Oletko huolissasi ilmastonmuutoksesta?
Esimerkiksi lentomatkustaminen saastuttaa erittäin paljon ja silti tehdään 3pvän reissuja New Yorkiin. Appelsiinit kuoritaan ja laitetaan muovirasiaan. Kaikenlaista turhaa ja hullua millä maapalloa tuhotaan kokoajan..
Oletko huolissasi millaiseen kuntoon tämä maa jää lapsille vai uskotko että ihminen keksii keinon parantaa maapalloa?
Kommentit (60)
Olen ja minua raivostuttaa tälläkin palstalla pyörivät tyypit, jotka vähättelevät kaikkia, jotka pyrkivät tekemään asian eteen jotain. Haaste: Älkää ostako lihaa kotiin ensi vuonna. En siis sano, että täysin kasvissyöjäksi täytyisi ryhtyä, ulkona lounailla yms syöminen voi olla vähän vaikeaa kasivssyöjälle etenkin jos on ruokarajoitteita (minulla esim palkokasvit, miehellä pähkinät), mutta kotona jokainen voi kokata ympäristöystävällisesti. Jo se, että ei osta lihaa kotiin vähentää omaa ilmastokuormaa. Suosikaa mahdollisimman ympäristöystävällistä ruokaa muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen, vaikkakin olen sitä mieltä, että ihmisten roolia siinä liioitellaan erittäin rankasti.
Ilmasto on aina muuttunut ja tulee muuttumaan jatkossakin. Muutos aiheuttaa maailmanlaajuisia katastrofeja. Tietysti olen huolissani siitä, miten ne vaikuttavat viattomien elämään – ei siis pelkästään ihmisen.
Omalta osaltani elän ekologisesti. Lapsia en voi saada. Haluaisin silti jättää paremman maailman teidän muiden jälkipolville.
Tämä ei ole mielipideasia. Maailman johtavat tutkijat ovat jo vuosikausia varoittaneet ilmastonmuutoksesta ja kyllä, ihminen on muuttanut ilmastoa, me ei päästä siitä vastuudesta irti, vaikka vituttaisikin se myöntää. Positiivista on, että me voidaan myös löytää ratkaisuja ilmastonmuutoksen hilitsemiseen ja vaikutusten lieventämiseen, nyt tarvitaan kaikkien panos!
Tapoja, joilla yksittäinen ihminen voi hillitä ilmastonmuutosta:
- Kierrätä
- Kuluta mahdollisimman vähän
- Syö ilmastoystävällistä ruokaa: Kasvis- ja riistapainotteista, suosi lähellä tuotettua, suosi kauden kasviksia
- Suosi kävelyä ja pyöräilyä sekä julkista liikennettä, välttele lentomatkustamista
- Älä hanki lemmikkiä. Koira ja kissa ovat pahimpia ilmaston kannalta.
- Jos hankit lapsia, pysyttele 1-2 lapsessa.
- Istuta puita, vaadi viheralueiden säilytystä ja korkeampian rakennusten rakentamista
- Äänestä ihmisiä, jotka ovat sitoutuneet ilmastonmuutoksen torjuntaan
- Kun näet tuotteet kaupassa, joka oltaisiin voitu tuottaa ympäristöystävällisemmin, jätä ja se kauppaan ja lähetä aiheesta myös asiakaspalautetta kauppiaalle
- Älä ahdistu. Ahdistus johtaa toimimattomuuteen. Jos ahdistaa, mene kävelylle lähimetsään tai rannalle. Nauti luonnon kauneeudesta ja mieti, miten voit sitä vaalia.
Se muotihan meni jo kun saatiin sillä verukkeella autoilijoiden ja omakotiasujien verot huippuunsa. Jälkeen on jo tulleet uudet muotihuolet mamuista, aitoavioliitosta ja muusukupuolisista. Kuka enää muistaa ilmastonmuutosta tai otsonikatoa.
Ilmastonmuutos ei ole mikään muoti-ilmiö, huijaus ja se vaikuttaa kaikkien meidän elämään jo nyt. Ilmasto on lämmennyt jo Suomessa monia asteita 1950-luvun tasosta ja myös veden lämpö on noussut. Siksi meillä on näitä loskapaskatalvia ja sateisia kesiä enemmän kuin vaikka 1940-luvulla. Ruuan hinta myös nousee jatkuvasti, kun satovarmuus heikkenee. Pakolaisvirrat johtuu myös ilmastonmuutoksesta. Tätä asiaa ei kannata vähätellä, nyt kannattaa jokaisen tehdä osuutensa vähentääkseen omaa ilmastokuormaa. Yhdessä voidaan vaikuttaa!
Ilmastonmuutosvastustus tuntuu kumpuavan kyvyttömyydestä käsitellä vaikeita asioita. Vaikka ahdistaa ja ketuttaa, ei ole oikein dissata muiden kasvissyöntiä, autottomuutta jne. Jokainen voi tehdä osuutensa, vaikka kannustamalla ilmastoystävällisiin tekoihin dissaamisen sijaan, jos itse on liian itsekäs toteuttaakseen ympäristöystävällistä elämäntapaa.
En ole huolissani, enkä ole vastussa maailman ilmastonmuutoksesta. On omakin elämä elettävänä. Next!
Vierailija kirjoitti:
- Kierrätä
- Syö ilmastoystävällistä ruokaa: Kasvis- ja riistapainotteista, suosi lähellä tuotettua, suosi kauden kasviksia
- Suosi kävelyä ja pyöräilyä sekä julkista liikennettä, välttele lentomatkustamista
- Istuta puita, vaadi viheralueiden säilytystä ja korkeampian rakennusten rakentamista
- Kun näet tuotteet kaupassa, joka oltaisiin voitu tuottaa ympäristöystävällisemmin, jätä ja se kauppaan ja lähetä aiheesta myös asiakaspalautetta kauppiaalle
- Älä ahdistu. Ahdistus johtaa toimimattomuuteen. Jos ahdistaa, mene kävelylle lähimetsään tai rannalle. Nauti luonnon kauneeudesta ja mieti, miten voit sitä vaalia.
Teen heti kuten näissä pykälissäsi määräät, kun kaikki ne 40000 laivaa maailman merillä lopettaa ajelunsa, ja kunhan Amerikka, Eurooppa ja Aasia lopettaa autojen käytön ja tehtaat suljetaan. En hetkeäkään aikaisemmin.
No en todellakaan ole. Eletään täysillä. Olis varmaan kauheeta uhrautua koko maailman puolesta ja nukkua paskasti joka yö.
Vierailija kirjoitti:
En ole huolissani, enkä ole vastussa maailman ilmastonmuutoksesta. On omakin elämä elettävänä. Next!
V#tun idiootti
Maksan niin paljon vihreiden keksimiä uusia ja korotettuja vanhoja veroja, ettei minun tarvitse enää huolehtia ilmastonmuutoksesta. Veroja nostamallahan ilmasto pelastuu. Eli mitä enemmän kulutan, sitä enemmän maksan veroja ja silloin voin kuluttaa hyvällä omallatunnolla mahdollisimman paljon. Olen veroni maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V#tun idiootti
Miksi triggeröidyit noin pahasti? Mene ensin selvittämään kaikille lukutaidottomille kehitysmaalaisille että lopettavat vitun nussimisen. Täysin viattomia ja tavallisia ihmisiä syyllistetään tuolla hevonpaskalla? Kävelleenkö minä menen korvesta 30 kilometrin päähän töihin joka aamu? En mene vaan ajan autolla, ENKÄ VÄLITÄ VITTUJAKAAN ETTÄ SE KULKEE BENSIINILLÄ! Ota pää pois sieltä perseestä.
Miksi asettelit kysymyksen niin, että ilmastonmuutoksesta huolestunut olisi kiinnostunut siitä ihmiskunnan tähden? Ei liikuta tulevat sukupolvet tippaakaan tai ihmiskunnan kohtalo, mutta muiden eläinlajien kärsiminen ja maapallon tuhoutuminen itsessään kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Kierrätä
Teen heti kuten näissä pykälissäsi määräät, kun kaikki ne 40000 laivaa maailman merillä lopettaa ajelunsa, ja kunhan Amerikka, Eurooppa ja Aasia lopettaa autojen käytön ja tehtaat suljetaan. En hetkeäkään aikaisemmin.
Taidat itse asua jossain mainitsemassa maanosassasi, ilmeisesti Euroopassa? Ymmärrätkö, että jos sinä vaadit kaupasta Euroopassa tuotettua ja myös ostat vain Euroopassa tuotettua, sillä on vaikutusta? Samoin sillä, että et osta autoa vaan käytät julkista? Samoin ilmastonmuutos lisää pakolaisaaltoja, eli jos haluat että ne laivat pysähtyy, ilmastonmuutoksen torjuminen esimerkiksi parantamalla kehitysmaiden ruokaturvaa ja naisten koulutusta ja ehkäisyvalistusta auttaa tähänkin.
Vierailija kirjoitti:
No en todellakaan ole. Eletään täysillä. Olis varmaan kauheeta uhrautua koko maailman puolesta ja nukkua paskasti joka yö.
Nukun hyvin, koska tiedän tekeväni niin paljon kuin voin. Kannustan muitakin tekemään kaiken mitä voivat, enemmän mulla oli paha olla kun olin itsekäs ihminen ja en välittänyt ilmastonmuutoksesta. Omat tekoni: En omista lemmikkejä, lapsiluvun olen päättänyt rajoittaa yhteen, viljelen ruokaa parvekkeella ja viljelypalstalla, en osta lihaa kotiin, satunnaisesti syön riistalihaa ja kestävästi kalastettua kalaa / viljeltyjä simpukoita, kierrätän, kävelen ja pyöräilen paljon, ostan vain Euroopassa tuotettuja tuotteita, äänestän vaaleissa ihmisiä, jotka välittävät ilmastonmuutoksessa, asun kerrostalossa, teen vapaaehtoistyötä ympäristöjärjestössä, lahjoitan tyttöjen ja naisten koulutusprojekteihin kehitysmaissa jne. Elämäni on hyvää ja täynnä.
Teoria ihmisen aiheuttamasta ilmastonmuutoksesta on puhdasta humpuukia. Se on keppihevonen, jolla muutetaan yhteiskunnan sisäistä tulonjakoa hyvätuloisia suosivaan suuntaan. Ilmastoveroilla ja kasvavalla energian hinnalla rokotetaan suhteessa eniten yhteiskunnan pienituloisimpia ja rahat jaetaan alati kasvavina palkkoina julkisen, kolmannen sektorin ja liike-elämän valmiiksi hyvin tienaaville ihmisille. Nämä sitten tuhlaavat luonnonvarat pienituloisten puolesta.
Pienituloisilla ei ole enää varaa lämmittää asuntojaan kiristyneen energiaverotuksen takia ja samaan aikaan kunnantädit lentävät Amerikkaan tai Kauko-itään humputtelemaan. Kyllä maailma pelastuu.
Ei kiinnosta paskaakaan. Käyn töissä ja kasvatan lapsia ja elän onnellisena. Lapsenikin tulevat elämään onnellisena. Mun työ on tehty tämän maailman hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Kierrätä
Taidat itse asua jossain mainitsemassa maanosassasi, ilmeisesti Euroopassa? Ymmärrätkö, että jos sinä vaadit kaupasta Euroopassa tuotettua ja myös ostat vain Euroopassa tuotettua, sillä on vaikutusta? Samoin sillä, että et osta autoa vaan käytät julkista? Samoin ilmastonmuutos lisää pakolaisaaltoja, eli jos haluat että ne laivat pysähtyy, ilmastonmuutoksen torjuminen esimerkiksi parantamalla kehitysmaiden ruokaturvaa ja naisten koulutusta ja ehkäisyvalistusta auttaa tähänkin.
Minä ostan kaupasta sitä mikä on kilohinnaltaan halvinta ja terveellisintä. Oli se mitä hyvänsä. En myöskään pääse julkisilla työpaikalleni saatanan idiootti.
Ilmastoasiat eivät ole tavallisten kansalaisten vika ja vastuu tai ongelma vaan yrityksien ja poliitikkojen.
Kyllä olen, vaikkakin olen sitä mieltä, että ihmisten roolia siinä liioitellaan erittäin rankasti.
Ilmasto on aina muuttunut ja tulee muuttumaan jatkossakin. Muutos aiheuttaa maailmanlaajuisia katastrofeja. Tietysti olen huolissani siitä, miten ne vaikuttavat viattomien elämään – ei siis pelkästään ihmisen.
Omalta osaltani elän ekologisesti. Lapsia en voi saada. Haluaisin silti jättää paremman maailman teidän muiden jälkipolville.