En ymmärrä aktiivimallia! Miksi työtöntä pitäisi rangaista siitä, että hänellä ei ole töitä? Sana 'työtön' tarkoittaa sitä, ettei ole töitä...
En siis ymmärrä tätä eduskunnan eilen käsittelyssään hyväksymää aktiivimallia lainkaan. Siinä siis rangaistaan työtöntä työttömyyskorvausta alentamalla, jos ei ole tehnyt tarpeeksi töitä työttömyysajalla (???) tai osallistunut esim. kursseille. Vapaaehtoistyötä tai vaikka tieteellisen artikkelin kirjoittamista ilman palkkaa ei tietenkään lasketa mukaan.
Minä kun olen tähän saakka kuvitellut, että jo se, ettei saa käydä töissä eikä saa palkkaa, on ihan riittävän suuri rangaistus työttömälle siitä, ettei tällä ole töitä. Ja jos olisi töitä, niin työtön ei olisi työtön.
Ihan oikeasti aivot nyrjähtää tästä aktiivimallista.
Kommentit (600)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa työttömistä on ihan tyytyväisiä että saa maata laiskana kotona eivätkä tosissaan yritäkkään päästä töihin,tähän tulee nyt muutos ja hyvä niin.
Ammattityöttömistä on päästävä eroon.
Ne työttömät ketä itse tunnen/olen tuntenut eivät olleet elämäntapatyöttömiä ja ihan oikeasti kärsivät siitä ettei töitä ollut. Juuri tämän takia, että valtaosa on työttömänä vasten tahtoaan, tähän kaikkeen pitäisi löytyä jokin muu ratkaisu. On väärin rankaista niitä, jotka ovat työttöminä tahtonsa vastaisesti. Kyllä luulisi meidän maamme poliitikkojen tajuavan - osaavan laskea yksinkertaisen laskutoimituksen - että meillä on liian vähän vapaita työpaikkoja suhteessa työttömiin. Miten se voi olla niin helvetin vaikeaa tajuta?
On myös työttömiä jotka kärsivät lievistä mielenterveydellisistä ongelmista. Heillä ei ole ottajaa yksityisestä sektorista. Eikä heille löydy sopivia paikkoja enää kunnan palveluksessakaan koska on ulkoistettu. Nämä ihmiset ovat kaikkein heikommassa asemassa. Tavallaan loukussa jossa ei ole ulospääsyä. Ainoa vaihtoehtoa on yrittää sopeutua vallitseviin olosuhteisiin, tai se ikävämpi vaihtoehto. Näiden ihmisten nöyryyttäminen saattaa johtaa valitettavan epätoivoisiin tekoihin.
Minä olen 44, korkeakoulutettu jolla työkokemusta yli 15 v ja asuntolaina... töitä haen koko ajan ja teen hyväntekeväisyysjuttuja siinä ”sivussa”... asuntolainaa on rutkasti. Mies onneksi töissä, mutta mistä sitä tietää kuinka kauan. En olisi 10 v sitten uskonut että olen tässä jamassa. Kuvittelin aina että kun on koulutusta ja työkokemusta niin töitä on... vaan tässä ollaan, 22 vuotta pitäisi vielä tehdä töitä. Miten tämä aktivointimalli minua hyödyttää? Lähinnä nöyryyttää ja pistää menemään miehen lompakolle. Töitä osaan hakea ja haen koko ajan mutta se ei riitä, hallituksen silmissä en ole aktiivinen.
Olen töissä päiväkodissa ja ihan loppu jo muutaman vuoden työskentelyn jälkeen. Nyt olen saikulla flunssan takia, mutta kohta varmaan burn outin takia. Tällä palstalla on ollut paljon keskustelua päiväkotien tilanteesta. Ihan minimimäärällä henkilökuntaa mennään ja paljon lasketaan opiskelijoiden ja muiden ilmaistyöntekijöiden varaan. En näe tässä enää mitään järkeä. Tekevät samat hommat kuin minäkin, mutta ilman palkkaa. Itse saan vain määräaikaisia sopimuksia. Jouluisin ja kesäisin olen aina työtön. En koskaan tiedä jatkosta ja elämää on todella vaikea suunnitella eteenpäin. Olenko minäkin sitten maan pohjasakkaa, kun tuuraamani lastentarhanopettaja pääsee äitiyslomalta ja jos en saakaan uutta sijaisuutta? Tästäkö ihan oikeasti rangaistaan? Mutta ainiin, minä pääsen varmaan tekemään samaa hommaa sitten ilman palkkaa jonkun kuntouttavan työtoiminnan varjolla tai mikä aktivointitoimenpide se tuleekaan olemaan.
Eikö työhakemusten kirjoittaminen ole muka riittävää? Eivätkös ne ilmaistyöt ole pois niiden oikeiden töiden hakemisesta?
Pitää muuttaa tanskaan kun pelkkä toimeentulotuki on 1500 e. Sitten voikin matkailla aasiassa
Työtöntä pitää kiusata siksi, koska hallitus ei ole onnistunut luomaan meille työpaikkoja. Tällä peitellään omaa kyvyttömyyttä.
En tiedä onko jo kirjoitettu täällä, mutta miten Nordean suomalaiset työntekijät ovat syyllisiä työttömyyteensä?
Pankit jatkossa tyhjätään yhä enemmän pankkivirkailijoista, vastaavia töitä ei ole.
Monet nyt työttömäksi jääneistä ovat pitkäänkin olleet töissä ja juuri pahimmassa iässä työllistymisen kannalta, nelikymppisiä ja siitä yli.
Varmaan heitä kylmää kuunnellessaan nyt näitä päätöksiä, kun muutenkin pelko ja suru sydämessä.
Kamalaa luettavaa tämä työttömien syyllistäminen ja kommentti, että menkää töihin.
Myötätunto nykypäivän työttömille, onneksi olen jo sen ikäinen, että ole eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa työttömistä on ihan tyytyväisiä että saa maata laiskana kotona eivätkä tosissaan yritäkkään päästä töihin,tähän tulee nyt muutos ja hyvä niin.
Ne työttömät ketä itse tunnen/olen tuntenut eivät olleet elämäntapatyöttömiä ja ihan oikeasti kärsivät siitä ettei töitä ollut. Juuri tämän takia, että valtaosa on työttömänä vasten tahtoaan, tähän kaikkeen pitäisi löytyä jokin muu ratkaisu. On väärin rankaista niitä, jotka ovat työttöminä tahtonsa vastaisesti. Kyllä luulisi meidän maamme poliitikkojen tajuavan - osaavan laskea yksinkertaisen laskutoimituksen - että meillä on liian vähän vapaita työpaikkoja suhteessa työttömiin. Miten se voi olla niin helvetin vaikeaa tajuta?
On myös työttömiä jotka kärsivät lievistä mielenterveydellisistä ongelmista. Heillä ei ole ottajaa yksityisestä sektorista. Eikä heille löydy sopivia paikkoja enää kunnan palveluksessakaan koska on ulkoistettu. Nämä ihmiset ovat kaikkein heikommassa asemassa. Tavallaan loukussa jossa ei ole ulospääsyä. Ainoa vaihtoehtoa on yrittää sopeutua vallitseviin olosuhteisiin, tai se ikävämpi vaihtoehto. Näiden ihmisten nöyryyttäminen saattaa johtaa valitettavan epätoivoisiin tekoihin.
Entäpä ne jotka päätävät asioista ja kärsivät mielenterveysongelmista ja niistä jotka perivät rikkaudet ja työnsä suvun riistofirmassa ja käsivät mielenterveysongelmista? Ihmisen ei tarvitse olla mielenterveydeltään sairas että ei sopeudu kaikkien sairaiden tyyppien ohjailtavaksi. Tavallaan he ovat loukussa jo koululaitoksessa tai päiväkodissa, tie ulos loukusta on oma tekeminen ja oma kehittyminen. Tie loukkuun ja ahdistumiseen on ihmisten kanssa toimiminen. Jos se että tietää mitä haluaa on sairasta niin ok mikä sen diagnoosi on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaimpien etuja ajavalta oikeistopuolueiden yhteiseltä hallitukselta puuttuu luonnollisesti inhimillisyys ja empatia. Sama kuvio "tulonsiirto pienituloiselta rikkaille" toistuu aina kun nämä puolueet ovat hallituksessa, .
Kapitalisti pitää paikastaa kynsin hampain kiinni eikä halau kilpailua tai kehitystä. Vain estämällä kehityksen oikeistolaisuus pitää monopolinsa pystyssä. Ongelma tässä tarkoituksella ylläpidetyssä tilanteessa on poliitikkojen sekä markkinoiden ahtauden syytä. K"Orjaksi pääset" T"no ei kiitos" K"no ei se mitään, voitan siinäkin tapauksessa"
Kuvio on sen verranyksinkertainen että tähän voi hyvin jatkaa... K= kapitalisti T=työtön P= poliitikko O=orja.
K, itkee"hei P ja O tuo tyhmä T ei halunnut orjaksi minulle" "Se on tyhmä laiska ja läski joka ei halua osallistua kuten te""se on teiltä pois". O "tyhmä ja laiska, tyhmä ja laiska". P "rangaistaan sitä, koska se on tyhmä ja laiska" K "voisiko sen jotenkin pakottaa tekemään vaikka ilmaiseksi?" O ja P yhdessä "hyvä idea".
K, hieroo käsiään yhteen"hyvä hyvä"
Tämä koko skene on suoraan jostain tarkkisluokan kiusaamisporukan kikoista, kun joku ei sovellu muottiin.
Voi voi kun meidän pikku lumihiutale ei mahdu muottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset syyllistetään puhumalla työttömistä?
Pitää puhua työpaikkojen puutteesta. Työpaikkoja on liian vähän eikä työttömiä pidä siitä syyllistää.
Jokainen sana 'työtön' on turha ja asia pitää ilmaista käyttämällä asiayhteydessä sanoja työpaikkojen puute.
Vapaita työpaikkoja on toistasataa tuhatta. Saako niiden osalta edes syyllistää? Lisäksi laivoilta rantautuu ulkomaalaisia Suomeen tekemään töitä, joita työttömät hyvin voisivat tehdä. Miten se voi olla mahdollista, kun työpaikkoja muka ei ole? Mistä ne ulkomaalaiset niitä sitten saavat, kun kieltäkään eivät edes osaa. Katsele vaikka raksoilla millaista porukkaa niillä on nykyään töissä, ellet minua usko.
Vapaita työpaikkoja on 30 000 ja työttömiä tempputyöllisten kanssa on yli 300 000. Vapaita työpaikkoja tulee aina olemaan jo sen takia että työpaikkoihin siirtyminen toimii viiveellä.
Niin kauan kuin työttömiä on enemmän kuin työpaikkoja ei sovi syyllistää ketään.
Hups, meni väärään väliin. Uudestaan:
Tuo 30 000 on MOL:n sivuilla olevien paikkojen määrä. Tunnetusti avoimia työpaikkoja on sellaiset 5-7 kertaa enemmän, joten työpaikkoja on avoimena likimain 200 000. Tuohon voit vielä laskea päälle jokaisen työpaikan, jossa on ulkomaalainen. Niiden olisi ensin kuulunut mennä suomalaiselle, koska meillä on harkinnanvaraiset työluvat.
Miten niihin työpaikkoihin voi hakea jos ne ei ole työttömien tiedossa. Sinäkin puhut 200 000 avoimesta työpaikasta joita et voi osoittaa millään tavalla kun ne on piilossa jossain. Ne ovat piilossa kunnes löytyy joku joka tekee homman vieläkin halvemmalla eli tempputyöllistettyä etsitään.
Onko tama kaikki todellakin sinulle näin uutta, vai teeskenteletkö vain?
Miten haetaan työpaikkaa, jota ei olla julkisesti ilmoitettu? Ihan samalla tavalla kuin aina on haettu töitä niin kauan kuin palkkatyötä on ollut olemassa. Menet sellaiselle työnantajalle, jolle haluaisit töihin. Kysyt onko heillä töitä ja tarjoat itseäsi heille. Ihmiset ovat kautta aikojen työllistyneet noin. Jätät itsestäsi CV:n ja hyvän mielikuvan, niin työnantaja pitää sinut mielessä, ja soittaa kun tarvitsevat työntekijää vaikka juuri sillä hetkellä olisikaan töitä. Ei ihme, että meillä on satoja tuhansia työttömiä, kun tuollaistakaan ei ymmärretä.
Piilotyöpaikoista ja niiden määrän arvioimisesta voit ihan itse googlata. Tuo suhdeluku on ihan vanha juttu ja hyvin tiedetty. Kaikki työpaikat eivät tosiaankaan ole eivätkä tule MOL:liin.
Kerrotko minulle miksi työpaikkoja ei julkisteta vaan niitä pantataan piilossa?
Ei niitä välttämättä varsinaisesti pantata, ne voivat olla "hiljaisessa haussa" kuten asunnot "hiljaisessa myynnissä".
Sinun pitää tajuta mikä se piilotyöpaikka oikeastaan on, koska kysymyksesi osoittaa ettet asiaa ihan tajua. Ei sinun tarvitse kuin kirjoittaa Googleen "mikä on piilotyöpaikka" niin jo ensimmäisellä tulossivulla on sinulle useita vastauksia.
https://www.sitra.fi/blogit/missa-ovat-piilotyopaikat-ja-miten-niihin-p…
Tuossa on yksi vastaus sinulle, ellet itse jaksa Googlea käyttää.
Tuossahan juuri näkyy se työnantajien asenne. Työtä olisi, mutta ei oikein jaksa ja viitsi etsiä siihen ketään. Sitten itketään, kun ei mistään löydy työvoimaa.
Työnantajan/omistajan velvollisuus on tehdä tulosta eikä palkata. Mutta piilotyöpaikkojen osalta keskustelu on ilmeisesti nyt tässä. Olemme samaa mieltä, että niitä on ja työnhakijan velvollisuus on sitä työtä hakea jos elantoa aikoo saada. Kenelläkään ei ole velvollisuutta elantoa tulla sinulle tarjoamaan.
Ilman työntekijöitä työnantaja ei tee mitään tulosta, mikä helvetin velvollisuus mulla on työntekijänä tehdä työnantajalle tulosta, kun työnantaja näköjään voi tehdä sen tuloksen ilman työntekijöitäkin, ainakin sinun idiootin mielestä.
Hah hah hah.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovin näkyi olevan vaikeaa tajuta myös se, että jos ollaan työttöminä omasta halusta, niin siitä ei mennä mediaan huutelemaan. Sitä saitte tilasitte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä joka viides sairastaa masennusta, skitsofreniaa noin prosentti jne. Lapsistakin noin 5% on ADHD ja päälle kaikki muut aivojen sairaudet. Ei tarvitse olla kummoinenkaan matemaatikko, kun tajuaa mikä tulevaisuus on. Työssä pärjäävät psykopaatit ja perseen nuolijat. Empaattiset ja tunnolliset ajavat itsensä loppuun. Heitä ei tietenkään tarvitse tukea, koska he eivät ole elättämässä byrokratiaa. Työn tekeminenhän elättää siis suurimmaksi osaksi valtakoneistoa ja siksi työtön pitää leimata luuseriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaimpien etuja ajavalta oikeistopuolueiden yhteiseltä hallitukselta puuttuu luonnollisesti inhimillisyys ja empatia. Sama kuvio "tulonsiirto pienituloiselta rikkaille" toistuu aina kun nämä puolueet ovat hallituksessa, .
Kapitalisti pitää paikastaa kynsin hampain kiinni eikä halau kilpailua tai kehitystä. Vain estämällä kehityksen oikeistolaisuus pitää monopolinsa pystyssä. Ongelma tässä tarkoituksella ylläpidetyssä tilanteessa on poliitikkojen sekä markkinoiden ahtauden syytä. K"Orjaksi pääset" T"no ei kiitos" K"no ei se mitään, voitan siinäkin tapauksessa"
Kuvio on sen verranyksinkertainen että tähän voi hyvin jatkaa... K= kapitalisti T=työtön P= poliitikko O=orja.
K, itkee"hei P ja O tuo tyhmä T ei halunnut orjaksi minulle" "Se on tyhmä laiska ja läski joka ei halua osallistua kuten te""se on teiltä pois". O "tyhmä ja laiska, tyhmä ja laiska". P "rangaistaan sitä, koska se on tyhmä ja laiska" K "voisiko sen jotenkin pakottaa tekemään vaikka ilmaiseksi?" O ja P yhdessä "hyvä idea".
Tämä koko skene on suoraan jostain tarkkisluokan kiusaamisporukan kikoista, kun joku ei sovellu muottiin.
Niin toista vaan jo tuhat kertaa kijoittamaasi mantraa, kun älysi ei ole koskaan muuhun riittänyt. Sinulle ei muutenkaan suositella ajattelmista eikä välttämättä edes puhumista, kun et sitä hallitse. Näyttää korvistasi sen verran nousevan savua että ei eheyttäminenkään enää korjaa vahinkojasi. Ja hei minähän olen se tyhmä eikö niin. Ok. Mielipiteesi on kuultu, mihinkään sillä ei ole ollut mitään vaikutusta.
Tämä hallitus on paha. Siis läpimätä. Paha niin kuin Saatana on paha, sydämeltään sysimusta ja ilman inhimillisyyden hiventäkään. Olen itse työelämässä, mutta pahaa tekee työttömien puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä suuntaus sopii varmasti Halla-Ahollekin. Hänhän toivoo että sosiaaliturva olisi niin pieni ettei se houkuttelisi pakolaisia maahan.
Joku kirjoitti että persut taisi asiaa koskien pitää peräti yhden puheenvuoron, näön vuoksi, niin paljon heitä tämä asia kiinnosti.
Kiusaamisessa ei ole mitään ymmärrettävää. Vitun koulukiusaajat. Vitun poliitikot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin toista vaan jo tuhat kertaa kijoittamaasi mantraa, kun älysi ei ole koskaan muuhun riittänyt. Sinulle ei muutenkaan suositella ajattelmista eikä välttämättä edes puhumista, kun et sitä hallitse. Näyttää korvistasi sen verran nousevan savua että ei eheyttäminenkään enää korjaa vahinkojasi. Ja hei minähän olen se tyhmä eikö niin. Ok. Mielipiteesi on kuultu, mihinkään sillä ei ole ollut mitään vaikutusta.
Näinhän se sun maailmankuvassasi on. Älykkäät makaa kodeissaan ja tyhmät käy töissä. Sori, näen maailman ihan eri tavalla, johtuu ehkä siitä, että poistun kodistani päivittäin ja käytän vähemmän päihteitä.
Vierailija kirjoitti:
mee_duuniin kirjoitti:
Miksi työttömääle pitäisi antaa lanttiakaan yhteisistä varoista? Alkaisi työllistyminen kiinnostaa, kun tulisi vilu ja nälkä. Nyt maksetaan vastikkeetonta rahaa loputtomana virtana ja sillä rahalla maataan kotona ja pelataan pleikkaa.
Jossain on mätää, kun yhteiskunta maksaa katon pään päälle, ruoat jääkaappiin, lämmöt pattereihin ja nettiliittymän pleikkaan. Miksi ihmeessä, aikuiselle ihmiselle? Eikö hävetä?
Olitpa simppeli tapaus. Eiväthän kaikki työttömät ole yksi iso vuosia kotona makaava syrjäytyneiden ryhmä, jolla ei ole mitään intoa mennä töihin. Toki on olemassa nämä elämäntapatyöttömät, mutta suurin osa varmasti ihan normia porukkaa, joillakin voi tietenkin olla takana vuosien työttömyys, mutta joillakin sitten vaikka viikkojen ja kuukausien.
Ja ei, en ole itse työtön, mutta minulla kuitenkin on elämän tosiasiat hallussa, jokaisella kun on se riski, että joutuu itsekin työttömäksi. Ja se nyt vain on karu fakta, että niitä töitä ei vain ole joka työhaluiselle vaikka miten siitä joku itseään täynnä oleva parkuukin.
Mutta suurin osa on. Juuri esitettiin, että vain pieni osa on edes sellaisia, joilla on mahdollisuus työllistyä. Loput parisataa tuhatta on sitten juuri näitä laiskureita, alkolisoituneita, ammattitaidottomia ja mielisairaita. Näihin meillä ei ole varaa.
Olin juuri uraohjaus kurssilla. Pyysin itse, tuskin työkkäri ottaa mua sinne 3 kertaa vuodessa.
Väärin meitä vanhoja kohtaan joita ei haluta töihin muutenkaan.
Noi ketkä saa toimeentulotukia niin eikö he saa sitten sitä enemmän.
Ei saada tukia ja vaikea saada töitä, kun on jo ikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä joka viides sairastaa masennusta, skitsofreniaa noin prosentti jne. Lapsistakin noin 5% on ADHD ja päälle kaikki muut aivojen sairaudet. Ei tarvitse olla kummoinenkaan matemaatikko, kun tajuaa mikä tulevaisuus on. Työssä pärjäävät psykopaatit ja perseen nuolijat. Empaattiset ja tunnolliset ajavat itsensä loppuun. Heitä ei tietenkään tarvitse tukea, koska he eivät ole elättämässä byrokratiaa. Työn tekeminenhän elättää siis suurimmaksi osaksi valtakoneistoa ja siksi työtön pitää leimata luuseriksi.
Sä niin kuin kuvittelet, että masentuneet, skitsot ja ADHD:t eivät käy töissä? Järkytän vähän: osa käy. Laiskat eivät.
Automaation lisääntyminen vähentää työpaikkoja entisestään. Tarvitaan vain yksi valvomaan robotteja.