Miten muut lapsiperheet saavat sujumaan aamut? Kuinka kauan teillä menee aamutoimiin aikaa?
Kuinka paljon teillä menee aikaa aamutoimiin heräämisestä päiväkotiin lähtemiseen? Itselläni tavoite on 30 minuuttia, mutta aivan mielettömän tiukkaa tekee jatkuvasti. Lapset siis syövät aamupalan päiväkodissa. Siihen lisään vielä 20 minuuttia omiin aamutoimiini (suihkussa käyminen, meikkaaminen, pukeutuminen aamu-unisena). Aamupalaa en yleensä koskaan syö kotona, vaan töissä sitten energiapatukan ja/tai hedelmän. Kotona juon vain lasillisen vettä aamuisin.
Lapsista yleensä ainakin toinen alkaa kiukutella ja riehua sekä kieltäytyy pukemasta, joten lähtö viivästyy. Lapset ovat siis 3- ja 5-vuotiaita. Toisaalta itsellänikin tekee hieman tiukkaa sen 20 minuutin kanssa, sillä olen aina niin pyörryksissä ja uninen herätessäni, vaikka olisin nukkunut tarpeeksikin. On todella hankalaa pysyä tyynenä ja hyväntuulisena, kun on aina niin kiire., vaan aina tuntuu siltä, että tämäkin aamu meni taas ihan pieleen. Olisiko ideoita?
Kommentit (24)
Itse herään 6.15, lapsi 6.30. Suunnilleen parikymmentä minuuttia siitä ollaan ulkona. Minä puen kun lapsi istuu potalla ja "harjaa" hampaitaan, sitten harjataan yhdessä ja pestään pylly, puetaan ja siirrytään eteiseen. Lapsi on kaksivuotias ja joskus tulee kiukkua pukemisesta, sitten vaan puetaan vähön suuremmalla hiellä. Huuto loppuu aina kun päästään ovesta ulos.
Nyt kun tiet on jäässä, enkä uskalla pyöräillä, pitäisi kiristää aamutoimia tai herätä vähän aiemmin, että ehtisin hoidosta bussiin.
Herään 6.30-6.40 (oon 6luokalla), pesen hampaat ja harjaan hiukset, vaihdan vaatteet, syön aamupalan,pakkaan repun ja lähden 7.40 pyöräilemään kouluun. Mun äiti lähtee töihin 7 aikaan töihin ja pikkusisko lähtee 8.30 (isä ja isoveli lähtee milloin lähtee).
Herätään lasten kanssa viimeistään klo 7. Lähtö päiväkotiin on klo 8:40. Välillä tulee kiire ja itse en kyllä ehdi siinä välissä suihkuun. Syödään aamupala, puetaan vaatteet, imetys, vessakäynnit ja hampaiden pesut. Lapset 1v. ja 4v. Vanhempi on päiväkodissa ja nuoremman kanssa ollaan kotona.
Niin näin siis jos lapset syö aamupalan päiväkodissa ja haluaa hoitaa tai on pakko hoitaa asiat nopeasti. Mutta entä jos haluaa itse juoda rauhassa aamukahvit ja katsoa aamu-uutisia ja lapsille aamupalat sun muut....ja jos ei ole kiire minnekään niin miksi kiirehtiä.