Ei mennyt inssi läpi eikä ollut mun vika!
Inssi oli tänään tuossa ihanassa säässä. Meikäläisen tuuria... Heti ensimmäisissä liikennevaloissa auto ei vain pysähtynyt, vaikka jarruttelin ja sitten oltiin keskellä risteystä. Hylky tuli. No mitä minä voin jos se auto ei vain pysähdy? Voiko vaatia oikaisua?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilannenopeutesi oli liian kova / aloit hidastaa liian myöhään
Aluella oli 40 kmh rajoitus ja minulla oli mittarissa 38 kun aloin jarruttamaan, mielestäni hyvissä ajoin ennen risteystä. Mutta ei pysähdy!
Eli aivan liian kova tilannenopeus tuossa säässä!
Ajoin alle rajoituksen! Eikös ne mittaritkin huijjaa, eli oikeasti nopeutta oli ehkä 30 kmh.
Ihan sama! Etkö nyt voi käsittää että vaikka olisit ajanut 5km/h, niin on nopeutesi ollut liian kova jos et ehtinyt jarruttaa risteykseen.
Niin, ei se liikennemerkki määrää kuin maksiminopeuden. Jos keli on huono, on ajettava sitä nopeutta, että auto pysyy hallinnassasi. eli laskettava nopeutta ja usein reilustikin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aluella oli 40 kmh rajoitus ja minulla oli mittarissa 38 kun aloin jarruttamaan, mielestäni hyvissä ajoin ennen risteystä. Mutta ei pysähdy!
Ti-lan-ne-no-peu-te-si oli liian suuri. Ymmärrätkö?
Syytätkö yleensä kaikkia epäonnistumisestasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ajanut sitä samaa risteystä ennenkin samalla autolla ja on pysähtynyt aina. Vaikka olisi ollut luntakin!
Ap
Sinun syy koska sinä ajoit. Nyt opettelet ennakoimaan ja ajamaan olosuhteiden mukaan muutaman ylimääräisen ajotunnin verran.
Suomessa on aivan helvetin typerää mennä autokouluun! Ajatelkaa, että pari tonnia jo se ajokortti maksaa, taitaa kohta yltää jo kolmeen.
Pitää muuttaa pois Suomesta.
??
Vierailija kirjoitti:
et osaa jarrutella. Ei siinä jarrun päällä istuta vaan pumpataan. Ei ihmekään että meno sukkana risteyksen keskelle.
Lukkiutumaton jarrujärjestelmä
(käytetään myös lyhennettä ABS-jarrut)
Estää pyörien lukkiutumisen jarruttaessa, jolloin auton ohjattavuus säilyy. Lukituilla pyörillä jarrutusmatka on yleensä pidempi eikä auto ole ohjattavissa.
Järjestelmä tarkkailee jokaisen pyörän pyörimisnopeutta. Jos pyörä on lukkiutumassa, vähennetään jarrutehoa ja pyörimisnopeuden jälleen kasvaessa jarrutehoa lisätään. Tämä tapahtuu useita kertoja sekunnissa, niin kauan kuin jarrupoljinta painetaan.
Paina jarrupoljinta samalla kun ohjaat auton ohi esteen. Pidä jalka koko ajan tukevasti jarrupolkimella, kunnes auto pysähtyy. Jarrupoljinta ei saa pumpata, koska pumppaus katkaisee ABS-järjestelmän toiminnan.
Ohjaa autoa samalla kun painat jarrupoljinta koko ajan lujasti myös liukkaalla kelillä.
Älä tee ääriliikkeitä ohjauspyörällä ABS-jarrutuksen aikana.
Jarrupoljin tärisee ja pitää ääntä ABS-jarrutuksen aikana, se kuuluu asiaan.
Harjoittele ABS-jarrutusta niin, että osaat käyttää sitä myös hätätilanteessa.
Aja ennakoiden ja sääntöjen mukaan. ABS ei muuta fysiikan lakeja.
Myös ABS-jarruilla varustetussa autossa on kytkin aina painettava pohjaan jarrutettaessa voimakkaammin, tai liukkaalla! Vetävät pyörät saattavat silti lukkiutua hetkeksi sammuttaen moottorin: tällöin menetetään ohjaus- ja jarrutehostus.
Tunari! Opettele ajamaan! Olet pohjasakkaa! Sinunlaistesi tumpeloiden ei pitäisi saada oikeutta ajokortttiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ajanut sitä samaa risteystä ennenkin samalla autolla ja on pysähtynyt aina. Vaikka olisi ollut luntakin!
Ap
No sitten olet syytön. Paska inssinsetä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Et kai tosissasi oleta, että auto pysähtyy kaikilla keliolosuhteilla samalla jarrutusmatkalla? Ajatko samalla logiikalla risteyksen läpi vauhdilla jarruttamatta, koska ei sieltä eilenkään tähän aikaan ketään tullut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä v*ttua sä jankkaat ja vänkäät?
Tilannenopeus on eri kuin suurin sallittu nopeus. Ethän sä ruuhkassakaan voi painaa rajoitusten mukaan, vaan mentävä tilanteen mukaan. Jos et saanut autoa pysähtymään, olet ajanut tilanteeseen nähden liian lujaa.
Vaikka olet ennenkin saanut auton lumella pysähtymään, nyt siinä saattoi olla jäätä. Kyllä sen huomaa, kun renkaiden alla on jäätä. Eihän sua mitenkään olis voitu päästää läpi noin suuren virheen takia. Tsemppiä ensi kertaa, aja vähän varovaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Et kai tosissasi oleta, että auto pysähtyy kaikilla keliolosuhteilla samalla jarrutusmatkalla? Ajatko samalla logiikalla risteyksen läpi vauhdilla jarruttamatta, koska ei sieltä eilenkään tähän aikaan ketään tullut?
Tuo on täysin eri asia, aivan hullu ajatus. En ole mikään tyhmä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Et ole, sillä sitä risteystä ei ole. Eikä sitä autoakaan. Kummatkin ovat todella heikon tarinankerrontasi tulosta.
0/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inssi oli tänään tuossa ihanassa säässä. Meikäläisen tuuria... Heti ensimmäisissä liikennevaloissa auto ei vain pysähtynyt, vaikka jarruttelin ja sitten oltiin keskellä risteystä. Hylky tuli. No mitä minä voin jos se auto ei vain pysähdy? Voiko vaatia oikaisua?
0/5
Mene pois
Ap
Miksi? Tekeekö totuus kipeää vai?
Vai oletko todella niin saatanan tyhmä ette tajua missä meni vikaan?
Mikset AP vain myönnä että mokasit? Tuossa säässä risteyksiin tullaan kyllä Max 30 km/h vaikka kuinka olisi 40 rajoitus. Hidastaminen aloitetaan ajoissa. Et ole tehnyt näin, koska auto on sinne risteykseen liukunut.
Niinkuin joku aikaisemmin sanoi, mitä jos olisit ajanut jonkun päältä? Auttaako siinä selittelyt ettei ollut sun vika vaan sään? Nyt tiedät mitä odottaa ja mitä näillä keleillä vaaditaan. Onnea uusintainssiin!!
Kuinka moni tähän ketjuun osallistuneista väittää oikeasti pystyvänsä pahimmillakin säätiloilla pysäyttämään auton AINA ennenkuin kolahtaa, jos vaikka onkin jossain kohti mustaa jäätä?
Joo, voi väittää mutta todellisuudessa ei kuitenkaan kukaan pysty sanomaan että juuri näissä olosuhteissa ja tällä nopeudella jarrutus on aloitettava kohdassa X niin se pysähtyy tai nopeus on oltava X että vielä ehtii jarruttaa.
Vahinkoja nyt vaan sattuu ja se nyt APlle sattui valitettavasti inssin aikana. Jos vahinkoja ei ikinä sattuisi niin miksi autot olisi vakuutettava ja johan sen iltapäivälehtiä lukemalla tietää että aina kun tulee ruuhkaisilla tieosuuksilla esim. pk seudulla tai muualla erittäin huonot ajo-olosuhteet niin suhteellisen varmasti kolareita ajetaan vähintään jonkun verran.
Jos kyseessä oli autokoulun auto niin voisihan sitä yrittää vierittää autokoulun vastuulle jos auton renkaiden kunto ei ole ollut riittävä tai siinä on ollut esim. kitkarenkaat jotka eivät pidä jäällä yhtä hyvin kuin nastarenkaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa nopeutta. Vika oli sinussa.
Ap hei. Ymmärrä nyt se tosiasia, että sinä et hallinnut autoa koska et kyennyt pysäyttämään sitä siihen mihin piti. Sinulla oli nyt tuuria kun ei mitään pahempaa sattunut, esimerkiksi ajanut kenenkään päälle. Hylkäys oli täysin oikein. Keskustele asiasta ajo-opettajasi kanssa.
Ihan sama! Etkö nyt voi käsittää että tämä on provo!