#metoo - täydennettäisiinkö nyt viimein yhdessä, missä kulkee raja soveliaan flirttailun tai koskettelun suhteen
#Metoo -kampanja on hyvin raadollisella tavalla osoittanut ainakin sen, että yllättävän suurella osalla ihmisistä on täysin hukassa, millä tavoin vastakkaista sukupuolta on soveliasta lähestyä. Keskustelu on karannut kummallisille urille, tuoreimpana esimerkkinä Helsingin Sanomien sinänsä asiallinen ja kiihkoton mielipidekirjoitus siitä, miten nuoret ujot miehet eivät #metoon takia uskalla edetä naisten kanssa ja jäävät lopulta yksin.
Ylipäätään viime aikoina erityisesti miesten puheenvuorot ovat keskittyneet siihen, ettei mikään lähentymisyritys ei ole naisen mielestä kohtelias tai asiallinen. Kurjaa, että seksuaaliseen ahdisteluun puuttumista ja sen esille nostamista puidaan tällä hetkellä kamalana hyökkäyksenä.
Ajattelen kuitenkin, että juuri nyt on täydellinen hetki määrittää yhdessä #metoon syvin sisältö, eli se KETÄ, MITEN, MILLOIN ja MISSÄ TILANTEESSA on asiallista lähestyä pariutumistarkoituksissa. Tämä keskustelu on avoin sekä naisille että miehille (kyllä, miehiäkin ahdistellaan).
Missä teidän mielestänne kulkee sopivan koskettamisen ja flirttailun raja?
Minä aloitan. Luin juuri hyvän artikkelin, jossa todettiin että kiinnostavaa ihmistä kannattaa lähestyä sellaisilla fraaseilla, joita kehtaisi lausua myös mummolleen tai isoisälleen. Esim. "näytät kauniilta/komealta", "olin hyvin vaikuttunut siitä, miten äsken ratkaisit ongelman x", "mielipiteesi vaikuttavat hyvin kiinnostavilta, haluaisitko lähteä kahville jokin päivä?".
Koskettamisen suhteen perussääntönä voidaan mielestäni pitää sitä, että suomalaisessa kulttuurissa tuntematonta ei ylipäätään kosketa (kättelyä kummemmin), ennen kun ollaan päästy tutustumisen suhteen kaverilliselle tasolle. Myös tuttavallisessa vaiheessa, ennen selvää molemminpuolista romanttista virettä, kosketuksen tulisi olla kevyttä ja kohdistua vain ei-erogeenisille alueille, kuten olkapäille, selkään tai käsivarsiin.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä näyttää olevan isompi harha taustalla. Miksi puhua yleensä "pariutumisesta" ja "flirttailusta" tässä yhteydessä?
Eihän suurin osa sukupuolisesta häirinnästä liity lainkaan a) seksiin b) pariutumiseen.
Sukupuolisessa häirinnässä on kyse häirinnästä, jossa vain käytetään sukupuoleen ja seksuaalisuuteen viittavia vihajuksia. Mutta kyse on häirinnästä, ahdistelusta, loukkaamisesta ja nöyryyttämisestä sekä alistamisesta.
No yleensä "yhyy seksuaamista häirintää #metoo" tapaukset on kun mies sanoo naiselle jotain joka ei ole suoraan seksuaalista vaan ihan asiallinen kutsu treffeille.
Olet ymmärtänyt täysin väärin, ilmeisesti koska pilkka osui omaan nilkkaan.
Seksuaalinen häirintä on sitä että "tarkoituksellisesti tai tosiasiallisesti loukataan toisen ihmisen henkistä tai fyysistä koskemattomuutta ja luodaan uhkaava, vihamielinen, nöyryyttävä tai ahdistava ilmapiiri."
Miksi treffeillekutsusi luovat tuollaisen ilmapiirin? Pidätkö sitä normaalina flirttailuilmapiirinä? Miksi?
Ihmettelen tätä joidenkin ihmisten "flirtti on päivän piristys" -asennetta. Itse en sellaista ole koskaan kaivannut. Varsinkaan työpaikalla en haluaisi kuulla mitään sukupuoleeni liittyviä kommentteja tai vitsejä. En tytöttelyä, tai "mitäs kaunokaiset" -tervehdyksiä. Minua lähinnä ahdistaisi saada tietää, että joku työkaveri tai pomo katselee minua nimenomaan naisena, eikä vaan työntekijänä. Olen töissä tekemässä töitä, ja sukupuoleni ei liity siihen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä näyttää olevan isompi harha taustalla. Miksi puhua yleensä "pariutumisesta" ja "flirttailusta" tässä yhteydessä?
Eihän suurin osa sukupuolisesta häirinnästä liity lainkaan a) seksiin b) pariutumiseen.
Sukupuolisessa häirinnässä on kyse häirinnästä, jossa vain käytetään sukupuoleen ja seksuaalisuuteen viittavia vihajuksia. Mutta kyse on häirinnästä, ahdistelusta, loukkaamisesta ja nöyryyttämisestä sekä alistamisesta.
No yleensä "yhyy seksuaamista häirintää #metoo" tapaukset on kun mies sanoo naiselle jotain joka ei ole suoraan seksuaalista vaan ihan asiallinen kutsu treffeille.
Seksuaalinen häirintä on sitä että "tarkoituksellisesti tai tosiasiallisesti loukataan toisen ihmisen henkistä tai fyysistä koskemattomuutta ja luodaan uhkaava, vihamielinen, nöyryyttävä tai ahdistava ilmapiiri."
Miksi treffeillekutsusi luovat tuollaisen ilmapiirin? Pidätkö sitä normaalina flirttailuilmapiirinä? Miksi?
No sitten syytöksistä suurin osa on vääriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten selität sen, että sinä et käyttäydy vihamielisesti ja loukkaavasti toista kohtaan, hän vaan ymmärtää sen niin eli väärin? Mikä käytös voi olla sellaista että lähestymäsi ihminen kokee sen vihamieliseksi kun se on vaan jotain ihan viatonta??
Kerro edes esimerkki, koska mulle ei vaan tule mieleen yhtään mahdollista tapausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten selität sen, että sinä et käyttäydy vihamielisesti ja loukkaavasti toista kohtaan, hän vaan ymmärtää sen niin eli väärin? Mikä käytös voi olla sellaista että lähestymäsi ihminen kokee sen vihamieliseksi kun se on vaan jotain ihan viatonta??
Kerro edes esimerkki, koska mulle ei vaan tule mieleen yhtään mahdollista tapausta.
En tiedä. Ei sitä minulle ole koskaan kerrottu.
Jos olisin kohdellut naisia kuten äitiäni tai isovanhempiani en olisi ikinä päässyt naimisiin tai saanut lapsia. Joten huvittaa nämä naisten antamat ns. prinssiohjeet.
Sanotaan nyt, että en ole omasta mielestäni ketään ahdistellut ja olen aina lopettanut juttelun tai koskettelun jos nainen on sitä halunnut. Sama jos olen havainnut naisen olevan poissa tolaltaan tai lamaantunut. Mutta ehkä siksi naismenestykseni on ollut melko heikkoa. Ne peli- ja panomiehet ei koskaan lupia kysele. Ja siinä tämän ongelman ydin on...naiset pelaavat kaksoisstandardeilla tässäkin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tätä joidenkin ihmisten "flirtti on päivän piristys" -asennetta. Itse en sellaista ole koskaan kaivannut. Varsinkaan työpaikalla en haluaisi kuulla mitään sukupuoleeni liittyviä kommentteja tai vitsejä. En tytöttelyä, tai "mitäs kaunokaiset" -tervehdyksiä. Minua lähinnä ahdistaisi saada tietää, että joku työkaveri tai pomo katselee minua nimenomaan naisena, eikä vaan työntekijänä. Olen töissä tekemässä töitä, ja sukupuoleni ei liity siihen mitenkään.
Et taida kaivata seksiäkään kovin usein, vai...?
Sekä miehillä että naisilla on oikeus päättää siitä, kuka saa heihin seksuaalisesti koskea. Mitään yleispäteviä sääntöjä sille, miten saa koskea ei siis tosiaan voi tehdä.
Mutta älä koske, jos et ole varma, että kosketus on tervetullut.
Seksuaalinen häirintä on kuitenkin muuta kuin eitoivottu lähestyminen. Se on tarkoituksellista nöyryytystä. Se on sitä, kun naispoliitikko puhuu häirinnästä, ja miehet nettipalstoilla kirjoittavat, että tuota en ainakaan häiritsisi. Se on sitä, kun 12-v tytön rinnat alkavat kasvaa, ja niitä kourivat niin ikätoverit kuin vanhat miehetkin, ja kaduilla kulkiessaan saa kuulla huutelua terhakoista tisseistä. Se on sitä, kun esimies vitsin varjolla kourii rintoja, eikä nuori nainen tiedä, miten reagoida. Tai jopa raiskaa, tai muuta vastaavaa.
Häirintä on laadultaan sellaista, ettei siitä voi koskaan seurata mitään hyvää, koska se on sävyltään ilkeää ja alentavaa. Jos naista ihailee, häntä ei ahdistele seksuaalisesti, vaan aloitteen sävy on ystävällinen. Siksi koskaan ei ole riskiä, että aloite ja ahdistelu menee naisilla sekaisin.
Miestenkin on hyvä tajuta, että kun puhumme ahdistelusta, puhumme siitä, miten te kohtelette niitä naisia, jotka ovat teidän mielestänne liian nuoria/rumia/alempiarvoisia todelliseen suhteeseen.
Tämä.