Juominen taas vei pahan olon pois kun mikään muu ei auttanut. Ja olihan mulla yksi ystävää esittävä ihminen elämässä, joka yllytti, keinotteli ja manipuloi ryyppyseuraksi silloinkin kun se oli minulle hankalaa tai epämieluista. Aina ei onnistunut, mutta olihan se kylmää kun toinen tulee kylään, pyytää viisi kertaa juomaan, viisi kertaa kieltäydyn ja sitten hän sanoo että menen kotiin kun ei juoda. Oli myös usein avautumassa ja minähän kuuntelin ja autoin, mutta kun ensimmäisen kerran kaipasin apua itse hän pisti välit poikki kun ei hän kestä ja pitää ajatella itseään. Syykin oli luokkaa kärpäsenpaska tuulilasissa verrattuna siihen mitä itse kestin häntä auttaessani.

Nauratti ja vituttikin jälkeenpäin, kun tää samainen kaveri myöhemmin viestitteli siihen tyyliin että oltiin toisillemme huonoa seuraa kun menee aina ryyppäämiseksi meidän yhdessäolo ja toivottavasti olen vihdoin päässyt elämässä eteenpäin. Niin, miksiköhän se välillä meni ryyppäämiseksi ja kukakohan on ollut huonoa seuraa kenelle :D Mutta samaa mieltä olen siitä että hän on huonoa seuraa ja elämässäkin pääsin jonkin verran eteenpäin kun oli yksi riippakivi vähemmän! Hän jumittaa edelleen ja pyytelee toisinaan kaljalle, eikä päivä ja kellonaika tosiaan vaikuta hänen ryyppykutsuihin.

Kyllä seura siis vaikuttaa jonkin verran, mutta enemmän juominen johtuu siitä masennuksen ja näköalattomuuden kierteestä, jonka voi aiheuttaa myös juomisen aloitus ja sen vaikutus aivokemiaan.

Vierailija
10/24 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olleet mulla kaverien kommentit jotka ajoi polttamaan, vaan se toive että saisi jotain sisältöä elämään. Turvaverkko, joka ei oikeasti auttanut mitenkään vaan vei vähiä rahoja savuna ilmaan. Alunperin teininä siinä saattoi olla joku joukkoon kuulumisen ajatus, sen jälkeen oli vaan valheellisesti turvallisuutta lisäävä tekijä. Toki se, että jotkut kaverit tupakoi teki lopettamisesta vaikeampaa kun olisi itsekin halunnut polttaa. Nyt oon kuitenkin ollut yli vuoden ilman tupakkaa, toivottavasti edessä on savuton loppuelämä.

Juominen taas vei pahan olon pois kun mikään muu ei auttanut. Ja olihan mulla yksi ystävää esittävä ihminen elämässä, joka yllytti, keinotteli ja manipuloi ryyppyseuraksi silloinkin kun se oli minulle hankalaa tai epämieluista. Aina ei onnistunut, mutta olihan se kylmää kun toinen tulee kylään, pyytää viisi kertaa juomaan, viisi kertaa kieltäydyn ja sitten hän sanoo että menen kotiin kun ei juoda. Oli myös usein avautumassa ja minähän kuuntelin ja autoin, mutta kun ensimmäisen kerran kaipasin apua itse hän pisti välit poikki kun ei hän kestä ja pitää ajatella itseään. Syykin oli luokkaa kärpäsenpaska tuulilasissa verrattuna siihen mitä itse kestin häntä auttaessani.

Nauratti ja vituttikin jälkeenpäin, kun tää samainen kaveri myöhemmin viestitteli siihen tyyliin että oltiin toisillemme huonoa seuraa kun menee aina ryyppäämiseksi meidän yhdessäolo ja toivottavasti olen vihdoin päässyt elämässä eteenpäin. Niin, miksiköhän se välillä meni ryyppäämiseksi ja kukakohan on ollut huonoa seuraa kenelle :D Mutta samaa mieltä olen siitä että hän on huonoa seuraa ja elämässäkin pääsin jonkin verran eteenpäin kun oli yksi riippakivi vähemmän! Hän jumittaa edelleen ja pyytelee toisinaan kaljalle, eikä päivä ja kellonaika tosiaan vaikuta hänen ryyppykutsuihin.

Kyllä seura siis vaikuttaa jonkin verran, mutta enemmän juominen johtuu siitä masennuksen ja näköalattomuuden kierteestä, jonka voi aiheuttaa myös juomisen aloitus ja sen vaikutus aivokemiaan.

Tosi hienoa kuulla, että elämäsi on raiteillaan ja olet päässyt vaivalloisen kaverin yli! Auttaa kuulla samanlaisia kertomuksia.

AP

Vierailija
11/24 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Älkää juoko, älkää polttako. Käykää kiltisti töissä ja kirkossa. Harrastakaa vaikka pussihyppelyä. Kukin tyylillään.

Vierailija
12/24 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap että pääsit eroon molemmista. Turhaa skeidaa jolla vain myrkyttää elimistöään ja ei ihme jos ympäristöäänkin. En käytä kumpaakaan joten en osaa vastata miksi joku käyttää. Osaan sanoa vain etten itse käytä koska ei kiinnosta ja hyvä niin.

Vierailija
13/24 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Älkää juoko, älkää polttako. Käykää kiltisti töissä ja kirkossa. Harrastakaa vaikka pussihyppelyä. Kukin tyylillään.

Nää on just näitä kommentteja mitä sain kuulla entisiltä ryyppykavereilta. Mutta kuten sanoit itsekin, kukin tyylillään. Hyvä jos sulle maistuu jatkuva ryyppääminen ja röökaamininen. Ei ole multa pois. :)

Muille samanmielisille kiitos tsemppaavista kommenteista!

Vierailija
14/24 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä sosiaaliset paineet? Poltan, koska haluan. Yksinkertaista. Ikää on jo sen verran, että teen ihan itse omat päätökseni. Tosin en dokaa, enkä odota "viihteelle pääsyä". Juon joskus, rankastikin jos siltä tuntuu. Harvoin tuntuu. Käyn töissä, mulla on harrastuksia, ystäviä ja lemmikkejä. Miten se tupakointi mihinkään liittyy?

Vierailija
15/24 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain yksi mun työkavereista polttaa. Sama nainen on ainoa joka vetää vähän enemmän kaljaa. Posket roikkuu alkoholihan turvottaa sylkirauhasia ja muutenkin näyttää 10 vuotta ikäistään vanhemmalta. Haju on todella ällöttävä kun tulee sisälle työpaikalle röökitauoltaan. Harmittaa hänen puolestaan kun pieni palkka menee tuommoiseen turhuuteen.

Vierailija
16/24 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä sosiaaliset paineet? Poltan, koska haluan. Yksinkertaista. Ikää on jo sen verran, että teen ihan itse omat päätökseni. Tosin en dokaa, enkä odota "viihteelle pääsyä". Juon joskus, rankastikin jos siltä tuntuu. Harvoin tuntuu. Käyn töissä, mulla on harrastuksia, ystäviä ja lemmikkejä. Miten se tupakointi mihinkään liittyy?

Silloin kun sitä tupakkaa vedetään paljon. Puhun nyt just omista kokemuksistani. Tottakai ihminen saa juoda ja polttaa jos siltä tuntuu, mutta mun elämään kuului vain ja ainoastaan jatkuva polttaminen ja kännäily. Mikään muu ei kiinnostanut ja osasyy oli sosiaaliset paineet. Jos en olisi lopettanut, olisi mukaan tulleet varmaan huumeet kun kovaa menoa kaipasin.

AP

Vierailija
17/24 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Ja nyt sä olet kokenut valaistumisen, joka oikeuttaa sinut halveksimaan niitä, jotka eivät ole vielä päässeet siihen pisteeseen? Ei ainakaan luonteesi ole muuttunut, sulla lienee joku uusi addiktio joka nyt sattuu olemaan terveellisempi. Tai sitten saat tyydytystä ja mielihyvää juuri tuosta paheksunnasta. 

Arvostaisin sinua huomattavasti enemmän, jos kertoisit mitä muuta olet saanut elämääsi entisten paheiden tilalle. Ja kauanko muutokseen meni aikaa, oliko se vaikeaa vai helppoa ja mikä on sinun perimmäinen motiivisi muuttua. Toi ylemmyydentuntoinen vuodatus ei kiinnosta kyllä vähääkään, älä ihmettele ivallisia vastauksia joita saat. 

Vierailija
18/24 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva juo laatikollisen olutta yhdessä päivässä, ja tupakka ostetaan puruina ja kääritään itse. Jokapäiväinen juominen on hiton kallista mutta viikonloppuisin kymppi kaljaan tulee halvemmaksi kuin esim. elokuvissa käynti. Ja kympin sijoittaminen kaljaan takaa "tekemistä" koko illaksi, leffa tms. kestää sen pari tuntia. 

Vierailija
19/24 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Ja nyt sä olet kokenut valaistumisen, joka oikeuttaa sinut halveksimaan niitä, jotka eivät ole vielä päässeet siihen pisteeseen? Ei ainakaan luonteesi ole muuttunut, sulla lienee joku uusi addiktio joka nyt sattuu olemaan terveellisempi. Tai sitten saat tyydytystä ja mielihyvää juuri tuosta paheksunnasta. 

Arvostaisin sinua huomattavasti enemmän, jos kertoisit mitä muuta olet saanut elämääsi entisten paheiden tilalle. Ja kauanko muutokseen meni aikaa, oliko se vaikeaa vai helppoa ja mikä on sinun perimmäinen motiivisi muuttua. Toi ylemmyydentuntoinen vuodatus ei kiinnosta kyllä vähääkään, älä ihmettele ivallisia vastauksia joita saat. 

Olen jo kirjoittanut tänne, että mulla on terveempi elämä, paremmat ystävät, kunnon työ ja rahaa asua omillani. Motiivini lopettaa oli tunne päästä eroon siitä jatkuvasta kierteestä, jossa elin. Tajusin, että en voi jatkaa enää kauaa tuota elämää. Niin monesti herätty ulkoa tai paskaisena jostain ja oloni oli kokoajan ihan kauhea.

Menikö sulla nyt tunteisiin?

Ensinnäkin en mä ole ylimielinen. Kai saan olla iloinen siitä että sain elämäni kuntoon? Tunnen olevani paljon terveempi kuin silloin kun vaan join ja poltin.

Kuten olen kirjoittanut, saatte juoda ja polttaa ihan niin paljon kuin haluatte. En jaksa selittää kuinka raiteilla mun elämä on ollut kun se on pyörinyt se viina kädessä röökiä vetäessä.

Enkä puhu pienistä määristä. Enkä mistään valaistumisesta. Mulla oli elämä silloin aika piloilla kun ryyppäsin ja poltin rahani. Perheeltäni ja sisaruksilta en saanut tukea, enemmänkin häpesivät minua.

Mulla on oikeus mielipiteeseen ja jos se sua jotenkin satuttaa niin älä ota itseesi. En hauku sua vaikka juot tai poltat, mutta toivon ettet ole samanlainen kun mä silloin joskus.

AP

Vierailija
20/24 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta ryypänny kiertuiella ympäri maailmaa. On ollu elämässä sisältöä. Taatusti enemmän ku monella pentujen kans kotiin hautautuneella.

Paitsi jos paskavaippojen vaihto muutamassa neliössä on sitä sisältöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi