Olenko surkea kuski?
Moi,
Ajelin kortin 3 vuotta sitten 21-vuotiaana ja hankittiin poikaystävän kanssa ensimmäinen yhteinen, pari vuotta vanha auto puoli vuotta sitten, kun muutettiin yhteen. Asutaan aika lähellä keskustaa, mutta mulla tulee työn ja harrastusten puolesta enemmän käyttöä autolle.
Aiemmin mulla oli oma auto ja vaikka olen suht pedantti ihminen noin muuten, en ehkä auton kanssa ja ajellessa ole koskaan ollut mitenkään hirveän tarkka, mutta vahingot olivat lähinnä silloinkin parkkipaikkakolhuja, ja yleensä ainoastaan omaan autoon.
Me hankittiin nyt yhteiseksi autoksi tosiaan siis 3-sarjan farkku BMW, jossa on joku sporttipaketti ja se on perusmallia matalempi. Muutenkin auto tuntuu isolta mun vanhaan pikku Audiin verrattuna.
Poikaystävä on aika tarkka autosta, mutta sen verran kiltti ettei viitsi valittaa kauheasti mulle pikku vahingoista. Heti parin viikon jälkeen olin kolhinut vanteet katukiveyksiin ja säännöllisesti uudestaan nyt puolen vuoden aikana. Myös esimerkiksi salilla, jolla käyn on myös hankala parkkis, jossa on korkea rotvalli ruutujen edessä ja vaikka tiedän sen ja luulen osaavani arvioida etäisyyden, olen tössäyttänyt auton monta kertaa siihenkin niin, että uudehkon auton puskuri on jo nyt aika naarmuinen ja maalipinta halkeillut. Aikaisemmassa omassa autossa nokka oli jotenkin eri mallinen, eikä kauheasti haitannut vaikka osui joskus kanttareihin.
Nyt viimeisen parin viikon aikana olen uudella työpaikalla ajanut ahtaaseen ruutuun parkkeeratessa myös hipaisten tolppaan ja keulan kiinni seinään. Jälkimmäisestä ei onneksi tullut mitään vaurioita.
Mua harmittaa kauheasti mun poikaystävän ja meidän uudehkon auton puolesta, kun en osaa hahmottaa auton mittoja ja parkkeeraa. Onko muilla käynyt vastaavia vahinkoja ja onko teillä jotain vinkkejä kanttareiden ja tolppien välttelemiseen? :D
Kommentit (13)
Kolhit kyllä tosi paljon autoa. Itse en muista koskaan kolhaisseni autoani, kortti ollut parikymmentä vuotta. Autonne ei edes ole mitenkään erikoisen suuri. Pystytkö valitsemaan parkkipaikalla ruudun, joka on kaukana reunakiveyksistä ja tolpista... Itse pysäköin mieluusti esim markettien pihoilla kauemmas ovista väljemmille alueille, ihmiset on ovia paiskoessaan tosi huolimattomia.
Vierailija kirjoitti:
Olet. Ei ole käynyt moisia vahinkoja. Meidänkin kakkosauton kyljet on täynnä naarmuja, kiitos entisen omistajan vaimon ja anopin.
Miten anoppi ne on naarmuttanut?
Olet todella surkea kuski ja ei ole käynyt moisia kolhuja. Sun pitää opetella ne auton ulottuvuudet ja keskittyä ajamiseen. Olet todella välinpitämätön.
Tärkeintä varmaan on, että ymmärrät olevasi harjoituksen tarpeessa. Kannattaa oikeasti harjoitella jossain parkkiksella esim. jos pysäköinti tuntuu noin vaikealta. Sellaisella, missä ei voi aiheuttaa vahinkoa.
Itselle ei ole pitkään aikaan sattunut vahinkoja, mutta olen minäkin joskus ajanut esimerkiksi puskurin kanttikiveen parkkeeratessa eikä se nyt kai kauhean vaarallista ole.
Tuon takia muijalla oli nissan micra millä ajeli ja lapsen tultua ostin farmarin mistä on kanssa puskurit hieronut ties mihin,peili hajosi parkkihallin tolppaan,etuovien ikkunoiden nostajat saanut rikki ym. vaikka sillä on ollut kortti jo lähemmäs 20v ,mutta toiset ei vaan hahmota asioita.
Bemmin M-paketilla ei kyllä pitäisi olla niin matala että kovin helposti ottaa mihinkään kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet. Ei ole käynyt moisia vahinkoja. Meidänkin kakkosauton kyljet on täynnä naarmuja, kiitos entisen omistajan vaimon ja anopin.
Miten anoppi ne on naarmuttanut?
Entisen omistajan anoppi ajeli aika paljon sillä autolla.
Pitää opetella peruuttamaan sinne parkkikselle, jos etupuskuri ottaa kiinni.
Älkää nyt hyvät ihmiset mollatko. Aloittaja sentään osaa ajaa toisin kuin minä. Lopetin yrittämisen aikoja sitten.
Meitä ajokyvyttömiä on ikäluokassani aika paljon. Pelkästään tieliittymät ovat jotain, jota en hahmota.
Menee vasen ja oikea sekaisin ylipäätään. Mitään tajua ole sen suhteen, mihin farmarimallin auto mahtuu.
No kyllä olet. Ei tosiaankaan ole normaalia noin usein kolhia autoa, mun mies ei varmaan antais mun enää ajaa omas autoaan lainkaan, jos noin törppäilisin menemään. Hanki itsellesi pienempi auto, jonka rajat on helpompi hahmottaa tai sitten harjoittele keskittymistä siihen parkkeeraamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt hyvät ihmiset mollatko. Aloittaja sentään osaa ajaa toisin kuin minä. Lopetin yrittämisen aikoja sitten.
Meitä ajokyvyttömiä on ikäluokassani aika paljon. Pelkästään tieliittymät ovat jotain, jota en hahmota.
Menee vasen ja oikea sekaisin ylipäätään. Mitään tajua ole sen suhteen, mihin farmarimallin auto mahtuu.
Oletko koskaan pelannut mitään pelejä, siis tietsikka tai konsoli?
Selkeä provo uppoaa taas mammoihin :DD
Tänään eräässä parkkitalossa viereen peruutti auto, niin pitkälle että vetokoukku osui parkkitalon seinän kaiteeseen. Teki mieli lähteä jo itse pois siitä viereisestä ruudusta...
Jos ei tunne auton ulkomittoja, voisi peruuttaa vähitellen ja käydä välillä vaikka katsomassa miten lähellä seinää se on.
Autoa pitäisi käsitellä sillä periaatteella, että missään tapauksessa auto ehdottomasti ei saa osua mihinkään pysäköidessäkään, ei seinään, ei ihmisiin, ei toisiin autoihin, ei pilareihin, jne.
En käsitä ketjussa esiintynyttä asennetta, että muissa asioissa on tarkka, mutta jostain syystä auton käsittelyssä ei "tarvitse" olla tarkka? Autolla voi huolimattomalla käytöllä saada suurta vahinkoa aikaan, joten sen käsittelyssä varsinkin pitäisi olla erityisen tarkka!