Vauvan hengen vaatinut kolari: isä yritti ohittaa ja törmäsi vastaantulijaan
”10 kuukauden ikäisen lapsen isä yritti ohitusta, mutta törmäsi vastaantulevaan autoon.
Pohjanmaalla Uudenkaarlepyyn alueella on sattunut kolmen henkilöauton kolari, jossa kuoli 10 kuukauden ikäinen lapsi.
Poliisin mukaan onnettomuus tapahtui aamulla kello seitsemän aikaan. Pohjoisen suunnasta Vaasaa kohti ajanut auto oli poliisin mukaan lähtenyt ohittamaan edellä ajavaa henkilöautoa ja törmännyt vastaantulevaan ajoneuvoon. Ohitusta yrittäneen auton kyydissä ollut pieni vauva kuoli ja kaksi aikuista loukkaantui. ”
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005485941.html
Kova on kiire. Näitä kiirehtijöitä aina näkee, ketkä ei ajattele, että omassa autossa on kyydissä kallis lasti, eikä liikenteessä muutenkaan ole yksin.
Typerät minäminä-ihmiset.
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo eiköhän sillä isällä ole kuule ihan tarpeeksi p*ska olo jo valmiiksi! Yhtään tommonen lässytys ja syyllistäminen tässä auta!
Eihän tässä mikään enää auta, korkeintaan meille muille muistutukseksi, että siellä liikenteessä on syytä ajaa maltilla.
Niin. Toki muille toimii muistutuksena, ainakin hetkellisesti. Mutta on ihan haaveajattelua, että se estäisi tulevaisuudessa vastaavaa tapahtumasta. :/ Onhan näitä tapauksia pilvin pimein historiassa eikä yksikään kamala tapaus ole estänyt sitä etteikö lisää olisi sattunut.
Kyllä se syyllistäminen oikeasti estää onnettomuuksia. Klassisena esimerkkinä rattijuopumus: niissä kulttuureissa, joissa pikku hönössä ajaminen on hyväksyttävämpää, sattuu myös enemmän rattijuoppojen aiheuttamia onnettomuuksia.
Tiukemmat lait ja nopeusrajoitukset, niiden valvominen ja asennekasvatus - kaikki nuo yhdessä tekevät liikenteestä turvallisempaa.
Taas ruoska viuhuu ja oma sädekehä kiillottuu. Onko se sitten palstalaisten tehtävä kytätä, että liikenteessä noudatetaan sääntöjä? Eiköhän se homma kuulu viranomaisille.
Se kuuluu henkilökohtaisesti jokaiselle joka ajoneuvoa kuljettaa tai muilla tavoin yleisillä teillä liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on näitä itsekyhätyllä jalustalla seisovia ihmisiä jotka omassa kuvitellussa ylivertaisuudessaan ja virheettömyydessään laukoo tuomioitaan kumealla rintaäänellä.
Käyppä yhtäkkiä hakemassa mikrokuituliina ja kiillota sädekehääsi välillä. Kun nyt kerran tiedän tasan tarkkaan mitä tuossa onnettomuudessa on tapahtunut ja isä on minäminä-ihminen.
Kumma ettet itse huomaa olevasi minäminätäydellinenjaminuntotuus tyyppi.
Tällaisia kirjoittavat ihmiset ei itse liiku liikenteessä tai ovat kaahareita.
Idiootti kirjoitus!
Liikun liikenteessä enkä ole kaahari. Ärsyttää vaan suunnattomasti kun täällä osa porukasta itseriittoisina tuomittee isän. Joo, virhearviointi hänellä mutta kuka tahansa voi sellaisen tehdä. Sinä tai muut jalustalta huutelijat täällä. On niin helppoa tehdä itsestään ylivertainen, "en minä ainakaan ikinä kun olen niin hyvä". Että riepoo.
Vierailija kirjoitti:
No ei sitä traktoriakaan kannata lähteä ohittamaan pääkallokelissä alueella, missä on ohituskielto!
Traktorikuskit kyllä päästää ohi jos tilanne sallii sivuun koukkaamisen tai näyttävät kun on turvallista ohittaa. Ainakin meillä päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tätä viisastelua. Ilmeisesti joidenkin on mahdotonta ymmärtää tai hyväksyä sitä, että liikenteessä sattuu onnettomuuksia. Joskus liikenteessä myös kuollaan. Pian Suomessa kuolee liikenteessä seuraava ihminen.
Ja vielä OT tähän, sattuu paljon onnettomuuksia, mutta hirveän paljon myös tahallisia ajoja päin.
Onnettomuudet eivät vaan satu. Suurimpaan osaan syynä on kuljettajan ajovirhe tai asenne. Ylinopeus, omien taitojen yliarviointi, kelin huomioimatta jättäminen, piittaamattomuus jne. Suurin osa onnettomuuksista olisi vältettävissä jos kuski miettisi pari sekuntia pidempään. Eli tuokaan kolari ei vaan sattunut, kuskina ollut isä teki virheen ja sen seurauksena tuli kolari. Ja sen seurauksena lapsi kuoli. Homma olisi ollut vältettävissä.
Voi kyllä kuule vain jotkut onnettomuudet "vaan sattuvat". Voit olla maailman paras kuski, ajaa noudattaen liikennesääntöjä, ottaen ympäristön huomioon mutta niin vain silti voi jotakin sattua. Elämä on joskus sekunnista kiinni, se ei vaadi kuin sen yhden erittäin liukkaan kohdan, tielle hyppäävän elukan, edessä ajavan yllättävän jarrutuksen ja lista jatkuu. Tässä tapauksessa tämä olisi ollut vältettävissä, mutta onnettomuudet eivät läheskään aina vaadi huonoa, holtitonta, huolimatonta kuskia.
Onnettomuudella on aina syy. Se ei vaan tipahda taivaasta. Ja kuten sanoin suurimmassa osassa syypää on kuski ja tämän tekemä virhe. Ei kaikissa, mutta niinhän en väittänytkään.
Kannattaa pitää edelläajavaan vähän rakoa niin se äkillinen jarrutus ei ole niin iso ongelma. Turvaväli, olet varmaan kuullut. Puuttuu monelta ja sitten syytellään edessäajavaa ja kohtaloa. Tuli tilanne niin äkkiä että mitään ei muka voinut tehdä. Tämäkin on siis lopulta kuskin virhe. Sekään kolari ei vaan sattunut. Liukas kohta tiessä. Niin, kannattaa hetki miettiä mikä vuodenaika on ja onko ollut esim. pakkasia. Harvemmin se musta jääkään nyt ihan yllättäen vaan tulee. Siitä on enteitä. Joka vuosi sitä on ja kyllä sitäkin voi vähän ennakkoon arvioida. Oikeastaan vaan se tielle juokseva elukka on ehkä asia jolle et välttämättä voi mitään. Toki hirvivaaramerkin nähdessään kannattaa alentaa nopeutta ja olla vielä normiakin tarkkaavaisempi. Mutta tiedän, että aina sekään ei auta. Eikä hirvet aina merkkejä noudattele, ne voi tulla tielle missä vaan.
Meillä ihmisillä on vaan ikävä tapa siirtää vastuu muille. Usein sattumalle tai kohtalolle. Emme muka voi mitään asioille, joille oikeasti voimme. Suurin osa kolareista on vältettävissä. Ja usein ihan pikkujutuilla. Ja joo, kaikki me noita virheitä teemme ja suurin osa niistä ei johda kolariin. Siksi kai me niin hanakasti haluamme väittää, että kolari ei ole muka meistä kiinni. Onhan se aika kammottavaa ajatella, että olisi syyllinen kolariin ja jopa oman lapsensa kuolemaan.
Entä jos taivaalta tipahtaa meteoriitti auton päälle? Tietenkin valtaosassa onnettomuuksista ajajan virhe on ainakin osatekijä, mutta onhan nyt ihan älytöntä väittää että kaikki onnettomuudet olisivat vältettävissä!
En mä ole väittänyt missään että kaikki onnettomuudet on vältettävissä. Suurin osa on, mutta ei kaikki. Suurin osa onnettomuuksista johtuu kuskin virheestä ja ne olisi voitu välttää. Jonain päivänä minäkin voin ajaa kolarin ja olla syyllinen. Eikä mua tarvi silittää ja jauhaa että et sä mitään voinut, onnettomuuksia vaan sattuu. Jumalauta, jos mä lähden älyttömän liukkaalla kelillä ohittamaan kieltoalueella, niin mä todellakin ansaitsen haukut ja tuomion. Ei mua silloin tarvi sääliä ja paijata. Se on silloin mun ihan oma moka. Saatanallisen paha virhe. Täydellistä piittaamattomuutta muiden hengestä. Ja sen voi ihan sanoa ääneen, ei tarvi hyssytellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on näitä itsekyhätyllä jalustalla seisovia ihmisiä jotka omassa kuvitellussa ylivertaisuudessaan ja virheettömyydessään laukoo tuomioitaan kumealla rintaäänellä.
Käyppä yhtäkkiä hakemassa mikrokuituliina ja kiillota sädekehääsi välillä. Kun nyt kerran tiedän tasan tarkkaan mitä tuossa onnettomuudessa on tapahtunut ja isä on minäminä-ihminen.
Idiootti kirjoitus!Liikun liikenteessä enkä ole kaahari. Ärsyttää vaan suunnattomasti kun täällä osa porukasta itseriittoisina tuomittee isän. Joo, virhearviointi hänellä mutta kuka tahansa voi sellaisen tehdä. Sinä tai muut jalustalta huutelijat täällä. On niin helppoa tehdä itsestään ylivertainen, "en minä ainakaan ikinä kun olen niin hyvä". Että riepoo.
Virhearvio ei ole se, että lähtee ohittamaan ohituskieltoalueella. Ymmärrätkö miksi isää syytetään kuolemantuottamuksesta ja törkeästä liikenteen vaarantamisesta???
YMMÄRRÄTKÖ???? Teko oli tahallista, törkeää välinpitämättömyyttä, joka nyt todellakin kostautui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idiootti kirjoitus!Liikun liikenteessä enkä ole kaahari. Ärsyttää vaan suunnattomasti kun täällä osa porukasta itseriittoisina tuomittee isän. Joo, virhearviointi hänellä mutta kuka tahansa voi sellaisen tehdä. Sinä tai muut jalustalta huutelijat täällä. On niin helppoa tehdä itsestään ylivertainen, "en minä ainakaan ikinä kun olen niin hyvä". Että riepoo.
Kuka tahansa siis lähtee ohittamaan liukkaalla kelillä kieltoalueella, katsomatta tuleeko muita vastaan? Kyydissään oma perheensä. Kumma juttu kun minä en ole moista vielä tehnyt enkä ole ajatellut tehdäkään. Mutta hyvä tietää, että tuollaista voi tehdä kuka tahansa.
Oikeastihan tuollaista tekee vaan älykääpiöt.
Vierailija kirjoitti:
Joskus kun ajan omien ajotaitojen mukaista nopeutta, taakseni pesiytyy rekka aivan kiinni. Minusta se on aivan kauheaa! Jos tulee joku kolari mulle tai hirvi, nii se rekka on vaaraksi.
Pitäis olla joku takia kamera ja soittaa poliisille monomista rekoista. Poliiseja on vaan niin harvakseltaan maanteiden lähellä.
Mitä jos parantaisit niitä ajotaitojasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti mies teki niin monella tapaa niin väärin ja suuren arviointivirheen. Mutta ihan oikeasti, voitteko edes hetkeksi hiljaa pysähtyä miettimään että miltä isästä juuri nyt tuntuu? Sitä syyllisyyden ja tuskan määrää. Menettänyt lapsensa, vaikkakin oli omaa syytään. Onhan se selvää ihan hänelle itselleenkin. Pelkää varmasti myös miten suhteen käy. Ei koskaan enää saa lastaan takaisin ja kaikki sen takia että teki hätäisesti kohtalokkaan arviointivirheen. Ihmiset voisi kuitenkin aina kahdesti miettiä mitä huutelevat.
Parempi kun miettisivät kahdesti ennen kuin lähtevät ottamaan idioottimaisia riskejä liikenteessä. NÄitä kun tuntuu riittävän.
Sorry, ei riitä sääliä. Ja jos mä joskus tapan lapseni idioottimaisuudellani, ei tarvitse sääliä minuakaan. Ottakaa ennemmin vaikka hengiltä.
Olet tosi kylmäävä tyyppi kyllä. Se idioottimaisuus tapahtuu lähes kaikille vanhemmille joskus, se ei vaadi kuin sekunnin väärässä paikassa. Selän kääntäminen ja hups lapsi vetää hellalta kuuman kattilan. Sekunti suojatien lähellä ja lapsi auton alla. Sekunti itse unessa ja lapsella ns. kätkytkuolema. Sekunti uimarannalla. Sekunti kiipeilytelineellä. Päästät teinin vääriin juhliin. Annat ekaluokkalaisen kävellä yksin kouluun. Unohdat pakata kypärän luistelukassiin. Useimmiten näissä käy tuuri. Taapero ei kurota hellalle. Ei ota tulitikkuja kaapista kun äiti on vessassa. Autoa ei tule juuri silloin kun lapsi juoksee tielle pallon perään, lapsi ei laske pulkalla parkkipaikalle juuri kun katsot hetken puhelintasi. Teini tulee kännissä, mutta hengissä. Ekaluokkalainen koikkelehti koulumatkalla holtittomasti, mutta auto sai tehtyä läheltäpiti jarrutuksen. Lapsi luistelee ilman kypärää, mutta ei kaadu liian pahasti.... kuitenkin aina joskus käy huonommin ja silloin kaltaisesi ilkeät iskevät ja saavat siitä sairaan nautintonsa :(
Vierailija kirjoitti:
Niin että jos sun edellä ajaa traktori niin köröttelet tyytyväisenä sen perässä ties kuin ka kauan jos sulla on lapsi kyydissä?
Ihan vaan esimerkkinä.
Jos ei ole turvallista ohituspaikkaa, niin kyllä, lapsi kyydissä tai ei. Eipä päässyt tuokaan kiireinen perille ollenkaan. En todellakaan lähde ohittamaan traktoria, jos ei ole riittävää näkyväisyyttä. Jos sinä olet sitä mieltä, että hitaan ajoneuvon saa ohittaa missä tahansa, niin olisitko hyvä ja pysyisit pois tieliikenteestä vaarantamasta meidän muiden henkiä. Ohitan kyllä hitaamman heti kun se on turvallista, enkä tarkoita, että odotan viiden kilometrin suoraa, vaan että näen, että ehdin ohittaa ja että näköetäisyys on riittävä. Kasitiellä ajan todella paljon itsekin ja juuri noilla mailla. Kuinkahan monta kertaa olen sinun kaltaisesi daijun hengen pelastanut hiljentämällä vauhtiani reippaasti, kun tullaan vastaan vastaavassa tilanteessa. Hyvähän se on ohitella, kun vatsaantulija pelastaa tilanteen, mutta aina ei niin käy, kuten ei tässäkään tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Se virhe ja väärä tilannearvio voi tulla meistä kenen tahansa kohdalle, muistakaa se kun tuomitsette. Miettikää sitä isää tällä hetkellä, mitä käy läpi?
Ohittamiseen lähteminen on kyllä ihan tarkoituksellinen teko ja jonkinlainen omassa päässä suoritettu tietoinen ratkaisu. Ei se ala ihan pelkästä huomaamattomuudesta, kuten moni muu liikenneonnettomuus johtuu. Ei autoilla ole vielä omaa tahtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virhearvio ei ole se, että lähtee ohittamaan ohituskieltoalueella. Ymmärrätkö miksi isää syytetään kuolemantuottamuksesta ja törkeästä liikenteen vaarantamisesta???
YMMÄRRÄTKÖ???? Teko oli tahallista, törkeää välinpitämättömyyttä, joka nyt todellakin kostautui.
Tulee mieleen se rautalampelainen mamma, joka lastasi lapsensa autoon, yksi-vuotiaankin tämän synttäripäivänä ja ajaa tömäytti bussin nokkaan. Ihan vaan sen takia, kun mies ei suostunut tulemaan ulos bussista kun mamma käski. Tällä palstalla tosin katsottiin, että mamma oli vaan uupunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen se rautalampelainen mamma, joka lastasi lapsensa autoon, yksi-vuotiaankin tämän synttäripäivänä ja ajaa tömäytti bussin nokkaan. Ihan vaan sen takia, kun mies ei suostunut tulemaan ulos bussista kun mamma käski. Tällä palstalla tosin katsottiin, että mamma oli vaan uupunut.
Huijui.
Isä on syntynyt 1999, eli tänä vuonna saanut ajokortin. Eli liikenteestä ei kauheasti kokemusta. Voi poikaparkaa. :( ikuinen syyllisyys ja tuska harteilla, en voi kuvitellakkaan miltä tuo tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Isä on syntynyt 1999, eli tänä vuonna saanut ajokortin. Eli liikenteestä ei kauheasti kokemusta. Voi poikaparkaa. :( ikuinen syyllisyys ja tuska harteilla, en voi kuvitellakkaan miltä tuo tuntuu.
1999 on syntynyt sen vastaantulleen auton kuski, ei isä.
Vierailija kirjoitti:
Isä syntynyt 70-luvulla, äiti 80-luvulla.
Oliko sen vauvan turvakaukalo kiinnitetty?
Vierailija kirjoitti:
Oliko sen vauvan turvakaukalo kiinnitetty?
Varmaankin oli, muttei kenties tarpeeksi hyvin. Kylmäävä tapahtuma. Olen tästä lähtien vieläkin nynnympi, mutta minulla on maailman kallein ja tärkein lasti - lapseni!
Omien ajotaitojen yliarviointi ei ole inhmillinen erehdys. Tästä näissä älyttömissä ohituksissa on pääasiassa kyse.
Itsellä myös kokemus siitä, että näytetään ohitusmerkkiä paikassa, jossa näen itsekin, ettei vastaantulevia näe kunnolla ja todella on tullutkin auto vastaan. Olisin törmännyt, jos olisin lähtenyt ohi. Eli ohitettava on tehnyt virhearvion. Kyseessä vain sellainen paikka, ettei vastaantulijoita näe, esim. mäen alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätijöiden kannattaa katsoa Lentoturmatutkintaa, miehistö (vähintään kapteeni ja perämies) on vastuussa sadoista ihmisistä, mutta silti vaan lentäjän virhe on lähes aina yksi osasyy onnettomuuteen. Erehtyminen nyt vaan on inhimillistä!
Tämä yleisenä huomiona, tämänpäiväinen onnettomuus kuulostaa turhalta riskiltä, mutta jätän tutkinnan viranomaisille.
Yleisenä huomiona tämäkin. Lentäminen on paljon turvallisempaa kuin autoilu, siksi että asialla ovat ammattilaiset, ja myös siksi, että se on niin pitkälti automatisoitu.
Tämän kaltaiset onnettomuudet loppuvat lähivuosikymmeninä, kunhan autot saadaan kulkemaan ilman kuljettajaa.
Ja siltikin lento-onnettomuuksia tapahtuu...
tämä on totuus niin monissa asioissa, joissa ihme pätijät tuomitsee ja taivastelee. Oli sitten onnettomuus, sairaus, avioero, alkoholismi, työttömyys, läheisen itsemurha, huumeet jne...
niin aina löytyy nämä paremmat ihmiset joille ei käy mitään pahaa. He ajavat aina täydellisesti, he hoitavat lapsensa ja parisuhteensa täydellisesti, opiskelevat täydellisesti työllistävän ammatin, pitävät huolta läheisistään täydellisesti, terveydestään nyt puhumattakaan. Mahtaa olla ihanaa olla niin täydellinen, että voi toimia maanpäällisenä jumalana tuomitsemassa toisten virheet ja synnit. Ja ihaninta lienee se tunne, ettei tarvitse tuntea häpeää koskaan mistään? Heidän ei tarvitse nytkään miettiä isän tunteita, heillä on oikeus tuomita ja taivastella netti täyteen...