Miten muut lapsiperheet saavat sujumaan aamut? Kuinka kauan teillä menee aamutoimiin aikaa?
Kuinka paljon teillä menee aikaa aamutoimiin heräämisestä päiväkotiin lähtemiseen? Itselläni tavoite on 30 minuuttia, mutta aivan mielettömän tiukkaa tekee jatkuvasti. Lapset siis syövät aamupalan päiväkodissa. Siihen lisään vielä 20 minuuttia omiin aamutoimiini (suihkussa käyminen, meikkaaminen, pukeutuminen aamu-unisena). Aamupalaa en yleensä koskaan syö kotona, vaan töissä sitten energiapatukan ja/tai hedelmän. Kotona juon vain lasillisen vettä aamuisin.
Lapsista yleensä ainakin toinen alkaa kiukutella ja riehua sekä kieltäytyy pukemasta, joten lähtö viivästyy. Lapset ovat siis 3- ja 5-vuotiaita. Toisaalta itsellänikin tekee hieman tiukkaa sen 20 minuutin kanssa, sillä olen aina niin pyörryksissä ja uninen herätessäni, vaikka olisin nukkunut tarpeeksikin. On todella hankalaa pysyä tyynenä ja hyväntuulisena, kun on aina niin kiire., vaan aina tuntuu siltä, että tämäkin aamu meni taas ihan pieleen. Olisiko ideoita?
Kommentit (24)
Herää itse aikaisemmin ja nauti rauhallinen aamu ihan itseksesi. Kun herätät lapset, ole jo itse täysin valmis.
Lasten vaatteet ja kaikki valmiiksi jo illalla ja aamulla vaan tasaisella iloisella tempolla rullaat heidät läpi rutiinien ulos talosta, aina otse askelen edellä lasta.
Kaikille tarpeeksi unta.
Herään puolisen tuntia aiemmin kuin lapsetm jotta ehdin juoda aamukahvin rauhassa. Kyllä kahden lapsen kanssa aamusta menee enemmän kuin vain puolituntia, kun pitää peseytyä, pukeutua ja lähteä. En näe siinä mitään järkeä, että pikapikaa stressillä lähdetään, kaikille siitä tulee vain hyvin rauhaton alku päivälle.
Aika paljon yrität ehtiä lyhyessä ajassa. 40 minuuttia omiin toimiin ja 30 minuuttia lasten, vähintään. Oletko muka aina ollut ajoissa perillä noin pienessä ajassa?
Opettele heräämään aikaisemmin. Menette hyvissä ajoin nukkumaan. Suihkun jälkeen syöt rauhassa oman aamiaisen. Paremmalla fiiliksellä lähtee päivä käyntiin. Lapsetkin voit sitten herättää vaikka 10-15 min aiemmin ja annat heille vähän huomiota ennen pitkää hoitopäivää.
Meillä me vanhemmat noustaan kuudelta. Oma aamiainen, koirien lenkitys, auton kaivaminen lumihangesta, sekalaista valmistautumista jne.
Lapset herätetään seiskalta.
Puoli kasilta kaikki ulos huushollista.
Menee kun joka askel on aina valmisteltu. Lapset tietää unisenakin rutiinit. Ja itse jaksaa kun on saanut edes hetken aikuisen aikaa ennen kuin lapset herää.
Yhden lapsen kanssa pääsen varmasti aika helpolla. Itse herään viimeistään tuntia ennen lähtöä, ja pelkkä kahvi juotuna piristymisen vuoksi, kun herätän lapsen. Lapsi ylös 45 min ennen lähtöä. Vartti tuosta ajasta menee yhteiseen aamiaiseen.
Vaativinta on pitää lapsen fokus tekeillä olevassa asiassa, ja niin että homma pyörii hyvillä mielin. Ei varmaan onnistuisi kahden kanssa minulta. Aikaa näihin valmisteluihin menis kyllä 30 min enemmän.
Pelkällä vedellä matkaan ja sitten aamiaiseksi myöhemmin energiapatukka? Ei hyvää päivää... ihme jos on vähän pyörryksissä.
MInä herään 6.00, lapset heräävät 6.40 ja klo 7.10 he ovat päiväkodissa, jonne on matkaa noin 7 min. He eivät ole vielä keksineet, että aamulla voisi rähinöidä, ikää 2v, 4v ja 4v.
Kuulostaa hurjalta, me noustaan 7.10 ja lähdetään 8.40. Tosin syödään aamiainen kotona, siihen menee ainakin puoli tuntia. Lapset 2 ja 4. Tulisin hulluksi, jos pitäisi aamulla olla kauhean nopea.
Viisivuotias on puolessa tunnissa valmis. Pukee, käy vessassa, pesee hampaat aamuisin itse (illalla minä pesen), harjaa tukan. Usein valitsee itse vaatteetkin. Kotona juo lasin vettä ja aamupalan syö tarhassa. Ulkovaatteet pukee itse. Apua tarvitsee joskus vaatteiden valinnassa, tukan kiinnittämisessä ja hammastahnan puristamisessa. Sekä välillä ohjausta ja muistutustaas että siirtyy hommissa eteenpäin eikä unohdu muualle. On opetettu omatoimiseksi. Itse herään vartin aiemmin. Keitän kahvit ja valmistaudun samalla kun lapsikin.
Vierailija kirjoitti:
Viisivuotias on puolessa tunnissa valmis. Pukee, käy vessassa, pesee hampaat aamuisin itse (illalla minä pesen), harjaa tukan. Usein valitsee itse vaatteetkin. Kotona juo lasin vettä ja aamupalan syö tarhassa. Ulkovaatteet pukee itse. Apua tarvitsee joskus vaatteiden valinnassa, tukan kiinnittämisessä ja hammastahnan puristamisessa. Sekä välillä ohjausta ja muistutustaas että siirtyy hommissa eteenpäin eikä unohdu muualle. On opetettu omatoimiseksi. Itse herään vartin aiemmin. Keitän kahvit ja valmistaudun samalla kun lapsikin.
Ja tää liittyy miten tilanteeseen jossa on kaksi lasta?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hurjalta, me noustaan 7.10 ja lähdetään 8.40. Tosin syödään aamiainen kotona, siihen menee ainakin puoli tuntia. Lapset 2 ja 4. Tulisin hulluksi, jos pitäisi aamulla olla kauhean nopea.
No siis sitä olenkin ihmetellyt, että mikä mussa on "vikana", kun en millään jaksaisi niitä aamuja tällä tavalla. Olen aamu-uninen luontaisesti ja olen jotenkin uninen noin puolisen tuntia heräämisen jälkeenkin vielä. Mutta pitää ilmeisesti antaa armoa itselleenkin ja koettaa syödä terveellisesti ja rauhassa käydä suihkussa jne. Aamun pikasuihkussa sitten harmittelen aina sitä, kun on niin pitkät hiukset, ettei niitä millään saa pestyä ja kuivattua tarpeeksi nopeasti jne. Tulee vain itselle ikävä fiilis aamuista ja tavallaan aamupäivä menee siitä toipuessa.
Herään 7, lapsen herätän 7:20-7:30, olen tuossa välissä tehnyt omat aamutoimet, eli harjannu hampaat, pessy kasvot ja pukenut vaatteet päälle. Jos kävisin suihkussa pitäisi herätä 6, joten käyn iltaisin. Lapsi herää, käy pissalla ja pukee sit vaatteet ylle. Ovesta lähdetään 7:45. Lapsi päikyssä klo 8 aamupalalle. Välillä kiukuttelee, mutta alkaa pukea reippaasti ulkovaatteita päälle kun itsekin ne puen ja olen lähdössä ovesta.
Minä herään 5.30. Käyn suihkussa, meikkaan, laittaudun rauhassa. Syön aamupalan. Lapset herätän seitsemältä, ja siitä 30 min päästä lähdemme ajamaan päiväkotiin. Lapset syövät aamupalan siellä. Olen noin klo 8 töissä. Ikinä ei tule kiire, eikä toistaiseksi lapset ole koskaan kiukutelleet aamulla.
Lapset 2v ja 5v. Itse herään klo 6:30. Olen aamuuninen ja tarvitsen kaksi kahvia, että tiedän kuka olen, missä olen ja mitä teen. Lapset heräävät klo 7 ja lähdemme ovesta ulos klo 8. Tunnissa he syövät aamupalan, peseytyvät ja pukevat. 2v välillä kiukuttelee mutta tunti on aivan tarpeeksi aikaa jutella kiukut pois. Jos on huonosti nukuttu yö takana, annan lasten nukkua klo 7:30 asti. Sit leikitään supermiehiä ja katsotaan kuka syö ja pukee valon nopeudella. Välillä kilpaillaan kuka pukee eka
Meillä täältä lähtevät koululainen ja eskari. Taksi hakee pihasta (eskarilaisen takia). Taksi saapuu n. 7:30, muksut ovat hereillä noin 6:15. Itse nousen 5:50. Muksut ovat päivävaatteissa 6:40 mennessä, sitten aamupala, 7:05 aletaan pukea ulkokamppeita ja ennen taksin tuloa ollaan pihalla littaa, jalkapalloa, mäenlaskua tms. Pointti ei ollenkaan ole siinä, miten aamuun saisi kulumaan mahdollisimman vähän aikaa, vaan miten se saadaan sujumaan kaikkien kannalta mukavasti. Lapset saavat katsella aamuohjelmia, minä letitän tytön hiukset, poika tykkää, kun sääriä vähän silitellään.
Jos pitäisi vain nousta, pukea ja lähteä ja aamupala syötäisiin muualla, niin kolme varttia mahtaisi meidän perheen rytmillä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis sitä olenkin ihmetellyt, että mikä mussa on "vikana", kun en millään jaksaisi niitä aamuja tällä tavalla. Olen aamu-uninen luontaisesti ja olen jotenkin uninen noin puolisen tuntia heräämisen jälkeenkin vielä. Mutta pitää ilmeisesti antaa armoa itselleenkin ja koettaa syödä terveellisesti ja rauhassa käydä suihkussa jne. Aamun pikasuihkussa sitten harmittelen aina sitä, kun on niin pitkät hiukset, ettei niitä millään saa pestyä ja kuivattua tarpeeksi nopeasti jne. Tulee vain itselle ikävä fiilis aamuista ja tavallaan aamupäivä menee siitä toipuessa.
1) leikkaa hiukset lyhyemmiksi tai 2) älä pese niitä aamuisin.
3) nouse ylös vähintään 1,5 h ennen lähtöä, käy viileässä suihkussa, ota kahvikuppi viereesi ja meikkaa, jos meikkaat. Hiukset kuntoon kuivashampoolla/pöyhimällä, kihartamalla/ lämpörullat päähän tai mitä nyt käytätkin.
4) istahda hetkeksi ja syö aamiainen rauhassa. Tähän kaikkeen on kulunut n. 45 min.
5) herätä lapset vaikka laulamalla ”onko ihanampaa aamua kuin tää...”, anna tuoremehua tai smoothieta ja sitten illalla valmiiksi katsotut vaatteet päälle. Kolmessa vartissa olette iloisina ja pirteinä pihalla menossa päiväkotiin.
Herään itse vähän aikaisemmin niin omat aamutoimet on melkein hoidettu kun herätän lapset. Kaikki tarpeelliset tavarat ja vaatteet on jo illalla laitettu valmiiksi.
Lapset osallistuvat itse illalla seuraavan päivän vaatteiden valintaan mutta joku raja eli bikinejä ei voi valita talvella. Ja sen valinnan kanssa eletään eli aamulla ei voi alkaa vinkumaan että en laita tätä.
Lapset on helppoja tapauksia joten harvoin tulee mitään kränää. Vain kerran tyttö sai jonkun marinakohtauksen eikä suostunut pukemaan. Sanoin vaan että ok...laitetaan kaikki vaatteet pussiin ja saat mennä päiväkotiin pyjamassa. Tokeni äkkiä ja tyttö tuumasi että pukee sittenkin vaatteet kun ei kehtaa mennä päiväkotiin pyjamassa.
Lapsille tarhavaatteet päälle jo illalla. Ulkovaatteet aamua varten valmiiksi lattialle. Ainoo homma lasten osalta nousta, käydä vessassa, harjata hiukset ja laittaa ulkovaatteet päälle. Jos jää aikaa, saa katsoa lastenohjelmia lähtöön saakka.
No koita herätä vaikka varttia aikaisemmin mitä nyt. Näin jää enemmän aikaa kaikkeen "ylimääräiseen" sählinkiin.